Lusitana schreef:Het idee dat elk paard maar buiten moet is ook maar een ingesleten iets in de nieuwe generatie. Zo kan ik het ook stellen. Een paard is geen wild dier meer. Ze zijn al duizenden jaren gedomesticeerd.
Er is niks mis met een paard voor een dagdeel op stal hebben.
Nogmaals, als een paard tekenen van stress of intevredenheid toont, moet je de situatie veranderen. Dat kan zowel naar meer naar buiten als meer naar binnen zijn, trouwens.
Ik weet niet waarom het zo slecht te accepteren is dat oplsuiten helemaal niet als zo vreselijk ervaren hoeft te worden voor veel paarden.
En niet om het een of ander, maar ik maak zelf wel uit hoe ik mijn paarden houdt. Zolang ze vrolijk zijn en tegen je op glimmen, kun je mij niet beschuldigen voor dierenbeulerij omdat ze ´snachts op stal moeten van me. (Omdat ze ander verwilderen).
En dat gaat op voor alle paarden eigenaren of ze nou buiten verdedigen of binnen of deeltijd. Het gaat om hun eigen paarden die ze gelukkig moeten houden. Maar blijf van andermans paarden af.
Je kunt prima zeggen hoe je het zelf wilt hebben en wat jou het beste lijkt, maar dat wil nog niet zeggen dat anderen het "fout" doen of geen paard zouden mogen hebben.
Ondanks dat ik echt geen probleem heb met dat je de paarden in de nacht binnen zet snap ik niet goed wat je bedoeld met verwilderen.
Waarom zouden jouw paarden verwilderen als je ze niet op stal zou zetten in de nacht?