Tot nu toe was de schade van de shetlandertanden het grootst
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

pol013 schreef:we hebben hier ook een aantal paarden met voor ijzers en één met achterijzers.
Liever ook heel...plientjedres schreef:tja heb je er ook wel eens aan gedacht dat paarden hier {in de omgeving amsterdam)zowat tot aan hun strot aan toe wegzakken door de slechte veengrondbodem?![]()
mijn paardje staat in princippe het hele jaar buiten maar als het hard heeft geregend kan ze gewoon echt niet.
het word glad en ze glijden uit en dan zit je weer met een blessure, of ze gaan lekker ff renen en renen het hele land stuk waardoor ze van de zomer niet genoeg gras hebben.
ze staat ook alleen overdag buiten en sávonds lekker op stal.
ik word ook eigenlijk een beetje moe van al die vooroordelen over paarden die op stal staan want de paarden van nu zijn echt niet meer zo sterk als de paarden van 100 jaar terug!
Shenavallie schreef:Mijn pony is nog jong (2,5 jaar) en heeft nu vakantie gekregen. Voordat ze op het land ging, liepen we soms uren door de polder om conditie en (verkeers-)ervaring op te doen. Soms gingen we longeren (10 minuten) en verder veel in de paddock met vriendjes en vriendinnetjes. In ieder geval meerdere malen per dag voor langere tijd haar stal uit en zoveel mogelijk afwisseling. Nu is het vakantietijd en mag ze een paar maanden lekker socializen, zonder "last" van mij te hebben. Nou ja, ik ga er wel elke dag heen om te kijken of ze geen wondjes of wat ook heeft, maar dat is maar een kwartiertje. Na de vakantie gaan we het beleren rustig oppakken. Ze mag nu even lekker paard zijn, want na de zomer moet ze (helaas voor haar) weer op stal... Ik heb haar vanaf 4 maanden en tot op heden heb ik het elk jaar (nu dus het 3e jaar) zo gedaan dat ze een paar maanden op het land kan en dan echt vrij is. Zo wil ik het ook vol blijven houden tot ze haar laatste adem uitblaast. En.... ik woon in de Randstad. Er is echt wel plaats, maar je bent wel afhankelijk van het weer en dus de veengrond. Gelukkig is het nu opperbest land
Miran schreef:Leuk topic.
Ik woon in de Randstad en herken best wel het een en ander wat er gezegd wordt. In de zomer is weidegang hier geen probleem, hier in het Groene Hart is genoeg land. Alleen wordt dat in de winter echt te nat (zeker hier op de veengrond).
Toen ik mijn paard net had, kwam ik nog vers van de manege en vond ik het al fijn als ze naast het rijden een uurtje los kon in de winter. Alleen in de loop van de jaren leer je bij, lees je dingen, zie je dingen bij je eigen paard. Op mijn huidige stal ben ik 3 jaar geleden terecht gekomen. De eerste 2 jaar waren super, de paarden konden in de winter een dagdeel de paddock in in een groepje (in de zomer 24/7 land). Nog niet heel veel, maar wel erg veel voor deze regio.
Afgelopen jaar is echter het pensiondeel uitgebreid en kunnen ze meestal niet meer dan 2 uurtjes de paddock in. Voor ons te kort, mijn stalgenoot en ik hebben het aangekeken maar verhuizen volgende maand naar een stal waar ze de winter de hele dag in een droge paddock kunnen, met hooi en water. Buiten en binnen zetten gebeurt in onderling schema, elke dag wordt de paddock mestvrij gemaakt, goede bak erbij, zomers naar keuze 24/7 weidegang, echt een ideaal (en betaalbaar) plekje in deze regio. Maar niet makkelijk te vinden, het is hier al heel wat er als uberhaupt een paddock bij is en er zijn zat paarden die van binnenstal naar binnenbak gesleept worden en niet eens buitenlucht zien in de winter.
Ik heb overigens 2 Haflingers, bovenstaande gaat om mijn volwassen merrie. Mijn jaarling loopt in de opfok in de Achterhoek, wel 1,5 uur rijden maar ze kan daar ook in de winter overdag het land in, hier in mijn regio is dat toch een stuk lastiger.
plientjedres schreef:tja heb je er ook wel eens aan gedacht dat paarden hier {in de omgeving amsterdam)zowat tot aan hun strot aan toe wegzakken door de slechte veengrondbodem?
. 
plientjedres schreef:tja heb je er ook wel eens aan gedacht dat paarden hier {in de omgeving amsterdam)zowat tot aan hun strot aan toe wegzakken door de slechte veengrondbodem?![]()
mijn paardje staat in princippe het hele jaar buiten maar als het hard heeft geregend kan ze gewoon echt niet.
het word glad en ze glijden uit en dan zit je weer met een blessure, of ze gaan lekker ff renen en renen het hele land stuk waardoor ze van de zomer niet genoeg gras hebben.
ze staat ook alleen overdag buiten en sávonds lekker op stal.
ik word ook eigenlijk een beetje moe van al die vooroordelen over paarden die op stal staan want de paarden van nu zijn echt niet meer zo sterk als de paarden van 100 jaar terug!
. Overigens staat de mijne ook op veengrond, zelfs in een natuurgebied bestaande uit venen en zodden
. De Loosdrechtse Plassen liggen vlakbij.

Me_lodY schreef:Shenavallie schreef:Mijn pony is nog jong (2,5 jaar) en heeft nu vakantie gekregen. Voordat ze op het land ging, liepen we soms uren door de polder om conditie en (verkeers-)ervaring op te doen. Soms gingen we longeren (10 minuten) en verder veel in de paddock met vriendjes en vriendinnetjes. In ieder geval meerdere malen per dag voor langere tijd haar stal uit en zoveel mogelijk afwisseling. Nu is het vakantietijd en mag ze een paar maanden lekker socializen, zonder "last" van mij te hebben. Nou ja, ik ga er wel elke dag heen om te kijken of ze geen wondjes of wat ook heeft, maar dat is maar een kwartiertje. Na de vakantie gaan we het beleren rustig oppakken. Ze mag nu even lekker paard zijn, want na de zomer moet ze (helaas voor haar) weer op stal... Ik heb haar vanaf 4 maanden en tot op heden heb ik het elk jaar (nu dus het 3e jaar) zo gedaan dat ze een paar maanden op het land kan en dan echt vrij is. Zo wil ik het ook vol blijven houden tot ze haar laatste adem uitblaast. En.... ik woon in de Randstad. Er is echt wel plaats, maar je bent wel afhankelijk van het weer en dus de veengrond. Gelukkig is het nu opperbest land
sorry ook voor jou: meteen verkopen dat paard, zeker als het zo'n jonkie is...
). Ik (en gelukkig meerdere mensen met mij) heb hem niet alleen voor mezelf en mijn eigen pleziertjes. Ik gun hem zijn plezier in het leven ook. Ik denk zelfs dat ik hem dat nog meer gun dan dat ik bij mijn eigen pleziertjes blijf hangen.

Lovely schreef:Een paard is heus altijd paard hoor, ook op stal.
Wat me hier opvalt is dat als een poster aangeeft het paard veel buiten te hebben, dan is het goed en wanneer verteld wordt dat het paard veel binnen staat, dan is het niet goed. Dit is mij dus veel te zwart-wit in een glinsterend grijze wereld. Het is in de praktijk niet altijd juist en goed om een paard buiten te hebben en het is ook niet altijd per definitie fout als een paard veel op stal staat. Voor elk paard kan en zal dat anders zijn.
pol013 schreef:we hebben hier ook een aantal paarden met voor ijzers en één met achterijzers.

Nadya schreef:Prisca schreef:Hij VERLIEST ze niet hij SLAAT ze er onderuit.[quote=''Prisca'']
Gelukkig heeft dit paard een goede smid en geven de ijzers mee op zulk geweld, anders trekt hij zijn eigen benen nog aan gort. Ook prettig hoor om je paard te verliezen aan een potje buiten spelen.
[/quote]Quellian schreef:Prisca; sta jij nog bij de Zilvia's Hoeve?
Lovely schreef:Een paard is heus altijd paard hoor, ook op stal.
Wat me hier opvalt is dat als een poster aangeeft het paard veel buiten te hebben, dan is het goed en wanneer verteld wordt dat het paard veel binnen staat, dan is het niet goed. Dit is mij dus veel te zwart-wit in een glinsterend grijze wereld. Het is in de praktijk niet altijd juist en goed om een paard buiten te hebben en het is ook niet altijd per definitie fout als een paard veel op stal staat. Voor elk paard kan en zal dat anders zijn.