ruitje schreef:Het introduceren wisselt erg per paard, we hebben er die er inderdaad binnen 3 of 5 dagen bij lopen alsof er niets aan de hand is en ik heb er bij wie het 3 weken duurt voordat het wat rustiger lijkt. Eigenlijk, dit klinkt een beetje gek, is het het belangrijkste dat de eigenaar er rustig in staat. Ik heb er nu al van enkele de introductie zien mislukken omdat de eigenaar het niet prettig vond dat zijn/haar paard niet bij de groep mocht of plekken had. Ik merk dat ik dat het lastigst vind: Hoe kan ik dat duidelijker maken van te voren, dat dat gewoon tijd nodig heeft. Aan de andere kant: Ik heb makkelijk banketstaaf, je zal maar op stal aankomen en er zitten bijtwonden op je paard of je ziet hem steeds naast de kudde staan.
Dan kan ik als penionstalhouder wel zeggen: Geef het tijd, ik zie dat het goed komt. Als jij als eigenaar dan niet lekker thuis op de bank zit snap ik ook wel weer dat je denkt: Ik haal 'm er uit.
Dit is ook echt mijn ervaring!! Ik heb een hele gevoelige ruin op stal, snel van slag, niet makkelijk te benaderen etc. maar de eigenaar is mega chill. Toen die 1,5 jaar geleden naar ons toe verhuiste, ging ze de dag erna 2 weken op vakantie. Ik weet nog dat ik dacht, zo, die heeft echt vertrouwen in mij
Die introductie heeft 0 problemen gegeven en is nagenoeg vlekkeloos verlopen. Terwijl, nu ik weet hoe die echt is, ik dat van te voren anders nooooit verwacht zou hebben!
En andersom is ook voor gekomen, mega chill en makkelijk paard, maar de eigenaar helemaal in de stress en dat werd drama helaas
ruitje schreef:Ik ben normaal heel erg van klanten en paarden een kans geven, maar ik vind dat je ook moet gaan denken aan wat het met de groep doet. En daarnaast: Het kan nu ook, ik kan selecteren omdat de vraag zo groot is. Dus ik denk dat ik anders ga werken met de wachtlijsten, niet meer wie het eerste komt wie het eerste maalt: Maar wie past het beste?
Dat voelt oneerlijk, maar is misschien wel beter

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zo altijd al doe eigenlijk.
Maar juist omdat ik dat het eerlijkst vindt.
Voor alle paarden en eigenaren.
Een paard (en/of mens) introduceren waarvan ik eigenlijk al weet dat het niet werkt vind ik ook niet eerlijk. Het fijnst en veiligst voor iedereen om de beste match te kiezen (denk ik dan).
Maar goed, wat je zegt, die luxe moet je dan ook wel weer hebben.