Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:49

DubbelDun schreef:
Hier hebben we ook een paar van die 'Sahara-vlaktes' :D
Die kunnen 's zomers behoorlijk zwaar zijn om door te lopen.

Wekeromse Zand, oef!

Half november doen we mee met de puzzelrit van de shetmenners, bij Ede. Ik ben benieuwd...

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:51

Idd Wekeromse Zand, maar ook bij Otterlo en Harskamp heb je die gebieden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:54

Is idd een wax jas karev. Heb hem ook vaak aan met de wei uitmesten. Dit was de eerste x dat ik ermee reed. Heel fijn! Ben ook benieuwd naar foto's van jullie kristel.
Hier in de buurt zit de sahara van Ommen. Maar datnis niks vergelejen met de kale duinen..
Wel leuk hoor.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:55

Idd loei zwaar. Vorig jr was het de 3e dag van de p4d over de duinen. Daar is karev kreupel af gekomen. Toen Had ze ws al spat. Maar wel PRACHTIG!

Waxjas stinkt zo vind ik. Maar wel handig idd om droog te blijven

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:01

Wat gaaf Sure_Lee!!

Ik denk het wel Kvulden, het is best een makkelijk te gebruiken apparaat, je kunt de diepte instellen zelfs tijdens het werken ermee - dus dat je geulen een beetje schuin gaan aflopen mocht dat nodig zijn. Er kan idd een flink prijsverschil zitten tussen verhuurders :j
Haha ja we zijn er flink mee bezig geweest maar het kon op dat moment niet anders ivm vrije dagen, bouwvak, levering van de benodigdheden door de bouwvak was lastiger, tegelijk kreeg ons huis een nieuw dak en we moesten op tijd het oude eraf hebben :+ dus er was gewoon geen andere optie dan eind van de middag beginnen en door tot het klaar was voor de zandleverancier. Toen dachten we alles goed gepland te hebben kwam de dakkapel voor ons huis en dat van de buren (buren moesten ook mee een nieuw dak, 2 onder 1 kap) ineens dezelfde dag als het zand ipv de week daarna :oo heerlijk! lekker lopen stressen dus, maar het is allemaal goed gekomen en zijn nog steeds blij met bak, dak en dakkapel :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:15

DubbelDun schreef:
Idd Wekeromse Zand, maar ook bij Otterlo en Harskamp heb je die gebieden.

Otterlo en Harskamp ben ik nog niet geweest, lijkt me wel een keer leuk :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:33

fokfanaat schreef:
Ik wil een veegmachine aanschaffen voor het erf, iemand daar ervaringen mee?

https://www.allergoedkoopst.com/winkel/ ... lfrijdend/

Ja, precies zoéén. Geleend van de buren. Handig: je krijgt hele vieze stukken straat schoon. Ook als er veel zand op ligt. Onhandig: je straatwerk moet supervlak zijn. Elke kuil en oneffenheid slaat hij over. En je kunt er geen hooi en stro mee vegen. Dat blijft in de borstels hangen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 06:49

Sure_lee...gave foto :j mis dat best wel moet ik bekennen.Voordat ik ziek werd ook vaak dat soort ritten gedaan.
Kan mij herinneren dat ik toen op Hamar reed in de Sahara in Ommen...was zo'n gaaf dier.De hele meuk in galop over het duin en hij in een race-tölt tempo fluitent de rest bijhouden :D

Heb nog in dubio gestaan of ik hem zou kopen maar besloten om niet te doen,had net iets teveel temperament voor de situatie die ik hem kon bieden.Had op de laatste keuring een 9 gescoord voor zijn tölt en dat was te merken ook...zucht <3

Die waxjassen zijn heel erf fijn,heb er ook een paar hangen.Onmisbaar bij snertweer :D

Vivat...soms kun je niet anders dan doorbuffelen he...maar heerlijk als alles dan ook klaar is.Kun je zo trots zijn op jezelf *\o/*

Fokfanaat...ik heb een duwveger maar ben ik ook erg blij mee.Scheeld een hoop werk...en wat hooi/stro betreft.Dat blijkt in een gewon bezem ook hangen dus in die borstels ook.Ik gebruik altijd een kunststof bladhark om dat bij elkaar te harken en dan de bezem erover.Wel regelmatig checken op haren,die kunnen de rand van de bezem goed verstoppen.

Hier ook zat van de blubberzooi...hopelijk vandaag droog...kunnen de jongens ook weer even de baan op.Zal eerst eens kijken hoe het met de eikeloogst achterop is want ben al paar dagen niet geweest daar :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:31

Vriend is net 3 weken thuis geweest, dus ik ben verwend geweest en heb de paarden in de ochtend niet vaak moeten doen. Maar dat is voorbij nu, dus ik schrok hoe donker het was.

Eindelijk ook knopen doorgehakt, al 1 advertentie online staan, de 2e ga ik straks maken. Met veel pijn in het hart, maar soms moet je toch echt keuzes maken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:07

Dat ziet er gaaf uit Sure_Lee!

Kirr werkt je vriend in het buitenland ofzo? Moeilijk de keuzes maken, sterkte er mee…

Ik heb geen ervaring met veegmachines, lijkt me wel handig :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:14

Ik vind waxjassen zo zwaar en je moet ze goed bijhouden/waxen anders zijn ze snel niet waterdicht meer.

Ik heb ook een simpele handduwveger, maar momenteel mankeert die iets.. je moet heel hard duwen en hij trekt scheef. Toen hij het nog deed was het een fijn ding :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:20

Nee hij had een opleiding gedaan en was daardoor even werkloos. Hij is vandaag op een nieuwe job begonnen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:32

Jeetje Kirr, ik zal er wel overheen gelezen hebben, gaat ook zo hard, maar wat is de rede dat je je paarden te koop hebt staan? Leuke paarden trouwens.

Sure_lee gave foto en wat een mooie omgeving. Moet weer eens flink gaan oefenen met de trailer....
Mijn vorige paard liep er alleen op, had ik geen hulp bij nodig, zo handig. Deze merrie heb ik van veulen af aan, dus ik weet wat ze allemaal meegemaakt heeft wat transport betreft, maar ze blijft rillerig. Soms binnen twee minuten erop en de volgende keer sta je weer een uur te klootviolen met haar. Zie alweer op tegen les woensdag. De laatste keer heen liep ze er meteen op en terug weer drie kwartier staan hannesen. Moet er maar eens een keer goed les in gaan nemen.

Gaaf ding die veegmachine, staat ook bij als sneeuwveger...iemand ervaring mee? Dan zou ik hem zeker interessant vinden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:34

Hm ik vind mijn jas helemaal niet zwaar. En ik heb hem nu 2 jaar en nog niet opnieuw behandeld en hij is nog perfect waterdicht... gisteren getest haha.
Wij hebben ook een veegmachine. Manlief vind het ideaal. Ik heb er nog nooit achter gelopen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:43

Kirr fijn dat hij weer een job heeft dan! En inderdaad, wat een leuke paarden! Daar moet je toch wel een goed plekje voor kunnen vinden. Die bonte vind ik helemaal geweldig <3

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:00

Wat een prachtige paarden Kirr, hopelijk vind je een fijn nieuw thuis voor ze, dat zal een moeilijke beslissing zijn geweest

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:17

Pinto is van mijn vriend. Hij wil toch ook graag de sport in en dat gaat niet met Hidalgo. We hebben ook geen plaats voor meer paarden. Moeilijk om hem weg te doen aangezien hij bij hen geboren is, want de mama was ook van hen.

Dat ik 3 paarden heb is eigenlijk heel stom gekomen, ik ben van een halve stal paard (de merrie) naar 3 eigen paarden gegaan op 6 maand tijd.
Halve stal paard mocht ik niet overkopen dan heb ik voor mezelf een quarter gekocht. Iets later kwam de palomino op mijn pad, absoluut niet goed verzorgd, ging als rodeopaard gebruikt worden, dus die heb ik dan 'gered' met het doel van hem verder te verkopen. Maar mentaal was er toch meer werk als verwacht. Hij is al wel ongeveer al een jaar klaar voor verkoop, maar ik kreeg het niet over mijn hart, want het is zo'n fijn paard.
Iets nadat ik de palomino kocht kreeg ik mijn halve stal paard voor mijn verjaardag.
Toen waren er 3...

Merrie zal ik nooit wegdoen, er is niks dat ze niet kan en wil doen voor je.

De logische beslissing is dus van de palomino te verkopen. Hij is het jongste en je kan er nog elke weg mee op.
Ik wil de cutting sport in en dat kan niet met hem op het niveau dat ik het wil.
Dus ik kijk uit naar een merrie met cuttingbloed om daar voor mezelf een fijn cuttingpaard uit te fokken.

Heb voor de palomino al een berichtje gekregen uit onverwachte en bekende hoek, dus dat zou heel erg fijn zijn. Daar kan ik hem met een gerust hart achterlaten. Dus ik hoop dat dat wat wordt.

Lig sinds zaterdagavond al ziek op de zetel, dus had nu eindelijk tijd om foto's te zoeken en advertenties te maken. En ook om op alle reacties te reageren, want het gaat hard.

Ga zo de paarden maar even op de paddock laten. Hier nog altijd geen slijk. *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:21

@kirr: heb je de Palo wel 5 panel getest... want als zijn ouders al onbekend zijn is dat toch wel link om niet te weten... Als is voor een ruin eigenlijk alleen HYP en PSSM van toepassing.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:24

Ik ken de ouders, die zijn allebei N/N. Er is alleen geen bewijs voor de papieren aan te vragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:25

Jammer dat het met het papier niet lukt, geeft toch een behoorlijke meerwaarde aan een QPA.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:28

Niet dat ik het anders gedaan had hoor, maar was idd wel fijn geweest, heeft dan ook nog eens een bekende papa. Maar zonder bewijs ben je er niks mee. Maakt het gelukkig geen minder fijn paard. Als hij goed terecht komt maakt het geld me ook weinig uit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:37

Wij moeten ook nog eens op pad voor goede jassen voor tijdens dat soort weer (al is het hier nu mooi :P ).
Ooit wel een waxjas gehad maar die is gesneuveld.

Sneeuw vegen vond ik wel fijn met zo'n veger. Je moet alleen wel zorgen dat er nog niets overheen is geweest want aangereden of gelopen sneeuw dat moet je zelf van de straat bikken.

Kirr, jammer dat je moet verkopen, maar je moet idd keuzes maken als je meer wilt dan dat de paarden aan kunnen.
Hier is het ook snel gegaan van 1 paard die we eigenlijk tekoop hadden staan naar 4 paarden een half jaar later.
Maar daar komen nog wat paarden bij als we wat meer land hebben.

En voor het bewijs van de ouders kunnen ze altijd nog naar het DNA kijken :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:49

kirr succes met de verkoop, nooit leuk.

nieuwkomers welkom :wave:

ik heb een hele fijne jas, ooit voor 25euro gekocht op de kerstsale bij arthur (westernsore)
Afbeelding
is geen wax maar ik denk geinpregneerde stof, durf hem ook eigenlijk niet te wassen en ik heb hem al jaren en de kleur blijft mooi
is heel licht om te dragen

Afbeelding

kijken of deze duidelijker is
hij is heel ruim dus ik heb er altijd heel veel onder, hier zelfs een bodywarmer en een jas want het was kkkkkoud

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:55

@spatter: mooie foto's. Stoer hoor die hindernissen op de Extreme Trail :)
Jas is ook zeker funktioneel, maar persoonlijk blijf ik dan toch liever binnen :D