Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:53

Daar zou ik ook snel klaar mee zijn

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:52

Elena: ik snap dat je dat als vervelend hebt ervaren. Maar:
1: het is dus wel een keuze tussen je eigen gemak en dat van je paard. Die had er geen last van dat jij hem moest gaan zoeken.
2. een duidelijk overzicht van waar je paard stond zou al veel geholpen hebben
3. reflecterende elementen op deken/halster, een hoofdlampje en regenlaarzen zijn heel simpele oplossingen voor het probleem.

Daarmee wil ik alleen zeggen dat er voor heel veel praktische problemen oplossingen zijn. Sommigen dingen neem je voor lief, voor andere zoek je een oplossing en sommige vind je niet acceptabel. Hoe die mix is, is voor ieder persoon verschillend. Ik vind alleen dat het kwartje ook heel regelmatig in het voordeel van het paard moet vallen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:58

pol013 schreef:
Elena: ik snap dat je dat als vervelend hebt ervaren. Maar:
1: het is dus wel een keuze tussen je eigen gemak en dat van je paard. Die had er geen last van dat jij hem moest gaan zoeken.
2. een duidelijk overzicht van waar je paard stond zou al veel geholpen hebben
3. reflecterende elementen op deken/halster, een hoofdlampje en regenlaarzen zijn heel simpele oplossingen voor het probleem.
.

Misschien nog een rammelend bakje biks erbij, ben je helemaal snel klaar :P

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:08

pol013 schreef:
Hier een overzicht van onze huisvesting. Even snel tegen de schemering geschoten. [ Video ]

Dit was gisteren na al die regen van de afgelopen dagen. De bak blijft altijd helemaal droog. Het stukje voor de stallen heeft (na 4 jaar gebruik) een halve dag een plas en trekt dan weer weg. We proberen verschillende dingen om dit ook droger te krijgen. Dat vergt even wat puzzelen en onderhoud maar ook dat gaat weer lukken.
Als het heel natter of onder 0 is is ligt er stro in 2 stallen. Toch liggen de paarden altijd liever buiten. Maar goed dan hebben ze de gelegenheid. Als het droger wordt veeg ik het stro naar de kanten omdat ze het anders alleen gebruiken om in te gaan plassen. Ik wil nog een apart hok van 5 x 3 vrij gaan maken voor het stro. Dan kan daar altijd een dik pal stro liggen en kan het dat open en dicht zetten afhankelijk van het weer. Dan kan ik de stallen zonder bedekking laten en alleen gebruiken voor het voeren.

Hier wonen mijn 2 warmbloeden (en de shet) waarmee in in de basissport rijd. Mijn oudje loopt Z2 en B/L eventing. Mijn jonkie nog niets maar daar heb ik wel plannen mee. Tot nu toe heb ik nog niets gevonden wat de combi van 24/7 buiten en sport in de weg moet zitten.

Dit lijkt me een heel fijne plek voor de paarden omdat ze veel ruimte hebben en niet met teveel zijn. Maar ik zou het nog altijd een even fijne plek vinden wanneer de paarden bv 's nachts op stal zouden staan.
Imo hangt het welziijn van de paarden voor een groot deel af van de ruimte die ze beschikbaar hebben. En daar gaat het zo vaak fout. Er worden veel te veel paarden in te kleine boxen gehouden en met te weinig buitenruimte. Jammer genoeg wordt dat met de trend van 24/7 buiten er niet beter op. Nu zie je meer en meer dat er veel te veel paarden in te kleine paddocks gehouden worden die soms meer weghebben van een loopstal zonder dak. Daar komt nog het risico bij dat de stalhouder dan denkt dat er nog altijd wel eentje bijkan.
Want er wordt heel terecht gezegd dat een paard recht heeft op gezelschap van ander paarden. Maar wat heel vaak vergeten wordt is dat ze ook recht zouden moeten hebben om de ander paarden te ontlopen.
Dus ipv de vraag hoeveel uren je paard op stal staat zou er beter de vraag gesteld worden hoeveel oppervlakte er per paard beschikbaar is. In dit filmpje ziet dat er heel positief uit.
Bij ons is dat ongeveer 1.5ha weide voor 3 paarden en een pony (stallen niet meegerekend) en dat is eerder krap. Maar als je heel bokt bekijkt schijnen er een heleboel paarden te zijn die het met veel minder moeten stellen, en dat lijkt me het echte probleem.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:14

Polo13 wat een fijn overzicht!

Het filmpje van de hengst is wat mij betreft gelukkig een uitzondering. Want ik snap wel dat je die minder snel (hoewel het wel mogelijk schijnt te zijn) met andere paarden zet.
Want hoewel het dier ontzettend vaak uit de stal word gehaald overdag (de nacht lijkt me erg saai voor hem) mis ik echt de uren waar hij een beetje met een ander paard kan ouwehoeren. Al zou dat maar een shetje zijn.

Als ik tijd heb zal ik ook een filmpje maken van hoe de dag eruit ziet. :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:24

Scrimple: Dat klopt denk ik wel. Dat het ook goed was als ze op stal zouden staan voor de nacht. Alleen heeft dat voor mij geen meerwaarde. Het is niet beter voor de paarden en bied mij minder flexibiliteit en meer werk. De enige goede reden zou ik vinden dat dan een andere groep paarden los kon lopen. Dat je een dag en een nacht groep hebt.

Als ik kijk hoe ver ze in de nacht bewegen, zou de helft van de bak ook genoeg zijn. Veel verder komen ze niet spontaan. De vorm is wel echt heeeeel fijn. Doordat het niet vierkant is worden ze meer uitgenodigd om ergens heen te gaan. Wat dat betreft zou je betere voor de nacht op zand beter 400m2 kunnen hebben in zo'n L vorm (met uitizht belemmering) dan 800m2 in een overzichtelijke vierkant.

Dit topic brengt mij wel op het idee om meer te gaan laten zien van de praktische kanten van 24/7 buiten voor een 'sportpaard'. Niet om te prediken maar om te laten zien wat mogelijk is, waar het lastig is en waar oplossingen en mogelijkheden liggen.

Die kleine modder blokjes krijg ik ook jeuk van hoor. De intentie is goed de uitvoering slecht.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:42

@pol013 : het argument van minder werk als ze buiten staan klopt zeker, maar jij bent een van de weinigen die dat ook eerlijk zeggen.
Voor mij is de meerwaarden van in de winter 's nachts op stal staan dat ze dan allemaal rustig kunnen eten. Hoewel we een heel stabiel groepje hebben is er toch 1 paard dat altijd het meest kans heeft om weggejaagd te worden bij het hooi. Ik vermoed dat ze als ze in groep eet altijd wat stress heeft. Idem voor de dominante merrie. Ik kan natuurlijk niet in haar hoofd kijken maar ik vermoed dat ze de hele tijd nadenkt hoe ze het meeste hooi voor zichzelf kan houden :( dus ook stress.
Fijn als je nog tips te delen hebt ! De hooi eetplaats onder afdak vind ik al een hele goeie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:44

Ik ga even kijken of ik een foto heb, maar mijn merrie staat ook in de paddock met een paard met enorme voernijd en joeg haar steeds weg. Wij hebben er een hek tussen gezet, dus het hooinet in 2 verdeeld zodat ze niet direct naast elkaar staan maar we ook geen extra net hoeven op te hangen. Misschien kan je ook zoiets doen? De eeltplek dus in "vakjes" verdelen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:50

sclimple: Dat eten kan lastig zijn als het er meer worden maar daar heb ik ook een idee over maar daar ging dit topic niet over.

Zelfde idee als dreamer: een hek in het midden van de bak zetten. Dan kunnen ze er opheen lopen en lkaar niet klem zetten en niet elkaar bijten/wegjagen.
Tenzij je een echt varken hebt wat dan continue gaat jagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:51

Die van mij wordt nog wel is weggejaagd als zij links staat en die andere pony links wilt staan :') Maar dan loopt die van mij gewoon naar de rechterkant en dan is het klaar.
Ik heb geen foto, als ik er aan denk maak ik die vanavond voor je. Denk dat het wel kan werken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:55

Hier heb ik 3 bakken voor 3 paarden. Althans een paard, een E pony en een B pony.
Die B is de laagste in rang. Daarom heeft zij haar eigen schuilstalletje met een draadje ervoor, alleen zij kan daar onderdoor en zo heeft ze haar eigen plekje om te eten. Hoewel ze denk ik vaker gewoon bij de gezamenlijke bak staat. Maar ach het gaat om het idee en de mogelijkheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:05

Ik heb nu eentje die 's nachts op stal gaat en twee die 24/7 buiten staan en minder werk zijn die van 24/7 buiten toch niet hoor. :=
Ik doe vast wat fout. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:06

Ik vond de twee 24/7 buiten ook minder werk hoor dan dat ze nu in de nacht binnen staan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:11

Mooi overzicht Pol013! Wat heb je in de bak/paddock liggen? Ben heel benieuwd hoe vaak je moet slepen om er een beetje fatsoenlijk in te kunnen blijven rijden.

Ik kom vaak op plekken zoals die van jou en dan zijn de staldeuren dicht. Soms zijn de oplossingen zo "simpel" *\o/*
Dat is ook één van de redenen dat ik zelf voor 24/7 zou gaan, alhoewel ik niets heb tegen een paar uur op stal. Als je alles gelijk goed indeelt, heb je veel minder zorgen. Dan hoef je geen aparte schuilstallen te bouwen (wat meestal niet mag), dan hoef je niet te regelen dat je paard naar buiten gaat als het droog is, naar binnen gaat als het nat is of heel erg warm of veel vliegen etc. Dat kunnen ze dan gewoon zelf doen.

Zoveel paarden die alleen in de zomer overdag buiten staan en de grap is dat dat vaak de enige tijd is dat mijn paarden zelf binnen gaan staan :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:12

Als ik het water bijvullen reken (geen water aansluiting dus met emmertjes), het feit dat ik er bij moet blijven met voeren omdat de ene anders alles heeft, het onderhouden van de weide, het schoonmaken van de schuilstallen want met dit type weer hangen de netten in de stallen maar als ze buiten hangen, dan moet daar ook mest opgeruimd worden om de boel een beetje netjes te houden, dan kom ik met die twee per paard toch een stuk langer uit dan bij die wat 's nachts op stal gaat. Die heeft een automatische drinkbak en het voer is gewoon in de bak gooien 's avonds en 's morgens. Dus de daadwerkelijke "tijd" in onderhoud zit 'm in het schoonmaken van de stal (5 min.) en het hooinet vullen. :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:28

De wei onderhouden moet hier toch, want daar staan ze overdag ook.
Hier dan wel een automatische drinkbak buiten. Die draai ik alleen dicht bij vorst.

Hier staan ze bij 24/7 buiten duidelijk minder in de schuilstal dan in de nacht op stal, dus minder werk dat schoon te maken.
Merk het ook duidelijk in het aantal vlas, dat is nu veel meer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:38

Ik vind buiten in de regen verregende met zand vermengde mest scheppen veel zwaarder en minder comfortabel dan een stal uitmesten. Als ik de loopstal instroom kost het me ook meer s trooisel en werk omdat ze hem als toilet gebruiken dus speciaal de stal in lopen om te piepen of plassen. Met meerdere paarden snel vies. vergelijkbaar met een paard 24/7 op stal.

Ik heb nu zachte Hitmatrassen in de stal en er komen nog koematrassen met rubber korrels.
Dan hoef ik minder dik op te strooien terwijl ze wel zacht kunnen liggen. Ook slapen ze met droog weer graag buiten in het zand. Dan strooi ik amper op. Alleen oud hooi/stro en klein beetje s trooisel op de plasplek .

Als ieder zijn eigen box zou mesten en de paddock bij toerbeurt kon ik hier qua werk meer paarden houden. Nu is 6 echt wel het maximale.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-01-18 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:39

Hier lijken ze de stal dus ook als toilet te gebruiken. >;)
Dan is 24/7 buiten echt niet minder werk. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:48

Pol 13 dit vind ik erg mooi en luxe voor de paarden.

Vaak is het budget natuurlijk ook een probleem. Wij zijn voor de paarden met ons pensioen geëmigreerd. De huizen prijzen en de prijzen van het land is hier heel erg laag vergeleken bij Nl. Dat is al een keuze die niet iedereen kan maken.
Dus als wij gewoon sober aan doen kunnen wij hier van weinig geld leven daar er geen hypotheek op ons huis en de gîte zit.
De paarden leven eigenlijk het zelfde als wij. Ze eten gezond, leven gezond, krijgen medische zorg zo nodig en verder is alle luxe net als bij ons, afwezig. Dus wij hebben geen rijbak maar doen het op een mooi plat stuk op de wei of buiten. Wij hebben geen drinkbakken maar badkuipen en op de wei brengen we water met de auto (doet mijn man meestal). Wij hebben open stallen die droog zijn maar zonder stro of zaagsel. Los van het afvoer probleem, stro/ zaagsel gebruiken maakt dat het paarden houden erg duur + Hercule gaat dan staan piesen in zijn stal want ze slapen toch het liefste buiten (op dit moment). Voor Polie heeft dat al helemaal geen zin een stal inrichten, want die wil echt niet in de stal. Dus past Hercule zich al jaren aan, want hij zou het heerlijk vinden elke nacht in de stal met een lekker stro of zaagsel bed.

Het kunnen wegvluchten vind ik ook een belangrijke en de oplossing van Dreamer een goede. Of zoals bij ons vier kanten om bij de ruif te komen of vier hopen hooi uit elkaar in de zomer zodat ook Polie de mogelijkheid heeft om hooi te eten zonder gevaar voor eigen leven, want Hercule kan heel lelijk doen. Dat is gewoon een feit.

Pol013, inderdaad zoals wij het doen is het normaliter minder werk (alleen kak rapen elke dag een half uur) en minder zwaar en voor mijn rug is dat een hele belangrijke. Daar hebben wij bewust over nagedacht net als zo goedkoop mogelijk de paarden kunnen houden. Dus stalletjes zijn zelf gemaakt en alleen de ratelier waar het hooi in ligt was een dure. We hadden uitgerekend dat beton achter leggen of bestraten voor onze beurs te duur was en manlief wilde het ook niet doen voor de enkele weken dat het hier echt te nat is (zoals nu). Pol ik vind het erg mooi gemaakt bij jou die bestrating en voor hier zou dat heel goed gewerkt hebben als we rondom de ratelier 2,50 meter bestrating hadden gedaan zodat ze nooit in de modder staan zoals nu met hooi eten. Die wei tegenover jullie huis is inderdaad net zo groot en droog als die van ons. Heel mooi als je zoiets kunt hebben in Nederland +:)+ .

Gypse leuk je filmpje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:59

Afbeelding

Dit is de winterproof ruimte voor onze paarden. Het gras is zo lang de bodem het toe laat en beperkt aantal uren per dag.
Achter dit stuk ligt nog iets van 2,3/2,5 ha grasland voor weidegang en ruwvoerwinning.

Had al foto's van dichtbij geplaatst.

Het winterstuk ligt op een oppervlakte van ongeveer 0,7 ha. De bak gebruiken we slechts zelden als uitloop. Vooral om de kantjes te laten maaien.

De bedoeling was 1 groep die alle ruimte kon gebruiken. Maar vanwege blessure van mijn paard staat zij met mijn oude pony in de linkerhelft van de paddock met afdak en de andere paarden in de rechterhelft met PP paden er bij en de grote inloopstal.

Mijn pony zijn stal gaat in de nacht open zodat hij dan ook zelf in en uit kan lopen. Mijn paard staat voor de nacht op stal. Ik wil er graag wat extra bestrating bij aan de achterkant en extra afdak zodat Er meer verschillende overdekte ruimtes zijn of ik paarden apart in een stal kan zetten maar ze toch overdag nog steeds kunnen schuilen.

Ik heb nu 2 boxen waar het schot ook tussenuit kan, 1 grote inloopstal die opgesplitst kan worden tot maximaal 4 boxen. Een afdak aan de achterkant.
Max 6 paarden, 7/8 pony's. In totaal inclusief weide en hooiland ruim 3ha.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:09

sanne83 schreef:
Mooi overzicht Pol013! Wat heb je in de bak/paddock liggen? Ben heel benieuwd hoe vaak je moet slepen om er een beetje fatsoenlijk in te kunnen blijven rijden.

De bak is gewoon gekeerd zand. En daar is dus 3/4 van het jaar niet in te rijden (ik ben nogal kritisch) en 1/4 van het jaar een feest. Dan kan niemand meer buiten rijden en is mijn bodem TOP (nu dus). Dat is een keuze die we gemaakt hebben vanwege het praktische en het budget (zo wonen komt ons niet helemaal aanwaaien, er moet nog van alles gebeuren in en rondom het huis). Ik ben creatief met rijden, kan altijd bij de over buren terecht, in de straat een topsport 40x60 bodem liggen op de club, rij in de wei en woon pal aan het bos. Voor mij geen probleem dus.

Als ik vaker in de bak wil rijden komt er xp4 vezel en/of maken we meer werk van onze sproeiinstalatie. Dat moet voor 1000-3500 euro te realiseren zijn.

Slepen hoef ik nu maar één keer per 2 weken te doen. Ze graven namelijk links en rechts wel eens een kuil.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:16

pol013 schreef:
Hier een overzicht van onze huisvesting. Even snel tegen de schemering geschoten. [ Video ]

Dit was gisteren na al die regen van de afgelopen dagen. De bak blijft altijd helemaal droog. Het stukje voor de stallen heeft (na 4 jaar gebruik) een halve dag een plas en trekt dan weer weg. We proberen verschillende dingen om dit ook droger te krijgen. Dat vergt even wat puzzelen en onderhoud maar ook dat gaat weer lukken.
Als het heel natter of onder 0 is is ligt er stro in 2 stallen. Toch liggen de paarden altijd liever buiten. Maar goed dan hebben ze de gelegenheid. Als het droger wordt veeg ik het stro naar de kanten omdat ze het anders alleen gebruiken om in te gaan plassen. Ik wil nog een apart hok van 5 x 3 vrij gaan maken voor het stro. Dan kan daar altijd een dik pal stro liggen en kan het dat open en dicht zetten afhankelijk van het weer. Dan kan ik de stallen zonder bedekking laten en alleen gebruiken voor het voeren.

Hier wonen mijn 2 warmbloeden (en de shet) waarmee in in de basissport rijd. Mijn oudje loopt Z2 en B/L eventing. Mijn jonkie nog niets maar daar heb ik wel plannen mee. Tot nu toe heb ik nog niets gevonden wat de combi van 24/7 buiten en sport in de weg moet zitten.

Jullie hebben het hartstikke fijn ingericht voor de paardjes! Het ziet er ook allemaal droog uit, dat valt echt niet tegen. 1 vraagje, vind je het niet 'vervelend' dat de paarden dan ook mesten in je rijbak?

Edit: spuit 11 :') heb je hierboven al min of meer beantwoord.
Laatst bijgewerkt door Zuchini op 05-01-18 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:36

Zuchini schreef:
pol013 schreef:

Jullie hebben het hartstikke fijn ingericht voor de paardjes! Het ziet er ook allemaal droog uit, dat valt echt niet tegen. 1 vraagje, vind je het niet 'vervelend' dat de paarden dan ook mesten in je rijbak?

Mest ruimen we 1 keer per dag op (en in de zomer een 2e keer in de wei). Klusje van 10 minuten. Het vegen van het paadje is een vervelender klusje. Dat kan echt een bende worden. Maar ook dat doen we heel consequent 1 of 2 keer per dag en dan is het ook maar 10 minuten. Ik ben niet super netjes maar heb echt geen zin in modder en rondwaaiend hooi in mijn achtertuin.
Dat schrikbeeld van hoe 24/7 buiten er uit ziet heb ik namelijk ook. brrr.
Ik wilde al bijna de video niet posten omdat het paadje niet helemaal secuur geveegd is :o

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:47

Mijn paarden mogen het helemaal zelf uitzoeken. Ze kunnen binnen in een lekker strostalletje staan, binnen op beton met een slowfeeder met hooi en stro, of buiten in de zandpaddock die heel goed gedraineerd is, dus altijd droog, hoewel zelfs wij afgelopen dagen wat plassen hadden, maar nog steeds voldoende droge plekken en geen blub! Ze staan met een slowfeeder met hooi. Mijn paddock is aan mijn bak gekoppeld, en die is altijd open voor een sprintje, rollen of lekker beschutting. Woon in de Noordkop, hemelsbreed 600 meter van de waddenzee dus paarden zijn erg blij met de bomensingel langs een lange en korte zijde van mijn rijbak.
Ik heb de eerste paar pagina's gelezen, en wat mij opvalt is dat een aantal mensen geen gulden middenweg zien. Ik geloof niet dat er maar een manier de beste manier is om een paard te huisvesten, soms moet je nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt.
Kijk naar je paard, en doe wat het beste voor jouw paard is. Volgens mij doen de meeste mensen dat ook wel...
Voor mijn paarden is deze situatie prettig, hoewel het altijd beter kan. Ik zou graag een weiland aan mijn paddock hebben, maar helaas, dat heb ik niet. Ze kunnen ivm de grondsoort hier enkel van eind april tot eind september op de wei, en daar breng ik ze dagelijks met de trailer naar toe. Vinden sommigen ook niet oké, heb wel eens gehoord dat paarden heel veel stress op de trailer krijgen... Tsja...
Op het land heb ik trouwens geen beschutting, en dus komen ze met heel warme dagen niet op het land. Ook laat ik ze in de nacht nooit op het weiland staan, omdat ik in de nacht de paarden op mijn eigen erf wil hebben. Ook al sielugh volgens sommigen...
Het gaat niet om het heilige moeten, het gaat wel om kijken wat de behoeften van het paard zijn, en dan kijken of je de middelen hebt om dit waar te maken.
Bovenstaande heb ik ook niet altijd gehad, ben 18 jaar geleden ook op een pensionstal begonnen waar het heel normaal was om je paarden altijd op stal te hebben, maar heb mijn wensen (en financiën) steeds uitgebreid waardoor we nu dit hebben kunnen realiseren. Ik besef me heel goed dat dit een luxe is die niet voor een ieder is weggelegd, terwijl sommigen er niet aan moeten denken om alle rompslomp van paarden thuis en al het (regel)werk wat daar bij komt kijken te moeten doen. Ik snap dat ook nog, want het is heel fijn en leuk, maar er zitten ook nadelen aan.
Dit is trouwens de eerste winter dat ik de paarden niet op stal zet met de deur dicht, wilde gewoon eens kijken of mijn paarden dat ook zouden waarderen. Zo zie je maar dat niks in beton is gegoten.. En tot nog toe bevalt het ons allen uitstekend, ze staan vaker buiten dan binnen, staan soms binnen op momenten dat ik denk dat het heerlijk is buiten, en buiten op het moment dat de hagel en wind om hun oren geselt. Vind ik bijzonder interessant om te zien, en denk dat mijn paarden capabel genoeg zijn om voor zichzelf de juiste beslissing te maken.
En zo leer ik altijd weer wat bij, en pas ik ook altijd mijn (en het wensenlijstje van de paarden, denk ik dan althans) aan...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:39

elenaMM77 schreef:
maar dat is dan wel jouw paard natuurlijk.. ik kan mij heel goed voorstellen dat een pensionhouder of boer (die hoogstwaarschijnlijk ook nog heel veel andere dingen te doen hebben ) daar nu echt geen trek in hebben. En ik ben daar ook blij mee.. stel dat die van mij niet aan het hek zou staan tegen de avond met de groep mee, dan is er serieus iets mis.. en dan zou ik willen dat hij gelijk gevonden wordt, of asap.. in plaats van misschien uren in het donker moeten zoeken. dus persoonlijk vind ik het ook een hele fijne gedachte dat ze bij t laatste daglicht naar binnenkomen (bij normaal weer melden ze zich ongeveer een half uurtje van te voren).

ik heb in het verleden gereden bij een manege, die eigenlijk alleen kinderlessen had + pensiongastlessen voor volwassenen... gelukkig waren er twee grote ponies die ik kon gebruiken.. Daar stond alles gedurende de middag op stal voor de lessen en daarna ging het de wei op.. Ik moest dus de helft van het jaar idd de pony zoeken met zaklantaarn.. Moest echt wel zorgen dat ik een uur voor mijn les aanwezig was. Helemaal knudde als ze vergeten waren om te melden dat ze in de andere wei stonden.. net in het donker helemaal naar het einde van de ene sompige wei gestrompeld.. stonden ze in de weide aan de achterzijde (en voor je door hebt dat ze niet in de ene achterhoek maar ook niet in de andere stonden).. was echt geen grapje soms. Alle begrip voor, zeer zeker omdat ik de enige was die 1x per week s avonds een pony nodig had.. Maar als rond die tijd alles naar binnen zou moeten en er zou er 1 missen, begrijp ik wel heel goed dat je dan liever niet gaat zoeken en met die ervaring op zak dus ook heel blij dat de mijne binnengehaald wordt als t nog licht is.

eenmaal gehad dat toen ik de lespony eenmaal bij de bak had om te gaan poetsen, bleek dat ze een scheur in haar hoef had opgelopen die avond op de weide.. pony dus op de box gezet want daar moest een hoefsmid bij komen.. En de les maar afgezegd.. want zelfs met een uur van te voren daar zijn (nog 20 minuten over), had ik echt geen tijd meer om weer de wei af te gaan op zoek naar nr 2

Dat klopt. Dat is inderdaad mijn paard. Wij staan volledig DHZ. Maar in een zoektocht naar een eventuele nieuwe stal is dat wel eis numero uno, veel, heel veel (goede) vrije buitengang. Er zijn wel pensionhouders of boeren die dat doen maar je moet inderdaad goed zoeken en soms consessies doen in andere dingen. Maar ik redeneer zo: mijn paard staat daar 24/7, 365 dagen per jaar. Ik kom er slechts een paar uur per dag. Dat is het belangrijk dat HIJ goed staat en dat ik dan in moet leveren op andere dingen, tja... :).