Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:57

O wauw! Terug van 13 paarden! Dat is een stap! Ik vind 5 al veel! Maar een span in de dubbel heb je er wel meteen 2 tegelijk. Dat schiet tenminste wel op.

Zo n muil blijft leuk. Maarja, ik heb er al zoveel. Moet je daar ook weer wat mee. En 40 jaar padt niet in mijn leeftijdsbegroting. Zit ik tot ruim in de 80 in de paarden. Dat zie ik toch niet zitten... :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:39

fabster waarom niet?

Ik ben 50 en ga er gewoon vanuit dat ik minstens 90 wordt en dan is juist een muildier erg prettig om te rijden.
Koningin van Engeland rijdt ook nog steeds :j

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:42

Hihi...die muildieren hebben wel wat.

Zeikenat geworden vanavond met Wondergirl. Daarna wel een mooie regenboog gezien.
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 00:14

Pfff... MiniMe zo jong nog, tjonge, ik wist niet eens dat dat kon :o :(:)

Sure_Lee, een bronchoscopie kan een DA aan huis maken. Hopelijk valt het mee
Wat een prachtige foto van jou en jouw moeder!

Welkom Jotoma! In welke hoek van drenthe zit jij?

Solleke_Noah. Naar Belgie is voor mij met paard weer veel te ver. Maar Caily is naar Brabant verkocht en het veulen naar Poppel, ik weet niet waar jij zit? Hebben jullie nu een huurhuis dat jullie ondanks het mooie aanbod van land blijven doorzoeken? Let met regenwater van dakgoten opvangen wel op dat er geen asbest op het dak zit...

Welkom Alja. Jij was toch van de mini-manege nabij Hoogeveen?

Welkom Evelien!

:(:) Lynn_Nikita

<3 Malibu

Ik duim morgen kvulden. Enne, gezond paard wil je graag gezond houden, dus operatie zal in dat geval nodig zijn om erger in de toekomst te voorkomen!

Fabster, even balen nu, maar het voorjaar en de zomer zijn nog lang. Als de magnesium echt blijft helpen, wees blij dat je het nu ontdekt en niet half september als de mooie dagen bijna op zijn ;)
Grappig van die stopweek, ik doe dat half bewust ook. Niet zozeer om de zoveel weken, maar eens in de zoveel tijd als ik het wat drukker heb dat ik mn schouders ophaal, dan staat ze maar een weekje stil. Merk eigenlijk niet veel verschil, Kyra wil eigenlijk altijd wel. Enige wat ik merk is dat wanneer ze langer dan een week niet mee gaat ik de eerste paar km een paard heb met ontploffingsgevaar, maar ontploft is ze nog nooit dus het valt allemaal eigenlijk reuze mee.

Vrienden van mij hebben ook 3 paarden waarvan 1 nat hooi moet hebben. Hun vullen 8 - 9 grote netten per etmaal en spuiten deze rondom nat met de tuinslag, voor hun paard is dat voldoende, en het werk valt te overzien. Alhoewel, ivt een baaltje van de kruiwagen in een bak mikken is het in een hooinet doen ook veel werk.

Tussen de kaken onder de tongspier, maar dan aan de buitenkant, spatter? Daar heb ik mijn dierenarts eens naar gevraagd, dat had een van mij ook bij vlagen, maar die mankeerde verder niks. Het is een overijverige...... ben het even kwijt. Maar in ieder geval kon het geen kwaad en als .... weer klaar was met overijverig reageren verdwijnt het vanzelf weer ofzo.

Hilary, heb jij een superwelsh?! 45kg hooi per dag :j :wow:
Hopelijk valt het mee met jouw ruin.
Kyra weegt ca. 480 kg en meet 1.52m. Ze is voor een Tinker niet breed, beetje friesenbouw (maar andere nek)

Azmay *\%/* HEERLIJK!

sputolysin moet ik onthouden en googlen ;)

Jemig, dapper besluit Elan, fijn dat je gevoel er goed bij is.

Doet me denken aan mijn verkopen van afgelopen jaar. Stuk voor stuk erg blij mee.
De eerste was Carrera. Zij is terug naar de fokkers die haar een paar dagen terug hebben verkocht aan hun bijrijdster. Carrera blijft bij hun in pension staan :)
De tweede was Kyano, vandaag weer een lading foto's, hij is gekocht zonde bezichtiging, extra spannend, maar die mensen zijn er zo blij mee!
Toen volgde Bibi, haar kan ik live volgen via de cam van de opfok. Erg leuk!
De dag daarna Caily, haar mis ik absoluut het meeste, maar met de eigenaresse van haar heb ik ook met meeste contact. Beestje heeft en doet het daar erg fijn, dat geeft rust.
En de laatste was Bo. Daar kreeg ik gisteren nog een update van. Die is lekker met zijn nieuwe eigenaresse alles aan het ontdekken. Bo kan daarbij wat lastig zijn, maar zijn eigenaresse komt er goed doorheen en is nog steeds erg gek op hem gelukkig.

En zo zie je maar, verkopen kan ook best heel leuk zijn, stuk voor stuk fijne contacten en fijne plekjes en baasjes. Tuurlijk gaat het gepaard met moeilijke momenten en tranen, maar met een resultaat als deze zou ik de volgende keer absoluut weer dezelfde keuze maken.

Wordt een muildier zo oud?

Mooi plaatje Anke!

Ik ga maar eens slapen, anders loopt morgen mn planning in de soep. Moet om 09:30 van huis en wil daarvoor Kyra nog vlechten. En heb 9 uur slaap nodig gok ik, dus ergens wordt er al iets heel krap :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 00:39

Caily was het ook gevoelig op die plek bij jou paard?
Het is inderdaad precies daar :j

Ik heb vanavond alles nagevoeld.
Het zit links onderin , ongeveer ter hoogte van de eerste kies of net daarvoor.
Er zitten daar behoorlijke kwijlproppen :r
Boven kan ik overal aan zitten, zowel links als rechts, nergens pijn, ook niet bij de voortanden.
Rechtsonderin valt ook goed mee.
Buitenom is het nergens pijnlijk op het bot , alleen dus tussen de kaak in bij de kinriem plek.
Nadat ik dit geconstateerd had , gelijk de spuit met medicatie rechts toegedient en dat ging gelijk veel gemakkelijker.
Daarna begon hij wel zonder al teveel moeite aan zijn meusli.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:07

Nu hopen dat de medicatie goed helpt en Blue snel herstelt.

Klinkt als een paar super verkopen. Hier besloten dat ik even rust wil. Geen pony-verkopen. Geen nieuwe verzorgsters of bijrijders. Gewoon even lekker zoals het is. Stabiliteit.

Offerte voor beklinkeren en nieuwe stal zijn binnen. Nu gaan inplannen. Buren lief aankijken of ze de materialen via hun wei mogen brengen. Zij gebruiken deze niet zelf. Staan twee keer per jaar koeien op van een boer.
Is ook best vervelend. Zit ingesloten tussen weilanden. Die amper gebruikt worden. Echter wil niemand ze verhuren of verkopen aan 'het Nederlandse meisje'.
Na tien jaar heb ik het opgegeven en ben ik vorig haar begonnen met investeren in mijn eigen stuk. Maken we daar maar wat moois van. Had tien jaar lang gespaard voor als 1 vd buren hun weitje toch wilde verkopen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:12

Caily, de 45 kg is gelukkig voor alle vier ipv voor één Welsh := Ze staan samen, dus dan moeten ze allemaal nat hooi. Alleen even natsproeien heb ik nog niet geprobeerd. Eerst even die hoest er weer uit, daarna gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn.

Was het misschien een overijverige speekselklier?

Edit: verstandige besluiten Anke :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:45

spatter schreef:
fabster waarom niet?

Ik ben 50 en ga er gewoon vanuit dat ik minstens 90 wordt en dan is juist een muildier erg prettig om te rijden.
Koningin van Engeland rijdt ook nog steeds :j

Mijn vader is in de 70 en hij vindt het werk echt heel zwaar worden. Zeker als het nat is. Dus ik heb alles zo gekocht, dat ik (waarschijnljk) rond 70 uit de paarden ben. Ik ga er dan vanuit dat mijn paarden 30 worden. Maar ik weet niet hoe ik er tegen die tijd in sta hoor. Ik ben nu 44.

Ik moet zeggen, dat de pijn in mijn lijf toch weer mee valt. Dat was laatst ook al zo. Meestal is het zo dat de dag na het rijden rustig begint, maar die avond heel erg, de ochtend dáárna ook heel erg en dan wordt het in de loop van dag 2-3 minder. Dus als ik meteen de volgende ochtend na het rijden pijn heb, hou ik al rekening met 3 dagen flinke pijn. Maar dat verandert dus. Gisteren voelde ik het flink, maar richting de avond zakte het al af. Ennu gaat het best goed. Doet die training voor mij toch ook iets.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:13

Fabster, fijn dat je pijn meevalt! Duimen dat het zo blijft.

Mooie regenboog Anke. Hier gisteren de klusjes ook tussen de buien door gedaan.

Hoesten en nat hooi, ken ik alles van. Zal blij zijn als ze terug gras hebben, zodat het natmaken beperkt is tot een portie voor de avond.
Die sputolysin kende ik niet. Kan je daar misschien wat meer over vertellen?

Veel 'medische' problemen hier. Hopelijk allemaal snel opgelost.
Hier ook van het ene in het andere met de merrie, van serieus mank zonder oorzaak naar terug goed, naar een blein, dan weer inenting rhino en sinds gisteren het andere been dik.
Gelukkig vanochtend precies terug geslonken, straks nog eens koelen en hopen dat het zo weg trekt. Staat al 5 weken stil.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:14

Knap elan! Hele stap. Goed dat het bevalt.

Nu met die zomertijd ben ik steeds s avonds weg tot dat het echt donker is, klusjes in de wei etc. Nu wil mijn vriend een xbox. Prima, als ik dan weg mag :p Heerlijk om savonds nog buiten te kunnen zijn. Knap ik weer van op.

Caily, je hebt gelijk wat betreft die onzekerheid, ik geloof ook zeker dat dat het voor een gedeelte is. Ze is 7. Maar hoe krijg je een paard zelfverzekerder? Eindeloos oefenen doen we al. Overal mee naar toe ook. Het is een heel gevoelig paardje (volbloed).

Vervelend van die pijn fabster! Ik heb er misschien over heen gelezen maar wat voor pijn is het?

Nog gefelicteerd spatter! *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:33

Sputolysin werkt op de bovenste luchtwegen voor lichte gevallen. Ventipulmin werkt in de longen en verwijdt de longblaasjes zodat ze meer lucht krijgen, verdunt het slijm en voert het af én is ontstekingsremmend.
Bij mijn oudje werkt Sputo maar een weekje en dan is het hoestje terug.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:38

Bedankt DD! Klinkt misschien wel is iets goed om te proberen. Paard staat met een licht hoestje, omdat hij gevoelig reageert op het stof in de stalling.
Heb spijtig genoeg ervaring met ventipulmin. Dat is inderdaad wel straf spul. Hoop dat nooit meer nodig te hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:42

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:44

Zapje schreef:
Knap elan! Hele stap. Goed dat het bevalt.

Nu met die zomertijd ben ik steeds s avonds weg tot dat het echt donker is, klusjes in de wei etc. Nu wil mijn vriend een xbox. Prima, als ik dan weg mag :p Heerlijk om savonds nog buiten te kunnen zijn. Knap ik weer van op.

Caily, je hebt gelijk wat betreft die onzekerheid, ik geloof ook zeker dat dat het voor een gedeelte is. Ze is 7. Maar hoe krijg je een paard zelfverzekerder? Eindeloos oefenen doen we al. Overal mee naar toe ook. Het is een heel gevoelig paardje (volbloed).

Vervelend van die pijn fabster! Ik heb er misschien over heen gelezen maar wat voor pijn is het?

Nog gefelicteerd spatter! *\o/*

Ik heb een chrinische slijmbeursontsteking aan de psoasspier. In het bekkengebied dus.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:44

Nee, die kende ik niet. Als je rondkijkt op internet zijn er wel 200oplossingen voor longen. Kan nooit goed kiezen. Dus als ik dan hier een positieve ervaring lees ben ik wel bereid het te proberen.
Jij hebt hiermee ook ervaring dan?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:47

Ja, eerst dacht ik van niet maar na een poosje toch wel. Onze ruin heeft een kuch over gehouden toen ze tijdens mijn ongeluk elders moesten staan voor een jaar.Ze stonden daar in binnen stallen en tegen de tijd dat ik weer een klein beetje mobiel was, was het al een zware kuch met slijm e.d. Die werd erger en erger en niets hielp. Nu staat hij op een onderhoudsdosering op het moment en dat gaat goed. Zo nu en dan een droog kuchje en dat is het.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 07-04-16 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:48

Goede morgen van achter glas ziet het er heerlijk zonnig uit maar er waait een vies koud windje.
Blue ging onder het afdak staan , uit de wind, dus ik heb ze daar maar weer het hooi gegeven.
Dit hooi is een stuk beter als het vorige want ieder sprietje gaat op, behalve bij Blue, daar blijft een derde liggen van wat ik geef.

fabster fijn dat de pijn meevalt vandaag +:)+

Mijn vader is 80 en mijn moeder is 76 en beide doen ze nog steeds heel goed mee.
Ik heb ook allemaal opa's en oma's gehad die in en tegen de 90 werden en ook ooms en tantes worden oud.
Ik zeg altijd dat onze familie onkruid is :))

Blue krijgt trouwens Quadrisol en dat schijnt een soort ibrufen te zijn voor paarden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:49

Klinkt goed!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:50

fabster rot plek om zo'n ontsteking te hebben :(:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:52

Kirrr schreef:
Klinkt goed!

In het begin voerde ik ze in een stukje appel, nu eet hij ze gewoon met de brokjes mee op, het ruikt vrij sterk de kruiden en dan zal de smaak ook wel zo zijn denk ik dan. Nu is hij aan de smaak gewend en eet ze netjes mee met de brokjes. Na 2 verpakkingen merkte ik pas echt resultaat. Niet zoals bij de referenties staat al binnen een week. Dat was bij mij dus met 2 maanden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:53

Interessant artikel over entingen.. (lang, maar staan rake dingen in).
http://hl.depaoloequineconcepts.com/?q=node%2F6

Ik heb in de loop der jaren al die vrij-verkrijgbare middeltjes tegen hoesten al wel eens geprobeerd, maar niets hielp langdurig. Venti is troep, daar ben ik het direct mee eens. Vandaar dat ik het afwissel met mensenpufjes.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:01

Mijn COPD'er (die ik niet meer zo mag noemen denk ik) heeft gelukkig van niks last zolang hij nat hooi krijgt, geen bodembedekking en frisse buitenlucht. Was ook absoluut geen schade te zien aan zijn longen. Hoewel hij toen echt serieus ziek geweest is.

Maar nu merk ik dat mijn ruin na 3 maanden op stalling toch last heeft van het stof. Hoewel hij al nat hooi krijgt (ze vergeten het af en toe wel volgens mij, dus zal regelmatig ook wel droog hooi eten).
Wil hem dus even uit de omgeving weg halen en dan iets geven om de longen te helpen. Dus verwacht ook geen wonderen. Heb alleen deze maand nog stalgeld betaald. Maar had dus nog wel gehoopt van er nog even te kunnen van genieten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:04

Dat artikel over inenten is inderdaad wel interessant. Krijg alleen bij elk van die artikels steeds het idee dat er nog weinig is dat je goed kan doen. Alles heeft voor en nadelen en het is zo moeilijk om te weten of je het goed doet. En elk paard is ook anders.
Ik ben alleen bang dat als je niet inent en je paard toch die specifieke ziekte krijgt.. wat je misschien had kunnen vermijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:11

Het is met enten gewoon belangrijk dat je de omgeving in de gaten houdt. Bij paarden-aan-huis (zeker als je geen wedstrijden rijdt) heb je een veel lagere infectie-graad en van dat vulmiddel is bekend dat het heel veel reacties geeft.
Dat Rhino was nieuw voor me.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:50

Zapje heb hier hetzelfde. Nu ik in de avonduren buiten kan zijn, voel ik me dan echt ff happy.
Kids in bed en ik lekker bij de paardjes.