Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:53

De aanvullende gegevens van JP en Paars zijn verwerkt in de lijst en zullen morgen worden vermeld. :list:

Nu alleen nog de stalgegevens van Jennyk en Vonnie. :PB

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:35

de stalgegevens.... dan moet ik eerst een meetlint gaan zoeken
Ik heb ze nooit officieel gemeten :o
Maar als ik mag gokken is de stal van creamer zo'n 3x3 en van larouscha 5x3 maar het gedeelte waar korrels liggen zal even groot zijn als bij creamer.

Nou had ik nog een vraag.
Zouden strokorrels ook geschikt zijn in een kraamstal of blijven (of de mot) erg aan het natte veulen plakken?
Het voordeel is wel dat het enorm vocht opneemt!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:50

Zal ik deze maten maar gewoon noteren dan?
Is goed zo hoor,morgen staat het erbij.

Geen idee of het aan het natte veulen blijft plakken, hoop het niet want dan slikt de merrie al het mot op. Dit lijkt me niet ideaal :r

Jannepauli

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:11

Kraamstal: Gevoelsmatig zou ik kiezen voor een strobed, lekker dik, van echt stro. Geen idee waarom, 't is gevoel!

karinj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:31

Wij zijn vanaf november 2008 aan het testen met tarwekorrels. Ik heb 45 paarden staan en mijn conclusie is dat de korrel van koolzaadstro beter vocht opneemt, een droger bed geeft en lichter is in uitmesten.

De korrel van tarwestro neemt anders vocht op (vergelijkbaar met zaagselbed) of het echt meer of minder is durf ik niet te zeggen. Wel dat het eerder vieze natte plekken geeft. Verder vinden wij dat de tarwekorrel meer plakt als hij uiteengevallen is. Hiermee gooi je meer bodem weg en 'zeeft' het zwaarder, dus een grotere lichamelijke belasting. Wat bij zoveel stallen natuurlijk wel meetelt ;)

imker schreef:
Goedemorgen (nog net). Ik heb besloten om me niet meer verder uit te laten over trubbels met leveranciers e.d.. M.i. is daar al genoeg over gezegd. Ik laat het er bij.

Over de vraag of er werkelijk verschil zit tussen koolzaadstro/tarwestro:
Dat is moeilijk te beantwoorden nu. Ik heb dus Strovan = 100% tarwestrokorrel en dat is steeds van eenzelfde kwaliteit geweest.
Bij Ecobodem heb ik de eerste levering koolzaad gehad en nu tarwe. De stal is nu dus een mengelmoesje van tarwe en koolzaad en derhalve kan ik je niet vertellen of koolzaad nu beter is of niet.
Wat mij echter wel opvalt is dat de koolzaadkorrel m.i. fijner in gebruik was als de tarwestrokorrel van Eco, dit omdat het geheel lichter oogt (prettig om te zien) en volgens mij beter vocht opnam als de huidige tarwestrokorrel. Maar pin me daar aub niet op vast, omdat ik nu een mengsel heb, kan ik dat gewoonweg niet zien. Voor mijn gevoel was het iig zo.

De stallen zijn hier weer gedaan, 4 stallen en 1 kruiwagen zonder kop eruit geschept. Een goede zaak, weer.
Dinsdag mest wegbrengen en dan is mijn mesthoop hopelijk helemaal weg. Kan ik weer eens helemaal van 0 af aan beginnen.
Onze mesthoop ligt overigens op de grond. Niet eens op onze grond, maar die van de buurman... *met zijn goedvinden, welteverstaan.*

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:49

@ Karin: maar jij hebt toch Ecobodem liggen? En dat is toch een mengeling van koolzaad en tarwe?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:20

%) tjeempie het draait me van al die informatie. Wanneer alle maten van de stallen er bij staan ga ik mijn grafiekje afmaken. Hoeveel iemand verbruikt vind ik wel interresant. Misschien verbruik ik minder maar dan heb ik bij die aantal in ieder geval geen smeerstal.

Was vandaag weer in de kliniek en heb daar eens verder gevraagd naar die stropellets. Dus een stal bekeken die net werd leeggehaald. Uitvoerig met de uitmesters gesproken. Zij vonden het in principe wel mooi spul maar niet voor in een stal zonder afvoer. De stropellets werden nu van onder ook nat gemaakt. Ze doen het daar om de simpele reden dat het goedkoper is dan zaagsel. Alle paarden in de kliniek staan gewoon op stro echter de koliek paarden staan allemaal op stropellets. Het schijn dat paarden ook wel zaagsel eten en dat ze daar ook koliek van krijgen. Ze hebben er dus meerdere paarden op stropellets staan. Echter die strohpellets zijn GEEN korrel maar eerder koekschijven van samengeperst stro. Ik heb zo'n plak mee naar huis genomen en wil nu eenzelfde gewicht aan strohkorrels en zaagsel en vlas in water doen en meten hoeveel vocht ieder opneemt.
Frapant was wel dat toen de nieuwe schijven erin werden gegooid het koliek paard meteen eraan begon te eten. Een uur later heb ik nog effe gekeken en hij stond nog steeds te smikkelen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:23

Eco heeft sommige leveringen koolzaad en andere weer tarwe. Misschien kun je aangeven wat je wilt hebben, ik heb helaas niet de koolzaadkorrel gekregen die ik bij mijn tweede levering wenste.

Daarbij vind ik het verschil tussen tarwestrokorrels van Ecobodem en Strovan ook significant.

Ik zal eens kijken of ik daar foto's van kan maken dit weekend. De eerdere foto's die ik van de verschillende korrels heb geplaatst, waren beide van Eco, echter de één koolzaadstrokorrel en de ander tarwestrokorrel.

Dinopino, welke kliniek was dat en hebben zij ook een merknaam genoemd?

Jennyk, als je wilt, zal ik het dit weekend wel even vragen, mbt werpen in een strooiselbox. Ik vermoed dat dit weinig problemen op zal leveren. Zeg het maar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:29

kliniek was gescher hochmoor en de stropellets zijn van hoveler.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:45

TER INFO:
Ik kreeg net een PB van Zeolite Products dat zij vanaf één maart ook weer strokorrels op voorraad hebben, dus die informatie staat ook weer in de beginpost.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:12

jennyk schreef:
Nou had ik nog een vraag.
Zouden strokorrels ook geschikt zijn in een kraamstal of blijven (of de mot) erg aan het natte veulen plakken?
Het voordeel is wel dat het enorm vocht opneemt!

Ze werpen bij mij al een paar jaar op de korrels. Geen problemen mee hoor. Ik denk ook niet dat het meer zou plakken dan vlas.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:21

Judje schreef:
TER INFO:
Ik kreeg net een PB van Zeolite Products dat zij vanaf één maart ook weer strokorrels op voorraad hebben, dus die informatie staat ook weer in de beginpost.

Ik zag gisteren op de site van Zeolite ook de zeopellets staan, een mengeling van 85 % stro en 15 % zeoliet, deze komt waarschijnlijk in april lees ik net in de bijgewerkte beginpost.

ZEOLITE PRODUCTS (vanaf 1-3-09 weer verkrijgbaar)
100% zuivere tarwe stro korrels. 100% natuurlijk, zonder bindmiddelen.

Citaat:
van JP @ Karin: maar jij hebt toch Ecobodem liggen? En dat is toch een mengeling van koolzaad en tarwe?

Ecobodem levert vanaf juli ongeveer weer koolzaadkorrels en wel om de simpele reden dat er momenteel geen koolzaad (meer) is.

De allereerste leveringen bestonden uit Koolzaadkorrels (in plastic doorzichtige zakken) en de latere leveringen uit tarwekorrels (in plastic witte zakken) maar nou is er in het begin ook koolzaadkorrels geleverd in witte zakken (die heb ik nog).
Eén en ander zal over niet al te lange tijd duidelijker worden omdat Ecobodem dan zakken gaat gebruiken waarop de naam en samenstelling van het product staan vermeldt.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 27-02-09 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:27

Diana, laatste alinea van jou had ik gister al gepost.

Daarbij nog even:
Mijn eerste levering bestond uit doorzichtige zakken van 20 kg. en de tweede levering bestond uit doorzichtige zakken van 15kg. Dus géén wit.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:30

@ Imker,
Dan vraag ik mij af of je toch geen koolzaadkorrels hebt. Zoals ik het heb opgeschreven is het mij uitgelegd.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:26

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:41

Nee Diana, dat weet ik zeker. Daar heb ik contact over gehad met de distributeur.

*edit na PB*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:43

Dinopino schreef:
Wanneer alle maten van de stallen er bij staan ga ik mijn grafiekje afmaken. Hoeveel iemand verbruikt vind ik wel interresant.
Me too! Als ik kan helpen hoor ik het!?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:08

Flosje446 schreef:
Maar is Ecobodem nu de enige die van tijd tot tijd koolzaadpellets kan leveren? Tenminste ik zie nergens in het lijstje van diana1 koolzaadstro staan.

Diosa heeft 17 dagen met 7,5 zak gedaan. De stal was vandaag zo ranzig dat ik de stal helemaal heb leeggeschept en er 4,5 zak heb ingegooid. De vorige keer ben ik begonnen met 7 zakken, alleen deze laag werd zo ontzettend dik en koekerig, dat ik nu wil kijken hoe het met wat minder zakken gaat.

Ecobodem is, voor zover bij mij bekend, inderdaad de enige met Koolzaadkorrels. Mijn lijst is weer helemaal up to date en heb deze doorgegeven aan de moderator. Zal dus worden geplaatst.

17 dagen met 7,5 zak is niet echt lang, jammer...het is dus zeker het proberen waard om met minder zakken te beginnen. Jij had toch Dolsma korrels?

@Paars en Dino, heb alleen van Vonnie de stalmaten nog niet, de rest staat er morgen allemaal bij....wordt jullie grafiek ook gepubliceerd? :list:

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:22

.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:23

Ah.. is de lijst al bijgewerkt? Net te laat dan om "mijn" aanvulling te vermelden:

vrijdag 27 februari per stal 1 zak bijgestrooid !

Had eigenlijk niet gehoeven - want ondanks dat man & ik per stal twee kruien plasplek eruit gehaald hadden, was 't nog steeds een aardig dik bed. Maar och, 't oog wil ook wat en de lichte korrels geven weer een extra schoon aanzicht.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:44

@ Jannepauli
Ik bedoel hier de lijst met info over de dealers, verschillende korrels en prijzen etc. die overigens ook in mijn profiel staat.

De andere lijst (van de korrelverbruikers) hou ik hier bij en deze wordt morgenochtend op het topic geplaatst, dit doe ik 1 x per dag, is wel zo handig. Heeft iedereen tot 's avonds laat om aanvullingen door te geven.

@ Flosje
Mijn paarden staan 's winters altijd binnen, zie mijn verslag.
Ben benieuwd hoe het jou bevalt met minder zakken.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 27-02-09 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:48

Citaat:
De andere lijst (van de korrelverbruikers) hou ik hier bij... knip

en ik dus weer blij! Thanks! :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:50

.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:11

Dat doe ik inderdaad en dat maakt zeker een groot verschil....kom ik een halve dag niet langs (wat overigens ook wel eens voorkomt hoor) is ook alles gehusseld door de stal dus is het gelijk een ergere zooi.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 02:46

Ruin van paars heeft vrijdag een zak korrels erbij gehad.