het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:50

Jeetje 16 pas.
En dan ook pepperspray hebben, hoe komt hij er aan?

Ik heb 4 paarden gehad, een tijdje 3 en nu 2.

Tussen 3 en 4 merkte ik betreft werk niet zoveel verschil.
Tussen 2 en 3 wel. Raar als ik het zo opschrijf.

Ik vind ergens 3 paarden voor mijn gevoel echt veel meer werk.
Maar het is niet alleen bij de stal doen, maar ook bijvoorbeeld een vliegendeken op doen. Maar ook de aandacht, nummer 3 schiet er te vaak bij in.

Ook betreft kosten, 2 keer hoefsmid ach dat gaat wel, maar 3 keer, poeh poeh wat een bedrag.
ergens is dat psychisch echt anders bij mij. :?

Toch zit ik wel eens aan een derde te denken, want het heeft ook voordelen.
Mijn merrie maakt zich druk als ik met de ruin weg ben.
Niet dat ze de stal afbreekt, maar rondjes draaien en hinniken. Ze pakt ook wel wat hooi, dus voledige paniek is het niet, maar toch.
Daardoor ga ik veel minder weg met de ruin. Terwijl ik die voorheen op de trailer zette en ook naar de hei gingen. Of gewoon vanuit hier anderhalf uur weg.
Dat doe ik niet meer.... Zo zonde.
Mijn ruin is 17, gaat nog goed met hem, maar er komt ook een dag dat die ritjes niet meer gaan. Dan denk ik ik moet er nu profijt van maken de jaren dat het wel kan.

Dus ik zit ook wel wat op de paginas te kijken van paarden te koop....maar weet niet wat ik dan wil...
Daarom wilde ik een veulen uit mijn merrie, ook een echte pennydroom, een keer een eigen veulentje.
Maar dat is helaas niet gelukt ;(
Heb haar niet drachtig gekregen... dus nu verder denken.

Dus sta er ook behoorlijk dubbel in

Maartje_M

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:17

Audesta schreef:
Oooh dat voelt altijd zo zeurend naar Maartje. Succes in bed :=

Donderdag wordt de cruzado gekeurd. Hoe dichterbij het komt hoe spannender ik het vind en mijn hoofd doet rare dingen :')

In bed ging prima, opstaan daarentegen... :x
Kan me voorstellen dat de spanning toe neemt. Hoe laat donderdag? Als in, moet je dan ook nog de hele dag wachten of ben je snel aan de beurt?

Joyce ook spannend!

Hier ook 4 paarden (waarbij voor 2 verzorgsters erbij) en dat is echt veel naast werken en gezin. Officieel zijn 2 pony's voor de kinderen maar die hebben toch ook begeleiding nodig en rijden niet structureel genoeg, dus uiteindelijk ben ik er nog mee bezig. Ik overweeg wel eens er eentje te verkopen, maar kan geen afstand doen dus dat plan strandt altijd snel weer. Ik werk nu tijdelijk wel wat minder ivm andere omstandigeheden en dat scheelt wel iets in de stress, maar het blijft veel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:21

@dp: hoeveel jaar zat er tussen van 4 naar 3 en van 3 naar 2 ??
Want ik merk dat jaren ook behoorlijk gaan tellen en ondanks dat ik er nu 1.5 heb, merk ik qua uitmesten dat het veel zwaarder is. De paddocks niet zo, maar nu ze weer 's nachts op stal staan is het uitmesten bij de shet echt een drama; die kleine drolletjes zitten overal tussen en met de mestvork pak je ook geen 'hoop' beet.
En veulentjes zijn leuk, maar wat een zorgen heb je dáár weer van. Ik was al blij dat ik ze 6 maanden heel wist te houden, laat staan 3 jaar :)

En 17 is wat mij betreft nog jong :) Boon is nu 27 en doet het nog prima; ze is iets minder enthousiast buiten, maar die buien had ze 10 jaar terug ook. Aan de andere kant zit er bij tijd en wijle nog voldoende 'humor' in om het interessant te houden :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:22

Ik had dat ook even gemist Horsii. Gefeliciteerd!

Succes met de keuring Audesta. Heb even gemist wat het voor een paard is.

Goed om te lezen hoe jullie meerdere paarden ervaren.
Ik denk dat als Diekke met pensioen gaat, ze naar een pensioenadres gaat. Veel leuker voor haar qua ruimte en niet alleen achter hoeven te blijven.

DP,we wonen vlakbij de Duitse grens, bij de buren kan je Pepperspray halen :(
Wat jammer dat het fokken niet gelukt is. Weet je wat de oorzaak was?

Vanmorgen is Mir weer gereden. Eerst aan de longeerlijn en ze was direct heel braaf. Na een tijdje mocht ze los. Omdat ze zo erg aan mij kan plakken en niet meer met de ruiter bezig is, heb ik haar zonder praten of knuffels losgeklikt en ben op afstand gaan staan om te kijken wat dat zou doen.

Dat had gelukkig het gewenste effect, want haar focus kwam nu bij de amazone. En ze heeft een aantal rondjes fijn rondgestapt. Vaak haltgehouden, veel knuffels en complimenten gekregen en toen was het genoeg voor vandaag :o.
Donderdag krijgt ze weer een guasha behandeling en zondag wordt ze weer gereden.

Hierbij het linkje
https://www.instagram.com/reel/C-4m7Cig ... xkZWFweDdi

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:31

DF
Niet heel veel, dat is best snel gegaan in tijd, dus ouderdom is daar geen oorzaak in.

Boemel, Dat ziet er heel ontspannenuit, fijn!

En geen idee waarom.
Ze had steeds een mooi ei maar het pakte gewoon niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:39

Het blijft natuur en je moet gewoon geluk hebben.
Toen Boon met 3 weken weer gescand werd was de apparatuur blijkbaar niet schoon genoeg want ze kreeg fikse koorts (40+) en ik was er van overtuigd dat ik een gekookt ei had en was het dekken (op die manier) ook zat, maar het leefde nog en er is een mooi veulen uitgekomen (Moony).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:47

Dankjullie voor jullie ervaringen. Ik denk dat ik er nog eens goed over na moet denken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:50

Veel plezier Joyce!

Drukke dag Horsii!

Hier twee paarden en twee tijdelijk van de buurman die ik alleen water hoef te geven. Heb zat plek maar tijd is de beperking. Tijdje 3 van mezelf gehad maar besloten dat niet meer te willen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:56

Wij hebben er nu 5 staan en qua werk vind ik dat echt wel pittig, niks om te rijden momenteel maar qua verzorging en alles bijhouden vind ik het echt wel veel. 2 lijkt me zalig

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:15

Hier hebben we er 3, in oktober weer 4. Toen we hierheen verhuisden hadden we er ook 4 (mijn 18 jarige is vorig jaar aan koliek overleden). In totaal maar 1 om licht te rijden, dat scheelt wellicht (al miste ik dat vooral in mijn afgelopen jaar zonder een rijbare pony).
We hebben dan de 'kapotte' 7 jarige (b pony), mijn 3 jarige D pony, 2 jarige C pony en D pony veulen.

In de winter is het inderdaad bikkelen, ook omdat ik dan weinig kan qua trainen (gebrek aan bak en verlichting). Ik vind 4 wel prettig wbt op stap gaan met 1 of 2 van de groep, 1 achterlaten is niet echt een optie voor mij.
Ik vind een groepje wel echt heel leuk, maar ben ook jong en relatief fit.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:18

Ja klopt, inmiddels alweer 23 weken.
Bedankt.

Hier komt er ooit een derde bij, een kinder pony.

Vervelend dp dat ze niet dragend werd, weet je ook waardoor?

Mir hard gewerkt, knap.

Hier met de herplaatser met mn handen in het haar.
Heeft voor een vermoedelijke allergie op de appoquel gestaan wat niet meer werkt, vorige week een City point injectie gehad, maar het verergert alleen maar.
Hierdoor denkt de dierenarts aan een auto immuunziekte.
Leuk een herplaatser haha.

Maandag wordt hij gecastreerd en nemen ze gelijk biopten af van zijn plekken.
Kost genoeg zo. Maar hij is ontzettend lief en Jody onze Mechelaar is gek op hem.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:41

Wat een sneu gezicht... en de hond heeft zo'n mooie kleur ;(

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:12

Gefeliciteerd Horsi! Leuk.
Ah wat sneu voor de hond en waardeloos voor je portemonnee…

Hier ook veel verschil gemerkt tussen 2 of 3 paarden (en 2 shetten).
Ben blij dat de ruin hier 1,5 jaar geleden weg is gegaan. Die deed altijd met zijn been door de mest halen, dan had je niet een hoop maar 1 m2 te doen. Daarvoor ook 3 paarden hier gehad en het is zoveel meer werk. Rondje erf ochtend past het niet in 1 grote kruiwagen. Slowfeeders extra vullen, extra voer plek etc. Sinds ik alleen 2 grote merries heb sowieso veel rustiger, geen gedoe meer met hengstigheid. Op de kleine shet ruin reageren ze niet.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:19

Gefeliciteerd Horsii.

Triest van de herplaatser.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:38

Gefeliciteerd horsii.

Ik heb 2 volwassenen en een veulen. En ik vind met veulen erbij wel meer werk doordat de stal zoveel natter is. Ik hoef er ook geen drie volwassen dieren te hebben. Dus ik snap wel dat van 2 naar 3 teveel is maar kan me goed voorstellen dat 3/4 dan weer niet uitmaakt omdat eea. Er toch al op meer ingesteld, alles wordt al groter ingeslagen, etc.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:43

Prednison geen optie voor de herplaatser?

Mijn vorige grote hond ( als pup uit buitenland) had SLO ( ook auto immuunziekte) en daardoor prednison en maar 7 jaar oud geworden en 1 herplaatser staat ook op de apoquel ( bij haar werkt het gelukkig wel op de huis alleenog snel last van de oren)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:53

Ik heb 3 pony’s. Ergens vind ik 2 genoeg, maar 3 is wel erg gezellig. Ik ben fanatiek met 1 pony en zou liefst ooit wel weer gaan rijden of ik wil fanatieker mennen met een span. In beide gevallen moet er dan wel een 4e komen.
Voordeel is dan wel dat ik 2 om 2 kan wandelen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:17

Lynn_Nikita schreef:
Prednison geen optie voor de herplaatser?

Mijn vorige grote hond ( als pup uit buitenland) had SLO ( ook auto immuunziekte) en daardoor prednison en maar 7 jaar oud geworden en 1 herplaatser staat ook op de apoquel ( bij haar werkt het gelukkig wel op de huis alleenog snel last van de oren)

Een 3 jarige hond continue op prednison ga ik niet aan beginnen.
Pak je nog steeds de oorzaak niet aan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:44

Autommuunziekte kun je vaak niet anders aanpakken maar ik hoop dat je een andere manier vind

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:50

Volgens mij wel een knapperd!

Netjes van mir :D

De keuring is om 9.30 u al dus lekker op tijd. Daarna janken denk ik :+

Het is mijn eigen merrie die gekeurd gaat worden boemel en daarna dan dus verkocht is als het goed is. Bij afkeuring blijft ze lekker bij mij en ga ik het anders aanvliegen in een constructie met bijrijdster maar dan komt er voorlopig dus ook geen ander peerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:54

Dat wordt wel een spannend dagje dan :)

Hier regent het al een tijdje.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:15

Hier waait alle regen langs. Volgens de radar krijgen we straks misschien nog wel echte regen en over een kwartiertje een bui. Ik ga dus even de paarden nog droog van de wei trekken en de maskers af doen :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:24

Spannend Audesta. Zal duimen!
Alleen klinisch?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:31

Nope ook röntgen.

Heb mooi een staprondje van ruim een uur gemaakt, dat doet zij het liefst :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:02

DubbelFun schreef:
@Hutcherson: met 2 ruinen en dan ineens een merrie erbij zou ik bang zijn voor macho-gedrag (vechtende ruinen en evt een dekkende ruin).

@boemel: je hebt dus echt wel geluk gehad!

Dat ging hier inderdaad niet goed met een merrie erbij. Heb nu dus alleen een ruinen kudde.