Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:52

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:54

Fabster schreef:
http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/715
Dit schijnt (ook) tegen dotterbloem te werken. Weet niet hoe het voor je paarden is en hie lang je moet wachten tot ze weer op de wei kunnen.

Ik denk dat ik deze ga bestellen en proberen.. Zou je hierbij nog zo'n spuit moeten halen..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:57

Das hier niet eens ver vandaan. Ik denk daar nog wel over, of toch wellicht de sportschool, maar ben het eigenlijk al een tijdje aan het vooruitschuiven. Het is natuurlijk omgekeerde wereld, maar ben dan weer zo'n type wat pas mee wil doen, wanneer mijn conditie er al zou zijn.. Ik snap dat het niet zo werkt, maar zie er wel erg tegenop om zo openbaar te gaan sporten :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:00

kirr wat een ellende met die keien :(:)

lynn wel herkenbaar wat ouders betreft maar niet leuk :(:)

fabster gebruikt een paardenmiddel, als het maar helpt :D

DA belde rond de middag nog even hoe het met Blue ging.
Ik vroeg nog naar droes en Rhino maar beide was niet van toepassing.
Hij heeft immers geen snot en hoest niet en zijn keel was dun en zijn lymfeknopen waren ook normaal.
Eigenlijk had hij alleen maar koorts en lukte het eten niet al kun je natuurlijk afvragen wat het kip en het ei is in zo'n geval.
Koliek had ze ook nog gevraagd maar dat had hij ook niet en de darmen klonken normaal.
Hij poept en piest ook normaal.
Toch makkelijker als ze duidelijke ziekte verschijnselen hebben en niet zoiets wazigs.
Gelukkig eet hij nog steeds en heeft hij dus ook honger en wil tot eten.

Ik doe trouwens steeds 30 dagen challenge via mijn mobiel.
Heb de buiktraining al gehad en ben nu bezig met de butt challenge en combineer die 2 ook.
Wil eigenlijk ook proberen te skaten maar geen idee of mijn enkel dat leuk vind.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:04

felineepino schreef:
Solleke_Noah schreef:
Is boterbloem denk ik (scherpe boterbloem of kruipende boterbloem, ik denk scherpe). Boterbloemen groeien vooral op zure grond en houden niet van kalk. Er bestaan ook bestrijdingsmiddelen die je gras gerust laten en wel op de boterbloemen werken.

Wij bestrijden boterbloem door kalken en heel regelmatig de boterbloemplekken te maaien (zeis/bosmaaier)

Ik was dus idd van plan te kalken, omdat dat het onkruid ook tegen gaat vanwege de ph waarde of zo. Maar naast mij woont een boer die graan groeit, en die zei dat het volkomen nutteloos was om te doen, omdat ik op zandgrond sta en de grond heel kalkrijk is?? Eigenlijk zou je dan een grond onderzoek moeten doen. Maar voor nu dacht ik dat spuiten een snelle oplossing zou zijn voor het land..

Grondonderzoek kan nooit kwaad. Bij een lage pH heb je zure grond, bij een hoge pH niet. Spuiten kan natuurlijk, maar is in mijn ogen het meest milieu onvriendelijke, dan zou ik eerder kiezen voor frequent maaien. Maar ik weet niet hoe groot het probleem is bij jou.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:05

MightyMike schreef:
Das hier niet eens ver vandaan. Ik denk daar nog wel over, of toch wellicht de sportschool, maar ben het eigenlijk al een tijdje aan het vooruitschuiven. Het is natuurlijk omgekeerde wereld, maar ben dan weer zo'n type wat pas mee wil doen, wanneer mijn conditie er al zou zijn.. Ik snap dat het niet zo werkt, maar zie er wel erg tegenop om zo openbaar te gaan sporten :P

Ik sport ook nooit in een sport school. Ik doe alles thuis ;-)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:17

Nou nix an... Pisweer... Nu ga ik zitten chagrijnen ....
Sinds ik mijn paarden weer thuis heb, komt het niet van sporten.... 5x rijden pw en met strobalen en kruiwagens lopen... Is dat niet genoeg? Voor nu maar ff wel!

Oproepje: zijn er mensen in de buurt van Hoorn die een dag model willen zijn.
Je krijgt een gezichtsbehandeling, haren worden gestyled en nagels worden gevijld en gelakt.

14 april van 8 tot 1600

Je haar mag niet langer dan 25 cm zijn, geen permanent make-up hebben.... En je nagels langer dan 2 mm witte rand. Wie voldoet... Het is voor examenleerlingen van mij.... Het kost niets... Behalve tijd en je eigen lunch meenemen.

Je kunt via een PB reageren.... Zoals je datum ziet... Het heeft enige spoed.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:30

Ja, niks aan het weer zo. Ik werk vandaag thuis. Moet een uurtje langer want morgen moet ik eerder weg ivm cursus. Dus kan pas om 17.00 naar buiten. Maar die paar minuten dat ik nu af en toe even buiten was... brrr

Sorry ik woon niet in de buurt. Anders leek het me heerlijk haha.

Nou ik heb de da gesproken over het hoesten. Vrijdag middag komt hij langs. Arme Indy. Die is echt als de dood voor de dierenarts. Had ik de klodder al laten zien die Indy van de week had neergelegd?
Afbeelding :r

Oh ja, ik heb gisteren de foto's binnen gekregen van de shoot die ik met mijn moeder heb gehad! Ze zijn zo leuk geworden. Gaat nog lastig worden om er 1 uit te zoeken voor moederdag!
Dit is er 1 van:

Afbeelding

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:38

Tis hier nog wel droog, maar flink koud vandaag.. Vanochtend even gelongeerd, maar ponyke had flink haast, die vond het ook niks.

Prachtige foto met je moeder samen Sure_lee! Daar gaat ze vast blij mee zijn met moederdag!

Paardrijden en mesten etc zou eigenlijk al voldoende beweging moeten zijn, dat was het vroeger wel, maar ik heb gewoon echt geen conditie, dat het bedoeld is als ondersteuning om te kunnen rijden. Mijn paard voelt heel fijn aan dat ik zo op ben en misbruikt dat natuurlijk (hij maakt zichzelf dan nog eens extra zwaar). Na hem 20 min goed naar voren te hebben gereden, ben ik gewoon op :o Ik zou daar graag minstens een 40-50 min van maken. Met name mijn benen zijn zo pap.. Na de kids kwam het een paar jaar minder van rijden, niet alleen vanwege het vinden van tijd, maar heb met een vorig paard ook veel medische pech gehad, waardoor rijden niet mogelijk was. Ben helaas geen 18 meer, je denkt zo weer op te stappen en te beginnen, maar dat viel even vies tegen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:52

@Sure_lee: die klodder ziet er bekend uit. Als mijn oude merrie (COPD) aan het hoesten is dan komt er ook dat uit; taaiig geel slijm. Dan gaat ze óf aan de Ventipulmin óf ik laat een recept schrijven voor mensenpufjes (slijmoplosser én ontstekingsremmer). De laatste tast de maag niet aan. Van Venti is ze daarna vaak aan de diarree.
Verder altijd het hooi nat maken en niet op stro of andere stoffige bedding zetten c.q. stallen uitmesten als paard in de buurt is.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:10

Ik ben benieuwd wat de da zegt morgen. Bodembedekking heb ik sowieso niet. Hooi nat maken zou niet mijn voorkeur hebben want dan krijgen ze allemaal nat hooi. Dat wil zeggen 25 tot 50 klg hooi per dag nat maken :+

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:12

Herkenbaar dat niet zo fitte lijf. Hier ook al van alles geprobeerd. Zwemmen (tijdens de zwemles v zoonlief), bezoek sportschool, start tot run, maar het kost allemaal zo veel tijd. Nu heb ik mezelf opgelegd sat ik 3x per week een half uur op de crosstrainer ga (thuis) en daarna wat oefeningen.....helaas is er afgelopen week de klad in gekomen. Nu nig lichte spierpijn van mijn buitenritje zondag

Wat een mooie foto❤️

Hier ook nog steeds wen hoestend paard

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:17

@Sure_lee: een andere optie is voordroog en dan hopen dat ze daar tegen kunnen.
Als het nog niet chronisch is én het blijft met de Ventipulmin écht weg dan heb je geluk, anders zit je dus met een COPD-er en dat is helaas 'for life'... ;(

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:19

Hmm heb weleens voordroog gehad maar daar gingen mijn hafjes van aan de dunne. Tot nu toe hoest hij alleen in deze periode van het jaar een par weken. Dus hoop niet dat het chronisch is. Anders bedenken we wel een oplossing. Naar de slacht ofzo _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:25

Dat probleem heb ik met voordroog dus ook en ik heb er 2 bij elkaar staan die dus ook allebei nu aan het natte hooi zijn. Alleen als ze op stal staan hoef ik het maar voor één nat te maken :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:35

Tja ik heb er 4 bij elkaar en een inloopstal. Ach we wachten maar eerst even af wat de DA zegt...

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:52

Wat een prachtige plaat is dat geworden zeg! :)

Het natmaken van hooi viel hier ook vies tegen. Nu krijgen twee gewoon droog en staat de derde tijdelijk apart (draadje ertussen) en krijgt nat hooi. Voordroog is voor hem niet haalbaar door diastase..

Vroeger speelde ik in een brassband op een cornet. Het spelen van een instrument zorgt er echt voor dat je een juiste ademsteun krijgt. Dit zorgt ervoor dat je veel minder snel buiten adem raakt. Dus voor de mensen die graag zouden willen sporten maar daar niet aan toekomen, gewoon gaan blazen :Y)

Ik zwem iedere week met mijn werk. Totaal niet mijn hobby maar wel goed voor mijn spieren.

Net beide paardjes gereden en het mesten ook weer klaar voor de buien deze kant op komen!

Malibu zijn wenkbrauw^^
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:58

Apart plekje :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:03

Hihi leuke wenkbrauw.

Ik zou op zich ook nog wel willen sporten. Ookal is het niet echt nodig. Maar heb er echt geen tijd voor helaas. Skeeleren lijkt me heel leuk. Hier voor de deur liggen ook hele mooie geasfalteerde fietspaden. Maar het is er in de 3 jaar dat we hier wonen er nog niet 1 x van gekomen 8-)

Leuk om te lezen dat jullie de foto mooi vinden. Het is extra leuk omdat mijn moeder pas 25 kg is afgevallen! <3

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:07

Blazen zou wellicht iets zijn, haha, maar ja, geen blaasinstrument. Maar ook toen ik nog wel conditie had, vond ik het doorademen moeilijk. Ik ben een echte stress ruiter, tijdens een les bijvoorbeeld ben ik extra zenuwachtig en dat merk je erg in mijn ademhaling.

25 kilo mag ze best trots op zijn!

Gave wenkbrauw, haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:14

Hier geef ik ook voordroogomdat mijn vorige paard stofallergie had. Ze staan 24/7 buiten en nergens meer last van. 1 x droog hooi en het was weet flink hoesten en slijm.
Je hebt ook vrij droge voordroog en na een paar dagen gaat die natte mest over. Of net als met weidegang als ze tijd niet op gras gestaan hebben en ineens wel is bij de mijne de mest ook anders en natter

Hele mooie foto van jou en je moeder

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:15

Skeeleren vind ik helemaal niks, ik beland dan altijd op mijn gat haha
Wat knap zeg zoveel eraf!

Hm dan is blazen inderdaad helemaal niet zo'n slecht idee hoor. Wat ook helpt qua ademsteun-oefening is een a-4 tegen de muur en dan net zolang met je adem daar tegenaan blazen om te voorkomen dat het valt. Scheelt een instrument aanschaffen :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:58

Gek he. Ik heb ook droge voordroog en toch twee die er van gaan pruttelen.
Wil dus gaan kijken voor ingepakt hooi.
Heb zo'n 50/60 grote pakken nodig per jaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:04

Wat een prachtige foto van moeder en dochter en wat knap van die 25 kilo :wow:

Ieks, wat een vieze snot klodder :r

MM, Blue heeft nu het stukje tussen zijn kaken opgezwollen, dus onderkant hoofd zeg maar.
Echt waar het kinkettinkje zit.
Volgens mij was dat gisteren niet.
Heb er een hele tijd bij gezeten toen hij hooi at .
Happen is geen probleem, kauwen ook niet maar het van voor naar achteren in zijn mond te krijgen , kost moeite en doet zeer :(:)

Heb ook een stukje gefilmd want als dat morgen nog zo is, toch maar weer de DA bellen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:27

Mijn Welsh hoestte ook weer; ze krijgen sinds zondag nat hooi (45 kg per dag...) en het is al wel minder geworden. Gisteren even gelongeerd, uitgebreid instappen is bij haar belangrijk om haar longen rustig op gang te laten komen. Dan een beetje draven en een galopje (die ze veeeeeel te kort vond _-:( ). Ze ging wel hoesten, maar het duurde lang voordat ze begon en het is ook bij één serie kuchen gebleven. Even aankijken hoe het zich ontwikkeld, anders haal ik volgende week wat bij Den Hoek of regulier. Dat laatste liever niet, want ze heeft al heel lang geen medicatie meer gehad voor haar longen. Dat wil ik eigenlijk zo houden.

Mijn ruin heeft ook weer wat uitgespookt; waarschijnlijk te blij gespeeld met de shet en nu een bult op zijn been. Niet warm, niet dik, niet kreupel, alleen een bult. Waarschijnlijk een schieffel. Dinsdag toch maar even naar de praktijk om te scannen; ik wil zeker weten dat er geen pees vlakbij zit. Zou mezelf voor m'n kop slaan als ik nu doortrain en zo een peesblessure kweek. In de tussentijd krijgt hij druppels (traumeel, Puur Bot) en smeren we een stukje van dat been in met Omnigel.

Caily, in mijn trailer past dat wel, maar of mijn auto dat nog wil trekken... Ik kan even met een vriendin (stalgenootje van de Shet) overleggen. Als zij ook mee wil, kunnen we de bus meenemen (die is van haar vader) en kan ik het maximale laadvermogen van de trailer gebruiken (1300 kg). Anders heb ik er een Outlander voorstaan; dan kan er nog 800 kg paard in de trailer.

Verder heb ik gedurende de dag gezellig met jullie meegelezen, maar geen tijd gehad om antwoord te geven (zat op m'n werk)... dus als ik iemand vergeten ben... sorry!

Edit: mooie foto Sure_lee!
Fitness of oefeningen. Tsja, ik zou het wel willen, maar 's avonds na m'n werk heb ik daar echt geen zin meer in. Na het eten kom ik eigenlijk niet meer van de bank af om nog zoiets actiefs te gaan doen. Als ik meer thuis zou kunnen werken (wie weet ergens vanaf komende zomer...), kan ik zelf mijn dag anders indelen en zou ik 's ochtends wel willen gaan sporten.
Wat ik wel doe, behalve kruiwagens duwen en volle, natte hooinetten uit het water tillen, is veel wandelen met onze pony's. Meestal rij ik 1 à 2 keer per week in het bos, 1 keer in de bak (of dubbele lange lijnen) en wandelen we ook één keer per week. Dan ook gelijk minimaal 8 km (met heuvels) of 14 km (zonder heuvels). Zeker de wandelingen met heuvels maken wel verschil. Op mijn werk moet ik van 0 naar 2 om van mijn afdeling naar de endoscopieafdeling te lopen (daar zitten de artsen en ruilen we post uit enzo). Ik loop al pratend zonder hijgen naar boven, terwijl mijn favo dokter z'n tong op z'n schoenen heeft hangen als hij boven komt (nou is hij wel wat zwaarder dan ik ben, maar toch).