Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:00

Ik zou dan van tevoren wel een "plan" maken waar de buizen het meest nodig zijn, en daar beginnen ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:09

Ja dat moet dan wel. En ik kan alle geulen niet tegelijk graven. Maar van rechts naar links moet goed gaan. Dan zijn het buizen van 31 meter en dan iets van 7 keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:05

Hoop dat het allemaal lukt kvulden, veel succes. Wij hebben de bak laten draineren door de loonwerker en dat was volgens mij niet zo heel duur.

Verder heb ik vanmorgen besloten dat mijn beestjes vannacht in ieder geval maar een nachtje op stal moeten doorbrengen. Vandaag weer de hele dag regen en bij de merrie en de grote ruin al mok geconstateerd. Het land is nog geen prut (behalve bij de doorgangen), maar wel behoorlijk nat. Als het weer van de week wat opknapt kan ik ze altijd nog weer buiten laten. Vanmorgen nog bij boerman geweest en zijn advies was ook om ze van het land te halen. Anders "loop je het 2x op" kreeg ik te horen. De eerste keer, dat je land vertrapt wordt en de tweede keer is dan komend voorjaar omdat het land niet snel genoeg herstelt en er op de kale plekken onkruid groeit.

Pffff lastig hoor die herfst en natte zooi.

Balen van je schuilstal Nathalie. Bij ons mag er ook niets op het land (aardkundig beschermd gebied of zoiets). Ik weet eigenlijk niet eens of ik de greppels wel had mogen trekken :o en de drainagebuizen mogen volgens mij al helemaal niet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:20

Door een loonwerker zal misschien ook wel meevallen, maar ik wil me geld uitsparen zodat ik straks nog wat geelzand er op kan doen. En het geelzand is een grote post. En dat gaat niet echt goedkoper. De loonwerker kost toch zijn uurloon. Dus dat zal al met al ook een paar honderd zijn. En in de winter maanden ben ik niet zo druk dus dan kan ik er wel wat tijd in steken. Zal wel meer zijn dan een loonwerker haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:22

kvulden schreef:
Door een loonwerker zal misschien ook wel meevallen, maar ik wil me geld uitsparen zodat ik straks nog wat geelzand er op kan doen. En het geelzand is een grote post. En dat gaat niet echt goedkoper. De loonwerker kost toch zijn uurloon. Dus dat zal al met al ook een paar honderd zijn. En in de winter maanden ben ik niet zo druk dus dan kan ik er wel wat tijd in steken. Zal wel meer zijn dan een loonwerker haha

Ja, dat is waar. En als je zelf de tijd hebt en het lichamelijk aankan dan zou ik het ook doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:59

Liseef schreef:
Safina: Ik neem aan dat je niet op zandgrond zit? Hier is de bak gewoon omgekeerd, lag heel mooi zand onder. Goedkope manier om aan te leggen en ook nog es een superfijne bak.

Ja, ik zit op zandgrond. En nog mooi op een es ook. Maar twee buren hebben dat ook gedaan, grond omkeren. En ik heb de indruk dat het zwarte grond eronder de waterafvoer tegenhoudt. Er staat bij hen heel snel water op. Ik denk erover om de zwarte grond eruit te gooien en zand erbij te storten.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:04

Geeft niet hoor. Die stal komt er wel, zeker nu we met wat googelen ontdekt hebben dat je die dingen als kant en klaar bouwpakket kan kopen en dat de montage bij de bezorging in zit! Alleen het beton storten voor de verankering moeten we zelf doen. Heeft er iemand ervaring met deze stallen qua stevigheid en levensduur?

Kvulden heel veel succes! Hoop voor je dat we een warme winter hebben en de grond niet van december tot februari dichtgevroren is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:15

safina schreef:
.. ik heb de indruk dat het zwarte grond eronder de waterafvoer tegenhoudt. Er staat bij hen heel snel water op. Ik denk erover om de zwarte grond eruit te gooien en zand erbij te storten.

Mag je eerst wel eens boren hoe diep de zwarte grond zit :) want als je 50+ cm moet afvoeren (+bijstorten) is dat ook een flinke kostenpost.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:26

DubbelDun schreef:
safina schreef:
.. ik heb de indruk dat het zwarte grond eronder de waterafvoer tegenhoudt. Er staat bij hen heel snel water op. Ik denk erover om de zwarte grond eruit te gooien en zand erbij te storten.

Mag je eerst wel eens boren hoe diep de zwarte grond zit :) want als je 50+ cm moet afvoeren (+bijstorten) is dat ook een flinke kostenpost.

Ja bij mij zit het op iets van 70 80 cm dat is heel diep ook om te keren. Daarom leg ik et drainage in. Het zwarte zand loswerken. Drainage erin. In grind of iets en weer dicht maken en daarover geel zand. Zo komt de bal ook iets hoger dan de grond eromheen. Je kunt eventueel ook de drainage op of net in het zwarte zand leggen. Dan moet er wel iets meer geel zand op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:49

Mijn ervaring is dat als zwart en geel zand gaan mengen dat het nog een blubberbende kan worden.
Ik heb in mijn ex-longeercirkel ook de grond laten keren, maar die is altijd mul gebleven. Zelfs na de hefstigste stortbui stond er nooit lang water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:54

DubbelDun schreef:
safina schreef:

Het wisselt per plaats. Maar meestal onder de 50 cm. Zwarte grond kunnen we hier makkelijk elders kwijt. De grootste kostenpost is het aanvoeren van zand, vrees ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:55

Probeer een deal te maken met iemand uit de buurt ... hij jouw zwarte grond en jij krijgt geel zand van hem :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:53

[*]
DubbelDun schreef:
Probeer een deal te maken met iemand uit de buurt ... hij jouw zwarte grond en jij krijgt geel zand van hem :D

Dat zou wel een mooie deal zijn ja.

Ik haal overigens wel een laagje zwart zand eraf. Hierdoor probeer ik het geheel te egaliseren.

Ik ben aan het zoeken naar info over gebroken puin bij de gemeente werf. Kan niet echt iets vinden. Maar volgens mij moet je er wel voor betalen. Ik heb ze maar even een mail gestuurd.ben benieuwd.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:14

Natalie36 schreef:
Geeft niet hoor. Die stal komt er wel, zeker nu we met wat googelen ontdekt hebben dat je die dingen als kant en klaar bouwpakket kan kopen en dat de montage bij de bezorging in zit! Alleen het beton storten voor de verankering moeten we zelf doen. Heeft er iemand ervaring met deze stallen qua stevigheid en levensduur?

Kvulden heel veel succes! Hoop voor je dat we een warme winter hebben en de grond niet van december tot februari dichtgevroren is

Wat voor stallen bedoel je precies? Ben nieuwsgierig en moeten met de tijd (eh nou ja vooral geld :+ ) ook nieuwe stallen

Kvulden dat is nog een beste klus 7x 31 meter graven! Wij hebben de bak en drainage ook zelf gelegd en in de toekomst willen we de paddock ook op zelf opknappen/vernieuwen mjah weer geld tekort :+ das wel chronisch met paarden aan huis vrees ik := plannen en ideeën genoeg mjah de centjes he ;)

Wij hebben voor de drainage buizen te leggen een sleuvenfrees gehuurd bij een plaatselijk verhuurbedrijf, we hebben 9 drainage buizen in de bak dus er waren 9 sleuven nodig.

Om 16:00 kwam de meneer van het verhuurbedrijf de machine brengen en rond 22:00 waren we klaar met de frees en zijn we begonnen met de gronddoek erin te leggen en de buizen. Dat was om 03:00 klaar en na een hazenslaapje stond om 06:15 de eerste zandauto langs de bak en hij kwam nog 11x die dag en hebben wij het hele weekend leuk in de zandheuvels in de bak gespeeld met ons tractortje en een gehuurde shovel en die maandag kwamen er nog 4 vrachtauto's met zand voor de toplaag en hebben nog zo fijn 1,5 dag met zand gespeeld :=

later nog polyvlokken erdoor gemengd en nu een superfijne bak. Het zand was idd het duurst, voor het huren van de sleuvenfrees waren we volgens mij 75,- kwijt en voor het huren van het minishoveltje 300,- en dan nog hulp gehad van lieve buurman met grote tractor :D misschien zit er bij jou ook een bedrijf wat zo'n sleuvenfrees verhuurd voor een redelijke prijs? Ik vond de kosten daarvan goed te overzien ;) het werkt goed en gaat heel erg veel sneller dan scheppen ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:23

Ja daar heb ik ook nog aan gedacht. 75 euro was incl het bezorgen en ophalen?

En dan krijg je een sleuf recht of iets een v vorm. Want een v voor. Lijkt mij beter. Kun je zo'n frees instellen op diepte?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:29

Ja :) maar die man rekent sowieso betaalbare prijzen en goede service, bedrijf zit in Asten weet niet of dat ver van jou af is?
Diepte is idd in te stellen ik dacht van 10 cm tot 60 cm maar dat zal misschien per uitvoering verschillen? Het is net een soort kettingzaag voor in de grond op wielen :') ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Deze kon alleen een recht gleuf maken geen 'V' misschien kunnen andere modellen dat wel dat durf ik niet te zeggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:42

Kijk, ik ben blij dat ik nu geleerd heb dat er sleuvenfresen bestaan! Dat komt me vast nog eens van pas! +:)+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:50

Dat is wel een mooi prinsje vivat. Ik zie alleen 150 per dag en dan moet ik hem halen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:51

safina schreef:
Kijk, ik ben blij dat ik nu geleerd heb dat er sleuvenfresen bestaan! Dat komt me vast nog eens van pas! +:)+

Staat die al in ons Google Docs paardenaanhuiswoordenboek? :D

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:55

Ok wij hadden hem maar een nacht (:+) nodig en gehuurd icm de shovel misschien scheelt dat ook nog. Jammer dat het bij jullie meer kost maar je zou het wel moeten kunnen redden in 1 dag
Wij hebben 9x 29/30 meter gedaan vanaf ong 16:00-22:00 en tussendoor nog snel wat gegeten en gedronken enzo dus als er bij jou 7 sleuven moeten zou je dat kunnen halen in 1 dag en is het misschien ondanks de hogere huurkosten het overwegen waard

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:05

Wat een blubberbende he... Van mij mag het wel weer ff een paar weken droog zijn! Paardjes zijn echt blubbermonsters momenteel.
Vandaag wel iets super vets gedaan! Voor het eerst meegedaan aan de autumn desert trail. Zeker weten dat ik volgend jaar weer mee ga!Afbeelding

Zo'n jas is trouwens ook echt een aanrader voor dagen zoals nu!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:07

Ik ken zo alleen Boels hier in de buurt. 162 euro excl per dag en dat is zelf halen. En ik zou zo geen andere in de buurt weten. Jullie hebben een knap staaltje werk geleverd zeg en gewoon bijna dag en nacht door pfffff.
Maar ik ga het wel even goed overwegen. Is zo'n ding ook door mij te bedienen denk je? Hoe diep zijn jullie gegaan?

Borent verhuurd voor 100euro dat begint er op te lijken ;-)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:39

Een wax jas Sure_lee?
Gave omgeving daar hè! Vorig jr de p4d gereden en ook over de kale duinen gekomen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:46

Hier hebben we ook een paar van die 'Sahara-vlaktes' :D
Die kunnen 's zomers behoorlijk zwaar zijn om door te lopen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:47

Mooi Shirley! Ik speur alle sites af om te zien of wij ook zo tof op de foto staan! Heb er al 1 gevonden maar slechte kwaliteit, even geduld hebben nog! :P