Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:14

Vriendin ging me vanmorgen op msn al uitlachen omdat ik het verkeerd had getekend :')
Het schijnt dat we het diagonale pad langs het vierkantje hebben getrokken dus dat het driehoekje niet bestaat.
En ik heb een stuk van het land van de buren per ongeluk ook gebruikt in m'n tekening haha.

Suus meld je als je dit leest. :D

Het grindpad is inderdaad ideaal, ligt ook een stuk hoger dan de rest van het land, dus blijft altijd droog inderdaad. De ene helft van het land loopt schuin af naar een greppel toe en de andere helft van het land loopt in een boogje, dus ook naar de greppel en de sloot toe.
Best handig. :)

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:17

Ach een beetje landjepik is nooit weg. Daar houden hele volksstammen zich al eeuwenlang mee bezig :+

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:20

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:22

Haha Shell gek kind :')

Afrastering van het vierkant is ook een stuk zijkant van de track die schuin over het midden loopt dus die driehoek is er idd niet.
Langs de track met grind kunnen ze allebei nog op het gras en ale hoeken zijn afgerond ;)

:D

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:58

toch maar besloten om geen track te maken, omdat ik bang ben dat ik een modderpoel krijg, ik mag geen ander materiaal neerleggen...

ivaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:32

wow het ziet er heel mooi uit en lijkt me wel super voor een
paar maar
volgens mij koste het ook toch wel wat of heb ik het verkeerd
maar voor de paarden is het wel erg leuk

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:14

Hallo!!
Ik ben nieuw op dit forum en heb dit topic de afgelopen dagen helemaal doorgespit!!!
Binnenkort gaan wij waarschijnlijk verhuizen (we zijn in onderhandeling ;)) en daar zit een stuk grond bij van (ik hou het krap aan, omdat ik nog niet weet hoeveel het precies gaat worden, maar in ieder geval niet minder dan dit) 20 bij 60 (waarschijnlijk 70?!) meter. Niet heel groot, maar momenteel staan daar ook twee paarden, dus we gaan ervanuit dat er ook een pony (en een vriendje) kan staan voor onze dochter. (Ik moet nog heel veel leren, maar hoop hier dan dus ook vele antwoorden te krijgen :))
Ik besef me dat het noodzakelijk is bij te moeten voeren met dit stuk grond en dat het vrij behelpen is met het gras, maar ben nieuwsgierig naar hoe het zo optimaal mogelijk gebruikt kan worden. Het principe van PP spreekt me erg aan.
Ik heb hier voorbeelden gezien van PP op 1000 m2 en hieruit blijkt wel dat het dus goed mogelijk is op een klein oppervlakte, wat een fantastisch paradijsje!
Wie helpt me op weg???

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:29

Welkom Tal1977, hier kun je zeker leuke ideetjes op doen. Bij jullie wordt het letterlijk een paddock-paradise :D

20 bij 60 is een Z-baan afmeting, niet bijster groot voor een pony en eventueel een maatje. Maar het zal vast niet onmogelijk zijn. Wel een leuke uitdaging om dat te gaan inrichten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 09:39

Jammer van die 20 meter breedte , dat is eigenlijk wel erg smal om te verdelen in een middenstuk en een pad....

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:43

mmm, die 20m breedte lijkt me niet zo onoverkomelijk.
Bij een pad van 4m breed hou je nog 12m middenstuk over. Hierin kan je dan op een vrijeenvoudige manier stripbegrazing toepassen.
Je track zal dan waarschijnlijk wel gewoon recht zijn. Je kan dan bijvoorbeel din het midden van de lengte recht tegenover elkaar 2 uitsparingen maken voor voederen,... zo krijg je dan 2 midden stukken.

Misschien eens een plannetje tekenen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:42

4m breed pad zou ik alleen doen met kleinere ponies, voor een groter formaat zou ik toch echt minimaal 6 meter aan houden.
Als een paard in het midden staat en zou schoppen moet een ander paard nog genoeg kunnen uitwijken om er veilig langs te kunnen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:44

Ik geloof dat Tal1977 ook spreekt over een pony + vriendje? dan lijkt 4m me best ok.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:45

Ponies gaan van 80 cm tot 1,58 (E-pony). Bij de laatste vind ik 4 m te smal.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:47

Haja, die laatste horen bij paarden in België :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:10

Ik wil 4m aanhouden voor mijn kleine ponies 1m20.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe goed ze met elkaar overweg kunnen. Als ze goed met elkaar overweg kunnen, kan je natuurlijk een smaller pad nemen. Wordt er regelmatig naar elkaar uitgehaald, dan is breder inderdaad aangewezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:42

Hier wordt er nog regelmatig gemept en mijn ouwetje is al niet de snelste meer, dus die houdt graag wat afstand.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:51

Nee, idd. Een pony om op te rijden was onze insteek, een pony die echt bij haar past, dus niet waar ze helemaal ´in moet groeien´, al heeft dat ook wel voordelen natuurlijk ;)
Toen duidelijk werd dat paarden en pony's eigenlijk wel met zijn tweeën moeten zijn besloten we dat als er een maatje bij moet komen dat het dan echt een knuffelpony'tje moet worden... zoveel ruimte hebben we natuurlijk niet, maar we zijn hier al wel erg blij mee en hopen toch een leuk plekje te creëeren voor de passie van onze dochter.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:30

Mijn oudje was de baas in de weide, maar ze liet dit vooral tijdens etenstijd aan de andere pony merken. Dus de voerplaatsen zouden in mijn geval zeker ruim genoeg moeten zijn.

Ondertussen heb ik 3 extra logeergasten op de weide lopen en is mijn oudje nog steeds de 2de in rang.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:17

Wij hebben ook een stuk pad van maar 1,20 breed, niet ideaal, maar gaat prima (grootste pony is 1,40).
Ze lopen er gewoon achter elkaar aan, maar het komt wel aan twee kanten uit op een wei, dus daar hebben ze genoeg ruimte om te passeren ed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:57

We hebben nog geen paddock paradise maar momenteel laat ik ze grazen in strips omdat Stan wel erg dik werd }> als hij een nachtje niet op de paddock werd gezet (en ik wil ze de gelegenheid geven zelf te kiezen of ze op de wei / paddock staan). De strip is iets van 4 meter breed, geen probleem. Maar als we een doorgangetje maken naar een ander stuk wei is het meestal maar 2 meter breed. Ook nooit een probleem. Nu zijn die van ons superrelaxed omdat ze altijd buiten staan en geen stalmoed hebben. Ik weet niet wat er gebeurt als ze zo fris uit de stal komen *\o/* *\o/*

Wij hebben een stuk van ongeveer 30 x 90 meter. Ook niet veel maar we willen in ieder geval een soort 'omloop' maken waar ze altijd op kunnen en dan voor het leuk af en toe in het middenstuk. Die omloop wordt dan 4 meter breed, en daar werken we nu aan }:0 :Y)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:29

stalmoed en rangorde moet je niet verwarren. Het is gewoon heel afhankelijk hoe je clubje is samengesteld en hoeveel het er zijn. Maar 2 meter zou bij mij ook niet werken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:03

feestje *\o/*

hier op stal gaan we ook aan het paddock paradijs
oppervlaktevan +-2 hectare ,
track rondom de weide , paddock van 20X40 ( die ligt er al, de track naar achter ook, nu alleen nog om de wei heen terug naar de paddock)

kwa bomen komen er soieso wilgen(knot) en walnoten,
stukje bestraat, stukje grind, wat boomstammen
een waterpoel en een heuveltje
kwa hooi gaan we aan verschillende bakken en netten met fijne maas
een vaste schuilstal (aan de bestaande paddock vast)

en we gaan vast nog meer verzinnen
we hebben kwa weide dik twee keer deze oppervlakte, maar de rest is hooiland, word dit najaar doodgespoten ivm idioot veel troep kwa onkruid , en dan ploegen , egaliseren en inzaaien met een mooi paardenmengsel en er is nog een stuk waar de nieuwe buitenbak + ovaalbaan komt :j
dus totaal hebben we dalijk een PP van 2 hectare,
hooiland van 2 hectare
een buitenbak met goede bodem, een ovaalbaan en een longeercirkel
echt helemaal super *\o/*

er komen straks 8 paarden op te staan , (van de winter verhuizen er 4 van de huidige 12 naar de net gekochte boerderij van hun eigenaars)
en volgend jaar komt er dan nog het veulen van mijn poown bij
dan zitten we kwa leeftijd ook van 0 tot 25 :D (de jongste is nu 2)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:21

Grootse plannen hoor. Fijn dat je zoveel ruimte hebt :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:40

ja, is echt super, ben ook zo blij dat ik vorig jaar poown hier naartoe heb verhuisd :j
en volgend jaar kunnen er ook weer nieuwe paarden bij, dan is het huis van de eigenaars als het goed is een heel eind af, voorlopig zitten we kwa paarden gewoon aan onze tax ivm drukte

en kwa ruimte en plannen, vader van eigenaars woont een paar huizen verderop en zijn tuin grenst aan onze weide , hij wil een redelijk flinke poel , dat komt mooi uit voor onze berg :D

en zijn wilgen worden binnenkort gesnoeid, dus dat worden onze toekomstige bomen
op die manier is er heel makkelijk vanalles te realiseren :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:33

leuk! Plaats je ook foto's als ze gaan beginnen met de aanleg?