Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:23

Stella,ik weet niet hoe breed de oprit is, maar kun je geen weidehekken gebruiken om de oversteek te maken? Die metalen. Die kun je op een wiel zetten zodat ze draaien en je kunt er gaan tegenaan maken zodat alle diersoorten die je noemde niet ontsnappen. Je moet dan alleen steeds twee hekken open / dicht doen als je er met de auto door wil, maar dat lijkt me de moeite niet.

Onze pony's willen met steekbeesten ook niet op de wei blijven. Dan zetten ze zichzelf op stal. Maar die van ons kunnen dus uit de wei over de track naar de paddock en stallen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:27

Stella, ik zou dan eerder het pad achterom maken. Na een paar weken word je het echt wel zat om steeds 2 hekken open en dicht te maken... heb je een plattegrond of foto's, misschien kunnen we dan meedenken?

Ik moet vandaag maaien, even wachten tot manlief terug is om mij te helpen de maaier achter de tractor te maken... hij is nu naar Starbucks koffie voor ons aan het halen <3

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:28

Wat lastig Stella_Fara! Ik weet zo ook geen oplossing :n

Anke, super leuke fotos weer!

En wat groeit Nordic goed :))

Prairy dat is inderdaad wel aso zeg! -O-

Woont een van jullie in de gemeente Eemsmond, die mij tips kan geven voor een fijne en goedkope verhuurder van mestcontainers? Het liefst combineer ik het met een hooileverancier, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:50

Mandy73_unes schreef:
Kvulden, ik woon in Epse maar ben eigenlijk een meelezer...Haha...af en toe stel ik een vraag. Wij hebben nu een jaar de paarden aan huis...bevalt goed en doe een hoop info en tips op via bokt!

Dat is wel dicht in de buurt. Zin in af en toe een ritje? :D

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:00

De oprit ligt ongeveer minstens 20cm hoger dan weide een paddock, zo'n weidepoorten gaan duts niet lukken.

Ik zal later deze week eens een plan een foto's posten, dan is het misschien duidelijker. En pad achterom zou ideaal zijn, maar we zitten nu twee jaar met verbouwingen vd stallen waarachter het pad dan zou lopen, dus voorlopig is dat geen optie.

Vanavond gaan we toch nog maar eens proberen om ze over de nacht op de wei te zetten. Ik word er gek van dat dat gras niet opgegeten wordt!!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:05

Hier staat het gras tot mijn middel haha

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:31

Wat vervelend dat ze niet relax op wei wil blijven.

Oei...not amused ineens een hengstenboer op het terrein.
Jouw buurman heeft blijkbaar andere ideën erbij.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:24

Kvulden, hier ook ja. Misschien toch maar eens aan buurboer vragen of ze willen maaien. Weet alleen niet of we t dan lang genoeg droog houden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:29

Hebben jullie nog tips tegen vliegen in huis?
Horren gaan we op de korte termijn aanschaffen maar is zeker in de woonkamer even een investering gezien 2x grote openslaande tuindeuren.
We hebben al een vliegenlamp staan.
Begrepen dat er ook een soort spray was die je in de hoeken van je raamkozijnen e.d. kan sprayen en dat alle vliegen dan weg blijven.
Iemand een idee?
Worden er inmiddels knijter van maar moet toch zo af en toe mn woonkamer/keuken ff luchten (zitten geen ramen in die open kunnen)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:34

Hier het zelfde probleem. Ik probeer bij luchten altijd wel de kamer zo donker mogelijk te maken. Dat scheelt veel. Maar heb nu ook weer veel vliegen binnen. Zou ook horren moeten hebben, maar dat moet dan allemaal op maat gemaakt worden.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:44

Ik lees voornamelijk mee, maar hier hebben we uiteraard altijd veel vliegen met bijna 400 koeien aan huis vast.

Boven hebben we overal horren. Beneden hangen we vliegengordijnen op bij de deuren en er staat een pompje die elk kwartier iets spuit in de gang waardoor ze het leven laten. Helemaal zullen we er niet vanaf komen helaas, maar het gaat zo erg goed.

KiD_KRiool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:47

KiD_KRiool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:50

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:36

KiD_KRiool schreef:
Maar is de Japanse duizendknoop nu giftig voor paarden? het schijnt te smaken naar rabarber en je kan er heerlijke gerechten van maken. zie :

https://yoo.rs/anneke.bleeker/blog/ode- ... 89030.html

Ik denk niet dat t giftig is. Hier stastvt langs mijn paddock en de paarden zullen er af en toe vast een hapje van nemen. Zo niet, dan willen ze het blijkbaar niet. Ik wist trouwens niet dat he get zelf kon eten. Ik ga t eens proberen.

Die vliegen, ja.....in het buitengebied en met vee in de buurt, heb je dat. Wij wilden ook openslaande deuren maken, maar daar hebben we toch maar vanaf gezien. Ik heb jaren gehad, dat ik per dag 40-50 vliegen dood mepte. Normaal je eten eten, zat er nier in. Gif spuiten kan. Maar er gaan alarmerende berichten rond over ons insectenbestand (bijen, vlinders), waardoor, als we zo doorgaan, over 2 generaties heel wat problemen gaan ontstaan. Het is natuurlijk niet alsof alleen die vlieg er last van heeft. Mijn buurvrouw laat 1 x per jaar haar huis spuiten door ‘een mannetje’ hier in de buurt. Heeft t hele jaar nergens meer last van. Ik heb t serieus overwogen, maar krijg t toch niet over mijn hart. Een kennis van mij heeft dat ook gedaan in zijn koeienstal. De vliegen waren inderdaad weg. Maar de zwaluwen en andere vogels ook. Zijn nooit meer terug gekomen en het is al 6 jaar geleden....

Aan de andere kant: als ik zie wat ze hier over de sla spuiten (zit vlak bij mij een slaboer), dan snap ik wel dat je geen vlinders en bijen meer ziet. Toen we hier kwamen wonen (8 jaar geleden), kon je hier niet met blote voeten door t gras, want dan werd je wel gestoken door een bij die smulde van de klaver. In mijn tuin zoemde het van de bijen. En vlinders ook zat. Nu zie ik er af en toe 1. Als dat 1 x in de 2 weken is, is dat veel. En wat we over houden is alles waar je last van hebt: vliegen, dazen, muggen. ;(

Dus ik kijk ‘s avonds tv met een uitschuifbare vliegenmepper in mijn hand. En word er echt heel handig in. Dodelijk voor de vlieg, maar ander leven (behalve mijn honden en kat := ) heeft daar geen last van. Welkom in het boerenleven. :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:49

Heb nu de deur niet meer open omdat de poes niet naar buiten mag en de ramen blijven dus ook dicht beneden, enige wat ik binnen heb zijn wespen (ben benieuwd hoe die binnen komen overigens). Boven heb ik horren van de action met van dat klitteband, echt niet ideaal maar voor die ene euro doen we het er mee :Y)
Verder heb ik electricsch vliegenmeppers liggen en binnen van die stripjes op het raam waarbij ze dood neervallen als ze er van eten. Buiten heb ik van die BSI potjes met lokstof, die potten zitten ramvol vliegen en het doet ook geen kwaad verder.

Was even bang dat mijn zwaluwen kapot waren, had ze een paar weken terug gezien en nu al eventjes niet meer. Maar zag er gisteren toch weer een vliegen. Had de buxus expres al uit de grond getrokken ipv bespoten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:54

Ik heb van die ouderwetse plakstrips aan het plafond hangen en daar zitten er ook al veel op. En onze kitten is heel fanatiek haha! Verder toch maar de boel dicht houden en als het vanavond of morgen eindelijk eens gaat onweren en regenen alles tegen elkaar open zetten. Maar ze voorspellen al dagen onweer en hier is nog niks geweest.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:55

Ik merk wel dat sinds ik de paarden van de buurman in de wei heb staan, er veel meer vliegen zijn.

Maar ook in ons appartement op 6 hoog in Eindhoven zijn er redelijk wat vliegen.

Ik accepteer het idd, met oog op andere beestjes, heb ook nog wat insecten zitten hier en daar. Die elektrische vliegenmepper heb ik ook, die werkt prima, ook voor muggen heel fijn (want die zijn er nog meer dan vliegen en nog veel irritanter!)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:56

Als he ineens wespen binnen hebt, dan is er een grote kans dat je een nest ergens in huis hebt.
Ik dacht vorig jaar ook ‘he een wesp hoe komt die hier’. Eerst een of 2. Later werden het er meer.
En toen kwamen we er achter dat we een nest op zolder in een tussenwand hadden.
Het was een drama!!! We konden niet meer fatsoenlijk slapen. We werden tijdens onze slaap nog geprikt. De wespen waren overal. De kinderen hadden ze in bed, je moest oppassen waar je liep, want elke dag kropen er wel 30 over de vloer. Er is 2 keer iemand bij geweest om te spuiten. Het was een mega nest! En we stonden op het punt ons huis te verlaten, zo erg was het.
Ik geloof dat we zelfs nog bij mijn schoonouders zijn gaan slapen. Het werd gewoon gevaarlijk.
Omdat de wespen bespoten waren, werden ze versuft en kwamen overal terecht. Ook in bed. En
David en Marloes werden in de nek en hals gestoken in hun slaap.
Het was een nachtmerrie.
Ik vind nog steeds op de gekste plekken dode wespen.
Houd het dus goed in de gaten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:00

Ik accepteer de vliegen maar in huis. Het is niet anders, deur staat hier lekker de hele dag over. Plakstrips vind ik verschrikkelijk onsmakelijk. Dagelijks even de vensterbanken uitzuigen om de lijken weer weg te werken.
Bijen die het huis in vliegen worden gevangen en weer naar buiten gebracht. Ik zaai ook van die bijen en vlinderbloemen en laat alles wat waar ik ze veel op zie zitten staan. Ik zou heel graag een bijenkolonie willen maar daar wil mijn man niet aan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:01

Chasey schreef:
Als he ineens wespen binnen hebt, dan is er een grote kans dat je een nest ergens in huis hebt.
Ik dacht vorig jaar ook ‘he een wesp hoe komt die hier’. Eerst een of 2. Later werden het er meer.
Het was een drama!!! We konden niet meer fatsoenlijk slapen. We werden tijdens onze slaap nog geprikt. De wespen waren overal. De kinderen hadden ze in bed, je moest oppassen waar je liep, want elke dag kropen er wel 30 over de vloer. Er is 2 keer iemand bij geweest om te spuiten. Het was een mega nest! En we stonden op het punt ons huis te verlaten, zo erg was het.
Ik geloof dat we zelfs nog bij mijn schoonouders zijn gaan slapen. Het werd gewoon gevaarlijk.
Omdat de wespen bespoten waren, werden ze versuft en kwamen overal terecht. Ook in bed. En
Het was een nachtmerrie.

Wat een ellende :oo
Heb inmiddels al een maand zo nu en dan zon beest in huis. Heb een idee van de richting waar ze vandaan komen, kan zowel via "buiten" zijn gezien dat daar niet bepaald goed afgesloten is als via de aanbouw. De laatste 2 waren mega groot, maar op zich kan ik met dit aantal nog wel leven.
Had een wespenval gekocht maar de enkeling die ik buiten heb gezien stak geloof ik zijn middelvinger op, ze vlogen er zo voorbij :+

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:09

Chasey schreef:
Het was een nachtmerrie.

Whaa, narigheid! Hier hebben we hoornaars gehad en afgelopen winter heb ik een leeg nest gevonden.. in de uilenkast boven de schuur.. ging wat op het zoldertje leggen en dacht; oh leuk, even in die kast kijken.. zit er toch een kunstwerk! Het was Instagramwaardig hahaha, heb een mooie foto erop gezet! :P
Neemt niet weg dat het rotbeesten zijn.. dit jaar heb ik ze nog niet gezien.. idd vorig jaar aan de schuurkant in huis wel eens dode hoornaars.. raaar... grote units zijn dan man!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:11

Over vliegen, Wij hebben twee openslaande deuren en 27 ramen := dus om overal kwaliteitsvolle horren voor te zetten doe ik niet aan :') ik ben naar de action gereden en heb daar alle horren gehaald. Kost geen drol (tussen de 2 en 4 euro per hor) en werken echt perfect!

https://www.google.com/search?client=ms ... 7XMe_rAX2M:

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:11

belle_boef schreef:
Ik accepteer de vliegen maar in huis. Het is niet anders, deur staat hier lekker de hele dag over. Plakstrips vind ik verschrikkelijk onsmakelijk. Dagelijks even de vensterbanken uitzuigen om de lijken weer weg te werken.
Bijen die het huis in vliegen worden gevangen en weer naar buiten gebracht. Ik zaai ook van die bijen en vlinderbloemen en laat alles wat waar ik ze veel op zie zitten staan. Ik zou heel graag een bijenkolonie willen maar daar wil mijn man niet aan.

Heeeel onsmakelijk haha! Maar ze hangen heel hoog en als je niet omhoog kijkt zie je ze niet. :')

Oh praktische kattenvraag. Wij hebben een kitten en die is nu bijna 4 weken bij ons en is een paar keer naar buiten geglipt en toen kwam ie ook weer terug. Ik wilde hem binnen houden omdat ik bang was dat een buizerd hem zou pakken. :') Maar wanneer mag een kitten naar buiten...? Hiervoor alleen maar oude asielkatten gehad.

Ennn onderweg vanmorgen zag ik een dode vos in de berm liggen, aangereden, ik wil dat wel melden maar waar doe ik dat?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:15

Kittens liet/laat ik altijd pas los naar buiten nadat ze gecastreerd zijn. Voor die tijd mochten ze onder toezicht buiten spelen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:15

Kristelhans, bij de dierenambulance of gemeente :j

En katten doe ik altijd naar buiten rond een half jaar oud :j maar dat is een persoonlijke keus :j