Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:35

Lusitana schreef:
Het idee dat elk paard maar buiten moet is ook maar een ingesleten iets in de nieuwe generatie. Zo kan ik het ook stellen. Een paard is geen wild dier meer. Ze zijn al duizenden jaren gedomesticeerd.
Er is niks mis met een paard voor een dagdeel op stal hebben.

Nogmaals, als een paard tekenen van stress of intevredenheid toont, moet je de situatie veranderen. Dat kan zowel naar meer naar buiten als meer naar binnen zijn, trouwens.

Ik weet niet waarom het zo slecht te accepteren is dat oplsuiten helemaal niet als zo vreselijk ervaren hoeft te worden voor veel paarden.

En niet om het een of ander, maar ik maak zelf wel uit hoe ik mijn paarden houdt. Zolang ze vrolijk zijn en tegen je op glimmen, kun je mij niet beschuldigen voor dierenbeulerij omdat ze ´snachts op stal moeten van me. (Omdat ze ander verwilderen).
En dat gaat op voor alle paarden eigenaren of ze nou buiten verdedigen of binnen of deeltijd. Het gaat om hun eigen paarden die ze gelukkig moeten houden. Maar blijf van andermans paarden af.

Je kunt prima zeggen hoe je het zelf wilt hebben en wat jou het beste lijkt, maar dat wil nog niet zeggen dat anderen het "fout" doen of geen paard zouden mogen hebben.

Ondanks dat ik echt geen probleem heb met dat je de paarden in de nacht binnen zet snap ik niet goed wat je bedoeld met verwilderen.
Waarom zouden jouw paarden verwilderen als je ze niet op stal zou zetten in de nacht?

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:36

Interessant om iedereens mening hierover te lezen en de verschillen. Ik ben ook van mening dat ze zoveel mogelijk lekker naar buiten 'moeten'!

De merrie die ik rijd staat vanaf ongeveer maart/ april tot oktober 24/7 lekker op het weiland met de andere merries.
Met erge regenval gaan ze wel op stal, en ff lekker de paddock in.
De andere maanden staan ze lekker wat uurtjes in de paddock en als de wei het toelaat wat uurtjes op het land.

De ruin die ik rijd staat in de maanden zodra het land het toelaat lekker 9 uurtjes op het weiland met een gemengde groep van ruinen en merries.
De andere maanden in ongeveer 6 uurtjes in de paddock met een berg kuil.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:45

Citaat:
Kans is groot dat ze een stal in beginsel als heel bedreigend ervaren. Dat ze daarom niet op stal gaan.
Overigens zijn Mustangs verwilderde paarden, geen wilde paarden. Ze nemen dus een aparte plek in. Net als de wilde paarden in Afrika en Brumbies in Australië en Europese paarden die in het wild worden gehouden.
Ze zijn van een gedomesticeerde soort afgekomen. Mustangs toevallig ook nog van een heel "makkelijk" soort, het iberische paard, dat van nature onderdanig is.
De verbazing snap ik trouwens niet?

Waar het mij trouwens vooral om ging is dat als een paard op stal geboren is, de stal niet als een "gevangenis" wordt ervaren.
Dat er daarom verschil is in hoe een stal ervaren wordt. Voor de een betekent het veiligheid, voor de ander bedreiging.
En dan moet je niet dat paard wat zich op stal veilig voelt, naar buiten schoppen omdat je vindt dat ze buiten moeten leven.

De verbazing was dat je, zonder druk of dwang, met een paar dagen op een (ver)wild(erd) paard kunt rijden. En dat dit zonder weerstand werd geaccepteerd. Het waren jonge hengsten overigens, waarschijnlijk volstrekt niet bekend met mensen.
Volgens mij vinden heel veel van de vorige " sprekers" een paar uur (dagdeel?) op stal geen probleem. Dat is natuurlijk vele malen beter dan max 4 uur eruit. We waren het al een paar keer erover eens dat een paard in ieder geval meer buiten dan binnen moet zijn. Maar ik denk dat je vertrekpunt bij de aanschaf van een paard wel "vooral buiten in de juiste omstandigheden, zoals hier al vaak omschreven" moet zijn.
Kijk mijn dochtertje voelt zich hier binnen voor de tv ook heel veilig...maar dat betekent niet dat ze hele dagen achter de tv moet zitten, ondanks dat zij zelf wel vindt dat 't makkelijk kan. Ik moedig haar aan om de wereld te ontdekken en naar buiten te gaan. Het is natuurlijk een beetje een gekke vergelijking. Maar ik wil ermee aangeven dat wij degene zijn, met meer herseninhoud, kennis en hogere ontwikkeling en beschaving, waardoor wij weten dat het beter is voor het paard. Het paard weet niet dat als hij grotendeels op stal staat (want daar hadden we het over), waarom zijn onrust ontstaat, of waarom hij stijf wordt, of waarom hij rondjes gaat lopen, aan hout gaat likken, kribbebijten, niet meer weet hoe hij zich in een kudde moet gedragen, of wat hij met zijn vrijheid moet als hij in het land gezet wordt. Wij weten dat wel en wij weten ook dat zich over een poosje zich net zo veilig voelt in een kudde als misschien eerst op stal, omdat hij daar geboren is en omdat hij daar te eten kreeg.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:53

Lusitana schreef:
Ik zeg toch ook niet dat alle paarden op stal geboren worden ofzo? Ik zeg dat ALS een paard op stal geboren wordt, het de stal niet als een gevangenis zal ervaren.

VogeltjeM schreef:
Lusitana: ik kan niet uitgebreid quotend reageren omdat ik op mijn telefoon zit, maar 1 ding dat een paard op stal in ieder geval mist is continue stapje-voor-stapje-beweging, nodig om het spijsverteringsstelsel voldoende op gang te houden. Ik zou graag uitgebreider ingaan op je argumenten, bedankt voor de onderbouwing in ieder geval, maar dat kan nu even niet.

Ik kan slecht geloven dat spijsvertering op gang gehouden moet worden door 24/7 locomotie. Dan zouden alle paarden dood neervallen als ze in slaap vallen.
Ik geloof (weet) heus dat het bevorderlijk is, maar niet dat en dagdeel verblijf op stal de boel stillegt. Helemaal niet omdat er in een stal ook bewogen kan worden.

Getuige aan de hoeveelheid stront in stal, durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat de darmen in stal niet stil liggen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:57

Gini schreef:
Sinds de mens zich is gaan moeien met de fokkerij van paarden is er niet gefocust op survival of the fittest.
Als ik mijn paard zou houden als een wild paard, dan was ze al lang dood. Toen ze drie weken oud was al. Eeuwenlang is er NIET gefokt op survival of the fittest, je gaat me niet zeggen dat dat niets doet met een diersoort. Eeuwenlang fokken heeft ervoor gezorgd dat er dieren als schoothondjes bestaan, niemand die dat nog wil vergelijken met de wolf. Maar eeuwenlang paarden fokken zou niets veranderd hebben? Klopt toch iets niet? Dus al onze hoogbenige iele sportpaarden zijn gewoon hetzelfde als die ruige Prezwalskipaarden?

Je kan de hond niet echt meer vergelijken met de wolf omdat de hond wezenlijk veranderd is, bv de herseninhoud is anders. Maar wie zo dom is om dat schoothondje niet als een hond te zien(het wilde dier in de huid van dat schoothondje) komt erachter dat schoothondjes ook naar kunnen bijten. En dat die schoothondjes al dat gedrag wat die paria(oertype hond) vertoond ook zal vertonen.(kijk eens naar de verwilderde honden in de wereld, daar hoeft maar 1 generatie tussen te zitten)

Tuurlijk is er gespeeld met het gedrag van die verschillende hondenrassen, ze hebben het gedrag van de wilde hond genomen en aspecten daarvan versterkt of verzwakt door selectie, maar in iedere hond, van chi tot husky zit dat pakket aan natuurlijk gedrag. Beide zijn honden, de soort veranderd niet, beide zijn nogsteeds het roofdier de hond.

Het prezwalskipaard is dezelfde soort als dat bv renpaard, het uiterlijk is anders, bij het renpaard hebben ze steeds de paarden met oa de grootste vluchtradius gepakt, maar dat blijft gebruikmaking van de natuurlijke eigenschappen. In dat renpaard zit alles wat ook in dat prezwalskipaard zit. De soort is niet wezenlijk veranderd, kortom, overgegaan in een andere soort.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:58

Ik zeg toch ook niet dat alle paarden op stal geboren worden ofzo? Ik zeg dat ALS een paard op stal geboren wordt, het de stal niet als een gevangenis zal ervaren.

VogeltjeM schreef:
Lusitana: ik kan niet uitgebreid quotend reageren omdat ik op mijn telefoon zit, maar 1 ding dat een paard op stal in ieder geval mist is continue stapje-voor-stapje-beweging, nodig om het spijsverteringsstelsel voldoende op gang te houden. Ik zou graag uitgebreider ingaan op je argumenten, bedankt voor de onderbouwing in ieder geval, maar dat kan nu even niet.

Ik kan slecht geloven dat spijsvertering op gang gehouden moet worden door 24/7 locomotie. Dan zouden alle paarden dood neervallen als ze in slaap vallen.
Ik geloof (weet) heus dat het bevorderlijk is, maar niet dat en dagdeel verblijf op stal de boel stillegt. Helemaal niet omdat er in een stal ook bewogen kan worden.[/quote]

Getuige aan de hoeveelheid stront in stal, durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat de darmen in stal niet stil liggen.[/quote]

:')

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:00

Lusitana schreef:
Isegrim schreef:
Nog nooit! meegemaakt in onze kudde van 25 paarden in een hit actief. Er is geen enkele reden waarom die naar binnen zouden willen. En ja, daar staan ook gewoon KWPNers en andere mietjes bij. :P

Het was een hypothetische vraag. Wat vind je belangrijker : aanpassen of je principes?
Overigens staan paarden op hitactief voor ik zover heb begrepen als ze willen ook gewoon een dagdeel binnen. Er is echt niks mis met een dagdeel binnen vertoeven.
Er is wel wat mis met dwingen om buiten te blijven als er behoefte is bij bepaalde paarden aan naar binnen gaan.

Ik ben trouwens niet voor het een of tegen het ander. Ik ben tegen aan je principes blijven hangen als blijkt dat het gewoon niet gunstig is voor je paard. Of dat nu binnen of buiten is.

Aanpassen binnen je princiepe's, kortom, zorg voor een goede schuilstal zodat ze niet hoeven te ijsberen voor het hek ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:02

Het is goed, hoor, Nikass, denk dat wij het aardig eens zijn. ;) :)

Lusitana, ik snap ook je opmerking over het verwilderen niet echt. Wist je dat je de wilde Koniks in de Oostvaarderplassen zo kunt aaien? Sommigen komen naar je toe. Paarden zijn van nature nieuwsgierig. Mijn paard heeft zes jaar lang op een enorm land gelopen in een vaste groep. Ook toen hij jong was en ik nog amper iets met hem deed. Verwilderen? Welnee, ze vonden het allemaal geweldig als er weer een mens langs kwam in het land...... :)

En Geerke, ik geloof wel dat veel beweging bevorderlijk is voor de benen/hoeven van een paard. Te lang op stal staan is niet goed, o.a. niet voor de bloedcirculatie. Maar ik ben met je eens dat een dagdeel best kan. Al hoewel, als ik kijk hoe naar lang een gemiddelde avond en nacht voor een paard op stal duren, dat toch best veel uren van een etmaal zijn. :j

Bowen

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:05

Ik begrijp dan vooral niet wat die nacht binnen, wanneer je niets met die paarden doet, wat zou uitmaken om ze niet te laten verwilderen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:09

paulinebes schreef:
Citaat:
Kans is groot dat ze een stal in beginsel als heel bedreigend ervaren. Dat ze daarom niet op stal gaan.
Overigens zijn Mustangs verwilderde paarden, geen wilde paarden. Ze nemen dus een aparte plek in. Net als de wilde paarden in Afrika en Brumbies in Australië en Europese paarden die in het wild worden gehouden.
Ze zijn van een gedomesticeerde soort afgekomen. Mustangs toevallig ook nog van een heel "makkelijk" soort, het iberische paard, dat van nature onderdanig is.
De verbazing snap ik trouwens niet?

Waar het mij trouwens vooral om ging is dat als een paard op stal geboren is, de stal niet als een "gevangenis" wordt ervaren.
Dat er daarom verschil is in hoe een stal ervaren wordt. Voor de een betekent het veiligheid, voor de ander bedreiging.
En dan moet je niet dat paard wat zich op stal veilig voelt, naar buiten schoppen omdat je vindt dat ze buiten moeten leven.

De verbazing was dat je, zonder druk of dwang, met een paar dagen op een (ver)wild(erd) paard kunt rijden. En dat dit zonder weerstand werd geaccepteerd. Het waren jonge hengsten overigens, waarschijnlijk volstrekt niet bekend met mensen.
Volgens mij vinden heel veel van de vorige " sprekers" een paar uur (dagdeel?) op stal geen probleem. Dat is natuurlijk vele malen beter dan max 4 uur eruit. We waren het al een paar keer erover eens dat een paard in ieder geval meer buiten dan binnen moet zijn. Maar ik denk dat je vertrekpunt bij de aanschaf van een paard wel "vooral buiten in de juiste omstandigheden, zoals hier al vaak omschreven" moet zijn.
Kijk mijn dochtertje voelt zich hier binnen voor de tv ook heel veilig...maar dat betekent niet dat ze hele dagen achter de tv moet zitten, ondanks dat zij zelf wel vindt dat 't makkelijk kan. Ik moedig haar aan om de wereld te ontdekken en naar buiten te gaan. Het is natuurlijk een beetje een gekke vergelijking. Maar ik wil ermee aangeven dat wij degene zijn, met meer herseninhoud, kennis en hogere ontwikkeling en beschaving, waardoor wij weten dat het beter is voor het paard. Het paard weet niet dat als hij grotendeels op stal staat (want daar hadden we het over), waarom zijn onrust ontstaat, of waarom hij stijf wordt, of waarom hij rondjes gaat lopen, aan hout gaat likken, kribbebijten, niet meer weet hoe hij zich in een kudde moet gedragen, of wat hij met zijn vrijheid moet als hij in het land gezet wordt. Wij weten dat wel en wij weten ook dat zich over een poosje zich net zo veilig voelt in een kudde als misschien eerst op stal, omdat hij daar geboren is en omdat hij daar te eten kreeg.

Misschien heb ik een raar paard hoor (ex manegepaard waar ik hem ook heb laten staan), maar die loopt geen rondjes in zijn stal, is geen luchtzuiger, staat niet te weven, is niet onrustig en is ook niet apatisch of heeft last van dikke benen. Moet er wel bij zeggen dat hij een containerstal heeft en dus over zijn deur naar buiten kan koekeloeren, zowel naar alles wat er rond loopt als naar zijn paardenmaatjes.
Hij komt in de winter (bij extreme) kou wel wat stijver zijn stal uit, dat dan weer wel. Tijdens zijn vakantie op de wei bleek dat hij prima raadt wist met zijn vrijheid (vooral het onbeperkt gras vreten vond hij erg prettig) en na een dag of drie wennen op stal (na zijn vakantie op de wei dus) was hij ook op stal weer zijn eigen zelf. Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik mijn paard in gedrag bij het houden op stal of 24/7 niet echt anders vond.
Het grote verschil zat hem wel in het feit dat we hem in de periode op de wei niet reden, hij zit vet en lui vrat, en hij meer op zichzelf was.
De eerste weken kwam hij hard aandraven als we hem riepen (net als hij ons met gehinnik begroet op stal als hij onze stem hoort), dit was na een paar weken weg. Dan keek hij wel op maar kwam niet meer aandraven, we moesten dan naar hem toe lopen.
Ik denk wel dat het te maken heeft met het feit dat we maar 3 x per week een halfuurtje kwamen (even checken of alles nog goed is, mok korsten insmeren en 1x per week ff borsteltje erover heen) en dat bij de stalling dagelijks minimaal 3 uur per dag is (en soms ben ik er twee keer per dag 2/3 uur) , waarin we veel met hem bezig zijn (rijden, poetsen, wandelen, losgooien, longeren en noem maar op) je bent dan veel intensiever met je paard bezig.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:29

@ chelle_dora: Ik zeg juist dat ik uit je berichten opmaak dat jij wél veel moeite doet voor je paard. En dan gaat het er niet om dat ik vind dat 'stalmensen' het nooit goed doen, hoeveel moeite ze ook doen. Het gaat erom wat het paard er uiteindelijk aan heeft. Even een extreem voorbeeld om het principe maar even te verduidelijken dan: Als ik iedere dag drie uur op mijn oude, verroeste omafietsje door wind en regen ploeg om bij mijn paard te komen en ik houd uiteindelijk nog maar een uurtje over om aan mijn paard te besteden, dan heb ik mijn paard toch echt te weinig te bieden. Ondanks dat ik veel moeite voor haar doe. Dan kan ik er wel op blijven hameren hoeveel moeite ik voor mijn paard doe en hoeveel tijd ik daar dus in steek, mijn paard heeft daar geen boodschap aan. Want deze komt nog steeds maar een uur per dag buiten zijn stal en dat zal hij mij niet in dank afnemen, maar ik doe toch zoveel moeite voor hem, dan is het toch goed? Ik zeg nogmaals dat ik absoluut niet vind dat jij geen moeite doet voor je paard en dat jij niet heel veel voor hem over hebt, want als jij al die moeite niet zou doen zou hij het zonder enige twijfel slechter hebben, maar dat is niet waar het om gaat. Het gaat erom wat jij je paard te bieden hebt. En als dat onvoldoende is, schaf dan geen paard aan. Inderdaad, dan kom je bij de ellenlange discussie wat dan wel voldoende is. Want wie kan mij met zekerheid zeggen dat ik mijn paarden een voldoende paardwaardig leven bied met hun 24/7 keuze om buiten of binnen te staan? Maar je kunt niet ontkennen dat dit systeem wel het dichts bij de ideale situatie ligt. Paarden hebben een ruime schuilstal met stro en ruwvoer waar zij altijd uit de wind kunnen staan en waar geen water naar binnen lekt, een gedraineerde paddock die niet verandert in een zwembad en een weiland met her en der een groepje bomen.
Over de gezondheid van je paard zelf willen controleren... Er zijn meer mensen op de wereld met de nodige kennis over medische mankementen. Ik kan me goed voorstellen dat jij daar zicht op wilt hebben, maar als ik mijn paard zou verhuren en hij komt ver weg te staan, dan lijkt het me vanzelfsprekend dat je op zoek gaat naar een persoon die verstandig over komt. Stel een contractje op met regels rondom medische zaken. Er kan altijd wat gebeuren, dat kan bij jouw ook. Ik wil maar zeggen dat er meer mensen zijn met een beetje gezond verstand en dat je daarmee al heel ver komt.

@ Caatje87: Doordraven of niet, het welzijn van het paard moet in ieder geval voorop staan en die gedachtengang lijkt hier bij veel mensen niet zo vanzelfsprekend. Dat wordt alleen niet direct gezegd, maar komt indirect wel uit hun berichten naar boven. Even algemeen gezegd begint iedere 'stalganger' (mooi woord :P) met: "Mijn paard staat niet 24/7 buiten, omdat ... tig 'redenen'......" (blessure, laagste in rang, onmogelijk in 'mijn regio'?) Als al deze 'redenen' dan niet van toepassing zouden zijn, dán zou het paard dus wel veel buiten komen. Tenminste, dat is wat ik daaruit kan opmaken? Geeft dit niet aan dat we allemaal weten dat veel buiten beter is voor een paard, maar dat een groot deel hier allerlei redenen opnoemt om hiervan af te zien? En dat 99 van deze 100 problemen op te lossen zijn?

@ Moratoetje: Ik gebruik hier tijdens extreme regenval dubbele regendekens en ze hebben een hele degelijke mogelijkheid tot schuilen (geen asbestplaatje van drie bij drie op pootjes waar het met een beetje wind nog steeds inregent en ze dus last blijven houden van regen én wind).

@ Lusitana: Haha verwilderen? Seriously?
Even over jouw (gedeeltelijke, neem ik aan?) maatstaf voor of je paarden gelukkig zijn of niet. Vrolijk zijn en glimmen. Mijn paarden glimmen na een poetsbeurt van een uur, omdat ze zo graag in het zand gaan liggen rollen en daar ook de hele dag de mogelijkheid toe hebben. Als ik ze dus een dag niet poets, wat echt wel regelmatig voorkomt, doet hun vacht alles behalve glimmen maar staan ze er dof bij. Zijn mijn paarden dan ongelukkig? Vrolijk zijn, ook al zoiets. Misschien klinkt het volgende nogal vergezocht en ik ben er zelf ook niet helemaal van overtuigd, maar ik ben ook maar een mens en ik denk over van alles en nog wat na. De momenten waarop jij beoordeelt dat je paard vrolijk gedrag vertoont, zijn momenten waarop jij je paard ziet. Dus op momenten dat jij op stal bent om je paard te gaan poetsen, rijden, losgooien, wandelingetje maken, aan de hand laten grazen, voeren, etc. krijgt jouw paard veel positieve aandacht van je. Is dat voor een paard dat veel op stal staat dan niet zo'n beetje het weinige positieve aan zijn dag en is het dan niet logisch dat het paard op dat moment dan vrolijk gedrag vertoont? Zoals ik al zei, misschien vergezocht, maar misschien ook wel een puntje om over na te denken?

Dan nog als afsluiter van het hele verhaal, ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag waarom een sportpaard niet 24/7 buiten kan staan met de juiste voorzieningen? Iemand?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:35

ik denk dat een sportpaard best buiten kan staan....al zou ik persoonlijk,als ik de olympische spelen moest rijden het risico liever niet lopen dat hij een blessure oploopt s'nachts omdat hij zich rotschrikt van een vos of zwijn die door zijn land loopt.

Mijn paarden staan om die reden s'nachts ook binnen.Teveel wild hier op het platteland van frankrijk.
Ik rij ze niet meer,ze zijn oud.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:22

Nens77 schreef:
Getuige aan de hoeveelheid stront in stal, durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat de darmen in stal niet stil liggen.

Dat zeg ik ook in het geheel niet. Enkel dat het bevorderd wordt door continue beweging. Net als dat het paard dan makkelijker warm blijft trouwens.

Ik vind persoonlijk jouw manier van discussiëren in het geheel niet prettig. Je hebt meerdere keren de draak met mij (en anderen) gestoken met onzinnige argumenten (zoals nu weer, je maakt me belachelijk terwijl ik niet heb gezegd dat ik denk dat de darmen stilliggen in stal). Drogredenen noemt men dat. Het is heel vervelend als je zelf wel met argumenten komt maar een ander reageert alleen maar belachelijkmakend. Ben het bijv niet eens met Lusitana maar vind haar manier van discussiëren wel prettig.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:24

Wat is een sportpaard? Volgens mij niet de paarden die dag en nacht buiten staan het jaar rond. Sportpaarden zijn over het algemeen paarden die zorgvuldig getraind worden voor de sport, de eigenaar wil geen wintervacht ivm het niet kwijt kunnen van warmte tijdens de training, het risico op blessures is op stal lager dan wanneer een paard in het land loopt.

Ik heb het niet over de htk-paarden die recreatief bereden worden, grondwerk en/of AR doen. Een echt sportpaard is vaak dusdanig duur in aanschaf dat een eigenaar gewoon de meeste risico's op blessures wil voorkomen. Als je je paard 5 dagen per week intensief traint kan je hem niet ineens een paar weken stilzetten vanwege sneeuw of slecht weer, dat is vragen om spierproblemen.

In de ideale situatie heb je een sportpaard dat goed in zijn vacht blijft, optimaal getraind kan worden en ook nog eens 24/7 buiten loopt. Die mogelijkheid heb ik nog nergens kunnen vinden, tenzij je een bak geld hebt om dat te realiseren en dat is (helaas) voor bijna niemand weg gelegd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:29

VogeltjeM schreef:
Nens77 schreef:

Dat zeg ik ook in het geheel niet. Enkel dat het bevorderd wordt door continue beweging. Net als dat het paard dan makkelijker warm blijft trouwens.

Ik vind persoonlijk jouw manier van discussiëren in het geheel niet prettig. Je hebt meerdere keren de draak met mij (en anderen) gestoken met onzinnige argumenten (zoals nu weer, je maakt me belachelijk terwijl ik niet heb gezegd dat ik denk dat de darmen stilliggen in stal). Drogredenen noemt men dat. Het is heel vervelend als je zelf wel met argumenten komt maar een ander reageert alleen maar belachelijkmakend. Ben het bijv niet eens met Lusitana maar vind haar manier van discussiëren wel prettig.

ik moest wel lachen om die opmerking :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:10

Isegrim schreef:
Gini schreef:
Sinds de mens zich is gaan moeien met de fokkerij van paarden is er niet gefocust op survival of the fittest.
Als ik mijn paard zou houden als een wild paard, dan was ze al lang dood. Toen ze drie weken oud was al. Eeuwenlang is er NIET gefokt op survival of the fittest, je gaat me niet zeggen dat dat niets doet met een diersoort. Eeuwenlang fokken heeft ervoor gezorgd dat er dieren als schoothondjes bestaan, niemand die dat nog wil vergelijken met de wolf. Maar eeuwenlang paarden fokken zou niets veranderd hebben? Klopt toch iets niet? Dus al onze hoogbenige iele sportpaarden zijn gewoon hetzelfde als die ruige Prezwalskipaarden?

Niemand zegt iets over overleven in het wild, het gaat om de behoeften die een dier heeft. Een schoothondje heeft dezelfde basale behoeften als een wolf, namelijk zich thuis te voelen in een roedel en soortgeschikt voedsel te eten.

Maar een schoothondje scheurt niet meer het vlees van de botten, maar krijgt brokjes (of nee, nu is het politiek correcter om te barfen) uit een blinkend kommetje. Een schoothondje moet niet meer jagen en legt geen kilometers per dag af. Een schoothondje leeft niet in een roedel van 5 tot 20 dieren. Een schoothondje ziet het gezin waarin hij leeft als deel van de roedel, iets waarbij je met een wilde wolf niet moet afkomen.
In het fokken heeft de mens er uiteraard niet voor gezorgd dat we een die gecreëerd hebben dat niet moet eten of niet moet ademen. Dus als je dat basale behoeften noemt, ok, maar ieder dier moet eten uiteraard. Maar hoe het allemaal aan de oppervlakte zit, de scherpe kantjes die hebben we er met ons fokken echt wel vanaf gehaald.

Als we de behoeftes van het wilde paarden zomaar lijnrecht mogen doortrekken naar onze gedomesticeerde paarden, dan wordt geen enkel Nederlands/Belgisch/westers paard goed gehouden. Ook niet die in een Paddock Paradise.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:26

Nens77 schreef:

Je zou bijna denken dat het daar juist pas op gang komt....hemeltje lief wat kan dat paard poepen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:16

VogeltjeM schreef:
Nens77 schreef:

Ik ben gewoon erg kritisch en vraag me serieus af wat de beweegredenen zijn om zo fel te reageren op mensen die hun paard op stal houden.
Zoals afschieten die mensen, paard verkopen of in laten slapen, paard onwaardig en ga zo maar door.
Wat mij nog meer opvalt is er dat niemand, van de mensen die überhaupt durven te reageren die een 'stal'paard hebben, zo fel reageert op de mensen met 'weide'paarden als andersom.
Mijn bek valt af en toe open, eerlijk waar.

Er wordt echter keer op keer volledig voorbij gegaan aan het feit dat veel mensen wel meer weidegang zouden willen hebben, maar dit om diverse redenen op dit moment niet haalbaar is.
Die mensen moeten maar worden afgeschoten of de paarden verkocht of ingeslapen.
Tsja, schiet mij maar lek hoor :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:27

NatasjavE schreef:
Nens77 schreef:

Je zou bijna denken dat het daar juist pas op gang komt....hemeltje lief wat kan dat paard poepen.

Nounou, niet zo overdrijven hoor !
Het is een grote viespeuk, netjes aan 1 kant mesten heeft hij nog nooit van gehoord.
Er in liggen is hij ook niet vies van (op de wei gaat hij er ook gewoon in liggen rollen).
Maar hij heeft er geen moeite mee op stal.

Overigens is het bij mensen niet anders.
Bewegen stimuleert de darmwerking.
Ik weet vrij zeker dat bankhangers, fervente computerfreaks en andere luilakken ook een vrij normale stoelgang hebben aangezien het van ook individue tot individue verschilt....

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:28

Helemaal mee eens Nens77 en het mooie is dat ik een paar pagina's geleden een vraag heb gesteld aan de "24/7 buiten mensen" en daar wordt natuurlijk weer niet op geantwoord...

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:17

Hey,

Ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn paardje voor ik het kocht en de eerste maanden dat ik het gekocht had, zelden of niet buiten kwam. Dit hangt voor een groot deel aan zijn karakter. Hij is zeer dominant en zorgde er keer op keer voor dat alle paarden van de groep of helemaal toegetakeld waren of door de draad liepen.
Sinds ik dit topic beginnen lezen ben, heb ik hem echter langzaam aan de kleine wei ( waar ze individueel naast de groep staan) laten wennen. Op het begin was een uur te lang maar nu zet ik hem om 8u buiten en haal ik hem om 17u binnen (dus van ontbijt tot avondeten). Dan laat ik hem rustig eten in zijn stal en verteren en tegen 19 uur ga ik rijden op hem. Nog wat poetsen en ermee bezig zijn en tegen 21-22u ga ik naar huis. Ik vind dit persoonlijk al goed en mijn paardje is er volgens mij blij mee. Het is voor mij een hele organisatie want 's morgens moet ik hem voor het werk op de wei in de manege gaan zetten( vuile voeten en soms te laat op het werk omdat ze hun eten net nog niet gehad hebben). Maar het is het waard.
Vandaag heb ik hem echter laten binnenstaan. Het was aan het gieten tot en met en er is geen beschutting in de wei. Hij zit daarbovenop met mok dus een hele dag in een doornatte wei leek me niet ideaal. ik voel me er echter wel slecht bij, als hij binnen staat. Ik los hem straks wel in de piste maar dat is max een half uur en dan nog een uurtje rijden. Vind het zielig voor het beestje.
Ik heb wel een regendeken maar ik moest vanmorgen kiezen. Probleem is dat ik niet in de helft van de dag opeens naar daar kan rijden om hem toch binnen te zetten als het echt blijft gieten...
Ik weet dat een paard niet van suiker is maar een paard dat al jaren niet meer ‘echt’ op de wei gestaan heeft en nu toch al 20+ is...ik ben dan altijd bang dat hij ziek gaat worden erdoor of het niet aangenaam vindt op de wei...
Wat denken jullie?
Of kan zo 1 dagje tussendoor geen kwaad?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:33

Miekatoen schreef:
Hey,

Ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn paardje voor ik het kocht en de eerste maanden dat ik het gekocht had, zelden of niet buiten kwam. Dit hangt voor een groot deel aan zijn karakter. Hij is zeer dominant en zorgde er keer op keer voor dat alle paarden van de groep of helemaal toegetakeld waren of door de draad liepen.
Sinds ik dit topic beginnen lezen ben, heb ik hem echter langzaam aan de kleine wei ( waar ze individueel naast de groep staan) laten wennen. Op het begin was een uur te lang maar nu zet ik hem om 8u buiten en haal ik hem om 17u binnen (dus van ontbijt tot avondeten). Dan laat ik hem rustig eten in zijn stal en verteren en tegen 19 uur ga ik rijden op hem. Nog wat poetsen en ermee bezig zijn en tegen 21-22u ga ik naar huis. Ik vind dit persoonlijk al goed en mijn paardje is er volgens mij blij mee. Het is voor mij een hele organisatie want 's morgens moet ik hem voor het werk op de wei in de manege gaan zetten( vuile voeten en soms te laat op het werk omdat ze hun eten net nog niet gehad hebben). Maar het is het waard.
Vandaag heb ik hem echter laten binnenstaan. Het was aan het gieten tot en met en er is geen beschutting in de wei. Hij zit daarbovenop met mok dus een hele dag in een doornatte wei leek me niet ideaal. ik voel me er echter wel slecht bij, als hij binnen staat. Ik los hem straks wel in de piste maar dat is max een half uur en dan nog een uurtje rijden. Vind het zielig voor het beestje.
Ik heb wel een regendeken maar ik moest vanmorgen kiezen. Probleem is dat ik niet in de helft van de dag opeens naar daar kan rijden om hem toch binnen te zetten als het echt blijft gieten...
Ik weet dat een paard niet van suiker is maar een paard dat al jaren niet meer ‘echt’ op de wei gestaan heeft en nu toch al 20+ is...ik ben dan altijd bang dat hij ziek gaat worden erdoor of het niet aangenaam vindt op de wei...
Wat denken jullie?
Of kan zo 1 dagje tussendoor geen kwaad?

Ik weet niet hoe het weer bij jullie is, hier valt het heel erg mee dus de mijne staat nu buiten. Afgelopen weekend toen het non-stop hoosde heeft ze ook gewoon buiten gestaan. Ja, ze was nat en ja, ze zat onder de modder, maar ik doe haar echt geen plezier met de hele dag binnen houden omdat het regent. En nee, ze zijn inderdaad niet van suiker en ook een paard van 20+ kan best tegen een buitje :j

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:34

geerke schreef:
Nens77 schreef:

ik moest wel lachen om die opmerking :')[/quote]

Omdat jij begreep hoe die bedoeld was :P

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:36

@Tiepfoudt: Oke, maar kun jij mij dan aangeven naar aanleiding van mijn verhaal: paard is vrolijk, relaxed, niet dof, werkwillig, heeft contact met soortgenoten, komt er meerdere malen per dag uit.. Waarom zou ik hem moeten verkopen, of nog erger zoals iemand riep naar de slacht doen?

Ik kan je wel antwoord geven op het sportpaard gebeuren. Je kunt nu eenmaal minder goed reguleren wat het paard precies eet en een optimale conditie is voor een sportpaard erg belangrijk. Ik ben wel eens op van die hit actief stallen geweest en de paarden waren daar stuk voor stuk tonnetje rond. Dat is voor een sportpaard niet ideaal. Dan heb je nog het stukje van de vacht, dat is toch ook niet ideaal met een sportpaard om een beertje te hebben en een geschoren paard dag en nacht op de wei vind ik ook een beetje sneu met -10.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:41

Kirsha schreef:
Ik weet niet hoe het weer bij jullie is, hier valt het heel erg mee dus de mijne staat nu buiten. Afgelopen weekend toen het non-stop hoosde heeft ze ook gewoon buiten gestaan. Ja, ze was nat en ja, ze zat onder de modder, maar ik doe haar echt geen plezier met de hele dag binnen houden omdat het regent. En nee, ze zijn inderdaad niet van suiker en ook een paard van 20+ kan best tegen een buitje :j

Hier is het echt aan het gieten. Al heel de nacht en heel de ochtend. Gisteren heeft het geregend maar niets speciaal en toen stond hij buiten. Ik ga proberen hem in de vroege namiddag de wei op te gooien, dan geven ze wisselvallig met buien, dat klinkt al beter dan regen :):):)