Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:53

Hoi...
Mijn bbp is een Christi......
Enten doe ik ook elk jaar
Hoefsmid elke 7/8 weken... Rondom ijzers.... Ik rij veel langs de weg.
Tandarts elke 10 maanden
Ontwormen voorheen elke 8 weken, nu 1x pj mestonderzoek en geef nu in september/ oktober......eind jan en straks in eind mei/ juni.

Vanavond ff lekker een rondje gereden, mijn man mee op de fiets... Zo spreek je elkaar nog es.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:56

Nee deze boer wilde het ook best doen maar hij moet het kunnen aantonen in zijn boekhouding etc bij controle. Het nare van een licentie is dat daar hele strakke wetgeving aan vastzit en iedere particulier zo maar wat kan aanrommelen. Dat levert juist bodemvervuiling op :( Zou dan het hele land of alleen het plantje moeten worden bespoten?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:12

Alleen het onkruid hebben wij toen gedaan.

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:22

Ze zullen niet opeens alle oude voorraden weggooien gok ik ;)

Winkels zijn er wel erg voorzichtig mee, aangezien de boetes niet grappig zijn.

Maar toen roundup er uit ging voor particulieren bijvoorbeeld, kon je als particulier geen liter fles meer kopen.
Je mocht wel gewoon 100 kleine flesjes kopen, dat maakte dan niet uit :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:54

Palousaboy . Zo werkt het sinds vorig jaar exact zo met het rattengif .

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:07

Hahaha! Gelukkig wordt het bij de wet altijd goed geregeld! :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:24

Ja en wat krijg je dan. De buurt bedrijven mogen geen gif meer zetten en dan zitten er in mijn vallen binnen 1 week 21 ratten die ik zwemles moet geven . _-:(

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:37

Ahh dan ga ik daar toch nog even achteraan. Zal vast wel iets over zijn inderdaad.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:36

Waar koop je sputolysin ergens?

Lastig met Blue. Zou je de medicatie niet willen stoppen om te kijken hoe het nou echt is en of er koorts is? Of is het ook ontstekingsremmend etc?

Ik zou zo'n ghost zadel wel eens willen testen hoe dat op Kyra ligt, hmm, even kijken of ik daaraan kan komen. Al zag ik net deze ook voorbij komen. Die zou ik ook wel eens willen proberen: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... alley.html . En een vriendin heeft nog een Trekker Dressuur liggen, die kan ik ook wel eens vragen, dat is semi boomloos, maar haar zadel ziet er gewoon dressuur uit. Hoe semi-semi is, kwamen we achter toen het te smal bleek te zijn voor Bo :') Maar Kyra is ongeveer een halve Bo dus er is kans :D

Handig om te weten van de die horn bij BM. Is wel voor over een jaar of 6 - 7 pas hoor :D

Anke haar paardjes mooie schoentjes :)

Connor glimt nog steeds :D En gewoon even bekappen bij de dames voor de paddock he, haha.

Ik rij nu met een Rossner Amerika op Kyra.

Verharen? Wie? Waar? Lang leve de wannabee furminator

Afbeelding

Afbeelding

Vanwaar elke 10 maanden de tandarts Monmaster? 1 keer per jaar zou ik logischer vinden om te onthouden? :Y)

Hier vanavond eerst heerlijk Kyra gereden, brave merrie is zo fijn te rijden in de bak. Volgens mij leren we elkaar gewoon dingen bij. Ik kan met haar dingen die ik eerder alleen in theorie kon, en alles wat zij kan, heeft ze van mij geleerd zo ongeveer, haha.
Daarna met Lola langs de fiets. Brave kleuter heeft maar liefste 4 km gemaakt met grotendeels draf. Niet dat ze van mij moe moest zijn bij thuiskomst oid. Gewoon een heel erg energiek paard, erg leuk, maar beloofd wel nog wat als ze ouder wordt...

En nu op naar bed, volgens mij ben ik nog steeds bezig met slaap inhalen :=

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:55

Een kennis van mij heeft laatst een ghost zadel gekocht, maar toen kreeg ze er eerst eentje een week mee om eens uit te proberen. Je zou dat eens na kunnen vragen. Of ik kan haar vragen waar ze m vandaan heeft.

Fijn hé als alles zo lekker gaat met de paarden dat je er echt van kunt genieten :)

Geen idee nog wat wij hier gaan doen aan de zuring, vorig jaar is op 1 wei na alles gespoten, al heb ik geen idee waarmee. Verder trekken we ze altijd uit de grond als ze toch weer opkomen in de loop van de zomer. Wel lastig dat er steeds minder mag. Aan de andere kant goed natuurlijk voor t milieu, alleen is de regelgeving vaak maar krom inderdaad..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:09

Ik heb zelf nog een voorraadje gif staan,(mcpa/mcpp en Brabant Mix)ben er erg zuinig mee en gebruik het echt alleen als het niet anders kan.

Zuring houd ik bij dus dat is met de hand goed weg te steken,vorig jaar heb ik klaver op de oprit weggespoten.Dat was enorm aan het woekeren.
In 2014 heb ik hele weiland gedaan omdat er boterbloem en andere rommel begon te woekeren.

Belangrijk is om zeker niet te spuiten als de boel in bloei staat...slecht voor het vliegverkeer...zuinig zijn op de bijtjes :j

Wormenkuur...2x p/j,ze zijn einde van de maand zo'n beetje aan de beurt.
Tandarts 1x p/j en enten om de 2 jaar voor de tetanus.

Las iets over Sputolysin...kun je oa bij Agradi bestellen maar een betere boerenbuiten winkel zal het ook wel hebben.

Las dat de fokker van Rosie mee wil betalen als er kosten worden gemaakt +:)+

Foto's gezien van veel haar...hier ook veel haar maar niet in staat om elke dag te doen,haal er af en toe een emmer vanaf.Of even snel een handvol,doe ik onder touwtje aan het hek voor de mussen :)

Afbeelding

Lekker warme bedjes voor de baby-musjes <3

Ik lees verder wel mee maar weinig fut om te reageren.gaat nog niet denderend hier dus ik ga weer even in de meelees-modus.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:11

1x p 10 maanden omdat ik een jong paard heb.... Kans op dingetjes tot hun 7e is vrij groot.... Bij mijn oudje deed ik dat om dezelfde reden... Straks wel weer 1 x pj....

Soms slijten dingen ook zo in....

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:22

Ik heb ergens gelezen dat jonge vogeltjes ook kunnen stikken in paardenhaar? Wel een mooi plaatje zo op het hek:)

Maar maken die twee maanden dan net het verschil monmaster?

Het uittrekken van zuring is mij afgelopen jaar vies tegengevallen vandaar dat ik dit jaar wil spuiten:) misschien enkele delen inderdaad nog uitsteken komende week.

Nu gauw yoghurt opeten en an die arbeit!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:25

Werkse allemaal! (die moeten werken)

Mijn ruin moest eerder ook elke 10 maanden, hij heeft een golvend gebit en een jaar was net te lang. Nu heb ik beide paarden gelijk en dan eens per 12/13 maanden. Gebit is mooi gecorrigeerd. Hij zal altijd een golfje houden aan een kant maar het is met jaarlijks wat behandelen prima te doen. De merrie had echt een beroerd gebit en dat is sinds december pas klaar, zij heeft toen in kortere tijd 2 behandelingen gehad omdat het teveel was voor 1 keer. Nu is alles oke en kunnen ze straks in december weer tegelijk. :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:39

Dat zadel van Barefoot ziet er echt fijn uit! Ik onthou m even. Een kennis is barefoot leverancier en haar kennende gaat ze alles testen. Kan ik m mss ook eens testen. Eens zien of hij een smalle zit heeft én hoe het zit met die pommel. Daar had mijn ruin altijd last van. Die kon niet lopen onder een Barefoot. En ik had een spinternieuwe gewonnen op horse event. Dus dat was jammer. Maar hij ziet er heel mooi uit en inderdaad met mijn wegspringende dame.....(alhoewel dat hopelijk over is, nu met die magnesium).

Edit: heb meteen een berichtje naar mdie kennis gestuurd om te kijken of hij bij haar getest kan worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:37

PaulineH schreef:
Ik heb ergens gelezen dat jonge vogeltjes ook kunnen stikken in paardenhaar? Wel een mooi plaatje zo op het hek:)

Maar maken die twee maanden dan net het verschil monmaster?

Het uittrekken van zuring is mij afgelopen jaar vies tegengevallen vandaar dat ik dit jaar wil spuiten:) misschien enkele delen inderdaad nog uitsteken komende week.

Nu gauw yoghurt opeten en an die arbeit!

Ze jatten,roven en stelen het nog net niet uit mijn handen...voor staartharen moet je oppassen,daar heb ik ze wel eens uit moeten hengelen maar verder.Er komen zo'n 5/6 nesten in een goed jaar voor de mussen...er zullen er sneuvelen maar door het haar?Kan mij wel voorstellen als het over de 30gC is en ze zitten tegen de dakplaat aan maar dan is de algemene temp gewoon te hoog.

Tandarts kan best verschil maken in die korte periode als de paarden aan het wisselen zijn.

Zuring kun je het meest eenvoudig verwijderen met een spitvork...tenminste,zo doe ik het.Rondom steken,opwippen en eruit scheuren.Dan gat weer dicht,voorkeur voor droge periode maar hier zandgrond...voor klei fijner als het eerder zacht heeft geregend.

Succes met werk en zadels :wave:

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:50

Ik haal elk jaar de nestkasten leeg (om schoon te maken, zodat ze volgend voorjaar weer gebruikt kunnen worden) en dan is het grapig om te zien dat de vogels verschillende voorkeuren hebben. We hebben een mussenflat en de ene bewoner maakt goed gebruik van de haren en de buurvrouw heeft toch liever gras met mos :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:53

De vogels plukken hier het haar rechtstreeks uit de bron. Er zitten vaak vogels te plukken aan de paarden. Zelfs wel kraaien. De paarden vinden dat prima.

Ik heb de bevestiging van de Fokker ontvangen. En ze heeft me ook een gratis dekking aangeboden mocht ik dat ter zijne tijd willen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:00

Als je dat zou willen vragen, heel graag Naranga!

Wel laten weten hoe hij zit he Fabster ;)

Heel netjes kvulden, alleen, eeeeh, van welke hengst een dekking?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:03

Wat leuk Kirsten :)

Hier zitten de kraaien ook wel eens aan de paarden te plukken...ik heb 1 nestkast en die had ik al schoongemaakt.De mussen zitten voor de rest in de dakgoot-constructie in de stal.Dat maken ze zelf schoon (Lees: ze kwakken alles eruit...liefst als ik net klaar ben met vegen :x )
Dan maken ze weer nieuwe nesten en jatten hooi,stro en haar en verder mos.Ze zoeken het lekker uit :o :o

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:06

Welke Hengst weet ik niet. En als het zo ver is zijn we ook al een paar jaar verder. Dus kijken wat ze dan beschikbaar hebben, mochten we er voor kiezen om een veulen te willen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:17

Tweede DA is onderweg :(
Nu wel diegene die hier normaal altijd komt dus hopelijk kan zij wel vinden wat er loos is want Blue eet nog net zo beroerd als de maandagavond, zonder de pijnstiller.
Had gisteravond 37.6 en vanmorgen 38.1, volgens mij niet echt schrikbarend maar dus wel verhoging.
Gistermorgen heeft hij de laatste pijnstiller/ontstekingsremmer gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:22

Sterkte spatter! :(:)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:26

He wat jammer nou spatter. Succes bij de DA.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:28

@spatter: klinkt toch alsof er meer aan de hand is. Hopelijk krijg je nu een beter antwoord.
@Elan_GV: de brok/muesli een beetje nat maken met water of een scheutje olie werkt uitstekend tegen hoesten bij krachtvoer én geeft minder kans op slokdarmverstopping.