Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:17

we hebben hier ook een aantal paarden met voor ijzers en één met achterijzers.
Tot nu toe was de schade van de shetlandertanden het grootst Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:18

Om maar even aan te geven dat je niet alles voor kunt zijn en ook niet overal een oplossing voor te vinden is. Het is een risico dat je bewust moet aanvaarden als je je paarden buiten wilt hebben tegen wil en dank.

Pol, krap is hetzelfde als te klein en dus slecht passend. Als je mij niet gelooft, dan vraag je dat een keer na bij een echt deskundige smid of veearts Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:24

misschien nog wel iets meer, maar vind het al een redelijke opsomming Knipoog

Ik ben redelijk op de hoogte van de stallingsmogelijkheden in onze omgeving.

Ik ken nu 1 stal op 5 km waar ik de paarden in de winter vaak in het weiland zie lopen en zij hebben 2 eenvoudige buitenbakken en 1 eenvoudige binnenbak. Ook nog redelijk geprijsd.

Op 15 km afstand is nog een stal (via via gehoord) met binnenbak en ook 's winters weidegang en paddock. Die bestaat nog niet zo lang.

Verder hebben de rest van de stallen met binnenbak geen weidegang in de winter en ook onvoldoende paddocks om de paarden allemaal los te kunnen laten. 1 enkele stalhouder schijnt de paarden dagelijks nog een uurtje los te laten in de buiten- of binnenbak.

Bij de groep stallen met buitenbak, waar de paarden in de winter wel op het land of in de paddock komen, zit maar een enkele stal met een all-weather buitenbak, of bak die zo goed als het hele jaar goed te rijden is (en dan bedoel ik met een echt geschikte bodem, want het zal je verbazen hoeveel mensen tevreden zijn met een bodem waar de paarden, als de bodem nat en zwaar is, tot over hun kogels in wegzakken...)

dan laat ik de stallen zonder, of met slechte buitenbak en ook nog 24 uur stal in de winter, maar even buiten beschouwing...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:25

pol013 schreef:

Als het gewoon relaxte paarden zijn, prima. Maar die sportpaarden bij ons hebben een paar wilde mafkezen er tussen zitten. Dat soort paarden moet je niet bij de Shets en de grote pony's (zonder ijzers) zetten.

Hetzelfde geldt voor de zomerweidegangers (en die hebben vrijwel allemaal ijzers). Die worden bij ons apart gezet om de vaste kudde zo min mogelijk te verstoren. En ik kan daar alleen maar heel erg blij mee zijn, want juist in die groepen zie je veel gerommel. Het is niet voor niets dat ik ze elk jaar weer in de gaten moet houden.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:35

tja heb je er ook wel eens aan gedacht dat paarden hier {in de omgeving amsterdam)zowat tot aan hun strot aan toe wegzakken door de slechte veengrondbodem? Boos!
mijn paardje staat in princippe het hele jaar buiten maar als het hard heeft geregend kan ze gewoon echt niet.
het word glad en ze glijden uit en dan zit je weer met een blessure, of ze gaan lekker ff renen en renen het hele land stuk waardoor ze van de zomer niet genoeg gras hebben.
ze staat ook alleen overdag buiten en sávonds lekker op stal.
ik word ook eigenlijk een beetje moe van al die vooroordelen over paarden die op stal staan want de paarden van nu zijn echt niet meer zo sterk als de paarden van 100 jaar terug! Boos!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:35

Dat gerommel bij wisselingen ben ik ook wat bang voor. Daarom ben ik ook niet meer zo happig op ons plekje aanbieden voor weidegang/stalling. Al die wisselingen geven zoveel onrust, en dat zag ik niet meer zo zitten.
Er is nu net weer een nieuw paard met eigenaar bijgekomen via een kennisje en we hopen dat de rust snel terugkeert en er dan heel lang geen wisselingen meer zullen zijn.

Ik houd mijn paarden, en mijn weiland Schijnheilig Tong uitsteken Liever ook heel...

edit:
bij slechte bodems zijn paddocks een mooi alternatief. Heb meerdere stallen gezien die daar vrij creatieve oplossingen voor bedacht hadden, inclusief gebruik maken van omheinde kuilsilo's als uitloop...

Hier heb ik ook veen (op zand) en dat lopen ze ook helemaal stuk als ze gaan rennen en zakken er dan tot hun voorknie"en in weg als het te nat wordt en ze door de zode trappen. Het hele jaar dag en nacht op de wei was ook mijn ideaal, maar hier gewoon niet haalbaar als je je weiland goed wilt houden en niet te veel risico op spier of beenblessures wilt krijgen. Had ik stevige zandgrond gehad, dan had het wel gekund en had ik ze ook zeker in de winter veel meer op het gras gehad.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 06-05-08 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 16:40

plientjedres schreef:
tja heb je er ook wel eens aan gedacht dat paarden hier {in de omgeving amsterdam)zowat tot aan hun strot aan toe wegzakken door de slechte veengrondbodem? Boos!
mijn paardje staat in princippe het hele jaar buiten maar als het hard heeft geregend kan ze gewoon echt niet.
het word glad en ze glijden uit en dan zit je weer met een blessure, of ze gaan lekker ff renen en renen het hele land stuk waardoor ze van de zomer niet genoeg gras hebben.
ik word ook eigenlijk een beetje moe van al die vooroordelen over paarden die op stal staan want de paarden van nu zijn echt niet meer zo sterk als de paarden van 100 jaar terug! Boos!

Die vooroordelen gaan eigenlijk alleen en uitsluitend over paarden die NOOIT weidegang hebben, of slechts 2 uurtjes p.d. in een paddock mogen.
Jouw paard staat overdag buiten.... niks a.d. hand dus. Ik zou dus niet moe worden... nergens voor nodig.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:26

Shenavallie schreef:
Mijn pony is nog jong (2,5 jaar) en heeft nu vakantie gekregen. Voordat ze op het land ging, liepen we soms uren door de polder om conditie en (verkeers-)ervaring op te doen. Soms gingen we longeren (10 minuten) en verder veel in de paddock met vriendjes en vriendinnetjes. In ieder geval meerdere malen per dag voor langere tijd haar stal uit en zoveel mogelijk afwisseling. Nu is het vakantietijd en mag ze een paar maanden lekker socializen, zonder "last" van mij te hebben. Nou ja, ik ga er wel elke dag heen om te kijken of ze geen wondjes of wat ook heeft, maar dat is maar een kwartiertje. Na de vakantie gaan we het beleren rustig oppakken. Ze mag nu even lekker paard zijn, want na de zomer moet ze (helaas voor haar) weer op stal... Ik heb haar vanaf 4 maanden en tot op heden heb ik het elk jaar (nu dus het 3e jaar) zo gedaan dat ze een paar maanden op het land kan en dan echt vrij is. Zo wil ik het ook vol blijven houden tot ze haar laatste adem uitblaast. En.... ik woon in de Randstad. Er is echt wel plaats, maar je bent wel afhankelijk van het weer en dus de veengrond. Gelukkig is het nu opperbest land Knipoog

sorry ook voor jou: meteen verkopen dat paard, zeker als het zo'n jonkie is...

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:28

Miran schreef:
Leuk topic.
Ik woon in de Randstad en herken best wel het een en ander wat er gezegd wordt. In de zomer is weidegang hier geen probleem, hier in het Groene Hart is genoeg land. Alleen wordt dat in de winter echt te nat (zeker hier op de veengrond).
Toen ik mijn paard net had, kwam ik nog vers van de manege en vond ik het al fijn als ze naast het rijden een uurtje los kon in de winter. Alleen in de loop van de jaren leer je bij, lees je dingen, zie je dingen bij je eigen paard. Op mijn huidige stal ben ik 3 jaar geleden terecht gekomen. De eerste 2 jaar waren super, de paarden konden in de winter een dagdeel de paddock in in een groepje (in de zomer 24/7 land). Nog niet heel veel, maar wel erg veel voor deze regio.
Afgelopen jaar is echter het pensiondeel uitgebreid en kunnen ze meestal niet meer dan 2 uurtjes de paddock in. Voor ons te kort, mijn stalgenoot en ik hebben het aangekeken maar verhuizen volgende maand naar een stal waar ze de winter de hele dag in een droge paddock kunnen, met hooi en water. Buiten en binnen zetten gebeurt in onderling schema, elke dag wordt de paddock mestvrij gemaakt, goede bak erbij, zomers naar keuze 24/7 weidegang, echt een ideaal (en betaalbaar) plekje in deze regio. Maar niet makkelijk te vinden, het is hier al heel wat er als uberhaupt een paddock bij is en er zijn zat paarden die van binnenstal naar binnenbak gesleept worden en niet eens buitenlucht zien in de winter.

Ik heb overigens 2 Haflingers, bovenstaande gaat om mijn volwassen merrie. Mijn jaarling loopt in de opfok in de Achterhoek, wel 1,5 uur rijden maar ze kan daar ook in de winter overdag het land in, hier in mijn regio is dat toch een stuk lastiger.

het kan dus wel! top hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:51

plientjedres schreef:

Het is wel zo hoor, maar in de rest van Nederland is het heus niet beter. Niet zo lang geleden ben ik bij de Duitse grens geweest en daar stond het water aan je lippen. Vervolgens bij de Belgische grens en daar konden de paarden niet buiten wegens de nattigheid. Ondertussen stonden ze bij ons aan de Amstel gewoon elke dag wat uurtjes buiten op een gedraineerde bodem. Dus laat je niet wijsmaken dat het elders beter is, want dat is vaak helemaal niet zo Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:36

Ik woon in het Peel gebied... rinkelt wellicht ook een belletje bij die naam Lachen
Dus ook vrij snel nat, de meeste mensen moeten hier ook wel hun maatregelen treffen voor in de winter naar buiten Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:42

plientjedres schreef:

Jouw paardje staat toch in principe overdag lekker buiten? Nou, dat is juist mooi dan Lachen . Overigens staat de mijne ook op veengrond, zelfs in een natuurgebied bestaande uit venen en zodden Haha! . De Loosdrechtse Plassen liggen vlakbij. Knipoog
Toch staat hij 24/7 buiten en in de winter gaan alle hekken open, waardoor ze een enorm groot gebied hebben. Toch blijven ze vaak op het eerste stuk staan 's winters, in de prut. Wij hebben rondom de voer- en slaapplaats (die ze zelf zo gevonden hebben) zand gestort. Dan is het prima te doen, hoor. Mijn paard rent het hele jaar door en is in winterseizoen 2006/2007 2x behoorlijk uitgegleden. Vind het geen reden om hem op te sluiten, want dat maakt hem nog veel ongelukkiger. En het gras is ook allang weer aangegroeid, hoor. En dat terwijl er doorlopend paarden op gestaan hebben. Ik geloof dat mijn paard net zo sterk is als de paarden van 100 jaar terug. Misschien zelfs wel sterker, want eigenlijk leidt hij een luizenleventje daarbuiten. Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:04

Me_lodY schreef:
Shenavallie schreef:
Mijn pony is nog jong (2,5 jaar) en heeft nu vakantie gekregen. Voordat ze op het land ging, liepen we soms uren door de polder om conditie en (verkeers-)ervaring op te doen. Soms gingen we longeren (10 minuten) en verder veel in de paddock met vriendjes en vriendinnetjes. In ieder geval meerdere malen per dag voor langere tijd haar stal uit en zoveel mogelijk afwisseling. Nu is het vakantietijd en mag ze een paar maanden lekker socializen, zonder "last" van mij te hebben. Nou ja, ik ga er wel elke dag heen om te kijken of ze geen wondjes of wat ook heeft, maar dat is maar een kwartiertje. Na de vakantie gaan we het beleren rustig oppakken. Ze mag nu even lekker paard zijn, want na de zomer moet ze (helaas voor haar) weer op stal... Ik heb haar vanaf 4 maanden en tot op heden heb ik het elk jaar (nu dus het 3e jaar) zo gedaan dat ze een paar maanden op het land kan en dan echt vrij is. Zo wil ik het ook vol blijven houden tot ze haar laatste adem uitblaast. En.... ik woon in de Randstad. Er is echt wel plaats, maar je bent wel afhankelijk van het weer en dus de veengrond. Gelukkig is het nu opperbest land Knipoog

sorry ook voor jou: meteen verkopen dat paard, zeker als het zo'n jonkie is...

wat mij vooral stoort is de zin: 'ze mag nu EVEN lekker paard zijn'. ik snap dat niet he, imo moet een paard ALTIJD paard kunnen zijn, het hele jaar door. anders kan je beter een crossmotor kopen ofzo, die kan je laten doen wat je wilt zonder er rekening mee te hoeven houden dat het gevoel heeft en een 'natuur'.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:11

Merrieveulen, ik kan daar ook echt niet bij, hoor.
Mijn paard is nog steeds vooral paard, buiten de dagelijkse uurtjes met mij (vandaag zelfs maar half uurtje Clown ). Ik (en gelukkig meerdere mensen met mij) heb hem niet alleen voor mezelf en mijn eigen pleziertjes. Ik gun hem zijn plezier in het leven ook. Ik denk zelfs dat ik hem dat nog meer gun dan dat ik bij mijn eigen pleziertjes blijf hangen.Ja
Ik zou er namelijk geen plezier mee in hebben om alleen maar aan mezelf te denken en niet aan mijn paard. Ik geniet juist zo van paarden, die genieten van hun vrijheid, hun eigen vriendschappen, hun eigen leven zonder de mens. Gelukkig worden steeds meer mensen zich hiervan bewust......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:18

Een paard is heus altijd paard hoor, ook op stal.
Wat me hier opvalt is dat als een poster aangeeft het paard veel buiten te hebben, dan is het goed en wanneer verteld wordt dat het paard veel binnen staat, dan is het niet goed. Dit is mij dus veel te zwart-wit in een glinsterend grijze wereld. Het is in de praktijk niet altijd juist en goed om een paard buiten te hebben en het is ook niet altijd per definitie fout als een paard veel op stal staat. Voor elk paard kan en zal dat anders zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:19

precies, zo heb ik dat dus ook. maar ook in de dagelijkse omgang zijn de mijne nog echt paard hoor, ook al zit ik erop. ik zou niet weten hoe ze anders moesten zijn, van die 'robots' zonder eigen wil ofzo... nou ja ik ken dat gelukkig niet bij mijn dieren en zou het ook niet willen.

ze staan prachtig in hun kuddes, en dat is nou eenmaal wat een paard van nature hoort te doen. als je meer waarde hecht aan een luxe rijbodem dan aan een goed stuk land met kudde ben je mijns inziens niet écht paardgericht bezig, medische redenen daargelaten.

@ lovely, dat hangt ervan af wat men onder 'buiten' en onder 'veel binnen' verstaat. zoiets is van een hoop factoren afhankelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:21

Lovely schreef:
Wat me hier opvalt is dat als een poster aangeeft het paard veel buiten te hebben, dan is het goed en wanneer verteld wordt dat het paard veel binnen staat, dan is het niet goed. Dit is mij dus veel te zwart-wit in een glinsterend grijze wereld. Het is in de praktijk niet altijd juist en goed om een paard buiten te hebben en het is ook niet altijd per definitie fout als een paard veel op stal staat. Voor elk paard kan en zal dat anders zijn.

Ik ken geen enkel paard voor wie VEEL op stal staan goed is. In al die 31 jaar heb ik nog nooit zo'n paard ontmoet. En die van mij maak je er al helemaal niet gelukkig mee, al zet je hem er een uurtje in. Knipoog
En dat overdrijf ik niet. Ik hoop dat je wel snapt wat men bedoelt met een paard als een paard laten leven.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:24

pol013 schreef:

Clown
Hier kan ik me bij aansluiten.
IJzers is bij ons geen issue. Er staan er wat vierkant beslagen, alleen voor- of alleen achter beslagen en een groep zonder ijzers.

Er wordt goed gekeken naar de groepssamenstelling. Paarden die elkaar niet moeten worden uit elkaar gehaald en in een andere groep gezet. Er zijn wel met enige regelmaat happlekjes, vooral bij de ruinengroep of als de dames allemaal tegelijk hengstig zijn, maar dat is alles.

Meestal schuift zo'n groep de wei in, gaat gezamenlijk eten. Trekt dan een sprintje, ruziet om de volgorde bij de waterbak, maar dat gaat uiteindelijk keurig op rangvolgorde en daarna gaan ze allemaal staan pitten uit de wind.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:31

Ik zou als ik geen wei had om mijn paard buiten te laten lopen geen paard nemen. Maar ja de keus is voor ieder zelf, er zijn immers veel paarden die niet buiten komen. Het is maar hoe je zelf over iets denkt en dan vind je dat de enige manier. Maar niemand weet wat voor de paarden de beste manier is. Al hoewel ik aanneem dat mijn paarden het in de wei leuker vinden dan de hele dag op stal. Maar aan het eind van de dag zijn ze weer blij dat ze na binnen kunnen ivm de vliegen/muggen. In de winter kunnen ze bij ons (gelderland) ook niet meer in de wei omdat het te nat is, maar dat is in heel Nederland inderdaad zo. Maar we hebben 1 wei die ze kapot mogen lopen en voeren ze dan hooi bij. Maar je kunt deze discussie bij alle soorten dieren gaan voeren. Voor een konijn is het ook sneu als ze altijd in een hok moeten zitten en niet in een grote ren kunnen. En neem dan de honden er zijn veel honden die bijna de hele dag binnen zitten. Maar die dieren staan al veel dichter bij de mens en daar word niet meer zo over na gedacht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:33

precies, en dat is het probleem. paarden 22 uur op stal houden lijkt wel algemeen geaccepteerd, maar als ik mijn hond 22 uur in een bench hou is het verkeerd. ik begrijp dat niet, zéker bij een paard niet. een hond slaapt meer dan een paard bijvoorbeeld, de eetgewoonten zijn heel anders, een paard is een loopdier/ graasdier bij uitstek. mensen pakken ze dat af en vinden het nog normaal ook. ik begrijp daar gewoon niets van. dat heeft toch niks meer met het paard als paard zijnde te maken?

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:01

Bij ons staan paarden met en zonder ijzers door elkaar heen. Ook ruinen en merries trouwens. Als je een stabiele groep hebt, is dat geen probleem, dan gedraagt de groep zich als kudde en houdt de alpha merrie alles netjes in de gaten en zonodig zet de alpha ruin een ander tijdelijk buiten de groep. Er wordt dus niet voortdurend gek gedaan.

Dat gedoe over een sportpaard en paard voor mijn plezier en IK wil rijden. Wat een egoistisch gedoe zeg!! Er wordt volkomen voorbij gegaan aan het PAARD!! Een paard is een paard, met natuurlijk behoeftes en instincten.
Paarden staan liever als grasmaaier in de wei, dan ze bij ons onder het zadel lopen en ons iedere dag zien. Op het moment dat een paard met z'n lippen aan het gras staat weet ie niet eens meer dat ie een eigenaar heeft. Boeit em ook niet.

Maar ja mensen zijn natuurlijk ook egoistisch ten top en die arme dieren die daaronder moeten lijden!

Oh ja, ik rij ook wedstrijden met mijn paard, dus is mijn paard een sportpaard en geen goedkope ook. Maar wat is mis met je kennis verbreden en ook eens te kijken wat de natural types ons kunnen leren. Om nou meteen te zeggen dat natural types zweverig zijn...zij kijken in ieder geval naar het wezen PAARD en dat is meer dan wat er van sommige mensen hier gezegd kan worden.
Ach je hebt mensen met paarden en paardenmensen. Maar weinige vallen in de laatste groep, hoewel ik er hier gelukkig een flink aantal tegen gekomen ben die hun paard allereerst paard laten zijn!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:02

Shetlandertanden daar heb ik ook nog ervaring mee ja. Tenminste, mn paard dan.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:12

Nadya schreef:
Prisca schreef:
Hij VERLIEST ze niet hij SLAAT ze er onderuit.[quote=''Prisca'']

Gelukkig heeft dit paard een goede smid en geven de ijzers mee op zulk geweld, anders trekt hij zijn eigen benen nog aan gort. Ook prettig hoor om je paard te verliezen aan een potje buiten spelen .

Misschien doet het paard wel zo gek, omdat hij zo weinig buiten komt...... Knipoog[/quote]

Ivm verhuizingen heeft hij 4 verschillende smids gehad en bij allemaal lag ze naar weidegang of los eraf. Dus echt lompigheid van hem. Het is ook altijd het voorijzer dus hij slaat hem er met achter af. Soms slaat hij ook een stuk hoefwand af dus blij werd ik er niet van. Zonder ijzer geen optie doorhoge slijtage.

hahaha zoals ik al eerder beschreef maakte dat niet uit. Hij kwam eerst iedere dag buiten en toen gebeurde het ook. En toen hij nog land had was het ook erg vaak raak. Hij wil gewoon graag gek bokken en dat maakt niet uit of hij er 24 uur opstaat of maar even.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:21

Quellian schreef:
Prisca; sta jij nog bij de Zilvia's Hoeve?

Ik stond daar idd door omstandigheden ben ik naar een kleine stal gegaan met meer rust DACHT ik. Helaas viel dat tegen en moest ik vaak wachten op rijden en was de bak dramatisch slecht met regen. In die tijd heb ik echt me lol in het rijden verloren. Toen is hij een jaar weggegaan ivm zwangerschap

Ik heb daar ruim 14 jaar gestaan en ook vaak weiland gebruikt. Alleen Urban werd flink in elkaar getrapt de eerste keer en Leys jaagde op de paarden daar dus had zo geen lol in het weiland.

Nu sta ik op een stal met beperkte weiland mogelijkheden. Alleen gaat dat denk ik extra geld kosten moet dat nog aankijken plus dat ik er niet aan mee kan doen ivm werk. Plus met zijn lompigheid ben ik wat voorzichtig.

Belangrijkste vond ik gewoon nu een binnenbak om altijd te kunnen rijden en goede bodems daarvoor heb ik mijn paard. We hebben meer schrik als we lekker kunnen rijden.

Ik weet dat er meer mogelijkheden in de omgeving met weiland alleen hebben die verder niet de mogelijkheden die ik zoek en ook de afstand vind ik meetellen. Ik wil max 20 minuten met de auto van huis zitten. Ik heb in mijn lijstje de dingen genoemd die ik zocht in een stalling en dat valt bar tegen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:43

Lovely schreef:

Zou jij mij 1 boek, naslagwerk, onderzoek, kunnen geven waarin staat dat het geen probleem is dat een paard veel binnen/ stil staat? En dat je paarden prima kunt houden op die manier, en dat dat geen enkel gezondheidsrisico inhoudt?
En dat meen ik. Waar blijven de bewijsstukken wanneer mensen er zo zeker van zijn dat het geen enkel probleem is. Ik wacht af...

Ik heb dat namelijk nooit ergens gelezen of gehoord van een prof, ik heb het alleen mensen zien doen....