Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:19

@Olympia96: handig gedaan. Ik hop dat het (toch wel wat dunne) elastiek het goed houdt.
Ik heb hier elastiek van 8 mm dik en dat gaat aardig lang mee.

@lorette: balen van de baal. En dan heb je nog een nette leverancier dat ie het weer op komt halen ook.

@Akshay: dat stukje zand ziet er super uit!

Hier is het een natte bende al zijn er ook nog wel 'droge' stukken (a.i. geen plassen). Boon heeft lekker op stal gelegen, maar Peppy heeft er alleen doorheen gelopen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:59

-Namiro- schreef:
Hallo dames,

Ik lees nog steeds braaf met jullie mee maar reageren blijft lastig.. iets met tijd..

Ik baal enorm van mijn paddock/bak en zou die graag willen aanpakken. De ondergrond is knetterhard en de paarden lopen in de modder en gladde zand.
Idee was om 20 cm af te laten voeren, drainage te leggen en dan aan te vullen met geschikt zand.
Ik kom dan uit op dat m3c zand, maar kanonne zeg.. :$ :$
Heeft een van jullie goede ervaringen met ander (lees: goedkoper) zand??

wij hebben het laten keren, en omdat het vrij zwaar bleef ook beregening aangelegd. Op zich is het nu als het goed nat is hard genoeg, maar we hebben helaas nog een droog ruitje in het midden van de bak, dus ik moet de sprinklers op de lange zijde nog een keer opgraven en verplaatsen. Daarnaast lijkt het alsof het niet overal even gelijkmatig is qua vastheid, waardoor ze een beetje op zoek naar hun balans zijn tijdens het lopen. maw, het is nog niet ideaal, maar ik wil het nog heel even afwachten om te kijken of het nog verder verbetert. Bodem is denk ik al een cm of 10 gezakt sinds deze gekeerd is, dus ik hoop dat ie nog wat verder inklinkt en gelijkmatiger wordt. weet zo ook niet direct wat ik er anders aan zou moeten doen, mss toch houtsnippers erdoor? zelfs met dit weer loopt het water zo snel weg dat we nog moeten sproeien, dus dat het iets dichtslibt als de houtsnip verteert zou niet zo'n drama zijn.

al met al was het wel vele malen goedkoper dan iets neerleggen en daarna m3c zand erop, dus ik vond het toen de moeite van het proberen wel waard.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:17

DubbelFun schreef:
@Olympia96: handig gedaan. Ik hop dat het (toch wel wat dunne) elastiek het goed houdt.
Ik heb hier elastiek van 8 mm dik en dat gaat aardig lang mee.

@lorette: balen van de baal. En dan heb je nog een nette leverancier dat ie het weer op komt halen ook.

@Akshay: dat stukje zand ziet er super uit!

Hier is het een natte bende al zijn er ook nog wel 'droge' stukken (a.i. geen plassen). Boon heeft lekker op stal gelegen, maar Peppy heeft er alleen doorheen gelopen.

Ik hoop het ook. We gaan het zien. Toch geldt voor boten op veel vlakken hetzelfde als bij paarden; het moet hufterproof zijn en alles is schreeuwend duur haha

Ellendig die regen idd. Het houdt het nog goed bij ons (afkloppen), maar als dit idd lang aanhoudt weet ik het ook niet.

Heel benieuwd naar de bomenbuurt over een paar jaar Malenka!

Wij gisteren ook een hele baal rot. Kan vermoedelijk niet terug naar leverancier want ik vermoed dat er bij ons gaatjes in het plastic zijn gekomen. Maar goed, waar laat ik die baal? Zucht.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:24

Ik was precies daarom blij dat de baal niet bij ons opgeslagen was. Heb dat ook wel eens gehad en dan is het gissen waar het mis ging. Tig aanhangwagens met vies hooi om af te voeren of de mestbult helemaal vol...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:32

Eén van de redenen waarom ik het niet hoef, buiten dat Boon er na verloop van tijd altijd van aan de dunne gaat. Én ik kan alleen die kleinere bollen kwijt (125 kilo ? ) en gezien de prijs zijn die minimaal net zo duur als hooi zo niet duurder als je ziet wat je er meer van moet voeren (droge stof gehalte) en wat je er van weggooit omdat er altijd wel ergens een vieze plek in zit.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:36

Nou inderdaad, als er producten zijn waar ik vertrouwen in heb, zijn het zeilproducten :')
Ziet er netjes uit Olympia!!

Akshay en Karin <<) Als jullie een datum hebben, kan 't maar zo zijn dat ik dan ook toevallig een rondje in de Pannenhoef ga rijden :D <<)

Inderdaad ruk van die baal Lorette, dat moet dan echt een smerige baal zijn... :r Hier ook altijd wat baaltjes van eigen land nog achter de hand.. toch wel er fijn!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:44

Over zeil spullen. Ik heb 20 jaar geleden lijn gekocht bij een zeil winkel en er leadropes van gemaakt. Die gebruik ik nog steeds. Ik kwam er alleen afgelopen zondag achter dat mijn stiksels nu toch door zijn... Mag ook wel na 20 jaar.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:45

xXutopiaXx schreef:
Nou inderdaad, als er producten zijn waar ik vertrouwen in heb, zijn het zeilproducten :')

Akshay en Karin <<) Als jullie een datum hebben, kan 't maar zo zijn dat ik dan ook toevallig een rondje in de Pannenhoef ga rijden :D <<)

Inderdaad ruk van die baal Lorette, dat moet dan echt een smerige baal zijn... :r Hier ook altijd wat baaltjes van eigen land nog achter de hand.. toch wel er fijn!

Hahaaaa, die ijsco van mij weet niet wat hem overkomt :p
Lijkt me heel leuk! Ik wil tussen kerst en oud en nieuw sowieso het bos in. Verdikke niet voor niks trailer en rijbewijs geregeld.
En pannenhoef is me zó bekend dat dat ook de enige plek is waar ik dit " voor t eerst" durf te proberen

Moet alleen echt eerst labeltjes regelen,voor t geval ze losbreken, zodat er een telefoonnummer aan hangt.

Voordroog wat keihard tegenvalt is wel echt balen..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:48

Malenka schreef:
Over zeil spullen. Ik heb 20 jaar geleden lijn gekocht bij een zeil winkel en er leadropes van gemaakt. Die gebruik ik nog steeds. Ik kwam er alleen afgelopen zondag achter dat mijn stiksels nu toch door zijn... Mag ook wel na 20 jaar.

Bij mij sneuvelt het musketonnetje waarschijnlijk eerder dan de lijn zelf. Die lijn ligt zo lekker soepel in de hand <3 Als die musketon stuk gaat, laat ik er mooi een nieuwe op zetten (of ik steek er een karabijnhaakje door, kan ook).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:49

ik heb mijn eigen hooi voor het grootse gedeelte en dat gaat zo droog als hooi het plastic in (midi) balen, daar eten ze met zijn 4-en een week van en heb eigenlijk weinig problemen, af en toe een klein plekje erin.

heb trouwens een overdekt hooihuisje wat al jaren echt super functioneert

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:51

Aan de dunne? Niet van dit hooi hoor. Ik heb droger dan droog, langstellig hooi. Het zit alleen ingewikkeld omdat ik het gewone hooi onverpakt niet kan opslaan. Voor ons is dit best een goede oplossing, maar nu dus pech.

Maar goed, kleine schimmelplekjes zijn het punt niet. Deze baal lijkt gewoon in zn geheel mislukt helaas.

Oh trouwens we hadden het laatst over spuitmest en vieze achterpootjes toch? Mijn merrie is schoon sinds ze thuis staat en ik haar Moorbalans voer. In de 9 jaar dat ze bestaat en dat ik haar heb nog nooit voorgekomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:04

fokfanaat schreef:
ik heb mijn eigen hooi voor het grootse gedeelte en dat gaat zo droog als hooi het plastic in (midi) balen, daar eten ze met zijn 4-en een week van en heb eigenlijk weinig problemen, af en toe een klein plekje erin.

heb trouwens een overdekt hooihuisje wat al jaren echt super functioneert

[ [url=m/tk13kB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een handig huisje!

Weet jij ongeveer hoeveel kg jouw "midi" balen zijn? Ik heb ook midi balen, maar die voer ik binnen een week op en ik heb 2 paarden.......

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:07

ik kan ze net met echt heeeel veel moeite met zijn 2-en flippen (zijn rechthoekige)
gewicht weet ik niet

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:09

Mijne kan ook niet tegen voordroog. Ook droger dan droog niet, het gaat niet om het vochtpercentage maar om het conserveringsproces.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:10

afvoeren deed ik naar de stort, groen is gratis en technisch gezien is het gewoon gras. Nadeel was dat ik die baal niet kon tillen en dus plak voor plak of helemaal af moest rollen en zo op de aanhanger moest krijgen Volume is dan ineens x 3 dus aantal keren op en af moeten rijden

Spul wat ik nu in plastic heb ik ook gewoon hooi, droog maar ivm opslag ingeseald Elke 10 dagen neem ik een pak mee al sik ga werken maar in de toekomst is de hooiopslag aan de voorkant open en wil ik voorraad. Nu alleen nog kijken wat er aan de voorkant komt om af te sluiten. Rolpoort, deuren, ik heb geen idee. Is 4 of 5 meter breed

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:10

Akshay schreef:
xXutopiaXx schreef:

Hahaaaa, die ijsco van mij weet niet wat hem overkomt :p
Lijkt me heel leuk! Ik wil tussen kerst en oud en nieuw sowieso het bos in. Verdikke niet voor niks trailer en rijbewijs geregeld.
En pannenhoef is me zó bekend dat dat ook de enige plek is waar ik dit " voor t eerst" durf te proberen

Moet alleen echt eerst labeltjes regelen,voor t geval ze losbreken, zodat er een telefoonnummer aan hangt.

Voordroog wat keihard tegenvalt is wel echt balen..

Altijd verstandig! :D Als het je leuk lijkt, en je denkt dat je paard 't aankan (ik zal de rustigste meepakken :P ) laat maar weten wanneer je gaat rijden :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:19

Wat Hilary zegt, het is het proces waar ze niet tegen kan.

Ik kwam er net achter dat één van mijn roldeurkasten 'gebroken' is; van de roldeur zijn 2 deeltjes losgekomen. En nu heb ik dus een kier van 2 cm ;( Meteen al mijn zweetdekens e.d. er maar uitgehaald anders vieren de muizen er straks feest.
Ik kwam nog 2 fleece cap-covers tegen, ooit gekocht en nooit gebruikt (mooi-weer rijder :D ) dus misschien doe ik daar nog iemand anders een plezier mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:00

fokfanaat schreef:
ik kan ze net met echt heeeel veel moeite met zijn 2-en flippen (zijn rechthoekige)
gewicht weet ik niet

Ah dan heb ik een beeld. Dankjewel.

Ik heb ronde baaltjes en die worden hier midi balen genoemd. Wegen ongeveer 100 tot 120 kg. Die kan ik makkelijk in mijn eentje op de juiste plek krijgen.

Ik weet dat mijn paarden aan de "volle" kant zijn, dus ik ging even twijfelen of niet idioot veel voerde toen ik las dat jij ook midi balen hebt.....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:06

Olympia96 schreef:
Aan de dunne? Niet van dit hooi hoor. Ik heb droger dan droog, langstellig hooi. Het zit alleen ingewikkeld omdat ik het gewone hooi onverpakt niet kan opslaan. Voor ons is dit best een goede oplossing, maar nu dus pech.

Maar goed, kleine schimmelplekjes zijn het punt niet. Deze baal lijkt gewoon in zijn geheel mislukt helaas.

Oh trouwens we hadden het laatst over spuitmest en vieze achterpootjes toch? Mijn merrie is schoon sinds ze thuis staat en ik haar Moorbalans voer. In de 9 jaar dat ze bestaat en dat ik haar heb nog nooit voorgekomen!

Ga ik ook kopen. Zitten goede bestanddelen in en veel goedkoper als de alternatieven zoals ekyguard. Eigenlijk heeft dit product alles van een maagzweer preventie/ondersteuning behandeling.

Ik zoek nog een product tegen hoesten. Mijn merrie heeft dampig gestaan vorig jaar en begint nu ook weer te hoesten. Staat op vlas en voordroog. Als jullie een goed product kennen hiervoor ?

@Namiro: Wees blij dat je niet op klei staat. Is nog zo veel duurder om daar een paardwaardige paddock van te maken. Wij zitten op vette klei en uitgraven heeft geen zin + dat je er als particulier ook geen vergunning voor krijgt. Deze gek heeft zich hier dus al blauw betaald aan paddockplaten. We zijn ze nu aan het leggen, enkel ontbrak ik halverwege 2 paletten en moeten ze nu nog geleverd worden :+ Het ziet er alvast veelbelovend uit. Zal de paddock hier showen als die volledig klaar is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:09

betadine schreef:
Olympia96 schreef:

Maar goed, kleine schimmelplekjes zijn het punt niet. Deze baal lijkt gewoon in zijn geheel mislukt helaas.

Ga ik ook kopen. Zitten goede bestanddelen in en veel goedkoper als de alternatieven zoals ekyguard. Eigenlijk heeft dit product alles van een maagzweer preventie/ondersteuning behandeling.

Ik zoek nog een product tegen hoesten. Mijn merrie heeft dampig gestaan vorig jaar en begint nu ook weer te hoesten. Staat op vlas en voordroog. Als jullie een goed product kennen hiervoor ?

@Namiro: Wees blij dat je niet op klei staat. Is nog zo veel duurder om daar een paardwaardige paddock van te maken. Wij zitten op vette klei en uitgraven heeft geen zin + dat je er als particulier ook geen vergunning voor krijgt. Deze gek heeft zich dier dus al blauw betaald aan paddockplaten. We zijn ze nu aan het leggen, enkel ontbrak ik halverwege 2 paletten en moeten ze nu nog geleverd worden :+ Het ziet er alvast veelbelovend uit. Zal de paddock hier showen als die volledig klaar is.

Mijn oude paard was ook chronisch dampig. Helaas nooit iets gevonden dat echt goed werkt en echt heel veel uitgeprobeerd. Hier werkte het beste: onder een regendeken/winterdeken; voordroog en in moeilijke periodes ondersteunen met een cortisonenkuur.

Heb oa sputolysine geprobeerd, daar waren wel veel mensen tevreden over. Bronchosan (in de aveve te koop), Groene os producten,... Zelf helaas van niks een effect gemerkt buiten de cortisonen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:12

@betadine: tegen hoesten is zoveel mogelijk buiten het beste en een ruime open stal. Persoonlijk vond ik vlas erg stoffig en heb het op goede houtkrullen gehouden. Dat werkte bij mijn COPD'er het beste. En als ze echt een een keer flink hoestte hielp alleen een pufje van de HA of een kuur Ventipulmin van de DA.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:16

Ja hier ook altijd buiten en in de schuilstal rubber tegels, van stalbedekking ging hij hoesten. Ventipulmin had hier helaas ook geen effect. Hij had het wel heel ernstig hoor.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:11

@Namiro: Wees blij dat je niet op klei staat. Is nog zo veel duurder om daar een paardwaardige paddock van te maken. Wij zitten op vette klei en uitgraven heeft geen zin + dat je er als particulier ook geen vergunning voor krijgt. Deze gek heeft zich hier dus al blauw betaald aan paddockplaten. We zijn ze nu aan het leggen, enkel ontbrak ik halverwege 2 paletten en moeten ze nu nog geleverd worden :+ Het ziet er alvast veelbelovend uit. Zal de paddock hier showen als die volledig klaar is.[/quote]

Hier zit ook wel wat klei in de grond maar niet volledig gelukkig.. heb gisteren geulen gegraven en het water loopt nu wel iets weg, maar er moet toch een oplossing komen..
alleen had ik niet verwacht dat het zo duur zou zijn..
ga maar eens offertes opvragen voor zand.

Mijn tuin hoestte ook enorm.. heeft zelfs prednison gehad ervoor.
Hij krijgt nu in de avond een schep tijm over zijn brok en in de ochtend schep fenegriek.
Hij hoest niet meer.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:36

Heb je een foto van de cap cover DD? En wil je doorgeven wat je ervoor wil hebben.

Fijn dat dat helpt bij jouw ruin Namiro.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:36

Hier ook klei helaas, vandaar dat de paddock bestaat uit bestrating :+
We willen de paddock uitbreiden en eigenlijk wil ik dat stuk zand hebben, maar ik ben bang dat dat ook echt modder wordt dus wordt waarschijnlijk gewoon bestraat ..

We gaan ook de weien anders indelen, achteraan is het droog en vooraan met dit weer echt nat dus we gaan hetr droog en natte scheiden zodat ze in de zomer op mindere dagen op het acterste deel kunnen lopen en het dus niet kapot lopen.

Olympia, ziet er echt ideaal uit je ruif!
Toen mijn ruin opeens hoestte ben ik fenegriek door z'n voer gaan mengen en toen was het gelukkig weg. Heb het nog een tijd doorgevoerd maar ben er nu mee gestopt.

Hmm ik denk dat ik m'n ruin straks maar een fleecedekentje opleg, het regent weer 'heerlijk' :\ de hele dag ...