Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:14

AbbyBlues schreef:
Hahaha. Duh, stroom uitzetten. Ik bedoelde eigenlijk dat je niet met je voeten achter de draad blijft hangen. :+ :D

is niet anders dan met houten omheining denk ik

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:19

@horsies5: interessante link.
Enig idee hoe je de pH-waarde in mest kunt bepalen en is elke hoop ook representatief voor de voeding, om dus idd een juist pH-beeld te krijgen ??

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:23

horsies5 schreef:
Zemelen lust mn paard trouwens niet bedenk ik me nu haha.. wellicht dat hij het wel onder zijn pulp lust.. ik ga het gewoon proberen.. Bedankt!

Iemand hier verder nog ervaring met algae vitalis? Lees daar ook goede dingen over

Ik geef algae vitalis. Maar niet om aan te komen. Meer voor een goede darmwerking. Merrie altijd wat slechtere mest. Leek wel wat te doen, maar nu weet ik het niet zo zeker meer eigenlijk. Mijn bpony krijgt t ook. Die was altijd heel erg scheterig. Dat is wel beter geworden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:26

DubbelDun schreef:
@horsies5: interessante link.
Enig idee hoe je de pH-waarde in mest kunt bepalen en is elke hoop ook representatief voor de voeding, om dus idd een juist pH-beeld te krijgen ??

Die link kwam van mijn osteo en ik vroeg me die dingen ook af. Dus ik zal het even navragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:28

En bij niet-goede mest is de darmwerking niet goed en worden er dus ook minder voedingsstoffen opgenomen en kan het dier dus 'iets' gaan missen (vit/min) en ook gaan afvallen.
Veel van deze problemen zijn terug te leiden tot een gevoelige maag/darm ( het stadium voor er sprake is van een maagzweer).
Persoonlijk geef ik mijn paarden dan een kuurtje Pronutrin en vaste prik de eerste 5 dagen van de nieuwe maand een flinke schep psylliumzaad .

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:38

Maar hoeft natuurlijk niet in de maag te liggen. Kan ook verder in het darmkanaal iets mis zijn. Ik kreeg deze link ivm de casus over IR en de blindedarm.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:41

Fabster schreef:
horsies5 schreef:
Zemelen lust mn paard trouwens niet bedenk ik me nu haha.. wellicht dat hij het wel onder zijn pulp lust.. ik ga het gewoon proberen.. Bedankt!

Iemand hier verder nog ervaring met algae vitalis? Lees daar ook goede dingen over

Ik geef algae vitalis. Maar niet om aan te komen. Meer voor een goede darmwerking. Merrie altijd wat slechtere mest. Leek wel wat te doen, maar nu weet ik het niet zo zeker meer eigenlijk. Mijn bpony krijgt t ook. Die was altijd heel erg scheterig. Dat is wel beter geworden.

Ik heb het ook gevoerd met helaas 0 resultaat.. Een kuurtje psyllium van paardnatuurlijk (de hele fijne) deed wonderen! Mijn KWPNer had na een half jaar slappe mest weer mooie mestballen :D Ik zou dus eerder een kuurtje psyllium voeren dan de Algae. Scheelt je nog geld ook ;)

PaulineH, leuke foto haha. Die koudbloeden moet zich ook overal mee bemoeien he hihi :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:42

@Fabster: Maar als de maag de massa niet goed voor verwerkt kan de darm er ook minder mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:47

DubbelDun schreef:
@Fabster: Maar als de maag de massa niet goed voor verwerkt kan de darm er ook minder mee.

Tuurlijk. Maar als de maag het wel goed doet, zegt het niet meteen dat de rest het ook goed doet. Dat is het probleem als er problemen zijn in het maag-darmkanaal. Het is een hele puzzel voor je weet waar de problemen orecies zitten.

Bij mijn merrie heb ik echt al heel veel geprobeerd. Maar blijft lastig. Dus we puzzelen rustig verder. Als de bacterien in de blindedarm niet goed functioneren (zoals de casus suggereerd bij paarden met IR), hoe krijg je die dan weer aan de praat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:50

Idd kan er iets met de darm zelf aan de hand zijn. Als er bijv. een insufficiëntie is om 'ijzer' uit de voeding te halen zal er altijd (chronisch) een bloedarmoede zijn. Dit is ook niet altijd met voeding te verhelpen en zal met injecties opgelost moeten worden. (voorbeeld is niet paardgerelateerd)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:21

Goedemorgen,
ik doe met 600 kilo en twee paarden 3 weken... Dus misschien toch wat meer hooi?
Daarnaast voer ik ze een halve kilo ponybrok en een halve kilo dieetmix.... En een schep grasmix
Verdeeld over 4/5 voerbeurten. Tijdens de verhaarperiode krijgen ze vitaminespuit.

Mijn oudje viel ook op een gegeven moment terug: slobber, 3 kilo onderhoudsbrok en 3 x hooi plus af en toe een vitaminespuit.

Straks gaan ze terug naar een halve kilo, als ze ook op het land staan.

Zo mijn auto al naar de garage gebracht voor een beurt... Ben benieuwd straks.....ff pyama uitgedaan....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 10:25

Hahahaha, een schaap in wolfskleren :D :P

Fabster, kan dochter niet met grandeur rijden als jullie samen willen dan?
Wat voor tuig heb je op de belg? Kan dat niet oorzaak van zijn gedrag zijn? Misschien even wennen weer. Galop in de bak oefen ik graag aan de longeerlijn, dat helpt heel veel!

Yontheke, het kan vast allemaal. Alleen heb ik al meerdere ruinen gehad die schrikkerig werden van Care4Life, bij merries gaat het goed. Het kan zijn dat sommige dieren reageren op de luzerne. Al beweert men bij hoog en laag dat dat niet kan. Een vriendin denkt er precies zo over.

Wat balen willemlover :( Beterschap!

Elan_Gv. Ik zou niet zo snel op zo'n pony gaan zitten, zeker niet als hij nog groen is en dus moeite heeft met balans. Als je hem ook voor karretje wilt en laat wennen aan zadel met beugels omlaag, gekke dingen als tonnen of knuffels oid op zijn rug zet, leert de ervaring dat een mens daarna niet zo'n probleem is. Ik weet niet hoe oud de dochters zijn, maar misschien kunnen ze er dan zelf op zitten terwijl jij ernaast loopt?

Genieten Anke!

Hilary, bedankt voor het meedenken. Het zijn nu idd 2 best lang gerekte stukjes weide. Strookbegrazing vind ik lastig omdat ik bang ben dat ze dan bepaalde plekken wel echt kort eten, dus ik heb ze nu stuk in zijn geheel gegeven. Ik ga ook niet elke dag om dezelfde tijd naar ze toe ivm onregelmatige werktijden. Ik heb een mooi stuk verharding met aansluiten de voorste strook rijbak. Op de verharding staat de schuur met 2 boxen en ruimte voor spullen, hooi etc. Daar hebben ze aan twee kanten beschutting van. De deur eruit dat ze ook naar binnen kunnen had de verhuurster liever niet omdat de wind daar altijd op staat. Vind ik niet zo erg. Mijn dames weten niet beter dan 24/7 buite zonder schuilstal. Ik heb 2 boxen voor als het niet gaat. En wie weet laat ik ooit een hokje neerzetten :)

Wat een lief aanbod Hilary en sakvis! +:)+

Ik zet ook altijd stroom uit met rijden. Ken iemand die met voet achter stroomdraad is blijven haken en die had arm op meerdere plaatsen gebroken. Jaar later was ze nog niet van de operaties af en arm hoger dan haar schouder doen kan ze nog niet.

horsies. Als ik uitreken geef jij de paarden net 10 kg hooi per dag (dan heb ik gedeeld door 4, de mini eet met de koudbloeden mee). Dat kan, maar voor een paard wat te dun is zou ik zeggen geef maar meer. Laagste in rang is lastig. Kan je niet meer voerplekken maken of de groep opsplitsen, eventueel voor een dagdeel? Mais (vlokken) zetten ook aan, maar zijn niet heel gezond....

Hihi, kristelhans. Jij een slanke Fjord, en ik de slanke Tinker

<3 twee lieve paardjes :+: Dank Pauline!

Selka, dat zijn mijn boeven. Die rechter spoort niet. Die zit zichzelf in de ruit en hinnikt dan altijd even. Gisteren ging ze ook nog omlopen om kennis met zichzelf te maken achter de schuur. Ik lag haast op de grond van het lachen. En die linker maar dom er achteraan lopen _O- _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:48

@monmaster: gezien je aantallen kom ik op 28 kilo per dag voor 2 paarden. Maar omdat het voordroog is ligt het percentage droge stof iets lager als van hooi. Als ik 75% neem kom, ik op net 10 kilo pp.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:01

Bij standaard rijbakken staat de omheining wat schuin weg zodat je nooit achter de omheining kunt haken met je voeten. Lijkt me alleen lastig als je er ook nog een stroomdraadje voor hebt. Maar ik puzzel nog wel even verder. Ik kom er wel uit!

Ja, hoefbevangenheid. Zoals ik laatst al zei zijn we met Stef bezig met opbouwen omdat hij van stal af komt. Inmiddels staat hij een dikke week bij ons en heeft al heel wat gras gezien, maar ik durf hem nog geen hele dagen op de wei te zetten. Vandaag staat de fructaanindex erg laag, maar het zou vannacht weer gaan vriezen dus morgenochtend zal hij wel weer tegen het plafond gaan.
Over een week of 2 zal hij moeten, dan wordt de asbest gesaneerd en daar zijn ze wel een paar dagen mee bezig. Dan moeten de paarden een paar dagen van het terrein af en staan ze 24/7 op de wei. Dus nu gaat het opbouwen iets sneller dan eigenlijk gepland/gewenst.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:11

Heb je dat niet gefilmd Caily? Lijkt mij inderdaad hilarisch haha :D :D

Monmaster, als ik de paarden niet op het gras heb staan eten ze het volgende aan hooi:
Shire +- 1000 kg: 20 kg
KWPNer +- 550 kg: 17,5 kg
Haflinger (jaarling) +- 250 kg: 10 kg
Shet +- 200 kg: 5 kg

Dit is om en nabij omdat ik de slowfeeders buiten natuurlijk niet af kan wegen per paard :) KWPNer eet in verhouding tot de Shire belachelijk veel maar hij is echt niet moddervet. Wel is hij snel zenuwachtig en daarbij erg actief. Hij rent veel, speelt veel en is altijd alert. Hierdoor verbrand hij veel meer dan de Shire die altijd op de energy save modus staat.

Zou je ook niet kunnen proberen om onbeperkt aan te bieden? Die van mij stoppen met eten als ze genoeg hebben gehad.

Edit: ipv monmaster had natuurlijk horsies5 moeten staan sorry :)
Laatst bijgewerkt door Selka op 03-05-16 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:17

Nee hoor Abby, tenminste niet als je zon bok als die van mij hebt, die flikt het na jaren nog steeds om mijn been in een hou(t)greep te knallen tegen de bakrand aan... }>.
Die heeft juist wel respect voor stroomdraad, dus bij in de wei rijden, keek ze wel 3x link uit om dat te flikken. :))

Mijn grote hoest weer eens, in rust eigenlijk alleen, zie de propjes vliegen met haar mond vol hooi. Dus mag ook weer het hooi gaan weken. (haat dat klusje serieus, dat gesjouw met die loeizware hooinetten weer).

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:34

Auw ojajoh. #)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:36

Caily schreef:
horsies. Als ik uitreken geef jij de paarden net 10 kg hooi per dag (dan heb ik gedeeld door 4, de mini eet met de koudbloeden mee). Dat kan, maar voor een paard wat te dun is zou ik zeggen geef maar meer. Laagste in rang is lastig. Kan je niet meer voerplekken maken of de groep opsplitsen, eventueel voor een dagdeel? Mais (vlokken) zetten ook aan, maar zijn niet heel gezond....

Ja ben ik met je eens.. het probleem is alleen dat die twee koudbloeden juist wat dik zijn.. en Licor is de laagste in rangorde dus hij is altijd de eerste die niet meer mag eten.. en die haf vreet rustig Door :+
Nu kan ik wel de paarden en koudbloeden n dagdeel apart zetten.. alleen kunnen die 2 paarden niet goed samen waardoor Licor dan de hele tijd stress heeft en hardhandig wordt weggejaagd.. Dus niet ideaal.. Misschien moet ik Licor toch gewoon weer een dagdeel alleen zetten totdat hij goed op gewicht is

Het is een gepuzzel met die kudde :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:39

Ik gaf vroeger 1 baaltje droog hooi per dag, toen ik op kleine pakken voordroog over stapte, zat ik aan 1 pak per 2 dagen (een kleintje 1,5 dag). Qwa brok passeerde hier toen van alles de reveu, het was hier echt moeilijk om de juiste verhouding te vinden. Uiteindelijk had ik de juiste verhouding beet: pulp, zemelen en structomix van Cavalor. Paard en pony stonden er netjes bij en dan wordt paardlief ziek. Ik heb er nu een midibaal hooi in slowfeeder bij staan, daar doen ze een weekje mee (geloof dat de baal 200 á 250 kg weegt, hooi is trouwens helemaal droog en eiwitarm). Verder krijgt mijn paard nog pulp en sinds mijn shet hoefbevangen was, ben ik over gestapt op fibre force. Het was hier vorig jaar echt wel een rampjaar en ik heb vaak met mijn handen in het haar gezeten. Paardlief moest bij komen, ponymans moest afvallen. En yep, die shet is zo koppig als een shet moet zijn en dus met geen enkel trukje uit de bak van de grote te houden. Kleine uk staat alleen maar te stressen als je hem appart zet tijdens het eten en breekt zelfs door de stroomdraad om bij zijn grote etende vriend te geraken, zucht. _-:( Maar goed, ondertussen zit paardlief terug op een gezond gewicht en is de shet uit de gevarenzone met zijn gewicht.

Nog 1 week en ik ga op veulen bezoek. Ben nu al aan het stressen! Ik ben niet iemand die op foto verliefd word en beslis nooit om iets te kopen wat ik op foto leuk vind, maar ik heb nu wel een optie genomen op een jonge man omdat hij rationeel de beste keuze is en ik deze kans niet aan mijn neus voorbij wou laten gaan. De moeder van de kleine heeft helemaal het temprament waar ik van hou, de vader heeft spectaculaire gangen en uit alles blijkt dat de jongeman een nette mix van beide ouders is. Ik had altijd gezegt dat ik voor een Rocky zonder speciaal kleurtje ging, liefst een zwarte, maar meneer heeft dus wel het apparte kleurtje. Ik hoop nu maar dat het klikt volgende week. Ben in ieder geval gecharmeerd door de foto's van de kleine.

Afbeelding
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:40

Wat een knap ding!!! Ik snap dat je aan het stuiteren bent :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:45

Zilverappel...mooi.Succes!!

Ik geef hier 3kg hooi pp als er geen gras is,zag net een shet die 5kg p/d kreeg.Als ik dat ga voeren dan barsten ze :+

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:46

Oh Sandra wat een knapperdje. Zo zie je maar weer, een goed paard heeft geen kleur. Zelfs als je liever geen speciaal kleurtje wil. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:48

Selka schreef:
Wat een knap ding!!! Ik snap dat je aan het stuiteren bent :D

Ja hé. De fokker had me al 3 keer gezegd dat deze jonge man perfect bij mij zou passen. Maar ik hield de boot af. Excuses waren makkelijk zat te vinden van mijn kant uit. Eerst was mijn paard nog te ziek, vervolgens ging het nog te lang duren voor ik opnieuw kon langs komen en ik dacht dat hij boven mijn budget zou zitten. Wel, degene die hem eerst wilde kopen haakte af, hij past binnen mijn budget en toen kreeg ik het voorstel om er een optie op te nemen zonder de verplichting om hem te kopen. Tja, dan zou je gek zijn om niet je kans te nemen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:51

Wat een leukerd Sandra, daar zou ik ook van gaan stuiteren! :D

Brenda :(:) vervelend van je slaapprobleem door de medicijnen! :(:)

In het weekend ga ik rustig in een trainingsbroek/rijbroek naar de paarden en loop er dan rustig de hele dag in. Ook als ik nog boodschappen moet doen enzo. Maar door de week heb ik meestal toch mijn nette kleren aan, maar hoef dan ook alleen maar hooi over het hek in de bak te gooien. Als ik s avonds ga uitmesten kleed ik me wel even om ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:01

Sandra :wow: <3 mooi diertje!

kristelhans arm kipje :(:)

jadybabe oh oh, stelletje etters maar gelukkig goed afgelopen :roll:

caily mooi plekje!

tinky knuf :(:)

avaluna ook knuf :(:)

minmaster lieff, en dat in pyama :D

willemlover sterkte met je paardje, geen droes? :(:)

zondag wedstrijd gehad en met losrijden was Blue best braaf, in de ring was het stuiter stuiter , maar toch ook wat mooie stukjes zodat de jury toch kon zien dat het er ergens wel inzit als meneer wil meewerken

Vriendin haar paard hebben ze net in Utrecht moeten laten inslapen, koliek operatie mocht niet baten, zo sneu |(