Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miepmier26

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:32

Xutopia, wij hebben al veel te veel wilgen staan... Tussen de wilgen gaan we op termijn de vlechtheg maken. Ik heb erin staan meidoorn, blauwe bes, rode kornoelje, hazelaar, zwarte bes, beuk en 5 rozen. Op twee andere plekken hen ik ook nog beukenhagen aangeplant. En natuurlijk weer eens teveel besteld dus in het weiland nog was “bosjes” gemaakt van wat over was.

En alles zit in de grond! Nu kapot, morgen na mijn werk zal ik wat foto’s maken en ze plaatsen (dat lukt me inmiddels ook

Goed idee die hooistomer! Wij maken het hooi voor de kleine pony iedere keer nat met de gieter. Maar als het vriest niet en dat merk je dan meteen met hoesten.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:33

Leuk al die hagen die langs komen, kleed een erf altijd mooi aan.

Afbeelding
Zandtest bij de shet, hier echt blij mee (komt het er eindelijk in echt grote hoeveelheden uit zetten ipv mespuntjes).
Ze is ook nog niet eerder zo slank en actief geweest, dus denk eindelijk op de goede weg.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:48

Plantjes zijn leuk! Wij hebben met gesnoeide wilgentakken bijna helemaal rondom het terrein wilgen geplant. Zijn al hele bomen geworden en bijna allemaal gelukt.

Hier bezig aan het 'bouwen' van een mestput/opslag. Ben benieuwd hoe groot die van jullie zijn?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:27

Ik ben benieuwd naar foto's van jullie aanplant/beplanting.

Ik wil hier ook planten, maar ik weet gewoon niet goed hoe ik moet beginnen. Ons stukje grond is nog helemaal leeg, op 1 wilgje na.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:47

@nimmy: dat is best wel veel. Wat geef je dat het er af komt ??
@kirr: die hier is 3x4 en 1 mtr hoog, deels ingegraven.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:15

Ik twijfel nog steeds erg tussen betonnen mestopslag of een afzetcontainer die dan een paar keer per jaar wordt omgeruild.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:17

Dais_ schreef:
Ik ben benieuwd naar foto's van jullie aanplant/beplanting.

Ik wil hier ook planten, maar ik weet gewoon niet goed hoe ik moet beginnen. Ons stukje grond is nog helemaal leeg, op 1 wilgje na.

Wat zou je graag willen? Een bloesemhaag (meidoorn, sleedoorn, gelderse roos, hondsroos,...) rond je stuk grond, of aan één zijde, is heel leuk in de lente (bloesems) en herfst (besjes). De haag eenmaal uitgegroeid is ook een fijne plek voor vogels om te nestelen en kan als extra afscheiding voor de paarden dienen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:23

DG die van jou had ik idd al tegengekomen! Ziet er super handig uit. Wij gaan echter voor betonnen opbouw.
Heb een oppervlakte van 6x3,5 beschikbaar.

Solleke, eten de paarden van zulke beplanting?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:27

DubbelFun schreef:
@nimmy: dat is best wel veel. Wat geef je dat het er af komt ??
@kirr: die hier is 3x4 en 1 mtr hoog, deels ingegraven.

Gekookt lijnzaad, nu weer even met vlozaad erbij.

Mesthoop hier ongeveer 2x5 beton gestort met wandjes

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:29

Kirrr schreef:
DG die van jou had ik idd al tegengekomen! Ziet er super handig uit. Wij gaan echter voor betonnen opbouw.
Heb een oppervlakte van 6x3,5 beschikbaar.

Solleke, eten de paarden van zulke beplanting?

De mijne eten soms wel meidoorn, maar door de stekels heel beperkt (sleedoorn, gelderse roos en hondsroos blijven ze vanaf)

Bij ons Regionaal Landschap (met zo'n haagplantacties) kan je ook wel een speciale 'paardenhaag' bestellen: https://www.rlnh.be/nieuws/behaag-je-paardenweide

(ik heb geen aandelen :') )

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:38

Belker schreef:
Ik twijfel nog steeds erg tussen betonnen mestopslag of een afzetcontainer die dan een paar keer per jaar wordt omgeruild.

Hoe ziet zo'n afzetcontainer eruit?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:53

Leuk Utopia!

Mijn planten komen ook pas in januari aan. Ik kon kiezen tussen december en januari en door alle vertraging met de bouw hier heb ik voor januari gekozen. Mijn fruitbomen moet ik wel nog deze maand ophalen en planten. Ik heb er zo'n zin in! Ik hoopte alleen dat ons huis al zou staan... Dat had het makkelijker gemaakt.

Vandaag ben ik voor het eerst met Roos een stukje van het erf afgeweest. Ze was zo braaf! Ze durfde alleen bij terugkomst het afstapje de paddock niet in te nemen omdat het een beetje glad was. Meisje toch... :knuffel: Uiteindelijk deed ze het gelukkig wel en wilde ze daarna ook nog wel knuffelen. Nilay vond het maar niks dat ze weg was en lied dat luidkeels horen. Hij was direct weer rustig toen ze terug was. Nog even door oefenen voor beide dus. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:58

sow dat is veel zand!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:22

@ solleke_noah; foto's alleen van na de pluisjes op mijn telefoon. Heb even moeten zoeken.
Afbeelding
Afbeelding

Het begin van de nieuwe vijver is ook gemaakt vandaag. Vol gepompt met water uit de sloot, en binnenkort wat planten uit de andere vijver over zetten.

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:29

boemel schreef:
Belker schreef:

Hoe ziet zo'n afzetcontainer eruit?

Dat is gewoon zo een puincontainer van een plaatselijke loonwerker. Maar die huur ik dan per jaar en als die vol is wordt ie omgewisseld en moet ik de mestafvoer betalen. Het voordeel is dat het een container is, due ik kan per keer bepalen waar die moet komen, nadeel is dat beperkte hoeveelheid en de kosten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:44

Kirrr schreef:
Hier bezig aan het 'bouwen' van een mestput/opslag. Ben benieuwd hoe groot die van jullie zijn?

5 x 7 meter hier. De keerwanden zijn een meter hoog, denk ik?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:21

Akshay schreef:
@ solleke_noah; foto's alleen van na de pluisjes op mijn telefoon. Heb even moeten zoeken.
[ [url=m/UiJITN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1NojQl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het begin van de nieuwe vijver is ook gemaakt vandaag. Vol gepompt met water uit de sloot, en binnenkort wat planten uit de andere vijver over zetten.

[ [url=m/QApaUH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat een mooie vijver is die eerste zeg <3

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:35

@Nimmy, jeetje wat een berg zand :oo hoe krijg je dat voor elkaar?

Leuk al die plantjes, willen wij ook nog eens doen hier zodra we de tuin gaan aanpakken. Maar dat zal nog enkele jaren duren haha.

Hier stond vandaag een buitenrit met de ruin op de planning maar die kon niet doorgaan omdat ik koorts en keelpijn had en moest testen.
Gelukkig negatief!

Mn werk ook blij want morgen weer 1e werkdag na ruim een week vakantie :=

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:46

_Lorette_ schreef:
Kirrr schreef:

5 x 7 meter hier. De keerwanden zijn een meter hoog, denk ik?

Hoelang doe je ermee en voor hoeveel paarden?
Zou precies de wanden horen willen als een meter...

Karin, veel beterschap. Heb het idee dat er weer veel mensen ‘gewoon’ ziek zijn.

Solleke, bedankt voor de link!

Mooie vijvers! Wil ik ooit ook wel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:52

We zijn hem nu voor het eerst aan het vullen, dus dat weet ik nog niet. We hebben standaard 4 paarden staan tot een max van 7, maar deze winter slechts 2. Daarom zullen we er nu ook veel langer mee doen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:18

@karin, sinds van de zomer bezig het eruit te krijgen. Week kliniek en spoelen met paraffine hielp niet, daarna steeds vlozaad geven en met lijnzaad begonnen. Toen ging het heel langzaam maar er kwam wat uit. En nu eindelijk echt veel wat los komt. Shet van 1 jaar, vanaf begin bezig met ontzanden. In eerste instantie elke zandtest negatief, pas op foto te zien hoe vol ze zit/zat.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:21

Solleke_Noah schreef:
Akshay schreef:
[ [url=m/UiJITN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1NojQl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QApaUH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat een mooie vijver is die eerste zeg <3

Dankjewel. Enige nadeel is de abrupte oever. Daardoor weinig badderende vogels. Het is een geschenk want hij was al zo. Vorige eigenaren boden excuses aan voor het "verwaarlozen". Toen die pluis erin kwam dacht ik :o van de zomer dus ook speciaal naar de beek gegaan om water te halen voor bijvullen. Kraanwater vonden we zonde :')

Qua mest.. Ik heb er nu nog te weinig plaats voor,in de winter sowieso. Maar ben vandaag gestart met een proef om paardenkak tot briketten voor de kachel te persen. Zou een nuttige toepassing zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:21

Jeetje wat zijn jullie hard gegaan hier.

Ik was te druk met aan de bak werken en rondrijden.

Afbeelding

Gave beplanting allemaal zeg. Hier moet eerst het een en ander weg.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:42

Malenka schreef:
Leuk Utopia!

Mijn planten komen ook pas in januari aan. Ik kon kiezen tussen december en januari en door alle vertraging met de bouw hier heb ik voor januari gekozen. Mijn fruitbomen moet ik wel nog deze maand ophalen en planten. Ik heb er zo'n zin in! Ik hoopte alleen dat ons huis al zou staan... Dat had het makkelijker gemaakt.

Vandaag ben ik voor het eerst met Roos een stukje van het erf afgeweest. Ze was zo braaf! Ze durfde alleen bij terugkomst het afstapje de paddock niet in te nemen omdat het een beetje glad was. Meisje toch... :knuffel: Uiteindelijk deed ze het gelukkig wel en wilde ze daarna ook nog wel knuffelen. Nilay vond het maar niks dat ze weg was en lied dat luidkeels horen. Hij was direct weer rustig toen ze terug was. Nog even door oefenen voor beide dus. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Ohhhh... moet je ze hier in Zundert ophalen?! <<) <<)
Wat fijn dat je met Roos hebt gewandeld! Dat niet alleen kunnen blijven komt vast goed met oefenen inderdaad! :j

Leuk om al jullie ideeën te horen met de plantjes, krijg ik ook weer ideeën van :D

Wij hebben de plantjes nu even hier:

Afbeelding

Oei Karin! Gelukkig een negatieve test!!

Leuke foto Jolijn!! :D

Wat bedoel je met pluis(vijver) eigenlijk? :') Kan me er niet zoveel bij voorstellen :=

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 07:04

Wauw Robijntjah, gave foto, mooi licht!

Veel het en landschap bestellers. Zag dat ze geen nieuwe bestellingen meer aannemen.

xXutopiaXx schreef:
Wat bedoel je met pluis(vijver) eigenlijk? :') Kan me er niet zoveel bij voorstellen :=

Stonden planten in de vijver, die hadden we wat gesnoeid want was de kant op gekomen etc. En opeens nog het "gras" bloeien en leek het net of er plukjes katoen in zaten. Opgezocht en dat moest wel veenpluis zijn. Al zoekende bleek zijn ondergrond te bestaan uit veenmos. En dat zijn redelijk specifieke planten, gevoelig ecosysteem, regenwater gevoed systeem etc (Ik begeef me op solleke_noah haar terrein nu :') )

Puntje bij paaltje heb ik vanaf dat moment die vijver zowat heilig verklaard en vond ik hem leuk geworden. :D