Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:31

Wat we hebben.. uhmm.. meidoorn, hondsroos, zwarte els, hazelaar, beuk, wilde appel, zwarte populier, zwarte bes, aalbes, egelantier, schietwilg, geoorde wilg (? :') ), kraakwilg, gewone vlier, winterlinde, zomderlinde en gelderse roos :D En dan de meeste in bosjes van 25, sommige 5 of 10 :D Ben zó benieuwd hoe het gaat groeien! :D

Hoor inderdaad veel over dat het enorm uitgesteld is, wij wonen er wel maar 3km bij vandaan.. misschien hielp dat?! :? We moesten de straat uit en daar was 't :') Helemaal top! :D Echt een heel leuk bedrijf! En zó dankbaar dat iemand hier Heg & Landschap heeft genoemd, anders had ik er nooit vanaf geweten! :+:

Lijkt inderdaad helemaal niet zoveel hè Jade! :D 385 plantjes en geen rughernia! :D Of het nog steeds zo 'niet heel veel' lijkt als we alles moeten gaan planten, weet ik zo net nog niet :')

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:46

Gaaf Utopia! Wij hebben ons rot gezocht naar wilde appel, en meidoorn in haag vorm en voor boom. Niks gevonden..

Wel vandaag de vijverbak nog opgehaald, vriendlief weet nog niet dat ik hem deels vol zand wil gooien als ie is ingegraven. Is zomaar een rechthoekig ding, maar het is een begin..

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:50

Misschien heeft Heg en Landschap nog?

Gaan jullie een vijver aanleggen?! :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 21:58

Wat eens reacties om elke keer bij te lezen.

Wat leuk al die plantjes en een vijver.

Wij hebben vandaag een hooistomer zelf gemaakt. Ik schrok me de paasei van wat ze nieuw of zelf gemaakt kosten op marktplaats.

Nu voor 50€ klaar. En werkt als een tierelier.
Oude koelkast omgebouwd. Passen 2 volle hooinetten in.
Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:10

xXutopiaXx schreef:
Misschien heeft Heg en Landschap nog?

Gaan jullie een vijver aanleggen?! :D

Graag gedaan ;)

En door mijn promoties zijn ze uitverkocht :P

Helaas krijg ik de mijne pas eind januari ;( We hadden ze dit jaar graag vroeger gehad zodat ze de meer de tijd hadden om te wortelen als die van vorig jaar. Maar we zullen wel zien...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:12

carika schreef:
kvulden schreef:
Best nog veel schapen ook. Ik dacht misschien kan 2 of is dat niet goed voor de schapen. Misschien kan ik er eerst wat lenen, om te kijken of het bevalt. Voer je de schapen dan ook nog bij? In de wei staat veel zuring en klaver.

Er is iemand die oussant rammetjes uitleent, die kun je vast zo vinden via Google.

Dank je, ik ga eens zoeken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:32

Prairy schreef:
Graag gedaan ;)

:D :* :D

Ja... eind januari is wel echt heel laat.. en tijd van bestellen heeft ook niets uitgemaakt, want we zaten volgens mij allemaal zo'n beetje tegelijkertijd..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:51

Akshay schreef:
Gaaf Utopia! Wij hebben ons rot gezocht naar wilde appel, en meidoorn in haag vorm en voor boom. Niks gevonden..

Wel vandaag de vijverbak nog opgehaald, vriendlief weet nog niet dat ik hem deels vol zand wil gooien als ie is ingegraven. Is zomaar een rechthoekig ding, maar het is een begin..

Ik heb vorig jaar zowel een wilde appel als meidoorn bij Paard & Plant gekocht. Zijn geen grote planten maar dat worden ze vanzelf.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:21

Leuk! :D Waar heb jij ze neergezet? Als in: losstaand, of in een haag? Ik weet nog niet helemaal precies wat ik met alle plantjes wil gaan doen :=

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:43

Hier komt een, 3e, vijver ja. In de voortuin ligt er al een (met veenmos en veenpluis en allemaal leuke insectbeestjes) en aan het betegelde afgeschermd terras ook een kleintje. maar we willen er in de nieuwe aan te leggen tuin nog een. Niet zozeer een vijver maar meer inrichten als een poeltje, met een klein watervalletje en veel beplanting en schuilgelegenheid er rond. Vriendlief had al een bak, lag nog bij zijn ouders. Meteen lekker kilometers gemaakt met zijn trailer dus lekker ervaring opgedaan.

Heg en landschap ga ik eens opzoeken. Regio Zundert is wel te doen.
Via internet krijg ik ze steeds wel gevonden ook de planten, maar ik wil liever fysiek shoppen ofzo voor dit.

Hebben wel kardinaalshoed, kornoelje (red sibirica oid) en rozenbottelstruikjes gehaald. In elk geval íets.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:59

xXutopiaXx schreef:
Leuk! :D Waar heb jij ze neergezet? Als in: losstaand, of in een haag? Ik weet nog niet helemaal precies wat ik met alle plantjes wil gaan doen :=

Het is mij niet helemaal duidelijk of je op mij reageerde :+ maar ik heb al een paar honderd meter meidoornhaag staan en hier zaten gaten in dus vandaar de aangekochte meidoorn. De bomen heb ik los geplant. Meidoorn is hier al tegen de 100 jaar oud (volgens de vorige bewoners) aan het worden dus het zijn echt flinke struiken.

Ik wil eigenlijk nog een wal gaan maken tegen de wind in de wei maar ik heb enkelbandletsel opgelopen vorige week dus voorlopig koop ik nog maar even geen plantjes om te planten. Kan niet eens zelf mijn paarden buitenzetten of uitmesten, laat staan dat ik met mijn krukken een reeks kan gaan planten.

Ik had ook gekeken naar Heg en Landschap maar de hoeveelheden waren te groot voor mij. Ken verder ook niemand in de buurt die planten wilt dus ik koop wel wat los bij paard en plant dit jaar weer. Of nou ja, waarschijnlijk volgend jaar.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 08:08

Leuk Utopia, veel variatie. Ben benieuwd naar het resultaat.

Wat vervelend Marloes beterschap!
Hier is gisteren de rubberen puzzel vloer in de schuilstal gelegd, mooi geworden :-)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:37

Het gaat hard hier haha. Het lukt me net om bij te lezen door de week.

Gaaf Utopia! Het ziet er inderdaad l*llig uit maar ik durf te wedden dat dat schone schijn is hahaha.

Hier echt last van mijn enorm hengstige merrie (december, serieus....) die de Halflinger geen moment met rust laat. Het is wachten tot het moment dat hij erop springt. Tot nu toe wil hij wel maar durft nog niet vanwege het vele dominante gedrag wat ze tot nu toe heeft vertoond (dreigende achterpootjes). Ik hoop maar dat dat zo blijft want heb geen zin in al dat gewicht van hem op mijn merrie
Afbeelding

En ik zou nog even terugkomen op de houten hooi ruif en of het werkt.

Afbeelding

Nou nee dus. Of ja, wel iets, maar niet genoeg. Ben zo klaar met de hooiverspilling dat we aan de slowfeeders gaan. Mijn man heeft dit gemaakt voor de ruif in de stal:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En verder bezig met het aanpassen van de ibc om er een slowfeeder constructie aan te maken. Kijken of het zo helpt :+

Hier is iedereen nog in diepe rust. Ik denk dat ik een bosritje ga maken. Het is zo mooi mistig nu

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:43

Afbeelding
Afbeelding
Lang geleden iets geplaatst hier, lees wel bij af en toe, maar jullie gaan wel heel erg hard! Dit jaar 2 paardjes in laten rijden en gisteren in Zundert 200 planten opgehaald. Ze staan bijna allemaal, straks nog wat gaten boren...... Als het allemaal aanslaat zal het zo mooi worden en dan over een paar jaar de heg vlechten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:46

Klinkt als een mooie mengeling utopia :D wij hebben zaken zoals meidoorn, gelderse roos enz samen gezet in een haagje. De wilgensoorten kan je in principe ook wel samenzetten, wil je ze op termijn gaan knotten? Zaken zoals Lindes zou 'k apart planten, die kunnen heel mooi uitgroeien als ze wat ruimte hebben (zijn prachtige bomen!)

@miepmier: ook al zoveel plantjes opgehaald, super :D

@Olympia: oei, dat is lastig! Staat ze nu ook nog hengstig in december, haha. Vriendin die dierenarts is had hetzelfde (met haar 25 jarige merrie waar ze een ruin bij had gezet, ineens mega hengstig :roll: ) en ze heeft haar merrie iets gegeven tegen de hormonen, daarna is de rust weergekeerd.

@Akshay: leuk, vijvers :D die met veenpluis klinkt super leuk, foto?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:16

@belle_boef: handig die opzet, wat voor rooster heb je onderin liggen ? Nieuw zijn die dingen idd schreeuwend duur. Reden waarom ik die van mij ook zelf gemaakt had van een XL-kliko (360 ltr).
Als de rubber sluiting het gaat begeven (en je raakt teveel druk./stoom kwijt) zijn 2 eierkist/span-sluitingen heel handig; die trekken de boel mooi strak aan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:41

Allemaal aan de plant, ik ben benieuwd hoe het er over aantal jaar uitziet als die sprietjes mooie struiken geworden zijn. Als ik meer grond had zou ik dit ook wel willen maken, voor nu even prio op het huis zelf

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:46

Solleke_Noah schreef:
Klinkt als een mooie mengeling utopia :D wij hebben zaken zoals meidoorn, gelderse roos enz samen gezet in een haagje. De wilgensoorten kan je in principe ook wel samenzetten, wil je ze op termijn gaan knotten? Zaken zoals Lindes zou 'k apart planten, die kunnen heel mooi uitgroeien als ze wat ruimte hebben (zijn prachtige bomen!)

@miepmier: ook al zoveel plantjes opgehaald, super :D

@Olympia: oei, dat is lastig! Staat ze nu ook nog hengstig in december, haha. Vriendin die dierenarts is had hetzelfde (met haar 25 jarige merrie waar ze een ruin bij had gezet, ineens mega hengstig :roll: ) en ze heeft haar merrie iets gegeven tegen de hormonen, daarna is de rust weergekeerd.

@Akshay: leuk, vijvers :D die met veenpluis klinkt super leuk, foto?

Ohhhhh zou je please willen vragen wat dat was? Het is echt een kwestie van tijd voor hij erop springt. Ze is zó aan het zeuren bij hem.
En inderdaad net zo extreem hengstig als in de zomer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:51

Regumate?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 11:00

DubbelFun schreef:
@belle_boef: handig die opzet, wat voor rooster heb je onderin liggen ? Nieuw zijn die dingen idd schreeuwend duur. Reden waarom ik die van mij ook zelf gemaakt had van een XL-kliko (360 ltr).
Als de rubber sluiting het gaat begeven (en je raakt teveel druk./stoom kwijt) zijn 2 eierkist/span-sluitingen heel handig; die trekken de boel mooi strak aan.

Voor nu een raster met gaten van 2x3cm
Valt alleen wel veel hooi doorheen maar verspreid alles wel goed.

Het teveel aan stoom gaat er nu uit aan de gaten die de koelkast van zichzelf had.

Alleen de deur zit nu los. Palletje wa afgebroken dus daar moeten we nog mee aan de slag

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:40

@Olympia: 'k vraag het na!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:47

Voor hengstigheid: frambozenblad en als ze krampen ook kamille erbij voeren. Super goedkoop. Heb hier een merrie die stond letterlijk de hele dag krom en piste de andere merries voor hun hoofd ( ja echt zo hengstig). De hele hengstiheid is zo goed als weg bij mijn paard daarmee. Ze is nog wel hengstig maar ik merk er vrij weinig meer van

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:20

Wat een verschil is daar toch ook in.
Ik heb bij Boon nooit enige hengstigheid gemerkt tót Peppy er bij kwam; toen zag ik haar echt plasjes doen en 'knipogen'.
Overigens heeft Peps net even kennis gemaakt met Boon haar achterbeen... zij vond dat dit ene hooinet van haar was. Gelukkig kon hij nog gewoon een drafje achter me aan doen toen ik wat in een ander net deed voor hem......en nu staan ze weer samen uit één net te eten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:00

Wat leuk! Iedereen plantjes halen in Zundert! :D
Thanks voor de tips Solleke! :D Ik wilde inderdaad een haag maken met wat variatie erin en wilde deels bomen gaan knotten, zodat je ook een haag krijgt, de zwarte els werd mij bijv. aangeraden om als windkering te gebruiken. Maar vind het énorm moeilijk om keuzes te maken wat ik waar ga zetten en hoe ik die ga snoeien, of laat ik ze uitgroeien enz :') Maar lindes dus sowieso lekker boom laten worden, da's mooi.. want voor boom-plekjes had ik er ook een aantal gereserveerd inderdaad :D

Jij gaat de heg dus vlechten miepmier! Werd mij ook gevraagd door het bedrijf waar ik de plantjes ging halen, maar had ik ook nooit over nagedacht haha. En welke plantjes ga jij dan vlechten? Wilg?

Was inderdaad een reactie op jou Marloes haha :P Wat ruk van je enkel zeg... beterschap :(:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:18

Olympia96 schreef:
Het gaat hard hier haha. Het lukt me net om bij te lezen door de week.

Gaaf Utopia! Het ziet er inderdaad l*llig uit maar ik durf te wedden dat dat schone schijn is hahaha.

Hier echt last van mijn enorm hengstige merrie (december, serieus....) die de Halflinger geen moment met rust laat. Het is wachten tot het moment dat hij erop springt. Tot nu toe wil hij wel maar durft nog niet vanwege het vele dominante gedrag wat ze tot nu toe heeft vertoond (dreigende achterpootjes). Ik hoop maar dat dat zo blijft want heb geen zin in al dat gewicht van hem op mijn merrie
[ [url=m/xJZiXt.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik zou nog even terugkomen op de houten hooi ruif en of het werkt.

[ [url=m/zvbYve.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou nee dus. Of ja, wel iets, maar niet genoeg. Ben zo klaar met de hooiverspilling dat we aan de slowfeeders gaan. Mijn man heeft dit gemaakt voor de ruif in de stal:

[ [url=m/JevHjF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UbIg5M.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jCoAC7.jpg]Afbeelding[/url] ]

En verder bezig met het aanpassen van de ibc om er een slowfeeder constructie aan te maken. Kijken of het zo helpt :+

Hier is iedereen nog in diepe rust. Ik denk dat ik een bosritje ga maken. Het is zo mooi mistig nu

Had antwoord, het is Chorulon: https://www.my-msd-animal-health.nl/pro ... /chorulon/