Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:32

Mosh schreef:
Tinky, goed idee van die palen! Hoe krijg je ze zover de grond in dat ze stevig staan? Grondboor?

Grondboor was niet groot genoeg...het is een biels :P Gewoon ouderwets schepwerk dus,daarna met de trekker de biels op z'n plek gezet.Zand weer laag voor laag teruggegooid met water zodat het meteen wat inklinkt en vervolgens met de trekker de boel flink aandrukken door er overheen te rijden ;)

Dan de borstels en matten op z'n plek en harken maar :D

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:38

Wat een leuk idee die schuurpaal Tinky!
Ik zou zoiets ook wel willen zetten maar geen idee of ze het effectief zouden gebruiken. Op deze moment gebruiken ze vooral de stalwand en de steunpilaren van het afdak..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:44

Dit is mijn afdak:

Afbeelding

Dit is helaas de paddock:

Afbeelding

Ze zakken er gelukkig niet tot over hun koten in ofzo enkel op de ergste stukken. De piste droogt redelijk snel omdat het water er afloopt maar dan is het probleem dat het allemaal in de paddock stroomt.. De weide helt af van achter naar voren dus daar valt weinig tegenin te brengen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:51

Yontheke schreef:
Wat een leuk idee die schuurpaal Tinky!
Ik zou zoiets ook wel willen zetten maar geen idee of ze het effectief zouden gebruiken. Op deze moment gebruiken ze vooral de stalwand en de steunpilaren van het afdak..

Dat is een mooi afdak zeg :j (Wat je paddock betreft...denk dat het er bij de meeste momenteel zo uitziet als het niet verhard is ;) )

Ik wil dus niet dat ze tegen de pilaren ed aan gaan lopen schuren,dat gaat met zoveel geweld en kan gevaarlijk zijn voor je constructie.
Moet mijn afdak nog "bekleden"met schrikdraad" dat moet voor de verharing,ik neem geen risico's.Als een van die palen het begeeft en het dak komt naar beneden...brrr moet er niet aan denken.

Die schuurpaal is een flinke biels en zit een eind in de (zand)grond,toch krijgen ze het soms voor elkaar om er beweging in te krijgen als ze echt fanatiek hun kont of boeg ertegen aan gooien.
Als er ergens een boom staat kun je die natuurlijk ook bekleden zoals Spatter heeft gedaan.
Stuk harmonicagaas is zeker een optie maar ik vind een rubber mat en borstels fijner.Er zijn ook speciale schuurmatten voor dit doel te koop,zal eens kijken of ik die kan vinden :)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 10-01-15 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:53

De grote gaat er gelukkig niet zo vaak tegen hangen maar de constructie staat er al 8 jaar en heeft verscheidene paarden overleeft dus ik maak me er niet zo druk in. Staat blijkbaar heel stevig : D

Ik geloof dat ze die matten zelfs bij Epplejeck en divoza hebben.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:55

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:57

Ze hebben ook een badkamer :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:21

Bedankt voor de filmpjes Gypsy, superinteressant!! :) en wat een heerlijk nieuwsgierig paard haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:48

Wat een mooi afdak komt daar voorbij, dat lijkt me echt heerlijk voor ze. Droog staan maar toch naar buiten kijken.

Mijn paard is echt een ongelofelijke bemoeial ja. :') Daarom moet ook alles hufterproof, ze is erg speels en uit dat doormet hhaar hoeven op dingen te maaien/stampen. De radio van mijn vriend heeft dat ooit ternauwernood overleefd hihi. Ik ging stuk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:50

Ik blijf meelezer, maar toch een vraag; hebben jullie ook paarden met ZE 24 uur buiten staan? Hoe gaat dat met t schuren in de piekperiode?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:52

Mijn ervaring ermee is dat een goede deken daarvoor veel scheelt :) Maar dat zal denk ik ook afhangen van hoe erg de ZE is en in wat voor gebied je woont..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:54

Goeie deken en derfen is het probleem niet. Meer het buiten staan tijdens zonsop- en ondergang. Nu staat mijn paard binnen, beschermd tegen de knutten. Ivm stofallergie wil ik hem liever op PP hebben, maar zie ik daar een beetje tegen op ivm zn ZE.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:59

Het paard dat ik ken met ZE staat gewoon 24/7 buiten, maar misschien heeft die het dan in een andere mate dan jouw paard? Maar heb dankzij die deken nooit iets bijzonders gemerkt aan de zonsop- of -ondergang. Misschien zou je het eens kunnen proberen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:07

Ik heb er ook een met ZE en staat 24/7 buiten met een deken om,1x per dag haar ik de deken eraf om de losse haren uit te kloppen en even te luchten...

Ik gebruik deze deken en vind hem super...heerlijke pasvorm en zit als een 2e huidje.Fijne stof en zonreflecterend :)

https://www.facebook.com/brenda.vreeswi ... 871&type=3

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:44

Ik had een verrassing vanmorgen toen ik de honden uit wilde gaan laten :D
Afbeelding

Was denk ik onder het draad door geschoten toen ze wilde opstaan na d'r dutje :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:51

Oeps. Gelukkig os ze trouw aan het huisje!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:53

En d'r vriendjes stonden aan de andere kant van het hek :)

Gelukkig is de weg niet zo erg druk, 10 auto's per dag is veel.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:58

Hoi ik kom hier ook even binnenvallen... mijn paard staat nu op pension ongeveer 20 min van huis omdat de stal ging opslaan ben ik op zoek gegaan naar een ander plaatsje...

heb een plaatsje gevonden bij vrienden, 180€ per maand, vol pension, het is nog geen km van huis en op de weg naar mijn werk...

we moeten enkel mijn stukje weide afmaken daar mijn paard niet sociaal is naar paarden die ze niet kent... ze zou een stukje krijgen van 20×20 aan de stal maar vb in de zomer mag ze op de weide met haar zusje waar ze vroeger altijd bijstond... (hopelijk lukt dit nog wel)

In dezelfde straat is een terrein waar ik kan rijden, wel buiten en mag eventueel ook op de weide rijden...

maar zijn er nog dingen waar ik rekening mdr moet houden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:01

@palousa: gelukkig niet aan de wandel gegaan en de rest in paniek...
@kay: klinkt niet verkeerd. Maak goede afspraken over het gebruik van de bak met liefst een prijs op papier.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:05

Ik zou het meeste naar het terrein gaan en maak me ook lid van de vereniging die de terreinen gebruikt en de leden mogen hier dan gebruik van maken

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:16

Welkom kay-Kim.
Over het 'a-sociale' van je paard. Dat kan ook zomaar veranderen. Een van onze paarden heeft haar hele leven apart gestaan en kon slecht met andere paarden. Bij haar vorige eigenaren is ze uiteindleijk door het prikkeldraad gegaan om bij de buurpaarden te staan. Toen ze bij ons kwam was het ook maar de vraag hoe het zou gaan in de kudde. Wij hebben haar erbij gezet en omdat ze allemaal ruimte hebben om weg te lopen gaat het verbazingwekkend goed. Tegenwoordig is het een ontzettend fijne, stabiele kudde.
Ik zou haar dus zeker niet zomaar opgeven maar wel zorgen voor voldoende ruimte bij samenvoegen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:29

Ja ik hoop dat het wel kan maar het zijn eigenlijk allemaal pony s en zij is een dikke dame van 1.75... en ben bang dat als we het proberen het verkeerd afloopt maar als ze er eerst naast staat kunnen we met verloop van tijd nog proberen...

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:47

hetlevenwint schreef:
Hier staan ze al jaren aan huis maar tips extra zijn altijd welkom, zelfs na al die jaren worden nog dingen verbeterd hier. De 2 klote punten hier is een uitloop die makkelijk een modderpoel wordt en geen degelijke mestafvoer. Dus zeker eens voor rond bellen, die uitloop hangt er van af met welke grond je zit natuurlijk! :)

als je de uitloop dan met stevig wit zand kunt bestrooien en je zoekt op marktplaats in de buurt een stapel betonnen stoeptegels, deze laat/of leg je er netjes waterpas op en dan kun je nog een lading stevig wit zand er overheen doen zodat ze nog steeds op zand staan, maar toch steviger...

tenminste zo zou ik dat oplossen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:12

Kay_Kim schreef:
Hoi ik kom hier ook even binnenvallen... mijn paard staat nu op pension ongeveer 20 min van huis omdat de stal ging opslaan ben ik op zoek gegaan naar een ander plaatsje...

heb een plaatsje gevonden bij vrienden, 180€ per maand, vol pension, het is nog geen km van huis en op de weg naar mijn werk...

Niet banketstaaf bedoelt hoor, maar misschien kunnen mensen met dit soort vragen beter een eigen topic ofzo openen. Dit topic gaat over 'paarden-aan-huis'. Nou ja, en 'paarden-op-eigen-stukje-land'. Niet voor iemand die ergens bij vrienden 'vol pension' gaat staan. Ook leuk, maar dat hoort toch niet in dit topic in mijn ogen.
Dit topic gaat al erg hard en is amper bij te houden, ik zou het wat jammer vinden als het hiermee vervuild word.

Over materialen: mijn vriend is veehouder, dus wij hebben een tractor en 2 shovel's + alle soorten attributen gewoon staan. Ideaal! Maar stal / wei uitmesten doe ik toch altijd met het handje. De loonwerker graaft de sloten enzo uit, dat doen we niet zelf.

Wij zitten ook erg rustig aan een doodlopende weg, ideaal! Vooral omdat we ook een aantal katten hebben en die lopen buiten. Aan een drukke weg zou ik dat nooit durven.

De foto's van alle plekjes zijn weer leuk om te zien!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:31

Met vol pension bedoel ik dat hij het voeder stro en hooi voorziet... wij maken de wei af en doen de verzorging zelf... dus eigenlijk huren wij gewoon... als ik een topic zou aanmaken zou ik misschien weer doorverwezen worden naar hier... daarom dat ik hier postte