Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:05

Volgens de regenbui bij BR gaat het morgen ook nog de hele dag regenen... of hij moet vannacht ineens harder naar het westen trekken :)
Hierna mag het wel weer 4 weken droog zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:21

Hier is het meest mais er ook al af. De buren hebben zelfs nog ff een paar pakken voordroog kunnen maken deze week.

Maar vannacht hebben we al vorst gehad dus ik ben een beetje bang voor een lange winter.

Die greppel graven kan ik idd laten doen, maar daar missen we 1 ding voor.. GELD _O-
Vanmiddag de bosmaaier besteld, met de klantenkaart (en de nodige punten) toch 10% korting dus dat scheelde weer €85, maar het blijft een hoop geld. En dan komt er nog wat spul bij aan snijgarnituur.

Dus het verbouwen staat ook een beetje op een laag pitje.
En zaken als een greppel graven om de wei wat droger te houden, moet dan maar ff met de hand.
Voordeel is wel dat ik dan ook geen tijd heb om geld aan andere dingen uit te geven :P

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:48

Spatter :') _O- _O- gelukkig heb ik gewoon een hoefsmid dat kan ik tenminste onthouden :+
Fijn dat de loonwerker dat doet [***]! en dat het waarschijnlijk ook vandaag nog af is dan!
Och Palousa en dat met die stenige ondergrond bij jullie? da's een pittige klus! Fijn dat jullie een nieuwe bosmaaier hebben, welke is het uiteindelijk geworden?

Wij moeten ook een nieuwe bosmaaier, hadden er nog eentje op stroom van de vorige bewoner en die is laatst in brand gevlogen toen ik ermee aan het werk was :oo wil nu binnenkort even vragen of ik die van de buurtjes mag lenen en dan even sparen om van het voorjaar een nieuwe te kunnen kopen

Hier blijft het regenen, ik was eigenlijk van plan om te gaan rijden maar ga maar eens wat huishoudelijks doen, zelfs strijken lijkt momenteel haast aantrekkelijker dan nu in dit smerige weer rijden :') ach ja t zal wel een keer weer droog worden

Hoe doen jullie dat van de winter met de paarden die altijd buiten staan en nu ijzers hebben? Hoefsmid komt over 3 weken en zit te denken om ze dan alleen te laten bekappen, vind ijzers modder vorst en sneeuw gewoon niet zo'n fijne combi, onze vorige paarden hadden geen ijzers dus lekker makkelijk. Toen we Elsa net hadden kregen we precies nog wat dagen met sneeuw en had ze iedere keer van die ijsklompen onder haar voeten/tussen de ijzers, ik vond dat echt helemaal niks ben toen geloof ik 12x per dag gaan hoevenkrabben :o maar aangezien ik binnenkort ander werk heb en dan minder vaak thuis ben gaat dát iig niet lukken en aangezien ze net hersteld is van een pittige blessure door uitglijden krijg ik al de zenuwen bij het woordje winter ^) :=

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:53

Ik laat in de winter sneeuwrubbers tussen het ijzer zetten, en bij ijs en sneeuw draai ik van die kleine stiftpuntjes, wideapunten, in. Dat vind ik ideaal, mijne wil niet zonder ijzers, slijten ze teveel en wordt ze kreupel

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:58

En met ijs glijden ze dan ook niet uit fokfanaat?
"vroegah" stonden onze paarden 'gewoon' op een pensionstal - in een stal dus daar had je eigenlijk geen zorgen over zoiets als sneeuw buiten en ging je gewoon in de binnenbak rijden :+ inmiddels zijn onze ideeen over paarden houden toch wel wat veranderd en de paardjes die we nu hebben willen/kunnen helemaal niet in een stal dus ehh beetje wennen voor ons dus :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:59

Hier voorheen altijd mijn ruin op blote voeten in de winter maar dan moest ik wel zoveel rekening houden met rijden dat het irritant werd.. nu heeft hij eindelijk mooie, goede hoeven en als ik hem nu weer blootsvoets zet moeten we in het voorjaar weer opnieuw beginnen en loopt die arme knul 4 weken als een plank van de spierpijn... gisteren net een nieuw rondje rondom beslag gedaan en begin december krijgt hij alleen voor sneeuwbeslag om dat eens te testen. Achterhoeven bloot. Hij slijt zijn voeten ook sneller dan dat ze kunnen groeien en heeft platvoeten en een steile voorhoef. Zo blij met mijn smid..Beer heeft nog nooit zo mooi en correct op zijn peuties gestaan! En wij maken gewoon onwijs veel kilometers dus dan moet ik hem ook helpen daarin als ik dat zo nodig wil.

Mijn merrie staat op blote voeten en kan de afstanden tot nu toe prima blootsvoets aan dus zolang dat goed gaat. :j

Ik heb beide paarden gereden vandaag, in het bos, lekker galop training in de regen. :') Was heerlijk achteraf. Paarden lekker op de wei aan t smikkelen en ik met een grote mok thee en joggingbroek en pantoffels bij de houtkachel, net als nu. :P

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:04

Vivat schreef:
En met ijs glijden ze dan ook niet uit fokfanaatD

Nee die trippelt dat overal overheen, onvoorstelbaar hoeveel grip die kleine puntjes opleveren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:43

We deden op stal ook weleens op maat gemaakte (eigenlijk gewoon een beetje in de vorm geslepen en hopen dat het past) plaatjes die we over de zool zetten en dan met stiften vast zette. Dit was wel alleen voor de buitenritten in de sneeuw.

Vivat, ik heb een stihl fs 410 besteld. Dat is er een die net onder de professionele zit (volgens de verkoper hadden die buiten dat het wat sneller maait, niet echt veel voordelen tegenover die ik nu krijg).

En als ik bij het graven ergens stenen, keien of rots tegen kom dan probeer ik er eerst maar gewoon overheen te gaan en als dat niet kan dan moet het er maar langs.

Ik doe trouwens ook niet veel meer dan 20 meter per keer hoor :) denk dat ik nog een meter of 150 te gaan heb voor ik deze kan "aansluiten" op de greppel onderin de wei die ik deze zomer al gegraven heb. Hier liep altijd al water, maar dat over een stuk van 2 meter breed, en hoop het met deze greppel ook een beetje droger te kunnen houden.

Vorig jaar was er nog 1,5 ha (van de 3ha) onbruikbaar door alle natte ellende. Kijken hoe dat dit jaar gaat.
En anders blijven ze maar op de bovenste ha, of op de wei waar ze nu staan.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:15

Ohw het land is om te huilen....... Wat een nattigheid.

Pippin bij Hjala weghalen lukt niet meer haha hij neemt stroom voor lief met Z'n dikke vachtje.

Ik laat de ijzers er afhalen als ze op zijn.
Van de winter op blote voeten! Kan evt schoenen aandoen als het niet werkt!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:37

Weer een stapje verder. De paarden stonden vandaag met z'n drieën in de stal. Yes.

Ik ga hier ook graven om een regenpijp in de grond te leggen. Van de paddock naar de sloot. 30 meter. Dat is een klusje. Ik ga de drainage ook zelf ingraven. Misschien dan even een graafmachine huren. Een loon werker is me nu te duur.

Ik ben bezig met et schrikdraad. Daarover heb ik een vraagje. Ik heb een paar T punten. Van de beide zijkanten komt lint en van het derde stuk komt zo'n handgreep. Weten jullie daar een mooie oplossing voor als isolator?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:52

Wij gebruiken voor dat soort T-stukken van die metalen isolatoren in de vorm van een 8. Even een linkje zoeken...
poortgreep-isolator
Laatst bijgewerkt door Hilary op 16-10-15 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:54

Ok bedankt voor jullie adviezen en tips :) ik ga alle opties met de smid bespreken, hij zal er misschien ook nog wel handigheidjes/tips voor hebben want met 5-versnellingen pony's is er ook nog wel een beetje kans op 'gangengerommel' als we ineens iets veranderen. Voel me af en toen net een kneus/beginner nu met de IJslanders is toch ff anders dan rijpaarden en das dan wel een nadeel van aan huis dat je niet even aan je stalgenoten ofzo kan vragen, gelukkig hebben we dit topic +:)+ ben ik echt serieus blij mee en heb al zoveel geleerd van jullie en alle vragen en verhalen _/-\o_
Dat klinkt goed de bosmaaier Palousa! Hopelijk bevalt deze en kan hij ook het zwaardere werk bij jullie goed aan :) respect hoor zo in die stenige grond scheppen! Mijn mams komt origineel uit servie daar ook veel harde rotsachtige grond, toen mijn opa en oma nog leefden en we daar nog op zomervakantie gingen vaak geholpen in de tuin etc is toch even andere koek dan Hollandse zand en klei gronden :Y)

O en nu Lisa_vera? Laat je ze gewoon bij elkaar? Kan dat?

Heerlijk dat het nu zo goed gaat Kvulden! Zijn daar niet van die speciale isolatoren voor?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:56

Kan je daar geen gewone simpele poortisolator voor pakken?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:00

fokfanaat: Hebben ze dan ook geen last van van die ijsklompen als ze in de sneeuw lopen? Zou wel ideaal zijn :oo dan ga ik dat ook maar eens vragen bij de smid, gezien ik er ook een heb die voorijzers heeft.

Vivat: Da's niet handig nee, als je bosmaaier halverwege in de brand vliegt. Ach ja brandt misschien wat je wilde maaien ook weg :')

kristelhans: Lekker gereden dus :D Ik moest het toch echt met een kantoordag doen vandaag :P

palousa_boy: Ben benieuwd of het echt gaat helpen, zo'n greppel! :)

kvulden: Fijn dat het zo goed gaat tussen de paardjes!

Poeh, zojuist een trekkertje + baksleep gekocht :D hij wordt volgende week gebracht, gisteravond zijn we erbij gaan kijken :) Wel zo fijn, de bak lekker goed bij kunnen houden.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:11

Over nat land kan ik (nog) niet meepraten. Paard staat nu in een hit actief stal. En denk dat hij in maart aan huis pas weer op het land komt. In de winter is het op de pensionstal niet te doen op t land (kleigrond). Straks in Brabant hebben we gelukkig zandgrond!

M'n Haflinger staat sinds half augustus weer op blote voeten. Ik had de ijzers eronder voor de endurance. Ivm de verhuizingen start ik toch even niet (en t wedstrijd seizoen is volgende week voorbij). Het was even wennen, maar sinds afgelopen week lijkt het goed te gaan.

Het is idd de bedoeling om een PP te maken voor de paarden bij ons huis. We hebben buiten de 50000m2 wel nog meer ruimte voor ze hoor.
Maar het plan was sowieso al om een PP te maken. Gun m'n paarden echt lekker gras, maar houd m'n Haflinger graag slank.

Kristelhans, zou best kunnen dat we elkaar eens op een wedstrijd hebben gezien!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:13

Nee door een rubberzooltje tussen het ijzer ook geen klompjes

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:16

Liseef oh helemaal jalours. Trekkertje met sleep hmmmmmm

Die isolatoren ken ik wel, maar ik heb lint en het is niet de bedoeling dat ik drie handgrepen plaats. Dus hoe maken jullie dan het lint aan zo'n isolator?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:22

kvulden schreef:

Die isolatoren ken ik wel, maar ik heb lint en het is niet de bedoeling dat ik drie handgrepen plaats. Dus hoe maken jullie dan het lint aan zo'n isolator?
Knopen :D Die gebruik ik idd ook bij plekken waar handgrepen en draad bij elkaar komen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:25

Afbeelding
Dit is de stroom water die geloosd word boven in onze wei.
Afbeelding
Hier had ik al een stukje gegraven, maar niet genoeg dus het water liep nog over de randen van het "stuwmeer" dit was altijd nog veel erger.

Afbeelding
Al het blauwe was met veel regen altijd onbruikbaar omdat het geloosd water diagonaal over de wei naar beneden liep.

Afbeelding
En die gele lijn ben ik nu aan het graven, waarvan ik hoop dat minstens 3/4 van het water daar naar beneden gaat.

De wei binnen de rode randjes is van ons

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:29

Wil liever niet knopen ;-)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:36

kvulden schreef:

Ik heb thuis ook zon punt. Die die er dwars op staat is de opening? Zal ff plaatje zoeken van wat ik gebruik. Ben maandag pas thuis voor n foto

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:39

Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:40

Je hebt hele mooie lintverbinders maar ook poortgrepen met zo'n stukje eraan. Wij hebben beide. Ik ben allergisch voor knopen..haha, wil het graag strak en netjes hebben. Wil morgen wel een paar foto's maken voor je als je wilt?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:05

Caily die heb je dan aan de vaste linten? En zeg maar de rechter kant van de foto doe je in het oog? En dan is er ruimte genoeg om in een oog er een handgreep erbij in te doen?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:12

Die hebben wij ook! En ja, je klemt ze tussen een draai isolator en dan kun je je poortgreep aan de ene kant kwijt en het lint kun je netjes aan de andere kant kwijt. Aan de achterkant van de poortgreep heb je ook verschillende opties; knopen of klemmen met een systeem. :j In de winkel heb je zoveel keuze.. weet nog dat wij er tureluurs van werden haha!