Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:54

Melissa: stal 1 valt direct af voor mij: te weinig naar buiten en buiten is ook nog eens niets aan. Wat moet een paard op een ruimte zonder gras of hooi :=
En dan niet naar buiten als het regent... dat is in Nederland minstens 50% van het jaar.

Stal 2 heeft voor jou zelf fijnere faciliteiten.
Je paard komt vier maanden per jaar vrije beweging te kort (ik neem aan dat dat loszetten niet langer dan een half uurtje is, als er tenminste plek vrij is?)
En kan je paard ertegen als andere paarden worden binnen gezet en jij er nog niet bent en hij dus achterblijft op de wei?
Zo ja, dan zou ik stal 2 iets beter vinden dan stal 1, maar verre van ideaal en ik zou liever naar een derde optie zoeken.

Marvel

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:13

Kunnen jullie mij ook helpen?
Paard is waars insulineresistent en kan max 3 uur 'veilig' op gras.

Stal 1:
- 9 min met de auto
- hele nette, goed onderhouden stal
- 3 andere paarden, waarvan hij met 1 merrie oo t land komt
- kan op strookbegrazing en na 3 uur op zand met hooi, maar wel in zn eentje
- winter op stal 's nachts, zomer 24 uur buiten, waarvan drie op gras en rest op zand, maar in zn eentje.
- buitenbak
- goede uitrijdmogelijkheden

Stal 2:
- 20 min rijden
- perfect voor de paarden, maar het is er best rommelig
- staat met 4 andere ruinen in t land en kan daarna op afgezet stukje, of op zandpaddock met hooi
- hele jaar door 's nachts op stal
- grote buitenbak
- geweldige uitrijdmogelijkheden

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:25

Nikass schreef:
EliseXJoelle schreef:

De stal klein bij stal 2? Deze is 20 bij 20, deur opening is zo'n 10-15 meter.
Er zijn 3 grote voerstation waar aan ieder paard minimaal 12 paarden kunnen staan eten.

De reden dat ik nu verder kijk dan stal 1 is omdat ik meer tijd/energie wil hebben om te trainen en dus niet perse naar buiten wil gaan. Buitenrijden vind ik leuk maar wil meer trainen aan de kaptoom en is een niet te zware bak wel een stuk fijner.

Voor 20+ paarden toch? Of heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Edit: Suus19: een ruimte van 20x20 vind ik idd geschikt voor maximaal twee paarden/pony's.

Ze hoeven nooit verplicht de stal in met zn allen, sterker nog uit ervaring staan paarden liever buiten. Om die reden heeft mijne dan ook een deken op omdat hij met regen nooit binnen staat.
Verder staat alles open en zit het redelijk beschut, de verharding kunnen ze op meerdere plekken uit de wind gaan staan (afhankelijk waar de wind vandaankomt maar er is altijd ergens plek buiten de stal om)
De beschikbare oppervlakte is ook én stal én verharding én rijbak.
Ik denk in verhouding dat mijn huidige schuilstal (3*2) kleiner is dan de schuilstal daar (20*20)
Laatste wat ik gehoord heb van stal 2 is dat ze nog een paar plekjes gaan maken waar hooi geknabbeld kan worden.

Op stal 1 waar ik sta is de paddock 20*19en verharding 20*4 (met doorgang 4m op de lange zijde) voor 4 paarden. Dat is groot hier in de omgeving.
Op mijn stuk van totaal 6*35 is nergens! Plek om uit de wind te staan de wind staat vrijwel altijd recht de stal in.

De omgeving waar ik sta is 24/7 buiten al zeer uniek, overal heeft ieder paard een 3*3 box, plukje hooi per dag en mag een halfuurtje los (vaak alleen) in een 20*20 paddock.
Ik ben juist voor buiten, onbeperkt hooi en kudde verband.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:50

Jotoma schreef:

Stal 1:
- 9 min met de auto
- winter op stal 's nachts, zomer 24 uur buiten, waarvan drie op gras en rest op zand, maar in zn eentje.
- buitenbak

Stal 2:
- 20 min rijden
- staat met 4 andere ruinen in t land en kan daarna op afgezet stukje, of op zandpaddock met hooi
- grote buitenbak

Je zegt het zelf al een beetje: stal 2 is perfect voor de paarden :) Ik zou in dit geval dan voor stal 2 gaan, maar ik kom mijn hele leven al alleen maar op rommelige en oude stallen haha

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:13

Jotoma schreef:

Stal 1:
- 9 min met de auto
- buitenbak

Stal 2:
- 20 min rijden
- grote buitenbak

Misschien nog wel nuttig om te vermelden dat ik zelf door lichamelijk letsel niet lang in de auto kan zitten. Oftewel: stal 1 kan ik dagelijk heen, stal 2 zal ik 3/4 keer per week heen kunnen.
Door het letsel ben ik heel erg gebonden aan een prikkelarme omgeving, dus zo rustig mogelijk.
Op stal 2 staan 9 tot 13 paarden, met vooralsnog 5 andere pensiongasten maar het is ook een vakantieplek voor vakantiegangers. Daarnaast zit er een druk fietspad naast het weiland en de bak.
Op stal 1 is de stal, land en bak achter een huis omgeven door land en bos. Erg prikkelarm dus.
Daar staat alleen de eigenaar en 1 pensiongast.
Wel moet ik met stal 1 voor de zekerheid in gesprek of alles écht haalbaar is (stel hij kan maar 1 uur op gras) omdat zij ook een maatje zocht voor haar paard en komt die dan alsnog alleen of gaat die mee t zand op en is er dus een hoger hooiverbruik?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:24

Nikass schreef:
Melissa: stal 1 valt direct af voor mij: te weinig naar buiten en buiten is ook nog eens niets aan. Wat moet een paard op een ruimte zonder gras of hooi :=
En dan niet naar buiten als het regent... dat is in Nederland minstens 50% van het jaar.

Stal 2 heeft voor jou zelf fijnere faciliteiten.
Je paard komt vier maanden per jaar vrije beweging te kort (ik neem aan dat dat loszetten niet langer dan een half uurtje is, als er tenminste plek vrij is?)
En kan je paard ertegen als andere paarden worden binnen gezet en jij er nog niet bent en hij dus achterblijft op de wei?
Zo ja, dan zou ik stal 2 iets beter vinden dan stal 1, maar verre van ideaal en ik zou liever naar een derde optie zoeken.

Dit zijn helaas de enige 2 stallen op redelijke afstand voor mij, paard is wel hengst en gewend om veel binnen te staan (uiteraard geen excuus om hem 24/7 op te sluiten).
In de winter kan ik hem 4 dagen per week een uur of 6 buiten zetten en de andere 3 dagen +- een uur in de longeercirkel of op de wei.
Plaats vrij om los te zetten is er vrijwel altijd, meeste drukte is daar 's avonds en gezien ik qua uren op het werk enkel dinsdag en donderdagavond daar pas kan zijn kan ik hem de overige dagen overdag buiten zetten of los zetten, en dan is er meestal niemand.
Daarbij heeft stal 1 stallen van 2,75m x 3m en op stal 2 zou hij in een stal van 3x4m komen, denk dat mijn keuze gemaakt is :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:45

Ja dan denk ik dat je weet wat je moet doen ;)
Toch een behoorlijke verbetering voor je paard denk ik!

ElisexJoelle
Ik ben van mening dat paarden wel allemaal tegelijk moeten kunnen schuilen, ook al zullen er paarden zijn die liever buiten blijven.
Mijn paard zou er niet in durven gaan in elk geval.
Vergeet niet dat paarden ook "graag" buiten blijven als de schuilstal niet voldoet.

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:40

Een paard 24/7 buiten te laten of afwisselend buiten/stal?

Ney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:36

Melissa is het een optie je paard te castreren of wil je er nog graag mee fokken en is hij daardoor nog hengst? Voor ruinen is er vaak meer mogelijkheid qua stallen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:58

Ney schreef:
Melissa is het een optie je paard te castreren of wil je er nog graag mee fokken en is hij daardoor nog hengst? Voor ruinen is er vaak meer mogelijkheid qua stallen.

Nee geen optie, gaat nu eerst de sport in en daarna de deksport.
Ook voor ruinen zijn dit de enige 2 stallen enigzins id buurt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:55

Ik meld me ook, ivm een eventuele verhuizing

Stal 1 (huidige stal):
- €150,- per maand
- Inclusief mijn paard staan er 4 paarden
- Weinig sociaal contact, omdat er weinig stalgenoten zijn en er is geen WC
- Eigen grote kast voor spullen meegenomen
- Meerdere porties (wisselende kwaliteit) ruwvoer per dag en 's ochtends/'s avonds een schepje muesli
- Grote open stallen, geen tralies, dus veel contact met de buren
- In de zomer 24/7 op het land, in de winter minimaal 6 uur buiten, maar vaak langer
- Redelijke buitenbak aan huis, maar in de zomer erg zwaar en de laatste tijd nat/bevroren
- Rijvereniging op 10 minuten stappen, met mega buitenbak en goede binnenbak. Er wordt van alles georganiseerd, maar dat is voor mij vaak niet interessant omdat ik Western rij en de vereniging gericht is op spring- en dressuurruiters.
- Een heel klein bos op 10 a 15 minuten stappen, geschikt voor een rustig en kort buitenritje
- Stalwerk hebben we verdeeld (ik mest 2x per week 4 stallen en het land, op die dagen maak je alles netjes, doe je ook de waterbakken, stro van zolder halen, nieuwe baal kuil neerzetten, etc. en ik zet de paarden 3x per week binnen + voeren en kuil voor de volgende dag klaarzetten. En we helpen mee met grotere klussen, zoals het land bemesten, draden spannen, balen stro op de zolder leggen.)
- 10 km bij huis vandaan

Stal 2:
- €260,- per maand
- Meer sociaal contact, het is een middelgrote stal en er is een kleine kantine met WC
- Klein kastje, mag mijn eigen mooie kast niet meenemen
- M'n paard zou in een grote bewegingsstal komen te staan, dus 24/7 buiten. Er is veel ruimte voor de paarden (ze staan dus niet hutje mutje) en ze kunnen in een grote schuilstal staan.
- Onbeperkt super goede kwaliteit ruwvoer (krachtvoer geef je zelf, als je dat wilt)
- Eb/Vloed binnenbak
- Grote "gewone" buitenbak
- Grote round pen
- Vanaf het terrein direct toegang tot super goed onderhouden ruiterpaden
- Regelmatig clinics, die ook voor mij als western ruiter heel interessant zijn
- Vol pension, dus ik hoef geen stalwerk meer te doen
- 13 km bij huis vandaan

Stal 3:
- 24/7 op het land voor €100,- zelf mest scheppen / €225,- vol pension 's nachts op stal
- Zelfde hoeveelheid sociale contacten als bij stal 2, maar ik ken hier wel veel mensen in de omgeving, waardoor ik dan met veel vrienden ritten zou kunnen maken
- Oude kasten in een oude stal, waarschijnlijk wel de mogelijkheid m'n eigen kast mee te nemen
- Er wordt elke dag een lading ruwvoer neergelegd, krachtvoer moet je zelf voor zorgen
- Aan de rand van een super groot bos, met fijne ruiterpaden
- Buitenbak, die was slecht, maar is onlangs opgeknapt en is nu redelijk
- Geen mogelijkheden om van een andere/betere bak gebruik te maken
- Bij een oude boer die stoeit met z'n gezondheid
- Net geen 7 km bij huis vandaan

Nog wat achtergrondinformatie:
Ik heb een jong paard, waar ik nog moeilijk alleen mee op pad kan. Ik ga momenteel dus alleen naar de rijvereniging of het bos wanneer een van mijn stalgenoten mee gaat. De stalgenoot waar ik altijd mee op pad ga, gaat verhuizen met haar paard en ik zou dan dus veel aangewezen zijn op onze eigen buitenbak (die nu dus te slecht is om wat in te kunnen doen).

Ik kan op stal 1 blijven staan, maar het is nog niet duidelijk wat daar allemaal gaat veranderen qua taken en voortzetting wanneer m'n stalgenoot verhuisd is. Daarbij heb ik dan nog minder sociaal contact op stal en ik zal veel minder met m'n paard kunnen ondernemen (er blijft namelijk een "opa paard" over die niet vaak meer op pad gaat en een pony van een heel jong meisje, waar ik niet alleen mee op pad wil ivm mijn jonge paard).

Op stal 2 hebben ze eigenlijk alles wat ik zoek; een buitenbak, binnenbak en round pen op eigen terrein. Direct het bos in vanaf eigen terrein. Een WC! En ik hoef geen klussen op stal meer te doen, wat veel tijd scheelt, maar het is wel een stuk duurder. Een nadeel is ook dat ik m'n eigen goede kast niet mee kan nemen en straks alles in een super klein kastje moet proppen (wat niet gaat passen en wat ik thuis ook niet kwijt kan).

Stal 3 is lekker in de buurt, de mooiste uitrijmogelijkheden en ook nog betaalbaar (of zelfs spotgoedkoop als je wat werk wilt doen). Maar de voorzieningen zijn een heel stuk minder, ik zal heel vaak geen gebruik kunnen maken van de bak en wat als de boer straks misschien stopt ivm zijn gezondheid?

Lastig, lastig....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:09

Laat ik vooropstellen dat alle drie de stallen niet heel slecht lijken.
Alleen geen WC... :n Niet heel fijn.
En er blijft maar 1 paard over op stal 1? Beetje eenzaam. Ik snap dat je wegwijs, ook om betere uitrijmogelijkheden.

Stal 3 is echter wel wat onzeker ivm de eigenaar. Enige probleem bij stal 2 is eigenlijk de kast (wat wel een ontzettende ergernis kan zijn elke keer).

Welk vervoer heb je?
Met de auto maakt die paar km verschil niet uit. Met de fiets wel.

Ik zou voor stal 2 gaan, maar het wel nog even over de kast hebben :D
Het lijkt me wel de fijnste stal voor je paard quq behuizing en qua faciliteiten en financiën voor jou.
Tja die kast... maar daar moet toch wel een mouw aan te passen zijn?

Nb: staan ze bij stal 2 wel in de zomer 24/7 op de wei en in de winter ook buiten? Ik ging daar eigenlijk van uit bij het lezen van "bewegingsstal", maar vraag me nu eigenlijk af wat hiermee precies wordt bedoeld?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:14

Op stal 1 blijven er 2 paarden over: het oudere paard en de pony. Die twee zijn dikke maatjes van elkaar en ze zijn van de eigenaar van de stal, die daar ook woont.

Gelukkig heb ik een auto, dus ik hoef niet door weer en wind op de fiets of scooter ofzo!

Het lijkt heel stom, zeuren over zo'n kast, maar hij is een jaar geleden helemaal voor mij op maat gemaakt. Het was een verjaardagscadeau en ik zou het echt niet tof vinden als die niet mee kan. Maar er is me al verteld dat ze de kast niet op stal 2 willen hebben, ivm ruimtegebrek. Ik zou eventueel nog wel een 2e kastje kunnen krijgen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:31

Ik zou voor stal 3 kiezen omdat ik van stal 2 weet dat daar ook niet alles altijd goed is.En het is goedkoper.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:00

Ik heb je een PB gestuurd Wesco, want er zijn meerdere stallen hier in de omgeving met deze voorzieningen en ik ben nu nieuwsgierig geworden, haha.

Noor1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:27

Ik meld me ook even hier!

Ik ben western ruiter en sta nu op een prive stal op 2 km van mijn huis (kan hier onbeperkt heen dus) met 5 andere paarden en een paar paarden in de buurt. Ik doe zelf de stal, drollen worden wel eruit geschept. Ze staan samen overdag de hele dag buiten (helaas geen gras, wel voldoende ruimte en beschutting van bomen) en in de zomer 24/7 buiten. Ik heb een jong paardje dus kan niet alleen naar buiten nog, althans dat doe ik liever nog niet (moet ook een weg oversteken) We hebben alleen een buitenbak, deze blijft wel redelijk goed met nat weer.

Op een 10/12 min rijden met de auto is er een grote stal met 2 binnenbakken, een buitenbak, stapmolen, longeerpiste en bos meteen langs stal. Hier is de bodem van de binnenbak goed voor mijn tak van sport. Er worden echter wel manegelessen gegeven en de paarden staan minder buiten, ik weet niet exact hoe lang. In de winter paddocks en in de zomer weidegang, in ieder geval doordeweeks want in het weekend dien je ze zelf buiten te zetten (maar dat kan dus wel). Kosten zullen voor mij ongeveer 90 euro duurder zijn (ik geef zelf krachtvoer en mijn smid blijft hetzelfde, mogelijk alleen meerkosten dat ik dan de voorrijkosten van dierenarts alleen moet betalen maar dat ben ik nog na aan het gaan).

Qua ruwvoer zal ze op de andere stal er denk ik op vooruit gaan, op mijn huidige stal krijgt ze snijmais terwijl ik voorkeur heb voor meer hooi maar dat lijkt lastig te gaan.

Hoor graag jullie reactie!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:02

Snijmais??
Dan was ik al weggeweest ;)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:33

Voor mij zou het afhangen hoelang ze buiten staan en hooi buiten krijgen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:55

Ik zou even informeren hoe lang ze buiten staan. Als dat gewoon goed is, zou ik denk ik wel de overstap maken. Zelf zou ik het nl echt heel fijn vinden om een goede bodem te hebben voor reining. Nu is dat nog niet nodig, maar wanneer we verder zijn is dat natuurlijk erg leuk. En je hebt ook nog eens veel meer luxe!

Maar ook belangrijk: kan je die 90 euro extra (plus extra benzinekosten) missen? En voelt het voor jou ook goed op die stal?

Noor1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:45

Benzinekosten heb ik niet ivm lease auto, en nu moet ik alsnog met de auto naar stal omdat ik mijn spullen thuis moet bewaren :=

Dat buiten staan op grotere stallen blijft toch een dingetje, hoe meer wedstrijd gericht hoe minder ze buiten staan lijkt wel! Ze komen gemiddeld 4 uur buiten...

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:02

Ik ben benieuwd voor welke stal jullie zouden kiezen:
stal 1
- Buitenstal
- 2x per dag ruwvoer, in de zomer krijgen ze op de paddock nog een plukje hooi.
- Binnenbak met redelijke bodem
- Buitenbak meestal zwaar en stoffig of te nat. (komt wel drainage in binnenkort)
- Staan in de winter tot 11/12 uur buiten en in de zomer tot 16, wanneer het gevroren heeft of te nat is, blijven ze binnen.
- Bos is op een half uur stappen.
- Grotere stal, wel leuke mensen

Stal 2:
- Binnenstal met luik
- 2 x per dag krachtvoer
- 3 x per dag ruwvoer (waarvan op de paddock onbeperkt)
- Binnen en buitenbak hebben goede bodems
- Komen in de winter als het slecht weer is rond 12 naar binnen, regent het niet tot een uur of 3. In de zomer staan ze tot 16 ong buiten. Hebben onbeperkt hooi op de paddock.
- Bossen op 5 min stappen
- kleinere stal, waarbij ze nog aan het vernieuwen zijn.
- stapmolen, bij erg vriesweer, komen ze in de stapmolen.

Het gaat om recreatief rijden, afwisseling bossen en bak.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:18

Stal 2 alleen vind ik het een minpunt dat ze niet langer na buiten gaan.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:35

Stal 2 inderdaad

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:45

Bij stal 1 is het niet veel beter? Ik snap niet dat paarden 's middags al binnen worden gehaald trouwens. Voor mij persoonlijk zouden beide stallen niet voldoen aangezien ik dat echt te kort buiten komen vind voor mijn dieren. Mocht je echt niet verder willen zoeken en het je paard aan willen doen dat ie te weinig buiten komt en veel te lang in een stal opgesloten staat: dan zou ik stal 2 zeggen. Daar krijgen ze dan tenminste nog fatsoenlijk ruwvoer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:09

Ik sluit me hierbij aan. Te weinig buiten. En is er helemaal geen weidegang (of wil je dat ook niet)?
Stal 2 is minder slecht dan stal 1. Maar het zou mijn keuze niet zijn. Het feit dat ze bij stal 1 bij slecht weer niet naar buiten gaan, zou ik never mee akkoord gaan. Dan staan ze dus regelmatig helemaal niet buiten want regenen doet het in Nederland altijd.