Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:15

Wij knopen het gewoon, maar we hebben vrij smal lint. Met lint van bijv 4 cm zou ik ook van die mooie lintverbinders gebruiken :j

Caily

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:27

Ik knoop ook niks. Netjes koordverbinders overal. Alleen als ik wat af zet met prikpaaltjes doe ik dat met 8 mm en daar past geen koordverbinder om dus dat knoop ik noodgedwongen

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:34

Hihi, mijn prikweitjes worden ook vakkundig geknoopt! Kan alle vormen in de wei afzetten. :')

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 00:11

Fijn een tractortje Liseef!
Zo de komende tijd ben je zoet dan Palousa :oo hopelijk werkt het en hebben jullie minder water in de weide
Hier ook koord met koordverbinders tijdelijke stukjes met dubber draad en wel geknoopt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 06:53

Heb draad dier en dat zit op sommige punten geknoopt en op sommigen met koordverbinders

http://escdn.nl/images/resized/340877:7 ... ontain.jpg

Maak ook veel gebruik van poortgreepankers vanwege 3-puntsverbindingen.

Palousa...flinke klus dat graven,als het werkt is het zeker de moeite waard.Ik heb ook een geul overdwars lopen...het meeste water loopt hierheen en gaat vervolgens in een kuil.Als de kuil vol is,is er een overloop die naar het land van mijn boerman gaat.Daar loopt het weg langs de rand en zakt weg in de grond.
Heel fijn dat hij dit goed vind want ik zit hier erg laag en krijg het hemelwater echt van alle kanten.Ook de weg voor het huis is talloze malen verhoogt waardoor het soms als een rivier van die kant komt :+

20cm water op een groot deel van het land was dan ook geen uitzondering...nu wordt het fijn afgevoerd en zakt het overige water ook snel weg.

Hier gister ook de hele dag gezeken...blegh :(

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 07:46

Hier wel draad geknoopt aan de portretten maar dan een stukje zwarte tape er rond zodat het minder opvalt. Als er nu iets met de draad gebeurd (zoals de boer die er met de sleep in blijft hangen, zucht) heb ik hem zo los om terug aan te spannen etc.

Hier is het een serieuze blubberzooi. Rij vandaag sowieso wel naar de binnenpiste.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:52

Ik lig nog in bed en durf niet uit het raam te kijken hoe nat de bak is.. :') Ik moet er echt uit maar lig nog zo lekker. Paarden staan rustig zo te horen maar de kippen krijsen hard! Die willen uit hun hok.. Trutjes.

Hier is het bos altijd goed dus ik gebruik de zandpaden rondom een stuk bos, 4x1 km rechtdoor + 1 km heen en terug langs een landweggetje, als dressuurpaden. Nooit blubber en altijd mooi en heel geschikt om overgangen te rijden.

Oke, ik ga uit bed!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:56

@Tinky12: Ik had 't vermalen spul gekocht omdat dat effectiever zou zijn dan zaadjes. Maargoed, ze hebben er toch van gegeten, en van allebei voor tijdens en na geen zand in de mest gezien. Nu had ik dat ook niet verwacht, ze hanteren heel streng de 5 seconden regel namelijk. :+ Maar wou 't voor de zekerheid toch eens doen. Nu begin ik er niet meer aan, ik geloof 't wel...
Heerlijk hoor als ze met z'n allen goed overeenkomen, en lekker staan te genieten. :D

Fijn kirrr dat 't gras 't toch nog gaat doen!

Ha Yontheke, een opklapbed noemt mijn schoonmoeder dat, die veegt 't vlas overdag ook op een bult. :P Jammer van die rijbak zeg...

Caily ik vind het echt knap dat je daar zo verstandig in bent. :o Maar je hebt wel gelijk. Zeker gezonde paarden komen echt wel weer een leuk baasje tegen. Nou moet je niet lachen of beledigd zijn, maar ik vind groningse/gelderse types juist ontzettend lelijke paarden, ik ben er nog nooit 1 met een leuk karakter tegengekomen, en van hun gangenwerk krijg ik over 't algemeen rugpijn. :o De schrik slaat me meteen om 't hart, als het veulen er ook maar iets op zou lijken. :o
Hihi ik zal maar eens op zoek gaan naar een paar goede boeken, ik wil zeker niet in 't wilde weg gaan kruisen hoor! Succes vandaag op de hengstenkeuring!

Zo en nu ga ik naar mijn werk, ik zal vanavond pagina 453 en 454 nog lezen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:23

Zo dat is een prettig stukje graven palousa :D , ik moet eerlijk zeggen dat GELD in eerste instantie ook voor ons de reden was om het zelf te doen, maar als ik zie wat ik nu moet betalen en hetgeen ik ervoor terugkrijg, dan ben ik erg blij dat we het toch op deze manier gedaan hebben.

kristelhans wakker????? Aangekleed?

Ik heb vanmiddag les en de knollies heb ik ter compensatie van het vreselijke pisweer dat het gisteren en vannacht is geweest, maar eventjes een paar uurtjes in het hoge gras gezet. Ga nu ontzettend twijfelen of ik ze niet beter 's nachts binnen kan zetten. Het land is nat, maar op een groot aantal stukken nog goed begaanbaar. Droog liggen gaat nu even niet lukken :+ , maar als ik het weerbericht goed begrijp wordt het de komende dagen toch weer iets minder nat en eigenlijk wil ik ze zo lang mogelijk 24/7 buiten laten.

Nou ja, ik kijk het nog wel eventjes aan.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:31

Hahah, ja paarden gevoerd, kippen los gelaten en nu aan het ontbijt. :+ Straks wat boodschapjes voor de Autumn Desert Trail morgen doen en de manen van de paarden moeten nog even geknipt worden en verder hoef ik niks! Dus denk dat ik mijn ruin lekker meeneem naar het bos voor een la la rondje. Oh ja, en de wei vermaken want het stuk waar ze nu op staan is later en dus zeiknat. Dus verderop het land een stukje afzetten en dan mogen ze daar vanmiddag een paar uurtjes op.

En leuk dat je les hebt! Bij jou thuis of ga je ergens heen?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:31

Werkse Miss Malfoy!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:46

De wereld wordt steeds kleiner hier... :P

Een baggerzooi...blegh.Zelfs de jongens zijn niet echt op het zandgedeelte geweest vanacht,er lagen tenminste geen hoopjes.
Helaas weer dagje paddock-arrest hier...

Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:48

Oh mistig! Hier niet zo erg. En wat heerlijk dat verharde stuk zeg..wat zal je daar nu blij mee zijn! Hier de paarden in de nattigheid gezet maar wel met veel hooi en rondom de voerbak is het droger. En nergens wegzakblubber, alleen plasjes. Als het vandaag droog blijft zoals voorspelt zal de bak vanavond een stuk beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:01

Ik heb les in de binnen manege maar dat is eigenlijk thuis.... Loop er met paard in een paar minuten naar toe.

Zo maf, staat mijn merrie in het vette gras, gaat ze rustig de eikenboom van de buren staan kaalvreten. Gister in de paddock onbeperkt vers hooi en mevrouw gaat werkelijk alle giftige prunus en hulst langs om een hapje te nemen. Is ze nu echt zo dom????? De mannen vreten alleen maar hooi en gras.

Hier is het grijs, maar zo goed als droog.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:05

Oh wat heerlijk dat je een binnenbak op loopafstand hebt! Rare merrie! Misschien behoefte aan net wat anders dan gras en hooi? Of gewoon een raar wief!

Kunnen jullie ook zo genieten van andere kleine dingen buiten de paarden? Zit ik hier lekker van mijn kop thee te lurken aan de keukentafel met uitzicht op de voortuin, zie ik opeens een prachtige groene specht door het gras hopsen! Heb er een foto van gemaakt maar dat zijn echt goed gecamoufleerde beestjes zeg! Rood koppie en verder helemaal groen. Echt een geniet momentje.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:12

Meer mensen dus met een natte bende... |(
Wat ben ik nu blij met de rubber matten in de schuilstallen want daar liggen ze nu nog lekker droog. Het weiland is vreselijk nat maar nog niet kapot gelopen gelukkig.
Alleen bij 1 hek waar ze van de ene wei naar de andere lopen daar is het echt modderig en zakken ze een stuk weg. Maar kan daar ook weinig veranderen want daar moet regelmatig zwaar landbouw verkeer doorheen.
Bij de hooibak heb ik net een paar pakken oud hooi op de grond gegooid over de modder. Dan staan ze iig droog.

Hihi homeopatische bekapper _/-\o_

[***] die greppel ziet er goed uit!

palousa_boy, wow greppels graven met de hand... Wat een rot klus is dat zeg...
Wel fijn dat er een goede bosmaaier is!

kvulden wat mooi dat het steeds beter gaat met z'n drieën.

Tinky12 dat is een handig ding om koord te verbinden.
Hier hebben we een houten omheining maar voor de mini's hebben we wel koord tussen de planken. Anders gaan mijn veulens er tussendoor.
Maar dat zit er ook al weer heel wat jaren en is aan vervanging toe.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:25

Ik wil er op de helft ook nog een klein vijvertje ofzo in maken, zodat de paarden hier eventueel ook kunnen drinken. Dan kunnen ze bovenaan, op de helft en onderin drinken als ze willen.

Genieten van de kleine dingen, zoals de buurman die vast staat met z'n trekker in de wei _O-
Maar andere dingen als laatst toen er een groep van 30 ooievaars over kwam op 20 meter hoogte, of de groepen trekvogels die hier elk jaar 2 keer over komen (heen en terug) dat zijn ook mooie dingen.
De seizoenen kan je hier ook heel goed zien aan alles.

Verder is het hier op het moment alleen maar koud en niet nat. Wel een hoop mist deze week.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:43

Heerlijk hoor kristelhans, zo'n bos in de buurt :)

Paardjes heb ik de afgelopen 2 nachten binnen gehaald. 't Was ijskoud met harde regen, dat vonden ze niet echt een fijne combi. Ik wil ze wel ook het liefst zo lang mogelijk 24/7 buiten laten, dus als het weer opknapt gaan ze gewoon weer 24/7 :) Land is alleen vooraan een beetje nat, maar geen blubberellende. Binnenkort wordt het wel de winterweide op denk ik, die is niet nat te krijgen.

Bah natte track Tinky12. Paardjes bij jou ook lekker aan het schuilen geweest dus.

Hier is de bak helemaal droog, nog geen plasje *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:54

Ik hoop dat de paddocks hier nog even flink doordrogen vandaag, want het is een sompige bende momenteel.
Ze hebben lekker op stal geslapen, want de houtkrul zat tot achter de oren :D

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:54

Hier is de paddock ook modder aan het worden... Gelukkig hebben ze wel een verhard gedeelte waar ze hooi kunnen eten en de bak is perfect nu. De IJslanders lijken echt geen last te hebben van dit weer en liggen gewoon in de regen in de bak te slapen. De sportpony daarentegen... Tutje := die staat al onder een dik dek en blijft volgens mij tot het weer zomer is in haar schuilstal bivakkeren _O-

Tinky wat kun jij toch prachtige foto's maken! Zelfs van mist en regen maak je nog een mooi plaatje <3

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:56

Haha Vivat, grappig omschreven! Hier 2 koudbloeden die ook mietjes zijn.. of nou ja, mijn ruin wel.. de merrie is iets meer bikkel. :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:06

Bij ons is het 1 natte drekbende..
Vandaag wel naar de binnenpiste geweest en van de lieve eigenaar maar 5 euro moeten betalen ipv 7,5 euro voor de losse keer.
Ik geloof dat ik ondertussen 10 binnenpistes heb afgebeld en er worden echt absurde prijzen gevraagd. Niet normaal meer..
Zegt de vriendin waar ik morgen mee zou buitenrijden ook nog eens af.. En Andor alleen in het bos is een jaar geleden ofzo en is niet altijd een succes.. Dus ik baal!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:14

Hier is de paddock wel nat, maar ze hebben nog een klein winterweitje dat nog wel droog is en ook de schuilstal met bestrating ervoor ideaal zo.

Mijn bak is gelukkig altijd goed te rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:31

Mijn bak is prima, maar vanmorgen al een fijn buitenritje gemaakt in het bos met de buuv.
Ondanks de regen is het hier nog niet super nat, dat is het voordeel van die zandgrond hier (en gisteren bleef het maar doorplenzen, net als de dagen ervoor).

De paarden staan nu wel weer onder dek en 's nachts binnen. Denk dat ik het voorlopig maar zo laat... het zijn gewoon mietjes :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:40

Mijn bak is droog, mag wel gesproeid worden :') Gisteren dan eindelijk de schriftelijke bevestiging gekregen wat betreft het vervangen van het zand *\o/* *\o/* *\o/* Dan kan nu dus echt in gang gezet worden.

Vanmorgen op pad geweest voor zand, het zand dat ze nu hebben liggen is wat grof gaven ze zelf al aan. Degene die er verder over gaat was er alleen niet dus maandag even overleg.

Ze hadden nog 2 restjes liggen van andere partijen. 1 partij wat heel mooi zand is maar erg duur en moeilijker leverbaar. Alleen wist hij niet wat de kub prijs is, dus dat horen we maandag dan wel. En nog een restje van een andere partij, wat ons eigenlijk aangeboden was, en dat kan waarschijnlijk wel vlot geleverd worden. Daar ontvangen we maandag een zeefanalyse van.