Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:31

Je boft maar met je vriend Ahksay.

Utopia: ter aanvulling op toelichting Fleuribelle 3 maanden wachten met hooi voeren is het veiligste. Dus je kan het nu sowieso voeren dan. Als er bijv. Boterbloem in zit, dan is dat gif omgezet en kan dan veilig gegeten worden.

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:46

Wat fijn toch altijd, al die kennis hier! :D Dankjullieee!! :*

En wat jammer dat je dan niet in Zundert komt halen Malenka haha, maar wauw wat een bestelling moet dat zijn!!! _/-\o_ :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:16

Ik kom nog steeds graag een keer langs. ;)

Dit jaar is de wijk bestelling 35000 stuks groot. Daarmee staat de teller na 6 jaar op 110000 bomen/struiken in onze wijk via Heg en Landschap.

Het mooie is dat het elk jaar mooier wordt met nieuwe hagen en grotere beplanting.

En ik las over handige partners die knutselen en dingen bewaren. Ik heb er ook zo een. <3

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:03

Waauuwww, wat een hoop zeg!! :oo Geweldig!! :+: Ben ook zó benieuwd naar jullie plekje, en alles om jullie heen!! Dus ik kom ook nog steeds graag een keer die kant op haha.. maar zo hebben we meer bezoek-wensen hier in de groep geloof ik :P :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 15:04

Dat zijn flink wat bomen !

Ik ben net maar even wat pakken houtkrul en voer wezen halen, je weet het maar nooit...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:56

DF slim, ik heb geen plaats voor extra voer maar kom een kleine maand wel ermee door, al hoop ik dat gewoon de voerleverancier open mag blijven!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:39

in Belgie bleven voerhandels gewoon open tijdens hun lockdown, lijkt mij dat dat hier ook moet, je kan moeilijk al die tijd geen voer halen en niet voeren

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:53

Hier (BE) bleef alles wat eten verkoopt idd open. Ook dierenspeciaalzaken.
Snap niet dat landen die naast mekaar liggen dat niet wat meer op elkaar afstemmen.

1,5m is misschien wel een mooie maat voor de muren.
Nogmaals bedankt voor de ervaringen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:02

Kirrr schreef:
Hier (BE) bleef alles wat eten verkoopt idd open. Ook dierenspeciaalzaken.
Snap niet dat landen die naast mekaar liggen dat niet wat meer op elkaar afstemmen.

1,5m is misschien wel een mooie maat voor de muren.
Nogmaals bedankt voor de ervaringen.

Juist, in Belgie was alles dicht en ze kwamen de grens over om te shoppen en naar de kapper te gaan ( al zijn er ook genoeg thuiskapper aan het werk geweest in Belgie) Nu is daar alles weer open en sluit NL weer. Zo onlogisch. Waar gaan de Nederlanders nu naartoe.... juist

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:20

Wat gaaf Malenka, zoveel aanplant. Natuurlijke gws in vijver lijkt me ook tof, maar dan moesten we te diep en groot.

Mijn paardenuitje 3 januari is weer afgelast, was al verplaatst. Op naar een nieuw excuus om de heren in de trailer te stoppen en op pad te gaan

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:37

Akshay schreef:
Wat gaaf Malenka, zoveel aanplant. Natuurlijke gws in vijver lijkt me ook tof, maar dan moesten we te diep en groot.

Mijn paardenuitje 3 januari is weer afgelast, was al verplaatst. Op naar een nieuw excuus om de heren in de trailer te stoppen en op pad te gaan

Buitenritje door de Pannenhoef? :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:41

Dat snap ik Akshay. Het is dat het hier ook moet als waterberging. Dus toen hebben we besloten hem zo diep te maken dat er altijd water in staat en dat het 's winters diep genoeg is voor reptielen om te overwinteren.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:44

Karin_deB schreef:
Akshay schreef:

Buitenritje door de Pannenhoef? :D

Dat behoort tot de opties, maar kan alleen een bejaardenritje want ik kan eigenlijk niet echt fatsoenlijk rijden momenteel én heb een handpaard mee nog, die dat ook nog nooit heeft gedaan :')
Kom jij vanaf de kant van Peter en Riette de koning de Pannenhoef in? Voor mijn Dids is pannenhoef nog thuis, dat weet ik vrij zeker

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:47

Mijn voer en stalbedekking worden bezorgd, neem aan dat dat gewoon door gaat.

Wow malenka, wat een hoeveelheid :wow: grootverbruikers bij jullie in de wijk :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:52

Malenka schreef:
Ik kom nog steeds graag een keer langs. ;)

Dit jaar is de wijk bestelling 35000 stuks groot. Daarmee staat de teller na 6 jaar op 110000 bomen/struiken in onze wijk via Heg en Landschap.

Het mooie is dat het elk jaar mooier wordt met nieuwe hagen en grotere beplanting.

En ik las over handige partners die knutselen en dingen bewaren. Ik heb er ook zo een. <3

*\o/* *\o/*

Ik heb ook zo'n handige vent, hij is onze schuilstal nu helemaal vanaf scratch aan het bouwen met hout uit ons eigen bos wat we hebben laten zagen. Misschien niet 100% perfect recht maar hij doet het maar wel mooi en het ziet er vet uit :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:55

Ik heb vrijdag nog 3 zakken slobber gehaald voor mijn merrie, daar doe ik nog een week of 4 mee. Ook de andere voersoorten heb ik nog aardig op voorraad. En anders: thuis laten bezorgen (sorry m'neer van de DPD :D) als de voerboer niet open zou mogen. Maar volgens mij wordt dat onder essentieel geschaard, dus zou geen probleem moeten zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:57

Zag net op FB een bericht van Welkoop dat ze open mogen blijven.

Heb ik voor niks een auto vol paardenvoer gehamsterd :=

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 07:41

Wauw Malenka wat een bomen! Bekostigen jullie dat samen? Wel gaaf dat het met al dat groen niet zo’n nieuwige nieuwbouwwijk wordt.

Prairy laat eens zien? Ik ben benieuwd naar je schuilstal. Mijn handige partner moet er nog mee beginnen hahaha.

Volgens mij vroeg DF hoe het net bevestigd was toch? Zit een haakje onderin de ruif met daaraan zo’n zeil elastiek (met zo’n bolletje eraan om het zeil bij elkaar te knopen) en daaraan een karabijnhaak. Aan drie kanten maar hoef er maar 1 los te halen om te vullen. Voor nu knip ik hem om het net. Heb net een slag groter nodig om hem om de buis te kunnen knippen.
Afbeelding
Afbeelding

Ook na nacht twee geen verspilling meer. Ik ben echt blij!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:22

Wat veel bomen en struiken, wordt vast prachtig.

Goede oplossing zo Olympia. Waar heb je dat elastiek gekocht?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:56

Hallo dames,

Ik lees nog steeds braaf met jullie mee maar reageren blijft lastig.. iets met tijd..

Ik baal enorm van mijn paddock/bak en zou die graag willen aanpakken. De ondergrond is knetterhard en de paarden lopen in de modder en gladde zand.
Idee was om 20 cm af te laten voeren, drainage te leggen en dan aan te vullen met geschikt zand.
Ik kom dan uit op dat m3c zand, maar kanonne zeg.. :$ :$
Heeft een van jullie goede ervaringen met ander (lees: goedkoper) zand??

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:13

-Namiro- schreef:
Hallo dames,

Ik lees nog steeds braaf met jullie mee maar reageren blijft lastig.. iets met tijd..

Ik baal enorm van mijn paddock/bak en zou die graag willen aanpakken. De ondergrond is knetterhard en de paarden lopen in de modder en gladde zand.
Idee was om 20 cm af te laten voeren, drainage te leggen en dan aan te vullen met geschikt zand.
Ik kom dan uit op dat m3c zand, maar kanonne zeg.. :$ :$
Heeft een van jullie goede ervaringen met ander (lees: goedkoper) zand??

Wij hebben hem tot ruim een meter diep uitgegraven en eerst drainagezand erin. Daarna m3c erop. Dat lopen ze nu in de toplaag door elkaar, en van de zomer komen er nog 2 of 3 karren m3c op.

Hij is wel gortdroog nu, zonder drainage <3 maar door het drainagezand wat te ver bovenin komt dus wel te zwaar om te rijden etc omdat dat drainagezand echt los blijft.. qua kosten viel het mij eigenlijk niet echt tegen, wat was het, 11e per ton?
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:19

Hier in de omgeving wordt veel woudzand gebruikt. Dat is wat goedkoper dan M3C zand. Maar het blijft een kostbare aangelegenheid als je echt een beetje oppervlakte een redelijke laag wil geven -O-

Mooi dat het met het rooster zou redelijk lijkt te werken Olympia!
Wat voor buizen hebben jullie gebruikt?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:59

Olympia, bewoners kopen de bomen privé. Er wordt hier vanuit de gemeente niks geregeld voor de openbare ruimte. Alle wegen, fiets en wandelpaden liggen op privegrond. De wegen worden in verenigingsverband aangelegd en onderhouden. Bij sommige wegen zit daar ook de berm bij en daar kopen ze wel eens samen in om een uniform beeld te krijgen. Bij de meeste wegen is dat niet zo en bepaald elke bewoner zelf hoe ze het inrichten. Dat is bij onze straat ook zo. Wandelpaden lopen hier aan de buitenrand van alle kavels. Ik heb wel het idee dat de meeste bestelde plant en gebruikt worden in die buitenste openbare zone van de kavels.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:00

Bij ons bevalt de nieuwe bodem top, maar we hebben alle doorgangen naar de wei (vette klei) open, waardoor er op die plekken al meteen een lelijke mengplek is ontstaan (ze lopen er kleimodder op). Dat kunnen we na de winter dus weer gaan herstellen. Normaal gesproken komen ze niet meer in de wei als het zo nat is, maar we proberen het nu toch. Het stuklopen kunnen we ons veroorloven met 2 paarden. Ze staan niet op ijzers en voor mijn ruin is het goed om zoveel mogelijk km af te leggen. Ze moeten wel even door de blub ploeteren bij een doorgang en dat is mijn grote twijfelpunt...

Ik krijg een nieuwe baal hooi gebracht als ik een seintje geef. Nu bleek heel de baal rot te zijn, dus de hooimeneer komt hem omwisselen, maar heeft de trekker stuk. Ik was extra blij met de balen die we hadden gehouden van eigen land. Die wilde ik tot het laatst bewaren, maar nu was het handig dat ik alvast iets anders open kon maken. Eind van de week wordt de vieze baal pas opgehaald. Ding stinkt vreselijk. Ik mocht nog kijken of ik er iets van kon voeren, maar ik vond het al te vies om aan te zitten, laat staan dat ik de paarden ervan laat eten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:02

Wat zonde dat je zo'n baal kreeg. Hier heb ik ze gelukkig nog niet gehad. Laatst wel een met heel veel braam er in. Dat was ook niet handig. Maar in ieder geval wel te voeren.