Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:23

Hier is de dierenarts is geweest. Indy heeft wel wat slijm in zijn luchtwegen en krijgt daar sputolysin voor. 2 maal daags 4 schepjes een week lang. Ook moeten we het hooi nat maken zodat evt stof en schimmel eruit is. Dat 2 weken. Als ze na die 2 weken weer beginnen met hoesten is de kans groot dat het aan het hooi ligt. Het zou ook een soort hooikoorts kunnen zijn wat veroorzaakt wordt door de bloeiende bomen. Bijvoorbeeld de Els. Dat zijn grote bomen die mij mijn wei staan. Anton hoeft verder niks.
Ben al lang blij dat het niks ernstigs is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:25

Sure_lee schreef:
Hier is de dierenarts is geweest. Indy heeft wel wat slijm in zijn luchtwegen en krijgt daar sputolysin voor. 2 maal daags 4 schepjes een week lang. Ook moeten we het hooi nat maken zodat evt stof en schimmel eruit is. Dat 2 weken. Als ze na die 2 weken weer beginnen met hoesten is de kans groot dat het aan het hooi ligt. Het zou ook een soort hooikoorts kunnen zijn wat veroorzaakt wordt door de bloeiende bomen. Bijvoorbeeld de Els. Dat zijn grote bomen die mij mijn wei staan. Anton hoeft verder niks.
Ben al lang blij dat het niks ernstigs is.

Els ja? Mijn COPd'er heeft in de lente/zomer vaak meer last en wij hebben ook veel elzen staan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:26

Ja die noemde hij specifiek. Als dat het is dan gaat daar mooi de zaag in voor volgend voorjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:33

Ik heb ook een telefoontje terug gehad van de DA hier;

Werd daar eigenlijk best vrolijk van, want hij dacht echt ontzettend met mij mee en gaat nog even heel precies uitzoeken, hoe dat het precies zit met de verschillende vulstoffen bij alleen tetanus injectie en zoekt dan de minst heftig werkende voor mij uit!
Echt super dat hij mij helemaal serieus nam en meedenkt en op onderzoek uit gaat, over een paar dagen hoor ik meer....

Oh ja! En mijn autootje staat voor de deur, ben wel serieus een oud wief aan het worden zeg, heb hem zelf net naar huis gereden, maar dat was serieus even wennen na 5 jaar in het vorige oude koekkiesblik... :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:37

Sure_lee schreef:
Ja die noemde hij specifiek. Als dat het is dan gaat daar mooi de zaag in voor volgend voorjaar.

Hm ja, onze elzen vormen een mooie houtwal voor wild (fazant, vos, etc) dus ben niet van plan hem om te halen. Maar wel goed om te weten dat dat de oorzaak kan zijn. Bij het uitkijken naar een koophuis elzen dan maar vermijden :D

Iemand vroeg hier nog of we huurden dat we toch nog willen verhuizen nu we een goed stuk erbij krijgen. Jep, zowel weiland als huis is gehuurd en we willen graag kopen. Ik droom van mooie omheiningen, stuk verhard, sjieke stallen... O:)

ohjajoh: fijn als je dierenarts zo goed meedenkt!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:41

sure lee dat is nog behoorlijk wat werk er bij maar hopelijk helpt het!

Ik moest voor Blue nu ook hooi weken, hij begint er aan, kijkt mij eens aan en loopt vervolgens naar de plek van Nina, jaagt haar aan de kant en begint aan haar droge hooi :roll:

ohjajoh fijn zo'n meedenkende DA +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:49

Ja was zeker tof idd..
Maar ik krijg ook een beetje het idee dat zij daar op de praktijk net als ikzelf die hoge waarde bij MiniMe niet hadden verwacht op die leeftijd al, niet gek ook want pony ziet er niet uit als de standaard cushing klant. Maar krijg nu wel duidelijk het gevoel serieus genomen te worden en dat gevoel had ik afgelopen december met Lona ,met de laatste vrouwelijk DA, niet echt eigenlijk. (nou kan ik, als halve kerel zijnde, over het algemeen toch beter door de bocht met mannen geloof ik... :+ ) Ik leg namelijk met uitmesten nog net niet mijn niet bestaande ballen in mijn broek goed, of snuit/blaas rustig mijn snot uit mijn neus als ik mijn handen vol heb... :7

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:10

Omg heeft er iemand geniale ideeën voor het natmaken van het hooi. En dan met name dat de hooinetten niet ineens 30kg wegen ipv 10. Heb er net 3 gedaan en kan niet meer lopen. |(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:15

Grote kruiwagen?

Ik had het hooi in de kruiwagen gedaan, 2 emmers water er bij en dan weken.
Vervolgens natte hooi naar de voerplek gebracht met kruiwagen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:16

Ik geloof dat ik toch echt aan een slowfeeder moet, niet alleen eten de paarden veel maar heb sinds gisteravond 8 uur zo'n 28 hopen op mogen ruimen :+
En dat van 2 E pony's :')

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:17

Hier werd het met 2 kruiwagens gedaan, de 1 zat vol met water, de ander zaten onder in wat gaten. de 1e keer ben je natuurlijk wat langer bezig.

Maar we deden het hooi in het net, en lieten die in het water voor een aantal uur. Vervolgens lieten we ze een aantal uur uitlekken in de kruiwagen met gaten in de bodem, en daarna in de stal.
Zodra je de ene hooi net uit de kruiwagen haalde, deed je de volgende er in.

Nu lees ik dat jij er sowieso al 3 hebt, dus misschien dat dit systeem niet zo handig is voor jou. Maar wellicht kan je het wel op een iets andere manier toepassen.

Dit was voor een paard met bronchitis, het hooi werd geweekt zodat het niet heel stoffig was.

*Gaat weer onder de meeleessteen*

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:20

Azmay schreef:
Ik geloof dat ik toch echt aan een slowfeeder moet, niet alleen eten de paarden veel maar heb sinds gisteravond 8 uur zo'n 28 hopen op mogen ruimen :+
En dat van 2 E pony's :')

Onbeperkt voer id onbeperkt schijt haha

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:21

Als je hooi zolang weekt en laat hangen zit er geen voedingswaarde meer in en volgens mij is het ook niet gezond om hooi zolang nat te laten liggen/hangen voordat je het voert.
Ik meende dat 10 min weken toch zeker voldoende moest zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:21

Wij hebben netten die gevuld net in een langwerpige speciekuip passen.
Die laten we ernaast eerst 5-10minuten uitlekken, dan zijn ze al een stuk minder zwaar.
Echt de gouden oplossing heb ik ook nog niet gevonden. Maar dit werkte het vlotste. Hooi draaien in de bak zodat andere kant nat kan worden, gaat zeer vlot.

Spatter, de eerste maanden moest ik ook uren weken. Om praktische reden vaak wel een hele nacht. Pas nu kan mijn paard er tegen als ik het maar even nat maak. Maar toen gaf dat direct terug klachten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:22

Is dan voordroog niet veel makkelijker?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:23

Wij deden op paardenkamp ook net hooi (droog) in kruiwagen, dan de tuinslang erop. Flink spoelen en dan met de kruiwagen tot aan de stal en net eruit.

Bij mijn paarden dompel ik het in een bad (heel pakje), laten weken en dan eruit, heb er gelukkig fysiek geen last van.. nu geven we voordroog dus weken is niet meer nodig.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:25

Heb 8 hooinetten ( was dus na 3 al kapot en heb de rest nog niet gedaam) en 2 kliko's. In de kliko's heb ik gewoon ff de tuinslang gezet. Geen idee of dat voldoende is. Maar die hooinetten manman.... had ze ff in een cementkuip gedaan en had bedacht om het in een kliko met water of oude badkuip te doen maar ik kreeg ze al amper uit die cementkuip...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:26

Voordroog heeft niet (altijd) hetzelfde effect geweekt hooi is mijn ervaring.
Zou idd veel simpeler zijn.

Sure_lee, kan je het paard dat nat hooi moet ni apart zetten? Want zoveel lijkt me op geen enkele manier handig te doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:28

En out of the box: netten droog ophangen en dan pas de tuinslang erop?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:29

Weken tegen hoesten moest geloof ik echt wel lang, met 10 minuten hielp het niet was mij verteld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:30

Ik week het hooi ook niet. Ik maak 2 plakken los in de kruiwagen, maak het aan boven- en onderkant even nat en voer het direct.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:31

Maar als ik het goed onthouden heb is dat net het verschil tussen een paard dat gevoelig is aan stof of eentje die gevoelig is aan de schimmel(sporen) in het hooi (wat ik elk hooi zit).
Even natmaken is voldoende voor stof.
Pas met weken zorg je dat de schimmels geen effect meer hebben.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:32

Azmay bij mij is het na een hele tijd onbeperkt voeren wel gestabiliseerd. Ik voer nu zelf weer zonder netten.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:33

Sure_lee schreef:
Omg heeft er iemand geniale ideeën voor het natmaken van het hooi. En dan met name dat de hooinetten niet ineens 30kg wegen ipv 10. Heb er net 3 gedaan en kan niet meer lopen. |(

Wij hebben verschillende dingen uitgeprobeerd gedurende de jaren;
Optie 1, de badkuip. Los hooi erin doen, of plakjes. Alles natspuiten en na een poosje de stop eruit trekken.
Optie 2, het ibc-vat. Bovenkant eraf zagen, vullen met water en je Hooinetten erin. Makkelijkste optie is om dan de kraan open te draaien en al het water eruit te laten stromen. Aangezien wij proberen een beetje zuinig te doen met water, gebruiken we het water 2 á drie dagen. Dus dan tillen we de netten eruit. Dat is best zwaar. We zijn aan het overwegen om een lier op te hangen, zodat we de netten eruit kunnen takelen.
We laten de netten even uitlekken op een plastic pallet, daarna zijn ze tilbaar en kunnen we ze voeren. Inmiddels 40 kg droog hooi per dag en het is door 1 persoon te doen. En meerdere kleine netjes ipv 1 zware werkt natuurlijk ook goed. Meestal doen we zo'n 7 kg droog hooi in een net, als er 1 persoon is die ze eruit moet tillen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:34

kvulden schreef:
Azmay bij mij is het na een hele tijd onbeperkt voeren wel gestabiliseerd. Ik voer nu zelf weer zonder netten.

Ik wacht nog altijd tot de action de netten weer heeft, tot die tijd krijgen ze onbeperkt.
Ach ja, ik heb toch niets beters te doen de hele dag dan knuffelen en stront scheppen :')