Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:46

Vivat... :) het is ook erg mooi hier...alleen nu wat nat.

Ze hebben paddock-arrest en hebben wel een stuk van 6x12 aan zand maar ze hebben voornamelijk op het harde gestaan.Na een hele dag regen gister is het er niet beter op geworden.
Ben ook blij dat we het verharde gedeelte in de paddock zo hebben geladen en dat ik het regelmatig schoonveeg.Geen blub en gedoen,jongens zijn er ook blij mee.

Ik kan een stuk verharden ook zeker aanraden,wel wat meer veeg-werk maar wat een profijt als het blubweer is.

Wat fijn om een binnenbak op loop-afstand te hebben...en E5,- voor rijden is ook nog wel te doen.

Daan...spannend!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:33

Ik zal eens nakijken wat ik betaal voor de binnen bak. Ben "niet rijdend lid" van de rijvereniging en dwz dat ik geen verenigingslessen neem, wel lid ben van de KNHS en de bak vrij mag gebruiken mét instructie naar keuze. Tijdens de verenigingslessen mag ik niet in bak rijden, maar verder kan ik bijna altijd terecht.

Hier al de hele dag droog, dus ik ben happy. Pony is weer ontsnapt toen ik weg was, manlief was alweer schrikdraad aan het herstellen toen ik terugkwam, wat een EIKEL! (DE PONY, NIET MIJN MAN....)

Daan fijn dat er schot in de zaak zit!

Kirrr

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:40

Fijn Daan!

Hier paddocks verder gemaakt in hout. Nu enkel de middengang nog.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:40

Ik denk dat ik ondertussen 10 binnenbakken gebeld heb waarbij de prijzen steeds absurder werden. De piste die ik dan uiteindelijk wilde huren (op donderdag en zaterdag) blijkt minstens 2 zaterdagen per maand wel een wedstrijd of iets te hebben waardoor ik nog niet terecht kan.
Mijn man opteert voor de binnenbak op 2 straten van ons waar ik eventueel zelfs onder het paard naartoe kan (in theorie maar niet in praktijk want op die route heb ik met hem een driedubbele enkelbreuk opgelopen en hij vindt dat pad nog steeds maar eng dus not gonna happen!)
Die vragen dan wel 15 euro per keer (wat resulteert in 120 euro per maand, slik!) maar dan heb ik gegarandeerd vaste uren en de piste helemaal voor mezelf. Hij zegt ook dat bij de piste van 10 euro per uur we nog telkens 20 minuten enkel moeten rijden en ik dan misschien nog met 5 man in de piste zit als ik pech heb. De 2 minuten afstand en echt privé hebben zijn dan die 5 euro ook wel waard.

Vind het toch een smak geld hoor om gewoon 2x per week op mijn paard te kunnen zitten.. Vorig jaar was ik er 30 kwijt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:58

Wat een leuk topic! Mag ik ook aanhaken?

Ik heb twee menpony's (C en D) bij huis. Met stallen (die altijd open staan), een paddock en weides. In totaal 5500m2 grond. Te weinig dus. :D Verder hebben we een Fordson Super Dexta met weidesleep, cyclomaaier, strela Pz 135 schudder en grondbak.

En hier is het paddock ook een modderzooi. Wil drainage aanleggen en er zand in doen. En dan zorgen dat het paddock ook gebruikt kan worden voor longeerwerk. Even zoeken naar het juiste zand dus. Ik wil geen enorm zware longeerbak. Maar ik wil ook geen strak aangestampt paddock waar het water op blijft staan..... :? Fijn om jullie ervaringen te kunnen lezen dus!

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:27

Ik blijf nog even meelezer, maar de overdracht van onze boerderij komt naderbij. :):) Zin an!

@Safina, wat is een grondbak :o?
Wij hebben een trekker kunnen overnemen en dat vertel ik dan ook heel stoer aan mijn stadse vrienden, maar ik heb er niet zoveel verstand van...nog! We hebben er wel een sleep bij, dat leek me handig. Zover was ik al wel :D

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 00:20

Wat leuk Foogul! Wanneer hebben jullie de overdracht? Wij moeten nog even wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 06:11

Foogul schreef:
@Safina, wat is een grondbak :o?
Wij hebben een trekker kunnen overnemen en dat vertel ik dan ook heel stoer aan mijn stadse vrienden, maar ik heb er niet zoveel verstand van...nog! We hebben er wel een sleep bij, dat leek me handig. Zover was ik al wel :D

Deze bijvoorbeeld. http://www.tractorfan.nl/picture/381158/

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 06:35

[***]... _O- ik zeg meer prik op de draad :P

Kirr...druk bezig geweest...fijn als het straks klaar is.

Yontheke,fijn dat je iets gevonden hebt maar wat een prijzen zeg :oo

Safina,Foogul :wave: welkom

ooo...grondbak is handig,die staat ook nog op het verlanglijstje :j

Nu wachten totdat het wat licht wordt...vind wel weer een nadeel hoor,blijft zolang donker 's morgens
Ooo dat had ik volgens mij nog niet verteld...stond van de week een big shopper onder de carport,vol met appels :Y)
Een van de buurtjes had die langsgebracht,gister de tas even teruggebracht met een pakje stroopwafels :)

Jongens weer blij...er is momenteel zoveel te eten...kan er nog wel een stuk of 3 bijhebben :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 06:44

Welkom safina, Foogul.

Jaaaa meer prik voor de pony!

Hier ook balen dat het nog zo donker is.... Zit gewoon te wachten tot ik naar mijn vriendjes kan kijken. Als ik nu heel erg mijn best is de pony (bont) een heel klein beetje te onderscheiden, maar dan moet hij vooraan staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:00

Ik heb Fax van ellende eergister zijn pyjama maar weer aangetrokken,het stikte weer van de knutjes.Zag hele zwermen uit de haag komen -O-
Nog nooit gehad dat hij hem omhad zo laat in het jaar...

Hij is wel goed zichtbaar...dat dan weer wel :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:50

Tinky, de IJslander waar ik vorige week mee gereden heb, staat ook nog steeds onder haar pyjama voor de ZE. Die schuurt zich anders nog steeds te pletter. Zelfs haar masker moet op blijven.
Eigenlijk zou ik vandaag met haar in het bos gaan maar neem Andor mee omdat mijn eigen buitenrit niet doorgaat en alleen in het bos zie ik niet zo zitten omdat ze nu veel met grote trekkers en karren rijden en alleen het bos in al bijna een jaar geleden is denk ik. Al is ie nu zo braaf dat ik het eigenlijk toch eens moet proberen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:10

Dubbeldun:tip voor de accu: zet hem tussendoor aan de acculader. Mijn man schorst regelmatig een auto
en om de accu goed te houden hangt hij hem continu aan de druppellader. Die meet zelf de spanning en vult aan wat nodig is en stopt vanzelf met laden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:12

Naah, ik zit mij ook weer mentaal ( en op de wc) %) voor te bereiden op mijn buitenritje zodadelijk. Vind het elke keer weer spannend, wat me nu weer te wachten staat met kanon. Pfff mag ik dit op de leeftijd afschuiven? Voel mij echt een ongelofelijke angsthaas van te voren, terwijl ik het op het moment zelf gewoon wel doe...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:24

ohjajoh6 schreef:
Naah, ik zit mij ook weer mentaal ( en op de wc) %) voor te bereiden op mijn buitenritje zodadelijk. Vind het elke keer weer spannend, wat me nu weer te wachten staat met kanon. Pfff mag ik dit op de leeftijd afschuiven? Voel mij echt een ongelofelijke angsthaas van te voren, terwijl ik het op het moment zelf gewoon wel doe...

Dat had ik vroeger met Andor elke keer dat ik op zijn rug moest gaan zitten :) ...
Doet je paard ook effectief iets speciaal of zit het echt tussen je oren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:11

@Joyce: ik had een druppellader al voorgesteld bij de garageboer, maar dat vond ie onzin... een accu moest gewoon 1 a 2 weken stil moeten kunnen staan.
Maandag eens bellen hoe het met mijn busje staat, want ik zou vrijdag al iets horen :)

@tinky: fijne buren die zo aan je denken.
Hier gaan de meeste appels ook naar anderen, want mijn eigen paarden mogen ze niet en de cavia's eten die hoeveelheden ook niet op :)

@ohjajoh6: logisch hoor. Met het vorderen van de jaren ben ik ook voorzichtiger geworden.

Ik vrees dat het hier niet lang genoeg droog gaat blijven om weer eens een ritje te maken.
En de bonte moet nodig de benen weer eens strekken.
Gister met het oudje een rondje wezen wandelen en die liep ook al konstant naast me te dansen :D

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:36

Yontheke, dat tikt lekker aan als je regelmatig gebruik wil maken van een binnenbak. Belachelijke prijzen inderdaad...

Welkom safina en Foogul!
Safina: Ik neem aan dat je niet op zandgrond zit? Hier is de bak gewoon omgekeerd, lag heel mooi zand onder. Goedkope manier om aan te leggen en ook nog es een superfijne bak.
Foogul: Haha hier een beetje hetzelfde. Trekkertje gekocht van de week met baksleep, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van en m'n stadse kennissen allemaal al helemaal niet :D Dus das best even puzzelen wat je dan het best kunt kopen :P

Haha wat leuk Tiny12, zo'n grote tas appels van de buurtjes :)

Paardjes zijn hier weer lekker buiten gebleven vannacht. Weertje is weer lekker op aan het knappen. :D 't Is alleen gigantisch mistig op het moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:40

Ben weer terug! Hihi, ik ben echt een uberdoos aan het worden, want nu heb ik het dus weer gedaan en zit ik te grijnzen van oor tot oor.

Lona is een uit de kluiten gewassen tuigpaard merrie , zit geen kwaad in maar kan nogal een schrikachtige doos zijn en dan is het echt best heftig als je al die immense kracht onder je voelt exploderen. En idd vroegah, vond ik dat alleen maar kicken, maar nu mag die grijze tante tut toch echt wel een tandje zachter af en toe...

Wat een regen weer zeg, gaat alles en iedereen maar eerst een droogmaken...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:48

Hihi ik snap dat wel ohjajoh. .ook al ben ik "Nog" maar 35.. vroeger durfde ik alles te pony...niks te gek. Nu is dat wel anders. Zie veel meer gevaar en beren op de weg

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:51

Hier weer een blubber bende. Wel blij met de verharding. Het is ongeveer een stuk van 9x15. Dus daar kunnen ze droog staan.

Ik ben nog steeds aan het denken voor een oplossing voor mijn bak/paddock. Ik kan natuurlijk van alles moois verzinnen, maar kom dan ook in de 2000 euro en dat kan nu echt niet. Als ik dan bij de boeren kijk die leggen hun drainage buizen gewoon in het zwarte zand. Geultje graven. Buis er in en weer dicht.zou dat ook kunnen? Ik hoef geen super bak. Maar graag wel droger dan dit. Straks moet ik nog lieslaarzen aan.
Drainagebuizen is nog wel betaalbaar. Dus zou dat een optie zijn? Heeft iemand van jullie dat ook gedaan? Mijn buurman opperde net om dikke plastic buizen rechtop in de grond te graven met grind erin en wortel doek erover. Maar hoeveel moeten er dan wel niet in. En dan kan ik toch net zo goed drainage buizen erin leggen? Het is misschien niet ideaal, maar zo heb ik niet zo'n grote post in een keer ;-)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:58

En als je je geul graaft, je buis erin legt en daar gewoon goedkoop grind overheen gooit, en daar over dan worteldoek.
Gewoon betongrind ofzo, dat is meestal niet zo duur als je een vrachtwagen laat brengen.

Gewoon dichtgooien met grond kan ook, maar dat blijft minder lang goed.
Ook heb je kans dat de grond die je erover gooit te vet is waardoor het moeilijk water doorlaat.
Maar het zal de eerste jaren vast wel beter zijn dan nu zonder drainage ;)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:25

Of leg gewoon pvc buizen met gaten erin onderop. Kijk bij de milieustraat bij jou in de buurt voor dakpannen, stenen en ander grof spul waar je een laag om de buizen mee maakt. Bij de milieustraat hier mag je alles gratis meenemen en pvc buizen kosten ook niet de hele wereld dus zit je dan alleen nog met de aanschaf van het zand.

Stompzinnige gemeente hier heeft de aanvraag voor de schuilstal afgewezen -:(- sinds ze de weilanden hier tot historisch reliëf ofzo hebben uitgeroepen mag er helemaal niets meer. Gelukkig mag ik op het bewoonbare deel van het terrein nog wel 20 m2 bijbouwen dus die stal komt er wel! Moet dan alleen wel een stuk van het weiland opofferen om de stal voor de paarden bereikbaar te maken. Gelukkig staat er in het bestemmingsplan niets over dat je de grond niet stuk mag laten lopen. En als het dan zwart en modderig is kan ik er toch niets aan doen dat ik een paar keer uitglij met een open zak wit zand in mijn handen O:)
Anyway, alle tips en ideeën mbt stalmatten zijn welkom!!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:01

Oh dat gebroken puin kan natuurlijk ook. Wat denken jullie dan qua diepte? Ik wil er wel nog graag geel zand op, maar zo kan ik de kosten misschien spreiden. Ik kom met drainagebuizen op ongeveer 1 euro per meter. Pp450 dat valt mee toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:06

Neem dan wel 'schoon' puin, anders heb je kans dat er glas tussen zit zéker als je tussen puin en zand geen worteldoek doet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:36

Wortel doek kan ook nog wel. Het voordeel is dat ik dan geul per geul kan doen. Ik ga het allemaal zelf doen met de hand. Dus best klusje, maar dat maakt niet uit, als ik daarmee minder water heb.