Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:13

Ik ben wel benieuwd wat de gevolgen waren ohjajoh6, want ik heb zo een vermoeden.... -O- :r

Enten is bij mij gewoon de standaard van de dierenarts elk jaar. Ik wil met de paarden gewoon heen kunnen waar ik wil, dus ook clinics, trainingen, wedstrijd, keuring. Als er een ziek wordt niet hoeven denken `had ik maar`. Ik heb een hele toffe dierenarts voor alle dingen omtrent gezondheid en gebit, sinds kort is ze zelfstandig, kan haar altijd appen voor vragen en we combineren vaak meerdere dingen als ze hier komt. 15 km verderop zit een erg goede kliniek waar ze van ver voor komen. M´n buurman is hoefsmid dus kan mijn paarden gelukkig erg goede zorg bieden en hoef nooit te denken wie nu weer te bellen.

Wat betreft Rosie kvulden, zou ik je aanraden in het voorjaar, mei-juni te gaan enten. Een basisenting moet twee keer en voor die jonkies kán dat nogal een aanslag op de weerstand zijn. Ik ben veel met jonkies bezig en hoor dat toch wel geregeld. Mijn Lola vorig jaar had ik eigenlijk met mijn dierenarts overlegd dat ook tot het voorjaar uit te stellen, kon geen enkel kwaad (ook nog andere DA gevraagd voor zekerheid maar die zei hetzelfde), maar toen moest hier een ander paard ook voor de basisenting en hebben we het samen gedaan in januari - februari, want ze zag er zo goed uit en was kerngezond. Na de eerste enting niks aan de hand, maar na de tweede enting heeft ze luizen gekregen, dus had toen wel een beetje spijt en doe het dus een volgende keer (wie weet ooit :D ) zeker niet meer voor/in de winter.

Hier harde wind en net even een waterval maar nu is het droog en dat blijft het voorlopig volgens de radar.
Laatst bijgewerkt door Caily op 29-11-15 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:15

Equilibrum caily? :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:20

Kijkt buuienradar en ziet dat er nog een heel front aankomt dus nu paarden doen!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:22

Nee, Vlasta van der Veen, http://www.paardenpraktijkgroningen.nl/Home/ . Ik woonde eerst in Groningen stad en toen is ze bij (inmiddels) vrienden geweest voor de aankoopkeuring van een Tinker die ze van mij kochten. Omdat zij de eerste dierenarts ooit was die begon over het onderhoud van de sokken en behang van een Tinker mocht ze blijven :') En de afgelopen jaren is wel gebleken dat ik echt een goede aan haar heb, gelukkig wil ze ook wel naar hier rijden indien nodig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:29

Wij hadden mazzel. Onderweg naar de paarden een flinke hoosbui. Op stal de auto op de verharding voor de schuilstallen geparkeerd, zodat we die niet uit het gras hoefden te duwen. Paarden stonden wel een beetje :? :? :? te kijken, want daar hooooort die auto niet. Toen gauw regenpak aan en vervolgens eigenlijk bijna geen regen gehad :+ Hooiboer kwam 20 balen brengen; normaal komt hij met de auto, want de oprit kan niet zo goed tegen zwaar verkeer. Deze keer kwam hij met de trekker _-:( Even op z'n lazer gegeven dat hij de volgende keer gewoon met de auto moet komen. Gelukkig luistert hij braaf :D

Daarna nog even met een zeil gevochten; die gebruiken we altijd om onder de aanhanger te leggen als het hooi wordt uitgeladen. Dan hoeven we daarna de hooisprietjes niet tussen het grind uit te peuteren. Deze keer een flinke uitdaging om het zeil neer te leggen en daarna weer op te ruimen, wat een wind!

@Caily, fijn hé, een DA die best een stukje voor je wil rijden. De onze komt ook van verder weg (40 / 45 km?) maar komt wel gewoon als we daarom vragen. Wel met het verzoek om voor simpel enten een lokale DA te vragen, maar dat vinden we geen probleem. Hij komt vrijdag de tanden van alle vier doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:50

Van die ratten tussen het dak bedoel je caily? Slapeloze nachten , want was 1 verdieping dus ik sliep er direct onder. Ik was wel zo bijdehand om al het voedsel in bewaardozen te doen en heb er uiteindelijk maar 1 binnen gehad. Maar ze hielden feest hoor en je hoorde ze gewoon binnenkomen zodra het donker werd, of je eigen helemaal de tandjes schrikken als er een klem dichtsloeg.
Bah krijg gewoon weer kippenvel als ik er aan denk.
Was bij huidige woning trouwens wel onwijs tof van huurbaas: is een echte boer, maar van ongedierte moet hij ook niets hebben, dus ze hebben alle kieren en gaten voor mij dichtgemaakt in huisje en kan altijd gif krijgen.
Maar eng vind ik het nog steeds!!

Ik ent trouwens niet meer: de laatste keer stond Mien hb en Lona had een fikse oogontsteking, waarvan DA nr 1 dacht dat het maanblindheid was, word idd wel weer tijd voor de tetanus. Maar dat laat ik dit voorjaar wel gelijk doen als ik Mien weer laat testen op de cushing.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:55

Ja, gelukkig niet bij mij hoor, maar in de directe omgeving. Ik woon op de eerste verdieping, dus eerder muizen, maar tot op heden gelukkig geen last van gedierte. Had alleen afgelopen winter tot twee keer toe een wesp in mn keuken dat ik echt zoiets had van huh? Beide door geslagen en gevreesd voor het voorjaar en de zomer, maar geen wesp meer gezien. Opperde iemand achteraf dat in de winter alleen de koninginnen in leven blijven en ik die dus wrs heb geslacht _/-\o_

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 06:04

Ik ben gelukkig niet bang voor rat of muis (ook rattten als huisdieren gehad :D ) maar zo vrij loslopen moeten ze maar lekker elders doen.
Toen ik nog in Amsterdam woonde heb ik enorm veel last van muizen gehad,werd echt hysterisch van...rende lekker tussen de plafonds.Die kleine voetjes maken enorm veel herrie,net een kudde olifanten :+
Gelukkig kon ik via de bedrijfsverdelgers wat gif in een kitspuit krijgen,kon ik dat tussen het plafond spuiten.Was op geen andere manier bij te komen.

Altijd blij als het weer even rustig was...totdat er in de buurt weer een woning werd gesloopt of gerenoveerd,vlogen ze weer alle kanten op en kwamen weer fijn bivakkeren...ook kwam ik er achter dat een buur een zooi vuilnis op het balkon liet staan,vonden de muizen ook fijn _-:(

Enten doe ik ook om de 2 jaar,vind de tetanus erg belangrijk.Verder geen evenementen oid waar we aan meedoen dus zal verder wel.
Toen ik nog werkte,werden ze wel elk jaar ge-ent.Deed ik zelf dus lekker makkelijk...maar toen had ik ook dagelijks heel veel contact met veel verschillende paarden.

Ik ben wel klaar met dit weer...kan iemand de föhn ook op een rustiger standje zetten >;)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:50

Goedemorgen. Ben weer bijgelezen hoor. :D

Ratten bah, wij hebben die hier 2 jaar terug bij het kippenhok gehad. De beste oplossing was een nieuwe kippenhok (nu is het hok een stuk van de grond gebouwd zodat ze er niet meer via de onderkant in kunnen).

Enten doe ik ook jaarlijks verplichte i.v.m. de wedstrijden die ik rij.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:01

Ik heb ook een groot stuk bijgelezen maar op iedereen persoonlijk antwoorden wordt een behoorlijke post.

Ik ent 2x per jaar omdat ik ook tegen Rhino ent omdat mijn rijpaard overal mee naartoe gaat en het al vaker hier in de buurt kwam, blijf ik dat ook gewoon doen.

Ratten heb ik gelukkig niet aan stal. Muizen wel gehad maar sinds de tonnen met voer in een houten kast staan ook niet meer.

Wat een weer gisteren zeg. Bij ons is het gewoon niet meer om aan te zien met die modder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:17

Mijn paddock is ondertussen één plas geworden en ik ga zo maar eens kijken of ik het net de vuilwaterpomp weg kan krijgen. Desnoods maar even een gat in het zand graven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:21

Ik heb vannacht de wei maar open gelaten, die is 0,5 ha dus met twee rustige Tinkers valt kapot lopen mee. Mijn paddock is zwart zand, op zich best goed, maar de 1500 m2 was toch best kapot nat :(

Zaterdag bij Kyra geweest, met Sinterklaas komt ze! Ik wilde wat foto's maken daar op het Dwingelderveld, maar madam had vooral zin in een potje racen :+ Ik wilde een pittige Tinker, nou dat heb ik geweten :')

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:32

Ik ent 1x per jaar, aangezien er 1 op wedstrijden loopt en anderen naar keuringen e.d. gaan.

Alles is hier echt nat nu.... gelukkig geen stormschade :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:33

Knetter hard caily! Gaaf

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:38

Whiiiieeee Caily. Dat ziet er lekker stoer uit. :D

Hier ook echt vreselijk weer. Heb vannacht goed wakker gelegen zo hard ging het. Ik had echt verwacht dat het hele park plat lag maar dat viel gelukkig wel mee.

Zaterdag kijken naar een barefoot zadel en een bitloos hoofdstel. Als ik toch opnieuw begin met rijden dan ook maar meteen op de manier die mij het beste aanspreekt. :o
Laatst bijgewerkt door AbbyBlues op 30-11-15 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:41

Zalig hoor zo'n voorwaarts paard!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:41

@caily: die had lekker de wind onder de staart :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:59

Lekker tempo Caily! Ik ben benieuwd hoe groot de plas op onze track nu is... vuilwaterpomp hebben we niet, misschien wel een idee om die even te lenen van de boerman ofzo...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:49

Lekker tempo Caily :D deed vroegâh nog wel eens een wedstrijdje met de trein over de spoordijk met Fax :o

Hier voor nood maar een meter breed spoor gemaakt om naar de lange baan te komen.Zo lopen ze op het voorstuk maar een deel aan gort.Makkelijk mocht het zo gaan vriezen,blijft de rest vlak.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:14

Zalig Caily! Het ultieme gevoel van vrijheid zo'n rengalopje!

Onze paddock is echt 1 modderboel, er is geen plekje droog meer aan. Het droogt hier ook heel slecht op, dus ik vrees dat het deze winter niet meer goed komt. Ik weet nog niet wat ik moet doen vandaag, paarden buiten zetten of binnen laten. Het regent hier al heel de dag nonstop, en ze hebben geen schuilstal, dus ik denk niet dat ik ze veel plezier doe met ze buiten te zetten. Gisteren waren ze het na een uurtje ook helemaal zat en stonden ze aan de poort te wachten om binnen te komen.

Ik vind ratten en muizen echt vreselijk! Ik weet dat het flauw is, maar ik ben er als de dood voor. Sinds wij terug een kat hebben, gelukkig geen muizen meer gezien in de stallen. Een week geleden zat er ineens een muis binnen onder onze salontafel! De kat heeft die net niet kunnen vangen (hoorde een luid gepiep, en zag de muis net in een kier verdwijnen). Hopelijk heeft ze nu wel genoeg schrik gepakt om niet meer binnen te komen. Ik heb ze in ieder geval niet meer gezien. Maar volgens mij zitten er nog wel muizen in het plafond, savonds horen we die soms ineens rennen, maakt idd enorm veel lawaai!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:18

Spulletje voor rotstraal in groene bus heet hippo sol. Begin maar met spuiten en in ieder geval bedankt voor de tips.

Die had er zin in Caily!!

En dan nog een vraagje. heeft er iemand ervaring met bestellen uit de US? Hele gave Fellini laarzen gezien. Mooi in de uitverkoop. Moet je invoerrechten en BTW betalen over de originele prijs, of over de prijs die je betaald?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:29

@jady: ik heb behoorlijk wat ervaring in het kopen vanuit de US.
Verzending met USPS (Amerikaanse post) is het voordeligst. Boven de 75 euro ga je invoerrechten + BTW betalen over aankoop + vervoer... en dat kan aardig oplopen.

De vuilwaterpomp deed het nog en de grootste plas is leeg, maar ondertussen regent ie weer vol :D

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:54

Oh ratten, gatver! Wij hadden drie jaar geleden een muizenplaag in ons keetje. Een aantal dekens is versierd met een paar gaatjes en ze hebben een spons helemaal tot moes geknaagd. 15 dooie muizen later waren we er vanaf... De katten hebben in elk geval een paar heerlijke weken gehad, die smulden ervan!
Maar ratten, dat is nóg smeriger en vervelender!

Wij zijn nog steeds erg blij met onze investering in drainage. Met heel veel regen staan er wel plassen, maar als het dan droog wordt, dan trekt de drainage het in een halve dag weer droog. De paarden vinden het heerlijk, die liggen nog steeds heel veel buiten. Voordat we de drainage legden stonden ze met zijn tweeën in het stalletje zielig te kijken, nu vind ik ze dus regelmatig gewoon buiten in het zand.

Haha, die tinker had lekker de wind in haar koppie! Geweldig!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:29

Het begint hier nu goed te miezeren...geboft want vanmorgen was het droog.Jongens lekker grasontbijt gehad en even buiten kunnen spelen.Net ook nog een uurtje op de eigen paddock gegraasd en nu weer paddock arrest maar goed,lekker even want anders gedaan dan alleen een rondje tegels :)

BR laat verder de komende uren niet veel goeds zien -O-

Fijn zoveel baat bij de drainage Bernetteo,hier zakt het meeste weg maar ik zit mij toch wel te bedenken om een buis op een deel half in te graven voor deze tijd van het jaar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:35

Hier regent het de godganse dag...

Heb net al maar naar de boer gebeld dat ik straks na het werk een baal stro kom ophalen. Desnoods zelfs zo in mijn koffer. Wil er toch een dik pak ingooien nu al kan ik het er morgen misschien allemaal uitscheppen dankzij de vieze ruin en hengstenbeesten maar ik moet toch iets gaan ondernemen.