Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 15:54

betadine schreef:
Olympia96 schreef:
Aan de dunne? Niet van dit hooi hoor. Ik heb droger dan droog, langstellig hooi. Het zit alleen ingewikkeld omdat ik het gewone hooi onverpakt niet kan opslaan. Voor ons is dit best een goede oplossing, maar nu dus pech.

Maar goed, kleine schimmelplekjes zijn het punt niet. Deze baal lijkt gewoon in zijn geheel mislukt helaas.

Oh trouwens we hadden het laatst over spuitmest en vieze achterpootjes toch? Mijn merrie is schoon sinds ze thuis staat en ik haar Moorbalans voer. In de 9 jaar dat ze bestaat en dat ik haar heb nog nooit voorgekomen!

Ga ik ook kopen. Zitten goede bestanddelen in en veel goedkoper als de alternatieven zoals ekyguard. Eigenlijk heeft dit product alles van een maagzweer preventie/ondersteuning behandeling.

Ik zoek nog een product tegen hoesten. Mijn merrie heeft dampig gestaan vorig jaar en begint nu ook weer te hoesten. Staat op vlas en voordroog. Als jullie een goed product kennen hiervoor ?

@Namiro: Wees blij dat je niet op klei staat. Is nog zo veel duurder om daar een paardwaardige paddock van te maken. Wij zitten op vette klei en uitgraven heeft geen zin + dat je er als particulier ook geen vergunning voor krijgt. Deze gek heeft zich hier dus al blauw betaald aan paddockplaten. We zijn ze nu aan het leggen, enkel ontbrak ik halverwege 2 paletten en moeten ze nu nog geleverd worden :+ Het ziet er alvast veelbelovend uit. Zal de paddock hier showen als die volledig klaar is.

Ik ben mijn hooi dus gaan stomen. Tot nu tienden ik haar niet meer horen hoesten. Morgen wil ik weer rijden en dan zal ik het snel genoeg merken.
Door droogte van afgelopen jaren is het hooi gewoon stoffiger. En mogelijk toch meer schimmels oid.

Daarnaast geef ik nu nog wel effol hoestsiroop.
Maar dat was niet afdoende om het op te laten houden. Ze had gewoon teveel geïrriteerde luchtwegen

betadine

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:14

Hoe lang ben je dagelijks met het stomen bezig ?
Ik ga alvast een soort fenegriek samenstelling zoeken. Van vlas stap ik liever niet af i.v.m beperkte mesthoop-ruimte.
Ik heb idnerdaad het gevoe ldat het echt aan het hooi ligt. Het is vorig jaar begonnen met droge baaltjes.
Nu ook van voordroog (volledig gedroogd). Ik vermoed dus ook dat een soort schimmel daar verantwoordelijk voor is. Stof zit er zo goed als niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:16

regent het bij jullie ook al de hele dag? Ik ben er wel weer klaar mee. Denk iedere keer, oh nu ga ik de paarden doen en dan begint het weer :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 16:23

betadine schreef:
Hoe lang ben je dagelijks met het stomen bezig ?
Ik ga alvast een soort fenegriek samenstelling zoeken. Van vlas stap ik liever niet af i.v.m beperkte mesthoop-ruimte.
Ik heb idnerdaad het gevoe ldat het echt aan het hooi ligt. Het is vorig jaar begonnen met droge baaltjes.
Nu ook van voordroog (volledig gedroogd). Ik vermoed dus ook dat een soort schimmel daar verantwoordelijk voor is. Stof zit er zo goed als niet in.

Ik stoom voor beide paarden ook al hoest er maar 1. Apparaat moet even opwarmen. Ik kan 2. Hooizakken per keer er in kwijt. Dan is het ongewenste 45 minuten stomen.

Ik ben net begonnen maar voor nu doe ik 3 porties direct achter elkaar aan. Ik vul alle zakken in 1 keer. Dan is het de ene eruit, de andere erin. Wisselen is nog geen 5 minuten werk dan.
Ik heb ongeveer 5 rondes op een dag nu. Dat klinkt veel maar nu ik thuis werk is het wel goed te doen. Ik doen in de ochtend 3 en in de avond 2.

Het is dus wel bewerkelijk net 1300kilo paard. Al kan je tussendoor dus wel wat anders doen.
Zelf wil ik nog een tijdschakelaar zodat ik de laatste ronde niet perse meteen heen hoef of er voor thuis moet blijven:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:24

Ik was het wachten ook beu en heb gewoon een goede regenjas aan gedaan.
Overigens lag ik nog wel haast kop voor in de mesthoop omdat mijn oprijhulpje aan de achterkant ineens omhoog kwam door het wiel van de kruiwagen aan de voorkant en mijn 2e voet niet bedacht was op een obstakel 8-)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:43

Robijntjah schreef:
regent het bij jullie ook al de hele dag? Ik ben er wel weer klaar mee. Denk iedere keer, oh nu ga ik de paarden doen en dan begint het weer :+

Pff ja echt, wat een waardeloos weer -O-
Alles was net weer helemaal opgedroogd, maar met twee dagen achter elkaar non stop regen is daar weinig meer van te zien :+

Gelukkig hele stukken pad die het wel goed houden ondanks alle regen. Maar ook een paar stukken die op dit moment echt even bedroevend zijn -O- . Maar tussen de goede stukken en de droge paddock (in ruime inloopstal) hebben ze nog zat plek om wel droog te kunnen staan. Maar hoop wel dat we in elk geval het hoofdpad volgend jaar voor de winter kunnen laten keren :o

StalkerFuchs :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:45

Hahahaha hij heeft ook echt hetzelfde hoofd _O-

Ja hier ook diep trieste stukken maar ook een stuk wat het erg goed houdt en in nood nog een stuk klaar om er bij te trekken.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:50

Robijntjah schreef:
Hahahaha hij heeft ook echt hetzelfde hoofd _O-

Ja hier ook diep trieste stukken maar ook een stuk wat het erg goed houdt en in nood nog een stuk klaar om er bij te trekken.

Haha ja, ze zijn volgens mij ook gewoon echt allemaal hetzelfde :+ :+ Ik moet ook altijd lachen als ik op jouw foto's de Fuchs spot :D

Heb hier eventueel ook de "rijbak" nog achter de hand als het wel echt slecht zou worden. Maar Dailey graaft daar ook nogal graag flinke kuilen in, dus zolang er voldoende track nog droog blijft... Mwoah :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:52

Ja nou daarom ben ik ook wat huiverig om ze met zijn allen op het stuk wat de bak moet worden te zetten. Maar goed we zullen zien. Ik wil gewoon dat het gaat vriezen maarja dat wil ik al 3 jaar _O-

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:46

Ik hoor een ritjes afspraak op komen. Welke regio is dat? :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:50

kvulden schreef:

Zuidwest Brabant NL. ;)
Maar je mag maar met 2 bij elkaar nu hè, tot 19 januari..
Hoewel we weg komen met "nee ken er niks van, nooit gezien" in de meeste gevallen :+

Hier is het wunderbar droog al heel de middag. En warm..
Vanavond allebei de beertjes nog aan het werk zetten. Aan de hand.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:19

Ja, enkele pagina's geleden zei ik volgens mij nog "ooh hier nog alles top" nu toch wel echt stukken zeiknat. Als het nu weer enkele dagen droog wil zijn, trekt het ook weg, maar dat zit er niet aan te komen. Zo gelukkig met de verharding van dit voorjaar... Het pad ligt nog heel goed, maar daar staan ze niet veel. Ik voer nu ook vooral binnen, want anders smossen ze mij veel te veel weg.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:43

:') "reden toevallig dezelfde kant op" :P

Hier ook 'droog', wel beetje heiig ofzo.. wel warm ja..
Zand, zeker in de bak, houdt zich echt perfect! Andere delen merk je al wel aan dat er plasjes ontstaan waar ze veel bivakkeren, maar trekt gelukkig ook heel rap weer weg.. :D

Whahaha DF, ik zie je al helemaal gaan _O-

Ik wil ook een hooistomer... -O- Maar 1. geen tijd en 2. waar ga ik die dan weer neerzetten :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:18

Meestal kunnen ze buiten staan, maar als het fiks vriest dan zal minstens de behangstomer binnen/vorstvrij moeten staan.
Buuf hier heeft een echte Haygain, maar als het echt flink vriest heeft ze er dus niets aan want kan niet binnen staan.

Die van mij had ik ook op een tijdklok en dat was wel erg handig. Het ding deed er toch wel 5 kwartier voor het goed gestoomd was.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:44

Mijn merrie heb ik dampig gekocht, ik week al jaren haar hooi, en zodra ze met mijn ruin stond dus ook voor hem. Nu voor 4 pony's, zo'n 40 kg per dag. Ik heb een hooistomer overwogen, maar we zijn met meerdere mensen die de staldienst doen, en degene die dienst heeft (één keer per dag) kan nu op een zelf gekozen tijdstip komen. De HayGain die ik zou moeten aanschaffen is me een beetje ehhh duur, en kan ook niet binnen staan in geval van vorst. Nou ja, wel binnen, maar niet vorstvrij.

Wij hebben dus een verlaagd IBC-vat, met een bouwsteigertje er overheen. Aan de bouwsteiger hangt een katrol en een lier. Ik gooi het hooi in een net in het water, laat het heel even liggen (paar minuten), dan omkeren, paar minuten laten liggen, met de lierkabel het net uit het water takelen en na het uitlekken in de kruiwagen laten zakken. En dan uitdelen. Zo kost het je niet je rug (zeker niet met netten van 15 kg :D) en kun je wel dagelijks redelijk op maat voeren. Zo was er vandaag nog hooi over van gisteren en krijgen ze dus minder, zodat ze de restjes beter opeten. Morgen doe ik ook zelf de staldienst, dus ik weet hoe laat ik er dan ben en kan mikken hoeveel kg ze krijgen. Met een stomer had ik nu met 10-12 kg hooi te veel gestaan, wat dan uiteindelijk op de mesthoop belandt.

Toen mijn merrie nog op stal stond, had ik haar op Rapsodie. Stoft naar mijn idee minder dan vlas, maar verteert beter dan zaagsel / houtkrullen. Ze heeft diverse behandelingen gehad bij Den Hoek, alles hielp wel iets, maar op sommige dagen heeft ze toch af en toe nog een kuchje (ondanks dus 24/7 buiten en geweekt hooi). Ik vermoed dat het bij haar niet alleen schimmels in hooi zijn, maar ook bepaalde pollen, of bijv. smog-achtig. Toen het vorig jaar en een paar jaar geleden zo enorm mistig was met Nieuwjaarnacht had ze de dagen erna ook klachten, ik vermoed door de kruitdampen. Dan heb ik altijd nog een fles Ventipulmin achter de hand die net even voldoende helpt voor een paar dagen.

Bij een ander paard heb ik goede ervaring met Audevard Balsamic Control. Ook hij kreeg altijd geweekt hooi, maar met vorst ging dat niet. Hij kreeg dan die Balsamic ter ondersteuning. Kreeg hij dat niet, dan kreeg ik het benauwd van zijn ademhaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:49

Mijn paard is dampig maar hoest eigenlijk al bijna een jaar niet meer (even afkloppen).

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:33

Hier een merrie met bronchitis, maar ook: sinds zij 24/7 buiten staat geen kuchje meer gehoord *\o/*

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:50

Dat heeft bij mijn merrie inderdaad het allermeeste verschil gemaakt. Van de nachten op stal (die nachten duren soms veel te lang als je op een pensionstal staat...) naar 24/7 buiten.
Met vorst kan ik nu een paar dagen droog hooi voeren zonder dat ze gelijk begint te hoesten. Andere merrie ook, die heeft equine astma.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:55

Toen ik Missy 24/7 buiten ben gaan houden ging het met de ademhaling ook een stuk beter, maar toen reed ik haar ook al niet meer.

@hilary: ik stoomde voor de hele dag in 1x hooi (ook voor 2 paarden), dus als je iets niet opvoert hoef je het echt niet weg te gooien.

Net het vaste ritueel bij Peps; neus in een bak brokken, even vastzetten, oogjes schoonmaken en hoefjes uitkrabben/beetje vijlen. Hij tilde ze zomaar heel netjes op zonder problemen, ik was helemaal verbaasd :)

Vanmiddag toch de kerstboom maar neer gezet...

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:00

Oh, nee, ik bedoel het anders DF. Toen ik vandaag ging voeren, was er nog best een paar kg hooi over, ik denk 5-6 kg (opnieuw wegen als het nat is, heeft geen nut, haha). Omdat ik morgen in de ochtend er ben, voerde ik vandaag (eind middag) minder (28 kg ipv 35-40), zodat ze het restantje van 5-6 kg ook op eten.
Stel dat ik een stomer had gehad op tijdschakelaar, dan had ik dus 5-6 kg restanten + 40 kg nieuw hooi gehad. No way dat ze dan dat restantje nog op gaan eten, en ik vind dat het dan morgen naar de mesthoop moet (dag 1 voeren, dag 2 netten leegschudden in een hooibak, dag 3 die bak leeghalen en restanten naar de mesthoop). Dus door te stomen, zou ik niet meer kunnen anticiperen.

We merken bij ons dat ze soms 2-3 dagen bunkeren en dan 1-2 dagen 'balansdag' houden. Dus je voert 2-3 dagen tegen de 40 kg en daarna eten ze twee dagen ineens maar de helft ofzo. Ze geven nog steeds niet op een briefje hoeveel ze gaan eten :+

Die Peppy komt er wel :j

Ik had bedacht om morgen weer eens naar de rijvereniging te gaan. Maar ja, mag natuurlijk niet meer :\ Dan maar een rondje fietsen met 't peerd.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:02

Akshay schreef:
kvulden schreef:

Zuidwest Brabant NL. ;)
Maar je mag maar met 2 bij elkaar nu hè, tot 19 januari..
Hoewel we weg komen met "nee ken er niks van, nooit gezien" in de meeste gevallen :+

Hier is het wunderbar droog al heel de middag. En warm..
Vanavond allebei de beertjes nog aan het werk zetten. Aan de hand.

Dat is een mooi eind hier vandaan. -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:18

Droog met zowaar een beetje zon, ook de paddock is aardig aan het opdrogen. Peps liep nog wel aardig gepaneerd rond :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:43

Hier trekt het weer helemaal dicht met mist. Vies weer.

Gisteren was wel een mooie dag hier. Ik zat zelf op kantoor, maar ik kan dan oprecht blij zijn voor de paarden dat het eens wat licht is overdag.

Ze mogen nu ook elke dag weer een paar uur op de wei (opbouwen in december vind ik spannend, nog nooit gedaan haha) en ik merk dat hun humeur er ook van is opgeknapt.

Ze lopen de wei alleen wel helemaal kapot. Het is echt natte klei en ze rennen nou eenmaal heel graag. Mja, het moet toch allemaal nog ingezaaid worden dus ik laat ze maar doen :-).

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:57

Gisteren was het juist een super grijze dag bij ons, heb de hele dag met het licht in huis aangezeten.

Vandaag is het hier juist zonnig en een paar graden boven nul nog. Ik had alleen niet door dat de auto bevroren was en ik moet vandaag een paar uurtjes werken en deze was zowel aan de binnen- als buitenkant bevroren :+

De wei houdt zich hier eigenlijk nog best goed, en dit is de wei die normaal het natst is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:59

Hier nu ook lekker zonnig. Gisteren lekker veel gewerkt met die regen dus vandaag iets langer de tijd voor de paarden hoop ik.