Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:21

Mijn merrie krijgt koliek van psyliumvezels....... Dus dan is het middel erger dan de "eventuele" kwaal. Ik geef in het najaar standaard lijnzaadolie.

Ruinen krijgen straks van die brokjes, die ik bestel bij de paardendrogist. Mijn Lompe Lolly heeft grote problemen met psyliumvezels :') :') :') , blijven allemaal in grote klonten onder zijn bovenlip kleven, net een aap als hij het heeft gegeten.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 601?v=True

Bij deze brokjes geen "onderlipkleefklonten".
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-15 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:21

Ik heb denk ik wel 10 esdoorns om de paardenbak staan. 1 staat apart. Daar moet ik een vergunning voor aanvragen. Die is heel dik. Er stond er nog 1 naast die mocht zo weg. Dus dat hebben we gelijk gedaan. De andere bomen staan in een singel. De rechter helft zijn berken en de linker helft zijn esdoorns. We mogen de singel onderhouden. Dus er ook bomen weghalen, maar de singel moet blijven bestaan. En op het stuk bij de esdoorns staan alleen esdoorns. Dus dat word dan lastig. Tot nu toe is nieuwe aanplant niet aangeslagen en dan duurt het nog jaren voordat het een beetje een boom is. We hebben het al wel uitgedund, maar er staan er dus nog genoeg. Kan ze niet allemaal dood laten gaan.

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:33

Thanks iedereen! Goud topic is dit toch zeg, het is al geregeld!

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:02

Kwa bomen enzo heb ik echt te weinig kennis.... Als ik jullie zo hoor zou ik dat toch eens wat beter moeten weten!

Koliek van psylliumvezels joh? Die had ik nog niet eerder gehoord!
Hier af en toe een weekje aan de Psylliumvezels. Binnenkort maar weer eens doen!

Tamara: gaat redelijk met m'n teentje hoor! Haha hij doet het best aardig.

Pippin gaat goed staat nog steeds apart helaas!

En ohw....... Wat is de weide nat......

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:07

Ja de wei....oeps....die gaat nu echt ri zwembad. Heb ze om 4 uur binnen laten halen. Verzopen katjes

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:13

Ja hier ook de bak weer een modderpoel. Was net zo lekker droog. Volgens jaar echt draineren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:08

Ik heb voor het eerst in elke stal een plakje stro gelegd waar ze van kunnen eten, op gaan liggen, onderpiesen ;) etc.
Ik schrok hoeveel stro 1 plakje van een kleine baal was. Andor en de Arabier hebben ooit op stro gestaan maar de shet niet.
Kan iemand mij gerust stellen dat ik morgen geen koliekaanval ga hebben?
Als ze dat allemaal binnen zouden schrokken.. Ze hebben overigens zo goed als onbeperkt hooi in hooinetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:09

Hier staat ook weer aardig wat water in de paddock. Ik heb ze maar eerder binnen gezet.

Ik hád idd psyllium te koop, maar wat ik nu nog heb is voor eigen gebruik :D
Als dat volgend jaar op is dan kijk ik wel weer of ik weer 25 kilo koop :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:13

Ik heb wel eens physllium bij PN gekocht. Maar zowel voor, tijdens als na de kuur geen zand in de mest aangetroffen. Dat doe ik dus niet meer, pony wou het ook niet goed eten, wat een geklieder.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:19

Als ze hooi hebben vreten z vast geen stro yontheke. Tenminste. .Hier niet

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:20

Ik lees al vanaf het begin van dit topic mee. Heb al eens wat vragen gesteld hier, en vind het tijd worden om me eens voor te stellen ;).
Ik ben Judith, heb een 9 jarige Haflingerruin waar ik endurance mee rijd. En een 1,5 jarige AVS hengstje die in de Eifel in de opfok staat. 1 maart krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis en dan komen de paarden aan huis (Nap met een vriendje, jaarling blijft nog even in de opfok).
We gaan weer terug naar Brabant, waar we ook vandaan komen. Komen dicht bij een bos te wonen, dus ideaal met de endurance!
En vandaag zijn we rond gekomen wbt de wei.... We hebben 5000m2 bijgekocht! Daar ben ik echt heel blij mee!!

Tot de tijd dat we gaan verhuizen zal ik mee blijven lezen. En als ik ze heb, vragen stellen!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:46

Nou live verslag. Ze hebben hun neus er eens ingestoken en hebben zoiets van wat ligt die troep hier nu weer in onze stal te doen.. Ze komen uiteraard wel net van de wei en kregen hun voer dus ze zijn wel dik gegeten. Al denk ik dat het stro er al niet mee uit ziet tegen dat ze trek krijgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:03

Ik geef juist een halve tot een hele plak stro van een grote baal, voor een paard en een pony. Doen ze het prima op. En dan allebei nog 1 plakje hooi van een kleine baal, voor de smaak. Nog nooit problemen van gehad.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:10

Andor heeft ooit verstoppingskoliek gehad van stro. Maar dat lag eerder aan het management van die stal dan aan Andor of het stro. Daar ben ik zo snel mogelijk gaan lopen. Nadien nooit nog problemen gehad gelukkig.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:31

Hier eten ze ook graag wat stro, gelukkig ook nog geen problemen mee gehad. Elsa en Strákur (de IJslanders) krijgen afgemeten hooi en kunnen dan nog wat stro bij knabbelen, ik gaf ze eerst meer met het idee 'onbeperkt hooi' en dat deden ze onbeperkt hooi eten :+ denk dat we ook te goed/rijk hooi voor ze hadden want ehh ze werden nogal breed :o nu zijn ze weer bijna netjes op gewicht
Sportpony krijgt wel zoveel hooi als ze wil, die wordt niet snel dik en is netjes op gewicht

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 06:34

Welkom NafNap :wave:

Spannend de sleutel!! en gefeliciteerd!! :D

Gypsy...zaadjes zijn eenvoudiger...geen geklieder ook :j

Hier beginnen ze ook pas aan het stro als het hooi op is en als ze net van het gras komen staan ze eerst een tijd uit te buiken :)
Yontheke...verkeerd stalmanagment kan echt voor een hoop ellende zorgen

Vivat... _O- ik begin hier ook niet aan onbeperkt hooi...en gras het ik ook alweer wat beperkt in uren.Gras is nogal lang en errug lekker als ik de jongens mag geloven.Stelletje lekkerbekken :Y)

De boel is hier ook weer aardig nat,gister na het gras maar weer paddockarrest gegeven.Voordat het donker werd het stro maar wat bijgevuld...was bijna schoon op.Zijn altijd zo blij om een nieuw netje te krijgen...altijd zo gezellig als de hele bups lekker droog onder het afdak staat met neus in de bak <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:17

@hafnap: welkom en veel succes met je nieuwe huis.
5000 m2 klinkt alsof een PP (paddock Paradise) een leuke aanvulling kan zijn, want heel lang zul je met het gras niet doen met 2 à 3 paarden.

Hier ook een natte paddock en tijd om te drogen krijgt ie ook niet.

Stro begin ik niet aan; teveel bulk op de mestbult en de bonte vreet zich er ongans aan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:18

Ik heb blijkbaar echt geluk, want er is nog nergens geen modder te zien..
Het gras begint te groeien! Was al bang dat de zaadjes dood zouden zijn door de koude, maar het blijkt toch goed te komen.

Heb toch rubberen tegels besteld voor in alle stallen. Volgend weekend ophalen.

@hafnap: welkom!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:21

Ze leefden nog vanmorgen :Y)

Was aangenaam verrast met hoe proper het stro nog was en ze hadden ook niks naar buiten gelopen.
Weinig tot niets van gegeten. Of ze er in gelegen hebben, weet ik helaas niet. Ze hebben net naast de treinbilzen nog een centimeter of 40 droog zand dat nog net onder het afdak blijft en daar zag ik afdrukken in, dus ik vrees dat mijn leuke paardjes zich daar op gewurmd hebben. 8)7

Ik wilde ook nooit aan het stro omwille van de omvang van mijn mesthoop maar nu met de rubber matten in stal vond ik het wel eens tijd om te proberen omdat ik er dan veel minder van nodig heb.

Heb hetgene dat nog proper was snel even onder de voerbakken geveegd zodat ze er overdag niet teveel door kunnen lopen en vanavond doe ik het weer naar achter.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:07

@hafnap welkom!

Gebruik hier nooit stro om te voeren. Ze krijgen onbeperkt hooi, merrie is toch te dik wat ik ook geef en de ruin is altijd op gewicht. Alleen als ze met oud & nieuw een nacht naar binnen moeten gaan ze op stro. Merrie is dan altijd even bang voor haat eigen stal :? En de ruin begint altijd te eten alsof stro het lekkerste op de hele wereld is. Gelukkig stopt hij daar na een half uurtje mee en is hij sowieso niet gevoelig voor koliek ( klop ik nu gelijk even af)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:49

Ik bel net voor de beschikbaarheid van de binnenpiste op de plek waar ik vorige winter telkens ging rijden. Heeft de LRV bijna altijd afgehuurd zeg.
Kan er enkel op zondagvoormiddag terecht en zaterdag en alle avonden zitten vol.

Zit er nog eentje in de buurt maar die vraagt 10 euro per keer dat je komt. Dat wordt dan 80 euro per maand. Vind ik een beetje van de zotte.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:32

Het is niet zozeer het fokken waarom ik paarden moet verkopen. Ik ging van paard op pensionstal naar mogelijkheid voor pensionstal bij huis en heb daar iets te makkelijk over gedacht :+ Caily is van het jaar 2000,dus ik wilde graag een opvolger fokken, dat is mijn jaarling geworden. Kreeg een dekking aangeboden en dat is het inmiddels verkochte veulen geworden. Maar ach dacht ik, jaarling moet ook een maatje hebben dus zodoende kwam Bibi, de ruin heb ik aangeboden gekregen in bruikleen. Eigen paard waar ik geld voor toe krijg en ook nog eens enotm mee klikt zeg je ook geen nee tegen. Toen kam mn oude verzorgpaardje te koop en dacht ik , hmmm 5 is wel heel erg veel werk, tijd en geld zo alleen. Drie rijpaarden is veel te veel ook. Mn jaarling en verzorgpaardje liggen het diepst in mn hart dus die blijven/komen hier en de rest hoop ik elders een goed plekje voor te vinden. Erg rot om ze los te moeten laten, vind ze stiekem allemaal erg leuk, maar aan een rijpaard en een jonkie heb ik gewoon genoeg. En dan wint mn verstand het in dit geval; wbt werk, tijd en geld is het zo het beste. Fokken zal ik met de overgebleven dames ongetwijfeld wel eens gaan doen, mits ze gezond verklaard worden en leuk keuringresultaat halen, veulens zouden dan voor de verkoop zijn dus wil wel wat bijdragen aan het ras dan.

Jeej, Daan_O, eindelijk schot in de zaak, inmiddels al bevestiging vd leverancier?

Fijn dat het zo goed gaat met de paarden samen kvulden! En duidelijkheid over de esdoorns, fijn! Van bomen kappen heb ik geen verstand, sorry.

Gypsy, gelukkig heb je nog alle tijd om na te denken! Waar ik aan denk als ik jouw verhaal is een Groninger of iets in die richting. Groter formaat, wellicht wat sterker in galop en ruimer in de gangen, maar niet zo luxe dat er hele rare dingen uit kunnen komen icm Modena. Over vererven valt weinig te zeggen. Caily is in het totaal 6 keer gedekt door 4 verschillende hengsten. Ze heeft drie nakomelingen van dezelfde hengst; 2 lijken erg op elkaar en 1 is compleet anders. Mijn jaarling is echt een vaders kindje terwijl ik in het veulen heel veel van Caily zie. Ook qua karakter is het zo verschillend. Enige wat ze alle 6 hebben is een mooie bles en meer kleur op het lijf dan Caily zelf heeft. Mijn verzorgpaardje heeft een vol broertje die ik ook heb gereden, maar dat is qua uiterlijk en karakter echt een compleet ander dier. Ik zou als ik jou was beginnen met inlezen over hengstenkeuze en dekking ;)

Ojajoh, pitpit geen voorraad, sorry :o heb vorige week hier 10 kg binnen gekregen.

De psylliumzaadjes van pitpit.com zijn mij vorig jaar geadviseerd door de arts van kliniek emmeloord. Ik heb haar gevraagd naar de werking van lijnzaad, lijnzaadolie, zonnebloemolie. Ze vertelde dat enkel van psyllium de werking bewezen is; beste resultaat icm bijvoeren van een bepaald mineraal (magnesium?). Van de psylliumvezels/husk kon ze me de effectiviteit tov de zaadjes niet vertellen, net als de hoeveelheid te voeren. De zaadjes van pitpit moet je per dag 100 gram van geven, 10 dagen lang. Dit doe ik nu braaf twee keer per jaar. Ik heb net vandaag een kuurtje afgerond. Morgen is het een jaar geleden dat Caily op een haar na er niet meer was door koliek. Gelukkig staat ze er een stuk fitter bij en is bovendien niet drachtig, maar toch doe ik zoveel mogelijk om herhaling te voorkomen.

Het wel/ niet aantreffen van zand in de mest zegt trouwens vrij weinig omdat het met vlagen gaat. Bovendien is wat erin zit het probleem, niet wat eruit komt. Wil je zeker zijn dan moet er een röntgenfoto gemaakt worden.

Welkom HafNap, gefeliciteerd met de aankoop en succes met verhuizen!

Stro is als bijproduct een prima maagvulling, aldus mijn dierenarts. Maar het mag zeker geen hoofdvoer worden.

Pff, balen Yontheke, geen leuke particulier in de buurt waarme je wat kan regelen?

Mag hier ook in mn handjes knijpen. Mijn voorste weiland heeft vooran een kleine plas en wat nattigheid, maar de rest van de stukken en de rijbak zijn perfect nog.

Zit in de trein onderweg naar Den Bosch, wereldreis! Ga bevriende fokker helpen met hengst klaar maken voor de hengstenkeuring morgen, leuk! Bibi loopt ook bij hun dus die kan ik ook even een knuffel geven vanmiddag. Morgen na de keuring ga ik met een andere vriendin mee en dan gaan we zondag eens op elkaars paarden rijden. Zij heeft een zusje van mijn jaarling, degene waarmee de liefde voor hun vader ooit is begonnen. Ze heeft dan weer een veulen aan de voet van dezelfde hengst als mijn veulen, erg grappig.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:54

Welkom Hafnap!

Dat is balen Yontheke, die andere is wel prijzig zeg... Hebben ze niet een maandabbonement oid? hier in de buurt is dat wel bij een aantal, 5,- per keer of 30,- per maand dacht ik

5 is wel veel jah Caily als je daarnaast ook nog moet werken en alles alleen moet doen! Mijn vriend rijd ook en dan hebben we nog een 'reservekind' die 2 of 3 x per week komt rijden en daar ben ik echt blij mee, als ik er iedere dag 3 'moet' rijden/beweging geven dan red ik dat gewoon niet qua tijd en energie en dan nog de verzorging voeren uitmesten etc. plus nog een hond, kat en kippen. De sportpony blijft in principe tot eind volgend jaar ergens maar ik geloof dat als zij terug gaat naar haar baasjes ik 2 pony's dan wel genoeg vind al zal ik haar natuurlijk wel missen want het is wel een leukerd :o

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:58

Welkom Hafnap! Wellicht zijn wij elkaar wel eens op een endurancewedstrijd (onbewust) 'tegen gekomen'. :D

Wat een nattigheid he. Ik heb net een rondje bos gedaan mat paard 1 en dat was zalig. De regen schuift steeds een uurtje op dus net even een grote cappuccino achterover gedrukt en dan pak ik zo paard 2 ook nog even voor een rondje en dan mogen ze daarna uit de blubberpaddock naar de wei. Wij hebben zelden een blubberpaddock maar nu is er wel weer veel water gevallen zeg! Stom! :')

Straks de houtkachel aan en dan nog wat cijfers van studenten invoeren en dan heb ik echt vakantie, zwaar leven! :P

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:01

Op de stal waar ik dus eerst reed hanteerde ze ook die regel vivat. 7,5 euro per keer of 30 euro per maand per paard en dan mag je zo vaak komen als je wil.