Wij hebben sinds vandaag onze zelfgemaakte ruif neergezet! Moet alleen nog een dak op, maar in het kader van hooi bezuinigen toch maar vast in gebruik genomen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Een groot deel kan ik ook zien vanuit ons huis. Mijn Fjord en Shet x Welsh A stonden hier al, samen met het paard van de eigenaresse van het land. Ze heeft haar paard nu elders gestald waardoor ik een deel van het perceel voor mezelf heb kunnen huren
Mijn pony's hebben 1 box (die altijd open staat), een stuk overkapping en een klein schuilhuisje waar alleen mijn kleine merrie inpast, zij is 1.09 meter. Dan hebben ze een stuk zandpaddock waar de box op uitkomt, daarnaast via een doorgang een grote vierkante paddock met houtsnippers, daaraan zit weer de kleine wei die via de lange kant van de bak doorloopt naar achteren en daaraan vast heb ik ook nog een grote wei achter de bak. Sommige delen van de paddocks zijn bestraat, dus fijn wisselende ondergronden voor de hoeven. Ik ben meteen begonnen met 'opknappen,' de stal lekker leeg gehaald want die was met de jaren helemaal volgelopen met zand, nu zie je de stalmat (zo'n dikke, echt matras-achtig) tenminste weer
Ook laat ik nog nieuw zand komen voor de zandpaddock en binnenkort wordt het hout van alle gekapte/gesnoeide bomen op het erf versnipperd om de houtpaddock van een verse laag te voorzien. Meteen slowfeeders met 2x2cm mazen besteld, 1 van 2x1 meter voor in de stal en een net van 2x2 voor over/in de palletbox. Goed graszaadhooi in de buurt gevonden in balen van 500kg zodat ze straks lekker onbeperkt kunnen knabbelen. Ze kregen, toen alles nog 1 stuk was, kuil van wisselende kwaliteit in netten die nog te grote mazen hadden, niet haalbaar dus om onbeperkt ruwvoer te verstrekken zonder dat ze zich tonnetje rond zouden eten, zo fijn dat ik dat nu zelf kan beslissen! Zodra ze weer op de weides kunnen ga ik denk ik werken met strookbegrazing. Het andere deel van het perceel zal aan iemand anders verhuurd worden, daar deel ik dan de bak, de schuur en de pipowagen
mee. Zo heb ik toch de voordelen van stalgenoten om eens over en weer te voeren o.i.d., maar heb ik wel de vrijheid om mijn pony's te houden, voeren, weiden, mesten etc. hoe en wanneer ik dat wil. Dus ik ben blij! Paar foto's:

Gebouw voorin is de schuur met boxen 
) 
kvulden schreef:Omdat je nu alleen staat? Onley