Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:35

Schimmels = stof ;) Alleen hooi wat in een oude schuur ligt (of overjarig hooi) is aan de buitenkant stoffig. Alles wat van binnenin de baal zit zijn gedroogde schimmelsporen.
Die schimmels hebben in de maag sowieso geen effect, alleen in de longen. Dus moet je zorgen dat ze niet dwarrelen, maar aan het hooi kleven.

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:36

Nou. Bronco staat op bokt markt. :\

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:39

Heb toch altijd het advies gekregen van te weken.
Beetje nat maken is niet voldoende.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:40

Natuurlijk is het per paard verschillend en ligt het ook aan de kwaliteit van het hooi.
Gelukkig is het voor die van mij voldoende.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 16:41

Ik ben voor voordroog gegaan, hoesten zo hup weg.
Maar dat kwam ook doordat ons hooi op de warme zolder te snel gedroogd is nadat het van het land kwam, daardoor is het stoffig geworden.

Echt balen, ik heb nog superveel balen over en binnekort is het te warm voor voordroog met grote balen en 2 paarden dus dan zal het gewoon op moeten. Maar hoe idd...

Eigenlijk bevalt het voordroog me zo goed dat ik geen hooi meer wil voeren, en in de zomer is er zoveel gras dat ze daar wel mee toe kunnen, maar in de winter hooi weken is helemaal k*t dus kan het beter nu doen.

Als jullie iets slims verzinnen laat maar weten!

Abbybleus: :( :(:)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:42

Oké. Dit klinkt niet heel hoopvol allemaal. ik kan hem niet apart zetten. Heb maar 1 inloopstal en verder geen losse boxen. ik vind het weer nou ook nog niet zo denderend dat ik de rest zonder schuil mogelijkheid wil zetten.
Lastig.
Da zei wel dat de voedingswaarden niet omlaag gingen alleen het suiker. Ik bel hem wel even of ik moet weken of natmaken en hoe lang dan weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:43

Ik week het hooi nu een uur minstens, zodat de suikers er voor een deel uit gaan, maar dat is met grote haar hooi een zwaar geintje. Ze gaan in hele grote kuip en erna hang ik ze te drogen.

Heb je geen oude badkuip Shirley? Gooi je een baaltje in, maakt los, waterslang erover en dan in de hooinetten doen?
Het gaat er volgens mij om dat je het stof erafspoelt en niet dat je de suikers eruit weekt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:47

Heb nog ff gebeld en nat is voldoende. Dus tuinslang op de hooinetten mag ook.... jeeej voor nu!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:47

Suikers er uit weken is alleen nodig als je je hooi hebt laten testen en er blijkt heel veel suiker in te zitten én je zit met een paard wat daar gevoelig voor is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:48

@Sure_lee: als je een broes hebt kun je die op standje 'hard' zetten, dan spuit je met minder water dieper in het hooi.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:50

Thanks DD die heb ik wel!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:53

DubbelDun schreef:
@fabster: bedoel je straal of steunsel ??
Steunsel kan over de zool gaan groeien en een zgn. dubbele zool maken. Hierdoor wordt de echte zool dunner omdat die geen reden heeft om dik te blijven c.q. kan niet dik blijven omdat er iets in de weg zit.
Een straal 'verjongt' zich regelmatig, dan vallen er vellen af. Meestal als een natte periode volgt op een erg droge. Op een teerweg draven helpt daar goed bij :D

In het geval dat een straalgroeve werkelijk dichtgroeit kun je dit gewoon wegsnijden/uitdiepen. Wel kontroleren dat het weggesnedene idd steunselmateriaal is (hard en gelig).

Ik moet het even in delen doen, dat reageren, want er zijn gewoon weer 2 pagina's bij gekletst! :D

Nee, het is echt de straal. Ik weet wat steunsels zijn en hoe dat over de zool kan groeien. Dat hou ik keurig schoon. Die dichte straalgroeve diepnik nu inderdaad uit. Daar lijkt inderdaad (ook) steunsel in vergroeid te zijn, dus dat haal ik weg. Maar de dirtline lijkt onder de straal te lopen. Die zit ook in die groeve vergroeid. Dat is echt van dat eeltige materiaal wat lastig weg te halen is. Maar telkens maar een klein stukje, want ik wil er ook niet meteen een gat in graven. Als ik op die plek de straal ook weg snij, lijkt het of de straal uit plakken bestaat, waar troep tussen zit. Er zitten ook holtes tussen. Die maak ik schoon. Tot nu toe kwam er nog niks uit. Was het gewoon droog. Maar bij 1 hoef sneed ik het tot de bal weg (en de groeve dus naar achter toe open) en daar kwam vocht uit. Gewoon helder en stonk niet.

Straalkanker is niet uitgesloten. Er is eigenlijk niks uitgesloten nog. Heb de hoefsmid al gesproken en die komt binnenkort ook even kijken en ook nog iemand die bij Heleen onder de vleugel zit (zelfde die de BF zadels verkoopt, maar Happy Valley heeft ze niet, helaas). Dus ik laat er naar kijken. Maar ik was even benieuwd hoe je een straal kan behandelen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:05

Zo, hehe, ben weer bij. Lijkt me ook een gedoe, dat hooi weken. Blij dat ik dat niet hoef. Zonder is al werk genoeg.

Heb wel vandaag op mijn jonkie gereden met mijn Ghost. Heb t wel eens eerder geprobeerd, maar de Ghost Pad doet het op zijn hoge schoft niet goed. Maar met de BF pad eronder gaat het prima. Leuk gereden. Hij heeft nog wel een hoop te leren. De zijgangen gaan prima, maar sturen en schakelen, daar hebben we nog wel een slag te maken. Maar daar gaan we de zomer maar eens voor gebruiken.

Ben wel blij dat hij het onder de Ghost ook goed doet. Zag me alweer op zadeljacht moeten, maar nu kunnen er 3 paarden onder mijn Ghost. Daar ben ik blij mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:14

Als een straal te dik/diep geweest is kan er onder vloeistof komen. Dit kan ook onder de zool gaan zitten en dan kun je die gewoon in drukken.
Straalkanker ziet echt heel naar uit en is vaak bloederig en zwart.

Een zwakke straal (te nat en te zacht) wordt meestal met een droogzetter en zink behandeld. Dit zit in diverse producten. Sommige zijn behoorlijk agressief.

@fabster: hier zitten ook wat mensen die aardig wat van hoeven weten
[BEH] Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:18

Denk niet dat het straalkanker is hoor. Die straal ziet er eigenlijk prima uit. Het wordt pas vreemd in die groeve en als je het bij snijdt. Zink dus. Maar smeer je dan gewoon sudocreme eronder? Dat lopen ze er toch meteen weer af?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:22

Best doe je dan even iets om de hoef heen zodat het er idd niet uitgelopen wordt :)
Hypozin is een bekend middeltje.
Overigens wordt er ook gezegd dat bij straalproblemen er zink/koper aan de voeding kan ontbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:29

Edit, ik zie het al; :(:)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:31

AbbyBlues schreef:
Nou. Bronco staat op bokt markt. :\

jammer,abbybleus is een mooi paard. was hier vandaag vrij van werk. was van de week niet fit. en heb besloten vadaag vrij te nemen, ook om in huis een voorjaarsschoonmaak te houden. had gehoopt dit weekend kunstmest te strooien. zodat de paarden over een paar weken op de wei kunnen.maar het is hier zo nat. wacht nog even. en met zulke tempraturen schiet het ook niet op met het gras. de bak is ook alweer een zwembad. kijken of ik morgen nog even kan rijden of kan longeren. sowiezo maar even alle drie poetsen. :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:38

Om eerlijk te zijn heb ik echt geen idee hoe de stralen van de paarden er nu uit zien.
Normaal zijn er geen problemen en ziet alles er goed uit.
Maar heb in geen weken een voetje opgetild.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:40

palousa_boy schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik echt geen idee hoe de stralen van de paarden er nu uit zien.
Normaal zijn er geen problemen en ziet alles er goed uit.
Maar heb in geen weken een voetje opgetild.

Had ik ook, bleek dat ik toch meer had moeten bekappen en de stralen echt min of meer verschrompeld zijn -O-
Ze lopen nu op de tegels dus ik hoop dat het zichzelf oplost, heb de vijl wel liggen voor als ze scheef gaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:47

Dat heb ik tot nu toe in die 2 jaar dat ze hier staan nog niet meegemaakt. Ze zijn eigenlijk alleen maar beter geworden met 24/7 op de wei.
Slijtage gaat ook heel goed eigenlijk. 3 keer per jaar ofzo een beetje bijwerken is genoeg.

Bekappen heb ik voor de winter voor het laatst gedaan, en beginnen nu weer een beetje lang te worden (hier en daar een stukje uit gebroken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:50

Hier werkt het eerlijk gezegd andersom;

In het verleden, vaak problemen met grote, regelmatig rotstraal en mok ook, dus was het altijd maar weer die hoeven schoonhouden en insmeren met van alles. Maar verbeteren deed het dan niet. Dit was ook wel op klei grond moet ik zeggen.

Tegenwoordig, laat ik gewoon de hoefsmid met regelmaat komen (ligt er aan hoe hard ze groeien, maar gemiddeld om de 10/12 weken, soms eerder) en kijk ik er dus in de tussentijd niet al te veel meer naar. Krab ze ook echt alleen maar uit, als ik een steen hoor, of als ze daar gevoelig op lopen.
Paardlief heeft nog nooit zulke mooie hoeven gehad, al sinds dat ik hier in Overijssel woon geen rotstraal meer gehad. Mok nog wel af en toe, maar ook dat is veel minder.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:59

DubbelDun schreef:
Best doe je dan even iets om de hoef heen zodat het er idd niet uitgelopen wordt :)
Hypozin is een bekend middeltje.
Overigens wordt er ook gezegd dat bij straalproblemen er zink/koper aan de voeding kan ontbreken.

Dat zal ik eens in gedachten houden, tnx

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:41

Jullie zijn weer aardig aan t kletsen vanmiddag. Iedereen die met nat hooi moet zeulen, sterkte! nog een paar weekjes volhouden, het voorjaar moet toch ooit beginnen...

Fijn dat de DA zo met je mee denkt Ohjajoh, super als je er zo een hebt gevonden!

AbbyBlues, jammer dat je Bronco te koop moet zetten, ziet er uit als een leuk dier. hopelijk vinden jullie een goed adres voor hem :)

Klinkt niet als staalkanker Fabster, hopelijk krijg je ze snel weer normaal.

Moet zeggen dat de hoeven van mijn paarden het ook boven verwachting goed doen.Ze hebben afgelopen winter heel veel op de verharde stukken moeten staan door het slechte weer. In eerste instantie werden de hoeven extreem kort en was ik echt bang dat het fout zou gaan. Gelukkig is er niet 1 gevoelig geworden en zijn ze het gaan compenseren aangezien ze nu niet meer kort worden, ook niet als ze een week op de tegels moeten staan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:56

AbbyBlues, jammer dat je Bronco moet verkopen, maar na je verhalen is het voor jullie en voor Bronco beter. Je hebt haar alleen niet gekocht om weer te verkopen. Hoop dat het goed gaat en jullie een paard weer kunnen kopen die beter bij jullie past.

Zoonlief heeft net de camera in de trailer geïnstalleerd. We hebben er nog niet mee gereden om te testen, maar stilstaand gaat het heel goed. We kunnen met de ontvanger ook een heel eind weg lopen, dus rijden zal ook wel lukken denk ik. Maandag even testen dan moet ik weg met de trailer.

Wie van jullie rijdt er wel eens met een camera? En waar heb je die dan bevestigd? Op je cap of voor je borst? Als ik de camera toch mee neem, kan ik hem ook wel tijdens het rijden eens gebruiken. Enige nadeel is dat ik er zelf dan niet op sta hihi