Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

pietiedecy

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:25

hier nog 10/12 uren per dag buiten :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:58

die van mij staan nog dag en nacht buiten ( en ik hoop op Teddy fjorden hahaha )

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:41

Hier staan ze ook nog de hele dag buiten, s'morgens in de zandpaddock tot 13.00 en daarna tot circa 18.00 op de wei. Van de winter staan ze van 's morgens tot begin van de avond op de zandpaddocks. :)
Onze draver overwintert zonder deken, zoals elk jaar.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:46

Onze paarden bijna het gehele jaar 24/7 buiten, met ieders een grote open stal en een afdak waar ze vaak onder staan. In de winter, als er echt veel sneeuw ligt, dan blijven ze snachts binnen. Wél hebben ze bijna het hele jaar een deken op, in de winter worden ze geschoren en hebben ze een dik winterdeken op, in de zomer dragen ze een vliegendeken voor de dazen (de stallen staan midden in de bossen).
Ik denk dat ze het wel naar hun zin hebben :D

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:56

In de zomer staan de paarden van 7.00 tot ongeveer 18.00 uur buiten. In de winter worden alleen de voorste weilanden gebruikt en gaan ze in ploegen. Mijn paard staat dan in de ochtendploeg die ongeveer van 7.00 tot 12.00 uur is :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:08

Me gisteravond weer zeiknat laten regenen omdat senor Titan en senorita Luna liever niet naar binnen wilden :+ Het positieve was dat het deze keer niet zo stortregende als vorige week, en mijn jas deze keer niet doorlekte :D
Heb ze uiteindelijk toch meegekregen, was meer voor mijn eigen gemoedsrust dus :o De paddock is na alle regen van de afgelopen dagen nog steeds een moeras, de wei houdt zich nog prima (alhoewel er weinig gras staat en ik hooi bijvoer op de wei). Ze beginnen al prachtige wintervachtjes aan te maken, het haar is nog niet lang maar wordt al duidelijk dikker en ze glimmen allebei prachtig :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:14

Ik sta inmiddels op een andere stal dus ik doe even opnieuw mee ;)
Op dit moment staat mijn paard nog minimaal van 8:00 tot 18:00 op het prima droge land van 2,5 hectare. En dat blijft minstens tot 1 november zo. Heerlijk!
Ik kijk nog niet uit naar de paddock-tijd, hoewel wij een prima, gedraineerde paddock hebben waarin we hooi voeren. Maar mijn paard is toch veel gekker op het land en beweegt in de paddock veel minder.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:10

Ik heb juist dat mijn paard in de winter in de wei heel weinig beweegt. Weinig tot vrijwel niet, eigenlijk. Dan staan ze zo in de modder, dat hij het liefst bijna niet loopt. En wanneer dat strakjes weer vriest, dan staan ze in levensgevaarlijke kuilen. Dus Franco blijft vaak zoveel mogelijk vooraan op de 3 meter tegels die in zijn wei lopen. Erg sneu vind ik het eigenlijk. Maar in de rijbak mogen ze niet los i.v.m. de bodem :(

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:18

Nikass schreef:
Ik sta inmiddels op een andere stal dus ik doe even opnieuw mee ;)
Op dit moment staat mijn paard nog minimaal van 8:00 tot 18:00 op het prima droge land van 2,5 hectare. En dat blijft minstens tot 1 november zo. Heerlijk!
Ik kijk nog niet uit naar de paddock-tijd, hoewel wij een prima, gedraineerde paddock hebben waarin we hooi voeren. Maar mijn paard is toch veel gekker op het land en beweegt in de paddock veel minder.

Oh, echt heerlijk idd! Wij hadden ook het plan om ze sowieso tot eind september te laten staan en bij goed weer en voldoende gras wellicht oktober ook, al dan niet met hooi, maar in 1 week is het zo ontzettend nat geworden, dat ze het echt kapot lopen helaas..
Afgelopen dagen aantal keer erop en weer eraf gehad, maar nu gisteren er voorlopig weer af gehaald.
Ik vrees dat het nu ook wel klaar is voor de rest van het seizoen, maar ik hoop stiekem nog op een drogere periode.

Om ontopic te blijven, hier staan ze nu in principe 24/7 op de paddock, tenzij het erg hard regent, dan gaan ze weleens een uurtje of nachtje op stal om op te drogen.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:35

Mijn verzorgpaard staat nog 24/7 buiten op de wei. Binnenkort gaat hij 's nachts naar binnen en overdag mag hij buitenspelen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:48

24/7 buiten met regen dekentje, ;)
vanaf volgende maand allen overdag buiten

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:54

moonforever schreef:
24/7 buiten met regen dekentje, ;)
vanaf volgende maand allen overdag buiten

Same here! :Y)
Behalve het regendekentje..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:04

Die van mij staan van 07.00-21.00 met regendeken op het gras. En krijgen dan in de nacht een flinke hoeveelheid hooi.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:11

Het hele jaar staat hij 24/7 op de wei met schuilmogelijkheid.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:11

hier 24/7 met z'n drietjes het hele jaar door buiten. Wel met beschikking over een lekker inloopstalletje met verharde ondergrond en een overdekt gedeelte waar de slowfeeder staat. Ze kunnen in de zomer gebruik maken van 1 hectare, en in de winter van 0.5 :)). Altijd zonder deken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:34

Waarom hebben sommige mensen een regendeken bij hun paard op? misschien een domme vraag? maar ik heb helemaal geen dekens voor mijn fjorden :P

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:43

SecretLIN schreef:
Waarom hebben sommige mensen een regendeken bij hun paard op? misschien een domme vraag? maar ik heb helemaal geen dekens voor mijn fjorden :P

Ik ook niet hoor. Maar ik denk dat dat is omdat als het langduring regent en vochtig is, en het waait hard, sommige paarden gevoelig worden voor verkoudheid en voor rainrot.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:49

Deken: ten eerste omdat ze bij aanhoudende regen anders de wei uit trillen. Ten tweede omdat ik fanatiek wedstrijdrijder/menner ben en ik geen dikke wintervacht wil. Dan duurt het namelijk eindeloos voor ze weer droog zijn. Bovendien bezwijken ze zo'n beetje als ze dan indoor aan het werk moeten, ze kunnen hun warmte dan niet kwijt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:49

bij ons gaan ze om 9 uur nar buiten en rond 7 a 8 uur weer naar binnen.
alle dagen worden ze buiten gezet en binnen gehaald behalve op zondag. Als je minder tijd buiten wil hebben of een weitje met minder gras wordt dat ook voor je geregeld.

Als het hele warme dagen zijn gaan ze om 5uur naar buiten en om 12uur naar binnen
en in de winter krabt ze de hoeven altijd van te voren uit en proberen ze ze alsnog zo vaak mogelijk naar buiten te doen ( meestal 10dagen in het jaar niet ofzo)

dus heeeel tevreden :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:52

tine10 schreef:
Deken: ten eerste omdat ze bij aanhoudende regen anders de wei uit trillen. Ten tweede omdat ik fanatiek wedstrijdrijder/menner ben en ik geen dikke wintervacht wil. Dan duurt het namelijk eindeloos voor ze weer droog zijn. Bovendien bezwijken ze zo'n beetje als ze dan indoor aan het werk moeten, ze kunnen hun warmte dan niet kwijt.

Herkenbaar , ik zit ook vaak te vloeken als ik ga mennen en ze staan na 2seconde al gelijk te zweten.
Maar gelukkig doe ik nu heel grondig en tijdig met dekens werken en heb ik er geen last meer van ;) ( gewoon een heleboel verschillende dekens hebben en ook echt dikkere en dunnere bij kleine temperatuur verschillen, dan werkt het ook echt als tweede huid, ipv maar gewoon wat opgooien)

maar ik begrijp je wel helemaal ;)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:56

Mijn paardjes stonden afgelopen zomer 24/7 buiten, maar door de regen staan ze nu 's nachts op stal met verharde uitloop en overdag in de paddock (9.30-17.30) uur. Had ze graag nog wat langer op de weide gehad, maar door de kleigrond is het echt veel te nat.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:58

bedankt voor je uitleg :) vond het soms een beetje vreemd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:02

Liefst heb ik ze ook zonder deken hoor, maar ja, dat gaat gewoon niet. De pony moet ik in de winter ook altijd nog scheren, die krijgt ondanks de dekens toch nog een te lange vacht. Bij de paarden heb ik vorig jaar de hals en buik geschoren, de rest kon blijven zitten. Omdat ik ze ondanks dat ik wedstrijden rijd (en dus dagelijks train) toch 24/7 buiten wil hebben, moet ik kiezen voor een tussen oplossing.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:34

Heb ook inderdaad op gedaan omdat die anders trilt en is gewoon onwijs veel regen wat ze op geven en de harde wint ben ik ze liever voor dat hij ziek of koud heeft .. wil de sport ook weer op pakken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:36

SecretLIN schreef:

Combi van langdurige regen en daarbij dan vaak op een open vlakte (harde) wind, zorgt ervoor dat ze stoppen met lopen en eten en gaan staan te bibberen en shaken. Om te voorkomen dat ze hierdoor mindere weerstand krijgen en ziek worden, kies ik er met zulk weer voor om een regendeken op te doen.