Ik ben denk ik het perfecte voorbeeld DD; Ik ent al jaren niet meer, nadat kleine (met cushing) na de enting hoefbevangen stond en grote na diezelfde enting een echt gemene oogontsteking stond (daar dacht eerste DA zelfs van dat het maanblindheid was). Ik moet eigenlijk wel weer voor tetanus gaan enten, maar ben er nog niet helemaal over uit, hoe dat dit zit bij DA en welke entstof ik voor moet gaan... Paarden komen eigenlijk nooit in contact met andere paarden en als dit voorheen wel het geval was (vorige stalling) ben ik daar ook heel open en eerlijk over. Plus dat ik eigenlijk niet wil dat bijrijdster komt als ze net van de manege af zou komen en die houd daar keurig rekening mee, is dat wel het geval, dan kleed ze zich eerst even thuis om...
@ohjajoh6: de DA eens vragen of ze voor tetanus getiterd kunnen worden en zoeken of er een entstof is met een andere vulstof.
Anoniem
Geplaatst: 07-04-16 11:12
Oh ja het is de vulstof waar het om gaat idd. ik ga eens googlens op titeren, thanks! Wat ik lees op google , is een titerbepaling alleen maar geschikt bij kleine huisdieren? Of is dit achterhaalde informatie?
Ik weet dat het een paar jaar geleden nog niet geschikt was inderdaad voor paarden. Maar dat kan inmiddels wel helemaal anders zijn.
Het nadeel van tetanus is dat dat niet zoveel met contact met andere paarden te maken heeft, het is geen overdraagbare ziekte. Het is een bacterie die zich gewoon in aarde, vuil en mest bevindt. Misschien wel meer op een stal met veel paarden en mest, maar hij zal ook gewoon bij ons aan huis voorkomen.
kvulden
Geplaatst: 07-04-16 12:12
De dierenarts is geweest. Ik heb Marinka en Rosie beiden een basis enting laten geven. Nu over 3 weken tot 3 maanden moeten ze de volgende. En dan zien we volgend jaar weer verder.
Rosie heeft inderdaad een navelbreuk van 4 cm. Was wel even een grappig gesprek. DE dierenarts kwam er aan lopen en ik stond toen bij mijn drie paardjes. Waar is ze zei hij toen. Het is deze Tinker. hu! hoe oud is ze dan. Ze word deze maand 1. Oh haha dat is een flinke. Ik had zo'n kleine dame voor ogen. Dan wordt mijn verhaal wel iets anders. Maar laten we maar even kijken. Inderdaad een cm of 4 maar ja dat is in verhouding dan wel wat kleiner dan bij zo'n klein beessie. Conclusie we kunnen het nog aankijken. Rosie heeft het geluk dat de breuk wat verder naar achteren zit. Hierdoor zit er geen echte druk op die plek. Hij vond dat het reuze mee viel hoeveel het naar buiten kwam. Het maakt voor de operatie geen verschil om het nu direct te verhelpen of om nog te wachten. Doordat de plek ook wat verder naar achteren zit zit de dunne darm ook niet in de buurt. En het zou ook nu kunnen dat in de loop der tijd het buikvlies er wat voor gaat zitten en daar dan extra steun en sterkte geeft. Wat wel even een dingetje blijft is dat als ze tegen die tijd toch nog niet geholpen is, mochten we een veulen van haar willen dat we dan eerst de buik moeten laten bekijken met een echo. En dan kan het zijn dat het alsnog moet of haar geen veulen laten krijgen.
Ze heeft de enting gekregen. We hadden haar niet eens vast. Ze deed helemaal niks zelf niet iets een zenuwtrekje. Ik geloofde de dierenarts bijna niet dat hij geprikt had. haha. Mijn koudbloedje. Ze doet haar naam eer aan. Marinka stapte echt wel even een meter weg toen de prik erin ging. Die hadden we wel aan het halster.
En ik heb over Rosie contact gehad met de stal waar ze vandaan komt. Ze heeft me via de app laten weten dat ze een bijdrage willen leveren als Rosie geopereerd moet worden. Ook als dit pas is op het moment dat we besluiten om er een veulen van te willen. Ze zegt 50%. Ze zou dit voor mij bevestigen in een verklaring via de mail. Ben benieuwd. Zou het een super meevaller vinden. Helemaal omdat ik er nog niet om gevraagd had.
Naranga
Geplaatst: 07-04-16 12:16
Dat vind ik ook wel super netjes aangeboden! Dat zullen er niet veel uit zichzelf doen. Fijn dat er nu in ieder geval nog niks aan gedaan hoeft te worden, kun je het gewoon nog even aankijken. En als het dan toch moet is ze al weer wat wijzer over de wereld en kun jij nog even rustig door oefenen met de trailer
lizy29
Geplaatst: 07-04-16 12:19
Dat is een heel net aanbod.
Hopelijk is het niet nodig maar toch fijn om het achter de hand te hebben.
spatter
Geplaatst: 07-04-16 12:20
Netjes van de fokker maar hopelijk is het gewoon niet nodig.
Zeker netjes van fokker zeg! En toch wel een opluchting dat het niet direct allemaal nodig is een operatie....
Ik heb ook maar even met DA gebeld en mijn verhaal uitgelegd aan assistente en zij belt mij vanmiddag even terug of het mogelijk is om alleen tegen tetanus te enten en een andere vulstof te gebruiken dan standaard. Ik ben benieuwd.
Heel netjes van de fokker. Ik ben benieuwd wat ze zeggen op de Tetanus-enting en ik zou vooraf willen weten welke vulstof er dan nog meer is, want de meeste die ik ken is allemaal troep (o.a. Formaldehyde)
Voor welke vulstof zou jij dan gaan DD? Want ik weet alleen dat ik het niet meer wil zoals 3 jaar geleden, maar wat er toen aan vulstof is ingegaan, kom ik ook nooit meer achter. Dat is niet zo leuk afgelopen met die DA namelijk allemaal...
Dat vind ik nu dus ook het moeilijke eraan, want ik wil mij niet wederom ergens in laten banketstaaf, maar verstand heb ik er niet van...
Dus als jij daar meer van weet DD, of iemand anders , heel graag! Mag ook via pb, als we hiermee het topic bevuilen?
Naranga
Geplaatst: 07-04-16 13:13
Heb je geen stickers van de entingen in het paspoort zitten? Dan moet de enststof te achterhalen zijn.
Anoniem
Geplaatst: 07-04-16 13:14
Nee heb ik niet Naranga; toen da dacht dat grote dus met maanblindheid stond, heeft hij zijn handen ervan af getrokken. Moet ook heel eerlijk bekennen, dat een sticker op dat moment niet mijn prioriteit was; met de hb had ik wel al ervaring , hoe sneu het ook was voor Mien, maar dat ik dacht dat Lona maanblindheid had, trok mij bijna het ziekenhuis in met mijn hart...
Zonder de naam van de enting is idd de gebruikte vulstof niet te achterhalen. Ik ken buiten Formaldehyde ook Thiomersal (ethylkwikverbinding) maar er komen ook andere methylkwikverbinding voor. Er wordt altijd gezegd dat het uiterst kleine hoeveelheden zijn en dat het eigen lichaam die ook aanmaakt, maar het is gewoon een feit dat er jaarlijks een hoop paarden last hebben van bijverschijnselen van injecties. Soms is het de entstof zelf, maar het wordt veelal geweten aan de vul/reststoffen.
Caily
Geplaatst: 07-04-16 13:34
Spatter, Lola vind het nooit leuk als ik aan haar hoofd zit, maar ik mocht er wel aankomen. Die proppen slijm duiden zonder twijfel op iets niet goed, hopelijk gaat het snel beter!
Tevreden zijn met wat je hebt geeft ook een fijn gevoel Anke!
Jemig, dat jullie zo bezig zijn met hoe oud worden van jezelf en van de paarden. Ik totaal niet, je weet immers nooit hoe het loopt, en je leeft maar een keer. Zou me geen leven zonder paarden voor kunnen stellen, wie weet tzt wel een kind of naaste die ze wilt erven.
Wat bizar kirr, steeds weer wat mankeren maar ook steeds zo weer weg. Gaat de ruin van stalling naar je eigen plekje?
Fabster, chronisch slijmbeurs, auw! Bij mij is hij nu twee keer weg gespoten, hopelijk komt hij niet weet. Helemaal op mijn brede Tonker rijden was toen hels. Kyra is gelukkig vrij smal, ik vrees alleen voor Lola. Maakt het bij jou verschil met wat voor zadel je rijdt?
Zapje, lastige vraag. Ieder paard is anders. Hoe ga je nu te werk als ze iets spannend vindt?
Wat fijn dat het meeviel met Rosie en wat onwijs tof van de fokster!
Enten doe ik gewoon standaard procedure en mijn paarden hebben nergens last van gelukkig.
Ik ga weer werken
Azmay
Geplaatst: 07-04-16 13:36
Interessante info over dat enten, moet ik echt even nalezen als ik weer energie heb
Kiek ze liggen, de verwende nesten
MightyMike
Geplaatst: 07-04-16 13:37
Wat een mooie foto Azmay! Hier zijn ze niet zo relaxed helaas.. Voor 3 weken terug is er een nieuwe pony in de groep gekomen en die heeft nog moeite met wennen, ze ploegen ons hele land nog om
kristelhans
Geplaatst: 07-04-16 13:38
Haha, die foto, te gezellig!! Ik lees ook braaf mee maar soms teveel info om uitgebreid op te reageren. Ik ent standaard vanwege wedstrijden en ik rijd overal en nergens, veel met de paarden op stap naar clinics, keuringen, weekendjes weg etc.
kvulden
Geplaatst: 07-04-16 13:40
Azmay dat is wel weer heel erg verwend. Haha Rosie doet het ook zo als ze de kans krijgt. Wel heerlijk om ze zo op hun gemak te zien
Netjes van de fokker van Rosie! De helft is voor beide partijen een goede oplossing denk ik.
Naranga
Geplaatst: 07-04-16 13:52
Dan wordt het inderdaad wel erg lastig Ohjajoh. Wat je misschien kunt vragen of er tegenwoordig een nieuwe vulstof in gebruik is, die zouden ze dan sowieso niet gehad hebben toen.
Je paarden hebben t maar luxe Azmay, ontbijt op bed!
Mijn vorige paard heeft een keer een reactie gehad op een enting, dikke bult, week stijf maar gelukkig niks ernstigs. Geen idee meer wat we toen voor de enting daarna hebben gedaan, ging om de basis enting. Paarden nu hebben gelukkig nog nooit poblemen gehad. Ik ent wel atijd braaf. Deels ook vanwege westrijden.
Wat fijn van de breuk dat het toch meevalt en 50% door fokker gedaan wordt mochten jullie overgaan tot operatie. heel netjes
Foreverkliek
Geplaatst: 07-04-16 13:55
Geweldige foto azmay!
Heel netjes van de fokker kvulden!
Laatste info over sputolysin; bij een normaal paard moet je altijd 2 potten geven. Pot is op ponyformaat omdat het na openen niet bewaard kan worden. Alles boven de 400 kilo heb je dus 2 potten nodig voor een kuur van 14 of 15 dagen. Gebruik je maar 1 pot dan komt de hoest idd terug. Zeker toen esra nog op stal stond ging er 1 of 2x per jaar een kuur in. Paard kan echt niet tegen stof en hooi natmaken was niet voldoende. Sinds ze aan huis en dus (bijna) altijd buiten staan, nu 9 jaar, was dit volgens mij de tweede keer dat ze wat kreeg. Die zet ik dus nooit meer binnen.
Ja blond he van mij, Naranga. Maar ik dacht dat ik gek werd, toen da maanblindheid constateerde, ben daar ook echt een half jaar mee onderweg geweest. Heb mij toen ook heel goed in zitten lezen en een onderzoek van kliniek Gent uit zitten spitten hierover, waaruit bleek dat de influenza enting inderdaad het uvitus? (maanblindheid/oogontsteking) kan veroorzaken. het is nooit meer terug gekomen (even afkloppen natuurlijk), dus tot nu toe nog geen maanblindheid (want dat is uiteindelijk terugkerende oogontsteking). Maar dat is natuurlijk geen sluitend bewijs wat het nu precies is geweest; de influenza of de vulstof. Maar ik neem het risico met beide niet meer, maar waar doe je dan wel goed aan?
Kirrr
Geplaatst: 07-04-16 14:12
Interessant die info over vulstoffen. Daar ken ik echt nog veel te weinig van.
Azmay, kwam toevallig op jouw topic terecht. Wat een verhaal, met dat zwanger, niet zwanger.