Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:03

Ik denk dat ze daar in regio waar het continue raak is echt wel snel over gaan tot actie. De eerste drie geven ophef en daarna zakt het wel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:28

De les ging goed.

6.30 begonnen met werken en om 10.00 les.
Ze is nog steeds erg vriendelijk in de omgang en ik moet er even aan wennen. Ik ben gewend dat ze me wil bijten met zadelen, maar ze wil steeds kusjes geven.

Beetje irritant dat ik haar niet vast kan zetten. Niet dat ze gaat hangen hoor, maar ze wriemelt maar door met t touw en dan ineens zit ie om dr keel en krijg ik een hartverzakking.

Les ging prima. Ze trekt een angry face en van m’n instructrice mag ik er gewoon niet naar kijken en moet ik gewoon blijven rijden. En iedere positieve uiting van werkwilligheid de hemel in prijzen.
En verder meer gaan doen. Dus doen of m’n neus bloed en haar meer gaan rijden, mee naar het bos, mee naar de rijvereniging, etc.

Ik ben gewend aan blije paardenoortjes en niet aan een angry face die overal wat van vindt. Moet er wel even aan wennen. Maar goed, er is 1 klein protestbokje geweest en verder heeft ze braaf geluisterd, dus mag niet klagen.
Voorlopig maar even doorlessen.

Mijn instructrice zegt “ze is geweldig. Ze is boos, maar best braaf. Wordt vanzelf minder “.

Vanavond hooi halen. De paarden lusten onze laatste baal hooi niet. Ik vind m zo lekker ruiken, dat ik m bijna zelf zou lusten, maar onze dames denken er anders over en beginnen inmiddels wel honger te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:41

Raar hè, dat ze dan ineens een baal niet eten terwijl er zo op het oog niets mee mis is.
Ze is boos, maar best braaf. Wordt vanzelf minder “."Ze zei er even niet bij welke van de 2 van toepassing is :+ Ik hoop het laatste :)

Bij de buren zijn ze de kelder van de nieuwe schuur aan het uitgraven... de hopen zand zijn nu al 3 mtr hoog :) Ik zou best wel een paar van die grote scheppen op de track kunnen gebruiken :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:55

DF gewoon vragen, scheelt hun afvoeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:02

Vragen was ik idd al van plan, alleen zie ik mezelf niet elke keer een kruiwagentje vol scheppen en daar 60 mtr mee lopen :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:33

Als ze het juiste materiaal hebben staan, is t een kleine moeite voor ze. Zou t inderdaad vragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:03

Het punt is je kunt niet binnendoor de boel over de heg gooien, hij zou met een volle bak eerst bij hun van het erf af, een stukje over de drukke weg rijden en dan de machine dwars op de weg zetten om het tussen de bomen door over mijn hoge hekwerk te gooien. Dus dan houdt ie al het verkeer op wat dus best gevaarlijk is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:42

jammer dat de route naar jou toe niet zo makkelijk is, zou fijn zijn als je extra zand kreeg.
Ik heb ook een nieuw pak hooi, het vorige was heel fijn, rook lekker en kruidig dit is heel grof, bijna stro en eten ze echt met lange tanden. Ik geef overdag voordroog alleen in de avond krijgt de tinker als die apart staat normaal hooi. Ook de veel te dikke spanjaard krijgt het nu, valt die misschien eens af

Ik ben droog gebleven tijdens het rijden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 17:07

Hier moet ik met datzelfde hooi nu gaan opletten. Adje is er wel fijn van afgevallen, maar merk zo dat hij nu wat honger heeft en dus ook wat nukkig gaat doen bij de hooibak naar Guus. Guus vreet haar hele net ineens wel leeg in de nacht dus die mag ook wat extra gaan krijgen. Ben benieuwd of die van jou ook wat meer knoeien ermee, het is best kort hooi en ze laten toch wel wat liggen (ondanks dat ze honger hebben?).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:15

Ik probeer zoveel te voeren per voerbeurt dat ze het nét op eten zonder er teveel van te laten liggen. Met dit koudere weer merk ik dat ze ook meer eten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 17:16

Ja doe ik normaal ook, maar bij deze loopt het toch iets anders. Normaal krijgen ze de restjes van de buitenbakken ook zo in de stal maar door regen is dat niet zo lekker.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:30

Hier zijn ze echt uitgehongerd. Ze eten het hooi echt niet.
We gaan zo hooi halen en nu genieten ze van een bak slobber.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:44

Hier zijn ze het uiteindelijk gelukkig goed gaan eten.

Nilay was wel zielig vandaag. De tandarts was er en er bleek een kies zo los te zitten dat ze hem er zo uit kon pakken. :oo

Over een half jaartje maar weer de tandarts. De oude man heeft wat meer zorg nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:54

@malenka: niet leuk als hij kiezen gaat verliezen, maar als ze zo er uit komen is wel wat voor te zeggen.
Missy heeft toentertijd verschillende keren gehad dat ze eerst een ontsteking kreeg voor ze los kwamen. zodra ik het rook belde ik de TA, maar tegen de tijd dat die kon komen was de kies al verdwenen en de ontsteking ook.

Nadeel was wel dat ze op het laatst geen normaal hooi meer weg kreeg en mega afviel. Dus toen overgestapt op de 5star* en daar is ze mooi van bijgekomen. (* tegenwoordig Complete Care Senior).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:56

Ja dat afvallen is wel een ding waar ik erg bang voor ben. Zijn gewicht op peil houden is altijd al lastig geweest. Volgens deze dierenarts/tandarts geen luzerne meer omdat het tussen zijn kiezen kan blijven steken nu daar ruimte ontstaat. En vooral meer olie (en vit e).

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:04

Agh arme Nilay!
Hier gaat de 21 jarige elke 3 maanden naar de tandarts, 6 maanden was telkens net te lang met ontstekingen als gevolg.
Merk ook wel dat ze ouder wordt en meer kwaaltjes krijgt.
Hier ook geen luzerne meer, kwam er ook teveel tussen en zorgde voor ellende.
Luzernebrok gaat nog redelijk maar wel vrij grote brokken dus moeilijk kauwen.

Ik voer als het regent meer binnen. Zodra een hooitje de grond raakt eten ze het niet meer op. Veel verspilling als gevolg :x
Ik heb gelukkig nog niet gehad dat ze een baal hooi echt niet eten, lijkt mij heel lastig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:11

Wat Missy toen kreeg is geen luzerne hoor... het is gewoon fijn hooi redelijk klein gesneden met een zacht vitaminebrokje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:14

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:52

Ah zielig voor Nilay.
Lekker slobber geven. Er is genoeg voor senioren te krijgen.

We hebben nieuw hooi. De paarden zijn helemaal gelukkig. Buikjes weer vol.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:33

Hier krijgen de oudjes senioren priores. Is ook ruwvoer vervanger

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 08:48

Mijn mini shetje staat gewoon te zweten ondanks de gure koude wind. Denk dat ik van het weekend maar even een baantje op zijn borst eruit scheer, arme dier. Hij heeft ook een vacht voor een horror winter _O-

Ik had afgelopen keer trouwens voor het eerst ook een pak graszaadhooi bij mijn bestelling gedaan, want ze zijn hier allemaal goed rond. Nu merk ik alleen dat mijn grote elke keer wat lossige mest krijgt als ik gemengd heb met het graszaadhooi. Hebben jullie dat ook weleens gehad ? Het is endofyten vrij.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:38

Hier geen gekke dingen met de mest, ik heb standaard veldbeemd graszaadhooi hangen zodat ze wat kunnen knabbelen als ze het gewone hooi op hebben. Ik merk sowieso dat ze in de winterperiode er alleen aan gaan eten als ze echt honger krijgen als ze ander hooi ernaast hebben, in de zomer voer ik het naast het (beperkte hoeveelheid) gras en dan eten ze er vaak meer van. Aan de buiken te zien overvoer ik ook soms wel met het gewone hooi :')

Hier geen veranderingen in de mest als ze het wel of niet eten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:44

Zou het door de structuur kunnen komen? Grover hooi en daardoor lossere mest?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 17:38

Kan, al heb ik het andersom ook genoeg meegemaakt.
Ik heb ze net maar binnen gezet, er is zo ook geen lol aan voor ze.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:30

Of ze drinken minder met grof hooi en daardoor droger. Niet perse logisch maar dat zijn paarden ook niet altijd.