Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:57

Een barefoot zadel willen we tzt eigenlijk ook voor kijken voor ons trekpaard.
Maar misschien zijn er hier ook wel goede zadels te krijgen (vast wel met zo veel trekpaarden in het land).

Hier is de boel ook lekker in de rui. Overal in de wei kun je zien waar ze hebben liggen rollen :D
Elke ochtend kroel ik er met m'n handen even het ergste op de rug los, de rest is handiger als het wat droger is.

Spatter, succes met de da.

Tandarts komt hier in principe gewoon 1 keer in het jaar. Al had ze het er wel over dat het voor onze senior misschien wel beter is om 2x in het jaar te komen. Maar vorig jaar was de eerste keer dat senior bij ons is gedaan en daarvoor is maar de vraag hoe lang het geleden was. Er zaten wat flinke haken en ogen aan het gebit.

Onze modderkoninging had het ook weer naar d'r zin vanochtend :D op zoek naar de lekkerste grasjes is het weleens hard werken om eruit te komen.
Afbeelding
Afbeelding

Als ik er dan naast sta, komt ze net tot m'n heup kwa hoogte, een pony van 900 kilo :P

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:16

Ach Spatter, veel succes met Blue. Hopelijk komt jullie vaste DA verder. :(:)

Jeetje palousa, dat is wel echt extreem. Ben je niet bang dat ze echt vast komt te zitten?

Ik heb ook een barefoot op mijn Belg. Ik vind het echt zalige zadels. Je zit echt in je paard en niet erop. Iedereen die het even uitprobeert zegt dat het echt mega breed zit, maar ik vind dat wel meevallen eerlijk gezegd. Ik zou nooit meer een ander zadel willen.

Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:26

Ik ben geen fan van barefoot :n Zit veel te breed, is niet goed voor je lijf :n
Bij vrouwen levert zo breed zitten ook fysiek problemen op, daar zijn we simpelweg niet op gebouwd. Mensen gaan dan compenseren, ik ging scheef zitten maar veel anderen doen wat ik ook zie bij Abbyblues: zitten in stoelzit. Simpelweg omdat het anders niet kan...

@spatter: ik hoop dat je DA je oorzaak vindt! En anders doorzetten totdat ze het wel vinden, dit is geen doen zo...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:45

Brede paarden zitten sowieso breed :P dat los je niet op door een gewoon dressuur zadel ofzo.

Tot nu toe is ze er altijd nog uit gekomen. Als ze wel een keer blijft zitten is ze er met een trekker vast ook zo weer uit.
Graven is daar niet te doen.

Het is niet de hele wei die zo slecht is hoor ;) alleen bij het stroompje achter in de wei. Toevallig ook een stuk waar je na 10 cm niet op het graniet zit.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:48

Wendy schreef:
Ik ben geen fan van barefoot :n Zit veel te breed, is niet goed voor je lijf :n
Bij vrouwen levert zo breed zitten ook fysiek problemen op, daar zijn we simpelweg niet op gebouwd. Mensen gaan dan compenseren, ik ging scheef zitten maar veel anderen doen wat ik ook zie bij Abbyblues: zitten in stoelzit. Simpelweg omdat het anders niet kan...

@spatter: ik hoop dat je DA je oorzaak vindt! En anders doorzetten totdat ze het wel vinden, dit is geen doen zo...

Ehm... Das geen compensatie voor het zadel maar voor mijn ondermaatse rijkunst. :+
Inmiddels zijn de beugels al een gaatje extra langer. :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:11

@pb: toch kun je daar zeker wel wat aan doen met het juiste zadel hoor :j Maar inderdaad, een breed paard wordt nooit smal. Maar een barefoot maakt het alleen nóg breder....
@abby: een gaatje langer is idd wel handig, maar helemaal goed zitten gaat je simpelweg niet lukken, hoe goed/slecht je ook rijdt :D En ik kan me ook goed voorstellen dat je eerst wat korter zit, toch een gevoel van meer steun soms.

Sorry jongens, ik verveel me een beetje. Heb allerlei plannen, maar het is me gisteren in mijn schouder geschoten, dus ik kon niet eens de stallen mesten :+ Heel irritant, ga dadelijk mijn zusje maar eens vervelen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:15

@wendy: even naar de 'kraker' een optie :D

Ik zit ook in stoelzit en vind het wel best zo... mijn rug is niet meer gediend van benen netjes onder me :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:28

Sterkte Spatter! Pff Paloussa die zakt ver weg! Met Barefoot zadels geen ervaring.

Kvulden jakkes.. Kun je alleen vallen uitzetten tegen die dingen? Hier alleen muisjes tot nu toe, ratten zijn echt andere koek..

Beterschap Wendy!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:42

Barefoot was ook niet mijn ding, eigenlijk geen een boomloos zadel en ik zo ongeveer alles getest wat mogelijk was.
Enige wat super zat was een BM maar dat is ook een totaal andere prijsklasse natuurlijk.
Wel nog steeds erg blij met dat zadel al rij ik momenteel met een boomzadel op Blue.

Okee, eigen DA is geweest.
Luisterde goed naar mijn verhaal en bekeek mijn filmpjes.
Vervolgens mondklem in en een spuitje want hij werkte steeds de mondklem scheef en gooide zijn hoofd omhoog.
Na tig x alles navoelen , aan werkelijk alle kanten, voelde ze een verdikking op zijn tond bij de eerste kies.
Daar zat het euvel!
Het was niet duidelijk of de ontsteking al open was gegaan en weer gesloten was, gaat snel bij een tong, of dat er toch nog wat zat.
Zat echt een verdikking, harde rand met een zacht plekje in het midden en daar deed het zeer :(:)
Nog een spuit Quadrisol gekregen en verder antibiotica om in de borst te spuiten.
Hopelijk knapt hij snel weer op en gelukkig niks ernstigs.

wendy sterkte met je schouder :(:)

Eng dat paard helemaal wqeggezakt :oo

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:49

Fijn dat het euvel gevonden is Spatter. Nu hopen dat Blue snel opknapt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:55

@spatter: zou hij met die haak in zijn tong gezeten hebben?? of zat dat op een andere plek ?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:57

Jemig, die zakt wel heel ver weg Pb! Best grappig om te zien, maar zou toch wat bang zijn dat ze iets verrekken als ze zich lostrekken, die blubber kan aardig zuigen.

Fijn dat de boosdoener bij Blue nu gevonden is, hopelijk knapt hij snel op. Is hij niet flink ingevallen inmiddels door het slechte eten?

Caily, ze heeft dat zadel van buitenzinnig.nl dus daar zou je eens kunnen informeren.

Zo, nu maar weer eens aan t werk..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:22

DD haak zat helemaal achterin en de ontsteking/vcerwonding zit bij de eerste kies vooraan dus nee dat kan niet.
Volgens de DA zou hij zich nog net zelf hebben kunnen bijten maar het kan natuurlijk ook een stekeltje zijn die in zijn tong is geraakt en is gaan ontsteken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:25

palousa_boy schreef:
Een barefoot zadel willen we tzt eigenlijk ook voor kijken voor ons trekpaard.
Maar misschien zijn er hier ook wel goede zadels te krijgen (vast wel met zo veel trekpaarden in het land).

Hier is de boel ook lekker in de rui. Overal in de wei kun je zien waar ze hebben liggen rollen :D
Elke ochtend kroel ik er met m'n handen even het ergste op de rug los, de rest is handiger als het wat droger is.

Spatter, succes met de da.

Tandarts komt hier in principe gewoon 1 keer in het jaar. Al had ze het er wel over dat het voor onze senior misschien wel beter is om 2x in het jaar te komen. Maar vorig jaar was de eerste keer dat senior bij ons is gedaan en daarvoor is maar de vraag hoe lang het geleden was. Er zaten wat flinke haken en ogen aan het gebit.

Onze modderkoninging had het ook weer naar d'r zin vanochtend :D op zoek naar de lekkerste grasjes is het weleens hard werken om eruit te komen.
[ [url=m/lr7hbx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/28eLmB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik er dan naast sta, komt ze net tot m'n heup kwa hoogte, een pony van 900 kilo :P

Dat is gewoon drijfzand :P ik zou als de dood zijn op gebroken poten, maar als ze het gewend zijn, dan weten paarden heus wel wat ze doen. Merk 'k hier in modderlandschap of juist als het gevroren heeft heel goed :j

Tinky: lief dat haar voor de musjes. Baby musjes <3

leuke foto AB! Toch echt een goeie koop geweest jouw Rachel :)

spatter: duimen dat het dat was en het vanaf nu de goeie kant opgaat!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:27

Solleke_Noah schreef:
leuke foto AB! Toch echt een goeie koop geweest jouw Rachel :)

Ja ben nogsteeds rete-blij met mijn pony! Ze is het echt helemaal voor mij. <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:37

Spatter, ik hoop dat het nu wordt opgelost met Blue.

Ik vind BF wel breed. Maar ik heb dan ook een handicap.

Vreselijk, Palousa Boy! Ik zou daar echt nachtmerries over gebroken poten van hebben!

Weet ik eindelijk wat een BM is....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:14

Dat gebeurt me regelmatig als ik denk: ik ga ff wat met de paarden doen.... Liggen ze languit. Vind ik altijd zo sneu om ze wakker te maken. Dus eerst maar mesten...

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:17

Genieten toch zo :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:25

Het ziet er altijd wel heel relaxt uit inderdaad.

Even ern vraag aan degene die ook de voetjes van de paarden zelf bekappen. Cajra was dus mee naar Heleen, omdat ze nogal vreemde dingen bij haar stralen heeft. Heleen wist t ook niet zongoed, dus afgesproken om zo langzamerhand wat weg te schrapen/schoon te maken bij haar stralen en die stralen te behandelen. Nu ik daar mee bezig ben, lijkt het wel of de stralen zijn overgroeid. Ze heeft dus op delen geen straalgroeve. Nu heb ik vanochtend nog een stukje wegggehaald (ze heeft nl ook allemaal plakjes straal, die heel diep zitten. Als je het gewoon laat zitten, zie je er niks van, maar haal je een stukje weg, dan is het daaronder echt vies) en er kwam allemaal prut uit. Toch echt niet goed dus. Nu wil ik de stralen wel ontsmetten en behandelen, maar waarmee?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:29

Fijn dat de oorzaak bij Blue gevonden is, op naar een spoedig herstel. Bizar dat ik nu bedenk dat het paard bij mij die zwelling tussen de kaak had, toentertijd ook wond op de tong zat. Misschien toch een verband?

Barefoot zit echt heerlijk, een torsion ook, maar net als bij fabster echt niet fijn voor het bekken. Gelukkig heb ik het niet zo chronisch en heftig als jij hebt.

Breed paard kan je absoluut smaller maken doorzadel in A vorm te kiezen ipv omgedraaide U vorm.

Nog 3 uurtjes en dan weekend!

Biotex of gewoon betadine? Is straalkanker wel uitgesloten?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:31

De andere paarden komen ook niet in het hele natte stuk, die lopen of rennen er netjes omheen. Deze zoekt het bewust op.

Vanmorgen lagen ze hier ook mooi op een rij. Meestal blijft er wel 1 "de wacht" houden maar deze keer niet.

Gisteren hadden ze ook weer energie over en begonnen lekker heen en weer te galopperen. Die hebben er weer een paar 1000 meter op zitten. En dan doen wij alleen maar stapritjes ivm conditie :P

Spat, fijn om het probleem te weten, kun me nu behandelen.

Het ene zadel is het andere ook zeker niet. Ach, we zien het wel, eerst mag ze leren trekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:39

@fabster: bedoel je straal of steunsel ??
Steunsel kan over de zool gaan groeien en een zgn. dubbele zool maken. Hierdoor wordt de echte zool dunner omdat die geen reden heeft om dik te blijven c.q. kan niet dik blijven omdat er iets in de weg zit.
Een straal 'verjongt' zich regelmatig, dan vallen er vellen af. Meestal als een natte periode volgt op een erg droge. Op een teerweg draven helpt daar goed bij :D

In het geval dat een straalgroeve werkelijk dichtgroeit kun je dit gewoon wegsnijden/uitdiepen. Wel kontroleren dat het weggesnedene idd steunselmateriaal is (hard en gelig).

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:49

Mag ik me hier ook melden? Lees wel al mee, als ik weer in de trein zit op weg naar de universiteit. Ben al wel geregeld in dit topic besproken; Hilary is mijn paardenmaatje. Ik heb een grote shet merrie van bijna 6 jaar. Samen met de twee pony's van Hilary en nog een kwpn'r van iemand anders staan ze op een eigen plekje bij het bos. 24/7 buiten met 4 schuilstallen, grote zandpaddock en een mooie track van 240 meter lang. Meestal is het echt genieten, maar soms, vooral in de winterdagen is het ook bikkelen. Maar dat is onderdeel van de hobby
We trainen recreatief, mennen, dubbele lange lijnen, fietsen, wandelen, bosritten ect.
Maar nu ik dit typ, liggen ze heerlijk met z'n viertjes in de paddock te snurken. Net als de paardjes van Fabster. Eigenlijk wilde ik ze nog borstelen en ontharen, maar ze wakker maken is ook zo onaardig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:12

Hopelijk knapt Blue nu snel op!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:16

Net even mijn eerste -paarden aan huis- stress, paarden hadden ineens door dat er geen stroom op de draad stond en toen ik achter het gaas open had kwamen ze de weg op. Uiteraard op het moment dat er een auto aan kwam -O-
Dan maar niet meer wachten op schoonfamilie en snel het apparaat opgetrommeld en ingestoken want ze waren ook al bijna door de andere draden voor heen. Nu heb ik dus een poortgreep te weinig :+

Wel goed afgelopen gelukkig, Diva heeft de eerste tik van de stroom al gehad dus die zal haar gemak wel weer even houden.

Klinkt een beetje als een stukje dubbele zool zo Fabster, heb je foto's?