[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:44

Dat ziet er gezellig uit! <3

Nadat wij vorig jaar een kurkdroge winter hebben gehad is dat nu dus eh, niet meer zo :x
Onze hele paddock is gekeerd, en daar waar het gewoon goed diep gekeerd kon worden is het prima droog, dus ze staan droog en kunnen gewoon droog liggen, maar een deel van de paddock waar het niet diep gekeerd kon worden ivm leidingen die daar lopen.. ja daar is het zeiknat nu. Dikke tegenvaller aangezien we er vanuit gingen dat we gewoon weer een droge bodem zouden hebben dit jaar :+

Ik houd mezelf maar voor dat ze nog steeds een groot deel droge paddock hebben en ze hebben een droog betegeld stuk bij de schuilstal dus eigenlijk hebben ze het nog steeds prima, maar de afspraak met de loonwerker staat wel voor zeer binnenkort om het slechte deel opnieuw uit te graven en dan gaan we het iets rigoureuzer aanpakken }:)

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:54

Hoi allemaal! Wat een ontzettend leuk topic zeg! Ik heb hier al veel inspiratie uit mogen halen. Wij zijn ook bezig met onze weide om te toveren naar een paddock Paradise maar ik dacht, misschien is het wel leuk om wat meningen van jullie te krijgen?
Wij zitten op zandgrond midden in het bos, ons stuk is een hectare groot met twee schuilstallen. De piste is vergroot naar 23mx43m, de plas wordt 140 diep en 20mx7m. Ik heb nu ik denk ongeveer 900m aan track momenteel. Zouden jullie nog dingen anders doen? Er staan 3 mini's en 3 ponies op. Aan de stal is het momenteel vrij nat maar dat wouden we ophogen en verharden met treinbielzen (wij mogen niet tegelen)
Ik ben ook niet zo denderend in schaal tekenen, roundpen wordt 18m doorsnee, de tracks variëren van 3 tot 5m breed, de schuilstallen zijn 5x4 en 6x3
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:38

Ik heb verder geen tips maar zou bielzen niet doen, die worden enorm glad. Zou dan eerder rasters doen met laagje zand er op.

Ziet er wel heel gaaf uit zo!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:00

Toffe schets al!

Net wat Marjan zei, ik zou absoluut geen treinbielzen doen, die worden inderdaad echt enorm glad. Misschien dat grastegels wel mogen? Of als je het budget hebt bijvoorbeeld van die MudControl matten.

Mijn ervaring hier is dat het wel heel fijn is om de track eenvoudig in tweeën te kunnen delen. Op die manier kan je dan eenvoudig onderhoud plegen aan het andere deel.

Verder merk ik ook dat hoe minder "overzichtelijk" je het maakt, hoe leuker het is en hoe meer ze bewegen. In mijn geval heb ik de mazzel dat ik geen rechthoekig stuk heb waardoor de twee 'helften' verspringen ten opzichte van elkaar. Op een meer rechthoekig stuk zou je dat goed kunnen doen met meer begroeiing!

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:08

Ben ik het mee eens, hier is het echt heel grappig dat de paarden elkaar ook echt even kwijt kunnen zijn, elkaar dan roepen, en naar elkaar toe rennen. Ze spelen (de speelse jonge paarden) ook echt een soort verstoppertje _O-
Dan rennen de 2 jonge merries weg van de ruin en de ruin gaat er eerst achteraan, draait halverwege om en probeert ze te ambushen _O-

Je track deels af kunnen sluiten (bij ons kan ie in 3en) is echt ideaal.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:04

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:32

MarliesR schreef:
Toffe schets al!

Net wat Marjan zei, ik zou absoluut geen treinbielzen doen, die worden inderdaad echt enorm glad. Misschien dat grastegels wel mogen? Of als je het budget hebt bijvoorbeeld van die MudControl matten.

Mijn ervaring hier is dat het wel heel fijn is om de track eenvoudig in tweeën te kunnen delen. Op die manier kan je dan eenvoudig onderhoud plegen aan het andere deel.

Verder merk ik ook dat hoe minder "overzichtelijk" je het maakt, hoe leuker het is en hoe meer ze bewegen. In mijn geval heb ik de mazzel dat ik geen rechthoekig stuk heb waardoor de twee 'helften' verspringen ten opzichte van elkaar. Op een meer rechthoekig stuk zou je dat goed kunnen doen met meer begroeiing!

Ja er komt sowieso heel wat begroeiing op maar dat was niet zo praktisch tekenen.
We moeten sowieso de volledige buitenkant kunnen afsluiten want hier staan allemaal eikenbomen, door de helft heb ik nog niet zo ver nagedacht maar op zich denk ik dat dat wel doenbaar is.
De roosters hou ik een beetje mijn hart voor vast, wij mogen geen echte grondwerken uitvoeren en de stal ligt op het laagste gedeelte naast een moeras. Ik vraag me af of paddockroosters die zo gelegd worden het houden.
We hebben nu drie treinbielsen als een paadje liggen, dat werkt prima dus ik had er niet bij stilgestaan dat meerdere dan glad zou worden. ik dacht lavasteen eroverheen te storten maar misschien kan ik er best nog even naar kijken. Het moet iets zijn wat met geen extra hulp zoals ophogen, omkeren, puin,... Af is.

Zouden jullie nog verder iets veranderen aan de track zelf? Is het genoeg?
Er komen nog dingen zoals banden, een heuvel, heg, bomen, takkenwal,... Maar dat tekent niet zo praktisch

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:37

pol013 schreef:
Ik wil deze toch even met jullie delen.

https://www.agrishop.nl/poortset-zwarte ... k8QAvD_BwE
Wat is dat een handig ding zeg. Flexibel kunnen afsluiten en weer open doen.

Naast deze: met de haspel en haspel paal
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ha ... rdeel.html

Met deze combinaties maken wij echt overal een stuk af, wat we echt net zo gemakkelijk weer opruimen.

Die eerste heb ik hier toevallig laatst ook gekocht voor de doorgangen vanaf de paddock naar de track (maar dan die met cord ipv lint). De eerste kon gelijk weer terug want die rolde na 1x uitrollen al niet meer in :+ . De vervanger lijkt het redelijk te doen, maar vraag me wel af hoe hij zich over de tijd heen houdt. Maar de prijs is wel ook een heel stuk beter te doen dan die van bijvoorbeeld Gallagher.

Robijntjah schreef:
Ben ik het mee eens, hier is het echt heel grappig dat de paarden elkaar ook echt even kwijt kunnen zijn, elkaar dan roepen, en naar elkaar toe rennen. Ze spelen (de speelse jonge paarden) ook echt een soort verstoppertje _O-
Dan rennen de 2 jonge merries weg van de ruin en de ruin gaat er eerst achteraan, draait halverwege om en probeert ze te ambushen _O-

Je track deels af kunnen sluiten (bij ons kan ie in 3en) is echt ideaal.

Hahah ja ideaal! En als ze elkaar even zat zijn of "eigen ruimte" nodig hebben is het ook fijn. Ze staan hier wel echt eens allemaal in een andere uithoek _O- .

Dat deels afsluiten gebruik ik ook echt veel meer dan ik had verwacht! Voor bijvoorbeeld hoefsmid/dierenarts etc is het ideaal dat ik de paddock even kan afsluiten. En dan kan ik dus of 1 trackdeel aansluiten. Of beide. Of juist wel de track open maar niet de paddock etc. Met de nieuwe paarden introduceren ook echt heel erg fijn. Maar ook daar omheen gebruik ik het dus veel (bv voor snoeien, track uitbreidingen, onderhoud aan de track etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:39

Met paarden introduceren ook ideaal inderdaad of als je er 1 vermoed van wormen en dat even wil checken, super handig :+

Onderhoud doe ik meestal wel gewoon als de paarden erbij staan, net zo gezellig _O-
Altijd mijn bruine die komt kijken hahaha.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:51

Robijntjah schreef:
Met paarden introduceren ook ideaal inderdaad of als je er 1 vermoed van wormen en dat even wil checken, super handig :+

Onderhoud doe ik meestal wel gewoon als de paarden erbij staan, net zo gezellig _O-
Altijd mijn bruine die komt kijken hahaha.

Haha ja, voor mest vangen inderdaad ook ideaal!

Qua onderhoud hangt het er een beetje vanaf wat je moet doen ook natuurlijk. Simpel wat dingetjes vervangen sluit ik het ook niet voor af, maar bijvoorbeeld einde zomer een heel stuk van de buitenomheining vervangen. Dan moeten ze toch echt van dat stuk af :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:59

ja dat heeft hier nog niet gehoeven dat scheelt. Meestal een nieuw stuk erbij en dan beginnen we toch aan de buitenkant en als alles dan klaar en verbonden is halen we de oude pas weg.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:54

pol013 schreef:
Ik wil deze toch even met jullie delen.

https://www.agrishop.nl/poortset-zwarte ... k8QAvD_BwE
Wat is dat een handig ding zeg. Flexibel kunnen afsluiten en weer open doen.

Naast deze: met de haspel en haspel paal
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ha ... rdeel.html

Met deze combinaties maken wij echt overal een stuk af, wat we echt net zo gemakkelijk weer opruimen.

Ja, die haspel staat ook nog op mijn lijstje. Het is zo'n geknoei nu met grotere stukken afzetten.

Ik heb op 2 punten van de track elastiek met een greep geplaatst. Als de track open is lopen ze parallel aan de buitenomheining. Als de track dicht moet verplaats ik ze naar de overkant. Is dit begrijpelijke uitleg? :? Super makkelijk en omdat het elastiek is past het altijd. Ben heel blij met die oplossing.

Ik heb ze bij Kramer gekocht: https://www.kramer.nl/Stallen/Omheining ... rtgreepset

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:00

Daar heb ik eerst ook naar gekeken. Maar dan moet ik het uiteinde nog steeds ergens laten. Dat vind ik voor een vaste doorgang geen probleem. Dan maak ik ergens een isolator op vast en hem open aan te haken. Maar hier moest ik een flink stuk overbruggen en geen plank om hem strak op vast te zetten. Dan vind ik die rollen een mooiere oplossing.

Ik blijk nogal een pietje precies te zijn. Ben allergisch voor loshangende omheining onderdelen :=

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:08

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:12

Ja, dat is dus wat ik hierboven beschreef. Inderdaad alleen geschikt voor vaste doorgang zoals pol013 beschrijft.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:17

Ir111 schreef:
Ja, dat is dus wat ik hierboven beschreef. Inderdaad alleen geschikt voor vaste doorgang zoals pol013 beschrijft.

sorry, glad overheen gekeken, ik zal nog een kopje koffie gaan drinken :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:42

Ik gebruik hier en daar ook elastieken. Op sommige echt tijdelijke plekken heb ik er aan beide kanten een handvat aan gemaakt, die bewaar ik in een emmertje op stal. Op andere plekken aan 1 kant vast en dan aan een extra isolator op bestaande omheining zodat ik ze gewoon kan open en dicht doen naar behoefte.

Het werkt best goed. Ze slijten wel sneller in de zin van dat het sneller doorbrand/gaat tikken waar ik ze vast aan de bestaande omheining gebruik (wat allemaal Gallagher cord is verder). Daarnaast vind ik het optisch niet mooi omdat het zo wit is en ik de rest allemaal heel bewust in terra heb. Gallagher zelf heeft ook terra kleurig elastiek, maar dat is gelijk dan weer zo duur.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:01

ja! dat wit altijd!

Ik wil eigenlijk helemaal geen wit. Heb ooit ergens zwart gekocht. Staat veel mooier en netter. Maar is lastig te krijgen. Bruin of groen mag van mij ook. Maar daar zit dan weer vaak oranje doorheen.
Ik zou best voorstander zijn van een 'onzichtbare' lijn met producten. Ik kan zelf wel beslissen of ik dat veilig genoeg vind (en dat vind ik het).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:17

Die elastieken heb ik ook. Hierdoor heb ik een aparte doorgang waarvik de ijsco parkeer om b8j te voeren. Helaas wit. Gallagher heeft dt elastiek op rol te koop, ook terra kleur maar dat is kassa.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:30

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:19

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:35

Even een vraagje hier, hebben jullie tips/ideeën hoe wij dit beter kunnen oplossen? Wat voor isolatoren gebruiken jullie voor?

Wij hebben meerdere van dit soort punten waar we de poortgrepen aan het doorlopende stroomdraad hangen zodat de stroom doorloopt.
Afbeelding

Onze stal is trouwens 8x3.5 voor 4 paarden :)
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:00

EdkingEnzo schreef:
Even een vraagje hier, hebben jullie tips/ideeën hoe wij dit beter kunnen oplossen? Wat voor isolatoren gebruiken jullie voor?

Wij hebben meerdere van dit soort punten waar we de poortgrepen aan het doorlopende stroomdraad hangen zodat de stroom doorloopt.
[ [url=m/WDAojN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze stal is trouwens 8x3.5 voor 4 paarden :)
[ [url=m/hPZDOO.png]Afbeelding[/url] ]

Een poortgreep isolator zou hier werken

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:51

Maar maakt hij dan verbinding met het andere stroomdraad? Misschien is het wel heel logisch hoor, maar ik kan nog niks vinden waar het andere stroomdraad dan doorloopt en waar de poortgreep aan vast kan zodat het verbonden blijft :o?

Edit: oké, ja best dom dus. Ik heb volgens mij wat gevonden! Alleen moet het doorlopende draad dan geknipt worden en aan de poortgreepisolator vast gemaakt worden!
Laatst bijgewerkt door EdkingEnzo op 25-12-20 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:57

Hoeft niet geknipt, kan ook gewoon met een slag eromheen O:)