Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:20

Ik schrok vanochtend, kwam beneden en zag er 2 op het stenen plaatsje liggen..
"Wat is er aan de hand?" Modus.

Dus ik naar buiten, vrolijk gehinnik.
...
Afbeelding

Afbeelding

Waarom toch :') droge stal, grote ruime paddock
Stukje blub
En bestrating.
... kom, samen op de bestrating liggen..

Vanaf vandaag gaat het ook weer een week regenen lijkt het..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:23

Zo´n flapdrol heb ik ook. Ik heb een mooie overkapping, helemaal volgelegd met rubber tegels, maar toch besluit één van mijn paarden zo nu en dan op het ´terras´ te gaan slapen. Ik kan ook niet volgen waarom...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:12

Ach ze kiezen er zelf voor denk ik dan maar :D

Hier liggen ze ook het liefst gewoon in het zand van de paddock, terwijl de staldeuren open staan met ion de ene een Hit Softbed en in de ander een laag houtkrul.

Mooie foto van paard in heel hoog gras :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:59

wow wat gaan jullie hard! haha,
zag al allemaal leuke projecten langskomen, maar inderdaad ook veel mogelijke oplossingen voor het rot-weer van de afgelopen tijd :/ dan is het hele paarden-aan-huis toch altijd ineens een stuk minder leuk... maarja, we dealen er mee!

Afbeelding
Hier net de wintervoorraad hooi gebracht. Die daar vooraan ligt, rollen we naar binnen en kan ik daar precies helemaal open neerzetten, droog en overdekt. Lekker dicht bij de stallen, ideaal!

Afbeelding
mijn man heeft een dummy-kit voor mij gemaakt, zodat ik alle palen zelf kan boren op precies de zelfde afstanden :P super handig en voel ik me tenminste ook nog wat nuttig...

Afbeelding
we moeten nog een 'klein' stukje... maar dit is de zomer-weide, dus dat heeft minder haast.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:01

Ik wil trouwens in alle boswallen, die ook van ons zijn, nog allemaal mooie wilde bloemen hebben enzo.. wat meer kleur om mijn weides heen lijkt me mooi én geeft nog iets meer beschutting qua afscheiding. Wat kleurige struiken, wat bloemen, dat.... Iemand tips voor wat je goed en gemakkelijk kunt planten, niet giftig is etc?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:07

Kamille, bottelroos, paardenbloem, kleefkruid.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:23

Goed idee My Chimanga. Kan je dat gewoon zaaien zonder de grond voor te bewerken?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:01

Zo.. ik ben bij hoor, jezus _O- Wat hebben jullie veel gekletst :P
Zag héle leuke schaapjes voorbij komen! :+: En een supermooie zolder _/-\o_
En nog wat om direct op te reageren :D

greendragon schreef:
Akshay, ik dacht dat het seizoen wel een beetje voorbij was, onderhand.. Toch veel te fris voor een mandje hoog in de lucht. Ijs is weer een ervaring rijker in ieder geval.

Jullie hebben me overtuigd, volgend jaar ( als de verbouwing klaar is), maar eens bij het asiel langs, voor een paar boerderijkatten, en misschien ook voor een maatje voor mijn overgebleven binnenpoes, al zal dat een nog grotere uitdaging worden om een goede match te vinden. Ze is nogal, uh, kieskeurig en heel schuchter...
En schapen, om het gras in het weiland bij te houden...

hmm, iemand anders nog een wensenlijstje, of leuke voornemens voor volgend jaar?

Ik heb ooit in 'mijn' skigebied in een luchtballon gezeten, is toch wel het mooiste wat ik ooit heb gedaan :+: En het spannendst :=
Jaaa poezels :):)
Oh, dat is een leuke.. ga ik eens voor mezelf over nadenken! :D

Karin_deB schreef:
Hier weer 10 jaar van mn leven af. Ik ging de merrie uit de wei halen want mn dochter wilde een rondje rijden.
De ruin dramde zich er mee uit en ging op pad. In volle galop de hele tuin van mn buurman kapot geploegd, bijna de 60km weg op gerend, nog even gebuurt bij mn buurvrouw op de veranda en een aantal keren uitgegleden en toen gelukkig kunnen vangen {:)-:(

Hij is wel lekker bezig zeg!!! Doodeng gedrag allemaal...

Akshay schreef:
Ik ben nu bij De Ruiterschool bezig met lessen (op Joker)

Wat leuk!! Mijn vriend lest bij haar, wel op mijn paard bij ons thuis.. maar hij is echt al zóveel beter gaan zitten!! :D

Belker schreef:
Lynn-N, ik zou een paard met zo een wond laten hemelen.... Ik heb een jonkie verloren die de trailer via het voordeurtje had verlaten.... Die had net zo een wond op de knie en is op de kliniek gelijk ingeslapen. Het stomme was, hij was trailermak, stond aan 2 zijkanten vast en het halstertouw zat onder de kin ook nog voor vast omdat ik te lui was om hem los te knippen maar hem wel vastknoopte voorin..... En toch waren alle drie de touwen gewoon los, 2 veiligheidssluitingen, 1 knip, alles heel. Hij ook, behalve zijn knie Daar keken we zo naar binnen.

Bizar.. mijn enorme Friese hengst is ook ooit door dat luikje naar buiten gekropen, langs de snelweg.. en die had niks... echt helemaal niks, geen schrammetje. Ook de braafste ooit op de trailer, en is over de borststang gekropen en door het luikje weer terug naar buiten... WTF!! Wel transportbeschermers om, en als ik lang moet rijden, krijgen ze die dus ook altijd om :=

biancaaaa schreef:
Heerlijk die vrolijke paarden!

Doe jij helemaal zelf de hoeven van je paarden bijwerken DF?

Wij zijn druk met de voorbereidingen, gaan dit weekend starten met klussen!
Zijn er hier mensen met een solarium aan huis? Bestaan er een beetje goedkopere huis-tuin en keuken opties?

Wij hebben een solarium op de kop weten te tikken via marktplaats, voor 150,- als ik het mij goed kan herinneren?! Dus dat is wel de moeite om in de gaten te houden.. en dan gewoon wachten :P Maar als je heel handig bent, kun je misschien zelf wel een ombouw lassen en er gewoon van die warmtelampen in doen :D

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:32

kvulden schreef:
Wauw wat een leuke schapen en vachten. Dat vind ik ook mooi. Geen idee hoe dat werkt, maar ik ben best handig. Zulke schapen heb ik nog nooit gezien. Voor degene met schapen, hoeveel grond hebben jullie?

Dank allemaal voor de leuke reacties op onze schapen! De horens zijn inderdaad indrukwekkend, maar gelukkig zijn het rustige schapen en doen ze er weinig mee ;)

Wij hebben ongeveer een hectare voor 2 paarden, een pony en de 5 schapen. De paarden lopen alleen in de zomermaanden op de wei. Wij zitten op kleigrond en dat wordt in de winter helaas echt te nat. In de zomer laten we de schapen ook af en toe in onze 2 kleine boomgaardjes lopen. Scheelt ons weer gras maaien ;)

En vachten vilten is niet moeilijk hoor! Je hebt een kaardvlies nodig, veel water en zeep, sterke arme voor het wrijven en geduld! :P Ik heb het afgelopen jaar ook voor het eerst gedaan en het is heel makkelijk te leren. Wel handig als je je schapen laat scheren om van tevoren aan te geven dat je de vacht wilt vilten. Dan doen ze extra hun best het goed heel te houden tijdens het scheren.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:16

Best nog veel schapen ook. Ik dacht misschien kan 2 of is dat niet goed voor de schapen. Misschien kan ik er eerst wat lenen, om te kijken of het bevalt. Voer je de schapen dan ook nog bij? In de wei staat veel zuring en klaver.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:56

Met 2 vond ik ze erg onrustig, dus vrij vlot 2 bijgehaald. Alle ooilammeren tot nu toe zijn gebleven, dus daardoor teller nu op 10 (9 ooien en 1 ram). 4 schapen ging als kudde al prima.

Bijvoeren enkel wat hooi en als er echt geen gras staat wat bietenpulp of oud brood (gratis afhaal vd bakker). Brokjes enkel als ze net gelammerd hebben en dan handje of 2 per ooi.

Komend voorjaar wordt de groep even te groot, dab keuzes maken welke ooien mogen gaan.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:03

kvulden schreef:
Best nog veel schapen ook. Ik dacht misschien kan 2 of is dat niet goed voor de schapen. Misschien kan ik er eerst wat lenen, om te kijken of het bevalt. Voer je de schapen dan ook nog bij? In de wei staat veel zuring en klaver.

Er is iemand die oussant rammetjes uitleent, die kun je vast zo vinden via Google.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:25

Ieuw, die wond van de damwand doet mij huiveren. Hier zijn het ook allemaal dat soort platen en ze zijn zo scherp... We wilden ze op termijn vervangen, maar dat gaat omhoog op ons prioriteitenlijstje.

Wat een prachtige schapen zijn er voorbij gekomen. Die hoorns zou ik wel doodsbang voor zijn :')

Vandaag de stroomdraad bevestigd aan de omheining, maar we kunnen het binnenkort weer doen want de draden bevatten diverse breuken en moeten vervangen worden. Denk je te investeren in kwaliteit -O- .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:32

@dais: dat valt dan extra tegen. Ik heb toentertijd al mijn stroomspul van de Duitse ebay gehaald en gebruik het nog steeds (wel al stukjes vervangen).

Het is hier nog steeds erg grauw met regelmatig miezer/regen.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:47

Het is maar vies weer.
Vanmorgen gelukkig een droge les kunnen rijden, daarna rondje met de kinderen gefietst en kletsnat geregend :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:50

Je kunt niet alles hebben :)

Ik heb in de schuilstal een hooinet aan de andere wand gehangen met de bijbehorende loeizware rubbermat. Dacht dit 'even' te doen, maar ben dik een uur bezig geweest.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:09

Vanmorgen 1 gereden en 1 uitgebreid gemasseerd. Manlief is thuis en die mest dan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:22

Wat handig zo`n man
Ik had ook les maar net toen ik hem wilde pakken deed hij gek en heeft zichzelf geraakt. Snee in zijn been, niet meg grot maar toc net teveel om te rijden
Ook had hij een flinke pluk uit zijn lange manen en heb ik heel rigoureus de schaar erin gezet. Nu heb ik een Spanjaard met sportcoupe

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:03

@lyn: door een ijzer ?? Balen...
Jammer van de manen, maar dat groeit wel weer aan.

Ik ben maar gewoon op de bank in slaap gevallen 8-)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:32

Heerlijk, daar is het echt weer voor :D.

Een man die stallen mest? Handig!

Spanjaard met sportcoupe, leuk! Foto?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 19:03

Ik houd van sportcoupe dus zal vast goed uitzien :D
Heerlijk DF!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:05

Yeahhh, wij hebben onze bestelling van Heg & Landschap vandaag op mogen halen!! :):) 385 plantjes in de pocket <3 Maar nu eerst even ingekuild, want we hebben 't nog druk zat :=

Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:07

Ziet er goed uit! Wat hebben jullie gekozen?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:14

:oo ik kreeg bericht dat t pas half januari wordt. Het lijkt nog niet eens zo heel veel zo :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:47

Ik lees nog steeds mee.
Vrienden hebben een klein groepje oussant schaapjes. Eventueel mogen er in de toekomst wel wat weg, mits een goede plek. Gaat prima samen met de paarden :)