Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 07:43

Bedankt voor de hengstigheidstips ik duik erin!

Ik was happy vanmorgen dit is de stal van de bunzing gisteravond:
Afbeelding
Vanmorgen:
Afbeelding
Afbeelding

En mijn merrie moest nog even wachten op haar constructie maar ook daar was ik blij:

Afbeelding

Onze mestplaats weet niet exact de grootte. De keerwanden zijn geloof ik 60cm breed.

Afbeelding

Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 07:49

Bedankt voor de mesthoop foto!
Zo even rondbellen voor beton.

Die houtenhooibak ziet er ook goed uit.

Wij blijven ook wanhopig op zoek naar goede hooioplossingen. Buiten heb ik nu van die grote plastieken bakken. In 2 zit een rooster. De 2 andere heb ik nog niet getest.
Wij vullen nu altijd netten maar is oneindig veel werk.
Wil kijken naar haybar of Natural feedingbak (maar dan geen korrel geven in deze bakken).

Belker

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:06

Afbeelding
Afbeelding
Ik vind deze wel mooi maar zou ze graag groter willen. Mijn neef is metaalbewerker en ik ga eens vragen wat dit gaat kosten. Anders toch maar van hout maken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:19

Voor de mesthoop willen wij nog een container aanschaffen, Maargoed dan moeten we eerst een goedkope tegenkomen, we gaan er geen dure goede neerzetten voor mest :+
M’n vriend kan zelf containers verplaatsen dus vandaar dat dat voor ons ideaal is, net zoals de opslag van het hooi en stro.
Maargoed ook de hooi en stro container moet nog op de wei komen en de mest die er ligt afgevoerd want die ligt nu op de plek waar de container van het hooi en stro moet komen. Genoeg te doen dus nog :+

Ik gebruik in de stal van mijn paard een slowfeeder net en ben daar wel tevreden over, ik denk dat ik nog een kleinere bestel voor bij de pony’s, die krijgen het nu op de grond.
Misschien is een slowfeeder net ook wel wat voor in de paddock, dan kan zowel paard als pony eraan..

Wat een vreselijk vies weer is het, regent het bij jullie ook zo hard?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:26

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:32

Wat een zand in de shet :oo moet mijn zandkuurtje ook weer ns gaan voeren :o

Stal ziet er netjes uit zo olympia. Ik heb nu een cementkuip in de hoek gedonderd voor het hooi, met name om te kijken of dat de wateroverlast ook beperkt. Dat lijkt heel aardig te gaan, sommige ochtenden heb ik een laag van 10cm water in de kuip. Nu alleen op zoek naar een driehoekige..

Hier zou het rond 11u op moeten drogen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:32

Hier begon het een half uur geleden en het regent behoorlijk hard

Mooi dat het met het frame en net wel werkt, zonde om al dat hooi te verknoeien

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 09:38

Hier ook veel regen. Voorspelling wordt ik ook niet vrolijk van.

Jade hoe kom je aan zoveel water in je stal?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:49

@Akshay: i feel ya :') wij hebben ons vijvertje met emmers regenwater uit de waterput gevuld (en dan echt putten met een koord rond het hengsel van de emmer en gaan). Toen een vriendin dat zag vroeg ze waarom we de tuinslang er niet gewoon inlegden, maar ik wou perse regenwater :')

Hier regent het ook, ziet er maar triestig uit buiten...

@Robijn: mooie foto's zeg! Jouw 4 jarige glimt nogal :)

@Belker: dat zien er nog wel handige hooiruiven uit. Misschien moeilijker vullen zo hoog?

@Olympia: niks geknoeid zo te zien uit je ruif :D

Wij geven het hooi momenteel gewoon los, overweeg wel vier hooinetten want het vliegt er door nu...

En voor mestopslag hebben we een mesthoop gemaakt van bielzen. Die lag er al. We werken via compostering dus in vier jaar tijd is hij nog nooit leeggehaald, het zakt telkens.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:56

belle_boef schreef:
Jade hoe kom je aan zoveel water in je stal?

Mijn merrie houdt van lekker soppen :+ ik had eerst natgemaakt hooi in de tegenovergestelde hoek van de stal, maar dat hielp niet veel, en ik vind het niet prettig dat ze dan voortdurend van de ene naar de andere kant staat te schuifelen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:07

Mooi klaar mee jade, een paard met sophobby. :') daar kan geen bodembedekker tegenop natuurlijk.

Hier had het vannacht al flink geregend.. meh.

@solleke_noah; ik heb het geluk dat mijn vriend het prachtig vindt om pompen/slangen etc te verzamelen en ermee te rommelen. Dus die reed zonder morren met trekker en ibc vat naar de beek, waar onze pomp nog stond van de wei beregenen.
Heb 1 ding wel ontdekt de afgelopen maanden, en dat is dat hij mijn leven echt wel een stuk makkelijker maakt met zijn knutsel en verzamel hobby ;)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:12

Hier ook weer regen........
Solleke, ik voer over een hek van 1.60 heen, dus zo een hoge is handiger.

Bij mij gaan ze aan de wandel mat de hooinetten en die worden dan zo nat en vies dat ik met beperkte handgebruik echt lang aan het vullen ben......... Vandaar de wens voor een andere stevige en goede oplossing.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:15

wij zijn zelf dom geweest. Perceel loopt schuin af en vooraan op de oprit is een drain. Veel watre lipe zo vanuit de bak -> wei -> paddock over de verharding naar die drain. Er was veel zand over en dat is in de paddock gegooid, niet nadenkende dat het nu hoger ligt tegen die verharding.
Overal poelen met water nu in de paddock. Zodra alles in het voorjaar weer droog is moete wij daar iets gaan schuiven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:17

@akshay: zolang de hobby iet té veel ruimte gaat innemen :)
Hier ook 2 mensen die niets kunnen weggooien en een hele schuur vol met vanalles 'wat ooit nog wel eens van pas kan komen' :D

Hier ook veel regen, dus de bolle vannacht weer op stal gehad. De komende dagen gaat het ook weer 'zweterig' voor haar worden met die laag haar en de verwachtte temperatuur.

Mooie vijvers gezien... die ene ligt niet helemaal waterpas :) Of is het de bedoeling dat het daar een moerasgebiedje gaat worden ??

@Olympia96: hoe heb je dat rooster vast gemaakt ??

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:10

DubbelFun schreef:
@akshay: zolang de hobby iet té veel ruimte gaat innemen :)
Hier ook 2 mensen die niets kunnen weggooien en een hele schuur vol met vanalles 'wat ooit nog wel eens van pas kan komen' :D

Mooie vijvers gezien... die ene ligt niet helemaal waterpas :) Of is het de bedoeling dat het daar een moerasgebiedje gaat worden ??

Hij heeft een hele loods waar hij mag doen wat ie wil en ik mn mond over houd ;) ik maak er wel eens grapjes over, maar moet toegeven dat hij of handige dingen heeft of ze beter verkoopt dan hij ze kocht.

Doe vijver ligt inderdaad beetje scheef, maar het was complete snot ondergrond. Op het verkeerde punt staan en je gaat in 1x tot je knie de drab in. Is 3 weken terug ontgraven en grond in gegaan dus zit nog geen stabiliteit in ;) mogelijk zakt hij nog recht door instabiel ondergrond, of scheef de andere kant op :')
Maar we willen vooral moeras/oevertjes/ondieptes maken, bak zit ook deels alweer vol met zand. En de randen gaan we nog met steentjes aanmetselen, watervalletje erbij, oeverplantjes etc. Dus we gaan er vanuit dat het dan niet meer opvalt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:18

Hier nu droog *\o/* Snel de konijntjes voeren haha, paardjes zijn vanochtend al gedaan door vriendlief :D Want vanmiddag gaat 't volgens mij inderdaad wel flink regenen... -O-

18 september hebben wij onze pakjes hooi opgeslagen trouwens.. week ervoor was het gemaaid.. zouden jullie dit nu al voeren? Vind het lastig inschatten hoe lang je zoiets moet laten liggen....

Ziet er goed uit Olympia! Die hoekbak met rooster! +:)+

Handig zo'n vriend Akshay inderdaad :D En thanks voor je pluis-uitleg :D Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:19

Ik heb hier 2 van de 6 even een uurtje op het nieuwe stuk, hopen dat ze wat gesnoeide bramen en brandnetels gaan snacken. Mesten doe ik wel wanneer het droog is _O-

Ideaal zo'n vriend.

Netjes Olympia.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:40

@: niets mis met een stukje moerasvijver hoor; de vogeltjes hier zijn er erg blij mee :) Overigens hebben wij gele tufstenen stapelstenen rond de vijver. De nemen veel vocht op en begroeien mooi met mos of varens.

Net de stal van Boon maar eens leeg gehaald en het schone deel in Peps zijn stal gegooid. Niet dat ik de indruk heb dat ie er in slaapt, maar dan heeft ie iig de mogelijkheid.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:45

_Lorette_ schreef:
We zijn hem nu voor het eerst aan het vullen, dus dat weet ik nog niet. We hebben standaard 4 paarden staan tot een max van 7, maar deze winter slechts 2. Daarom zullen we er nu ook veel langer mee doen.

Onze mesthoop is 8 x 4, met 5 paarden en 2 koeien op vlas kunnen wij een jaar vooruit en houden nog ruimte over. De keerwanden zijn 1,5 m hoog.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:02

Hooi moet minimaal 6 weken liggen alvorens je het kunt voeren. Dit zou dus prima kunnen als het 18 september de bal in is gegaan.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:08

Fleuribelle schreef:
Hooi moet minimaal 6 weken liggen alvorens je het kunt voeren. Dit zou dus prima kunnen als het 18 september de bal in is gegaan.

Thanks :) En is langer liggen dan niet nóg beter? Of maakt dat niet uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:19

Ligt er aan hoe de voerbehoeftes en eventuele allergieën van je paard zijn volgens mij :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:39

Utopia,
Wij bestellen met de hele wijk bij Heg en Landschap. Inmiddels al vier of vijf jaar. Dus hier komen ze het plantgoed met een vrachtwagen brengen. Dit jaar is de bestelling zo groot dat ze een december en januari levering doen.

Leuk om de vijvers te zien en de verhalen te lezen. Wij hebben een vijver met natuurlijke grondwaterstand. Afgelopen zomer stond het water wel 1,5meter onder het grondpeil. Nu nog maar een centimeter of 65/70. Ik ben nog aan het ontdekken welke beplanting tegen dit verschil kan. Vogels en ins cten zijn in ieder geval blij met de vijver. We hebben geregeld een zwerm spreeuwen gehad die kwam badderen, de kwikstaarten komen ook vaak langs en laatst een eenzame gans die even kwam bijtanken.

Voor het hooi in de stal wil ik graag van die voerwanden met spijlen zodat ik ze buiten de stal kan voeren. Ik weet alleen niet wat de meest veilige afstanden zijn. Dus dat moet ik nog achterhalen. Voorlopig zijn we ook nog niet toe aan de stal. Dus ik heb tijd genoeg.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:23

Langer liggen dan gaat de kwaliteit langzaam achteruit. Het hooi kan nu prima gevoerd worden.

Na het persen van de baaltjes hooi dient ca. 6 tot 8 weken gewacht te worden, alvorens het hooi gevoerd kan worden. Het hooi moet afsterven, waarbij het laatste vocht uit het hooi gehaald wordt. Dit proces van nabroeien is belangrijk voor het hooi. Als het hooi gevoerd wordt tijdens het proces van nabroeien dan kan een paard hier last van krijgen, bijvoorbeeld door koliekverschijnselen. Niet alle paarden krijgen last van hooi dat net geoogst is, maar voor de zekerheid kun je beter geen risico nemen. In de eerste 6 a 8 weken bestaat er ook kans op hooibroei, als het hooi nog teveel vocht bevat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:28

suffie schreef:
_Lorette_ schreef:
We zijn hem nu voor het eerst aan het vullen, dus dat weet ik nog niet. We hebben standaard 4 paarden staan tot een max van 7, maar deze winter slechts 2. Daarom zullen we er nu ook veel langer mee doen.

Onze mesthoop is 8 x 4, met 5 paarden en 2 koeien op vlas kunnen wij een jaar vooruit en houden nog ruimte over. De keerwanden zijn 1,5 m hoog.

Als ik zie hoe ver we nu al zijn met 2, dan gaan wij dat niet redden. We hebben hem nu al 1/3 vol. :+ Maar onze wanden zijn ook zeker geen 1,50 m. Ik denk dan nog eerder lager dan een meter. Ik ben niet zo goed in schatten. :')