Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:33

Ik kreeg van de week een filmpje van mijn jonkie.
Het is voor een 2 jarige al veel paard.

MarjanB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:45

Leuk ding Belker! Ook een freiberger?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:47

Ja die is al flink voor een 2 jarige. Leuk dier.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:52

Ja ook een freiberger. Merrie.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:54

Als wij uiteindelijk de schuur kunnen plaatsen moet ik daar ook echt mee aan de slag. Voorlopig is het plan dat het twee stallen van elk 3,75 × 2,75 gaat worden waarbij de tussenwand er uit kan zodat hij als schuilstal kan dienen van 5,5 × 3,75 voor twee paarden (stokmaat 1,65 en 1,50). De twee deuren zitten beide aan de kant van de 5,5e meter wand. Daar grenst ook direct de paddock aan.

De 3,75 per box kan ik makkelijk nog langer maken tot zo'n 5,5 meter. Dat gaat dan ten koste van voer opslag en zadelkamer. Maar dat is niet zo heel erg denk ik.

De 2,75 per box groter maken gaat helaas niet. Maar goed, dat zal ik ook echt alleen gebruiken als ik ze eens apart op stal moet zetten. Verder staat de tussenwand natuurlijk gewoon open. En voor nood werkt de containerstal nu ook.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:55

Flinke dame al. Leuk dier!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:35

Ik had al een tijdje niet meer in dit topic gekeken en ben weer helemaal bij. Toevallig dat jullie het nu net over stalafmetingen hebben!
Wij hebben via een showroom die werd opgeheven een grote schuur gekocht, gemaakt voor zes boxen (3x3) De schuur is vierkant met als binnenmaat iets meer dan 9x9 meter. Eigenlijk wilde ik er 5 boxen en een poetsplaats in, maar dan worden de boxen wel net krap. Heb nu alleen maar maten in mijn hoofd haha, alle opties zijn de revue gepasseerd.
2,5 x 4,5, 4x3, 3,5 x3,75 etc ;)
Maar alles heeft toch nadelen nog en we willen het gangpad en de poetplaats ook niet te smal (maar ook weer niet te breed ;) ) Leuke puzzel wel :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:40

Als je paarden hebt is 3 bij 3 voor de meeste al te klein. Heb je ook 5 paarden dat je 5 boxen wil? Ik zou gaan voor zo groot als kan. Als je een gangpad hebt kan je je afvragen of je een aparte poetsplaats gaat gebruiken.

Je gangpad hoeft geen 3 meter breed te zijn.
Maar slanke de schuur al hebt staan zou je met stoepkrijt bezig kunnen. Even visualiseren

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:45

Ja eens! Heb zelf twee paarden, waarvan een 3-jarige die bijna de 1,70 m aantikt en sowieso twee anderen die hun paard hier ook willen (gaan) stallen.

Goede vraag m.b.t. de poetsplaats! Heb daar zelf ook over getwijfeld, maar een van mijn paarden heeft hoge witte benen die ik heel graag was. Dus dat wordt meer een wasplaats. Misschien dat ik het toch bij vier stallen houd. We hebben sowieso nog ruimte om eventueel later bij te bouwen, maar vind het wel een fijn idee een stal extra te hebben voor als er iets is oid. Zeker omdat we qua perceel wel de ruimte hebben :)

Edit: met stoepkrijt is een goed idee! Aangezien het maatwerk wordt, wilden we eigenlijk de stallen alvast bestellen, omdat daar best wat levertijd op zit. Vandaar dat we al wat aan het brainstormen zijn. Gangpad willen we nu twee meter doen. Het "stomme" is alleen dat de schuurdeur 3 meter breed is, dus dat je dan bij binnenkomst tegen de stallen aan zou lopen als je die 3,5 meter oid doet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:51

Ik zou de boxen dan in een u opstelling doen, 1 keer een box van 3x4 als midden van 3 boxen de twee er naast in de hoek 3x4,80 (ivm deur) en dan twee boxen van 3 bij 4 als poten van de u. Dan heb je een soort middenplaats van 3 bij 5 meter voor poetsen enz

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:52

Ik heb hier de poets/waaplaats ook voor de buitendeur. Kost dat geen extra ruimte.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:52

En de deur zit in het midden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:53

Ja

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:53

Ik bedoelde de deur bij Simba

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:55

En wat je nog kan doen als je toch kleiner wordt qua stal is halve Schotten. Dan kunnen ze er overheen draaien met hun hoofd. Kunnen ze wel ruimer draaien.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:01

Oh wauw MarjanB! Deze opstelling was nog geen seconde in mijn hoofd geweest, thanks!
De deur zit inderdaad in het midden, dus vind dit echt geen gek idee.
Halve schotten had ik ook nog niet aan gedacht. Zeker omdat we toch op maat moeten laten maken is alles mogelijk.
Fijn al deze tips!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:06

belle_boef schreef:
Ik bedoelde de deur bij Simba

OH sorry bedtijd voor mij :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:11

Voor mij ook denk ik, want ik snap er niks van. Kun je het eens uittekenen Marjan?

Ik haak gelijk ff in, want ik twijfel al heeel lang.

Wij hebben een schuur van 11 op 11 en ik wil er dus ook andere stallen in, maar eigenlijk weet ik nog helemaal niet wat ik nu echt wil. Er zaten 5 stallen in van 3x3, maar 1 stal heb ik al weggehaald want ik vond het allemaal veel te krap. Nu staan er 2 stallen vol troep en 2 stallen vol paard, maar ik wil ooit een veulen (of 2) fokken en ik kan nooit iets weg doen. Maar 4 paarden is absoluut de max. Dus, bouw ik terug 4 stallen? Of 2 stallen en 1 grote inloopstal? Of 1 noodstal en de rest inloopstal? Of.. geen idee.

De wolf is hier ook (nog) niet, maar moest dat wel zo zijn dan moet het plan sowieso herzien worden.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:13

Haha ik moet het idee van MarjanB ook nog even uittekenen hoor ;) Maar uberhaubt de U en een poetplaats in het midden was een stap te ver voor me om te bedenken.

Nog even naar buiten om te voeren, en dan naar bed! (Zit er met dit weer alleen altijd beetje tegenop naar buiten te gaan...)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:26

Ik ben net binnen. Ik zie er ook altijd tegenop en eenmaal bij de paarden hang ik weer veel te lang bij ze :') Even gezellig bijkletsen enzo :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 04:25

Hahaha dat blijven hangen heb ik in de zomer als het lekker weer is, genieten van de zonsondergang enz. Nu echt niet met dit weer

Idee u stal, niet op schaal natuurlijk maar het idee is vast duidelijk _O-

Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 08:34

Ik denk dat je dan net niet met een deur uit komt? Je hebt dan 0,8 over qua breedte of zou dat voldoende zijn. Opstelling is wel goed bedacht trouwens. Bij halve stallen opletten dat ze elkaar niet kunnen klieren als je eentje op de poetsplaats hebt.

Waar ik hier tegenaan loop is dat ik maar 1 paard toegang tot de stallen kan geven omdat ze niet altijd samen lopen. Mocht er hier een verbouwing plaatsvinden dan is dat iets waar ik in het vervolg rekening mee houd. Ook hier helaas maar stallen van 3x3. Zou die dan ook graag iets groter zien, staan nu eentje van 1.47 en een van 1.55 in. Op de manege had Guus een iets kleinere stal maar oogde groter, ook daar stonden grotere paarden in als haar.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:30

War een leuk dier. Flinke dame al.

Ik hoop dat wij op 3x4 uit kunnen komen, met vergunning.
Lastig altijd de maten.

Hier trekt het goed droog.
Gisteren avond
Afbeelding

Net

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:49

Hier schijnt de zon en hebben we even genoten van de sneeuw die er lag. Die zal vandaag wel snel weg zijn. Maar levert toch actieve dieren op en mooie plaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:58

Mooi!
Zeker met de zon er op.

Hier gelukkig deze keer overgeslagen met sneeuw.
Maar wel lekker zon.
Daar goed van genieten vandaag want dan is het een week met herfst en storm.