Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:01

De IJslander wereld is dan ook wel een beetje een aparte wereld :+

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:05

Ik denk dat dravers qua ras ook als paarden (moeten) worden gezien. Maakt me niks uit, ik heb gewoon pony's. :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:06

Elke85 schreef:
Hallo iedereen

Omdat ik niet goed weet waar ik het kan plaatsen ,ik ben nieuw hier , plaats ik het hier.

Het probleem waar ik mee zit is dat mijn 2 paarden toch niet zo goed overeen komen.
Ik heb een appaloosa merrie van 17 en een Andalusier ruin van 10.
Mijn merrie heeft ervoor samen gestaan met mijn beste vriendin haar paard ook een appaloosa merrie.ze hebben 4 jaar samen gestaan. Tot mijn beste vriendin is verhuisd en haar paardje nu ook aan huis staat.mijn merrie is altijd de baas geweest tegenover de andere merrie tot her laatste jaar dan is het opeens omgedraaid was zij de laagste in rang.
Natuurlijk toen het andere paard weg ging is nu 3weken geleden heb ik mijn ruin naar mijn weide gehaald.hij heeft op een privé stalling gestaan. Ik heb mijn weide in 2 gesplitst. Dat ze elkaar konden leren kennen. Ze stonden altijd bij elkaar aan de draad snuffelden aan elkaar geen piep niks. Ook als het ene paard ging liggen om te rusten waren ze altijd in elkaars buurt ik had zo iets van ja dit gaat goed , altans dacht ik toch.
Dus ik heb dinsdag de 2 samen gezet dat ging op eerste zicht allemaal goed ze hadden niet echt oog voor elkaar. Tot op gegeven moment mijn merrie besloot van ik ga hem eens opjagen dus ze legt haar oren in de nek en loopt op hem af, natuurlijk vlucht hij van haar.de ene moment jaagt ze hem gewoon zo weg maar de ander moment blijft ze hem achterna lopen tot hij in een hoekje word gedreven en ze haar dan omdraaid en stampt maar ver genoeg op afstand dat ze hem toch niet raakt. Mijn DA zei dat het zijn tijd nodig heeft allemaal en dat het goed komt. Wat denken jullie?

Hier bij het weer bij elkaar zetten (3 jaar hebben de twee jonge(re) paarden zonder hun moeder gestaan) deed de ruin ook een paar weken vervelend tegen zijn moeder (echt opjagen) terwijl zij voorheen altijd de alfa merrie was.
Inmiddels accepteert hij haar goed (en durft zij ook eens lelijk te kijken) heeft alles bij elkaar toch zeker wel 5 a 6 maanden geduurd.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:13

Ik noem onze ruin ook pony (hij is ongeveer 1.63 denk ik, maar de kleinste van het stel en ook behoorlijk smal waardoor je ook niets tussen je benen hebt als je erop zit)
Ik ben jaren geleden op ponykamp in Barneveld verliefd geworden op IJsjes, zou zo graag mijn eigen knuffelbeer en buitenrij pony paard willen. Op die grote van ons vind ik buitenrijden minder geslaagd (alleen al omdat je continue op je paard ligt om onder takken door te kunnen) maar dan wil ik wel een super bombproof paardje, die gewoon wel doorloopt en niet bang is voor stenen en boomstammen >;) (en voor de Tinker in het dorp)

Lynn :(:) :(:) wat vreselijk poedersuiker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:39

Hey daar ben ik ook op ponykamp geweest.
Wel echt HEUL lang geleden _O-

Ik ben ook ooit met Modesta op IJslander- trainingskamp geweest :+
Wat vond ze dat raar in het begin hahaha.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:44

Azmay schreef:
en alle honden zijn puppy :+

Jaaaaa, puppies *\o/*
Blij dat ik niet de enige met een rare kronkel in zn hoofd ben :')

Ik heb dus zo'n absoluut bomproeve pony, mijn haflinger loopt overal op, langs en door op buitenrit. Echt ontzettend fijn. Ook al omdat ik geen bak heb, dus ik moet wel altijd op buitenrit. Soms fazanten die nog geen meter voor hem opvliegen, waar ik een hartverzakking van krijg en die pony heeft nergens last van.

Ik zou voor mezelf ijslanders wel echt te klein vinden, of niet zozeer te klein, maar ik zou mezelf er te zwaar voor vinden. Vind het plaatje soms maar net aan met mijn haflinger en die is rond de 1m50

@ Lynn, hopelijk komt er snel een einde aan de problemen. Hier ook even wat last gehad van optrekkend vocht omdat er in 1 muur een "koude brug" zat in de spouw ofzo. Daar was rotzooi in komen te vallen waardoor de buiten en binnenmuur verbonden waren en dat ik blijkbaar niet goed. Gelukkig heeft mijn handige vader dat vrij goed voor me kunnen oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:46

Ik heb op Aurelia hooguit 4 keer in een 'bak' gezeten, rijd haar verder gewoon buiten in _O-
Ben me er wel van bewust dat dat niet met ieder dier kan, paard is fantastisch zonder doodsaai te zijn <3

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:55

Ik ben dol op sporttype pony's. <3 Maar daar pas ik niet op. Daarom toch maar warmbloed paarden. Ik heb vrijwel geen ervaring met koudbloeden.

Vraagje... Hoe hebben jullie de opening van schuilstallen / open stallen? Onze bebouwing (bouwperceel) staat aan de noordoostkant en zodoende kan je de opening richting wei alleen maar andere kanten op maken. We hebben een schuilplek van 4 x 10 meter op het zuidwesten, maar als we pech hebben, regent het tot bijna 2 meter in. Andersom zetten zou leuk zijn, maar dat is alleen praktisch als we de paarden in de tuin willen hebben. :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:08

Voor het plaatje ben ik ook te lang voor Nick, maar dan nog... wie bepaald dat?
En ik noem zowel de Shetlander als Haflinger paard, pony of knol. Wat me maar op dat moment uit komt ;)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:33

*komt onder steen*

Ik noem die van mij ook pony's wanneer ik dat wil :') Maar dat bepaalde rassen 'paard' genoemd moeten worden ongeacht de schofthoogte is echt iets wat ik tot voor een paar weken nog nooit had gehoord.
Kreeg de 'subtiele' AHUM mededeling toen ik iemands Fjord een pony noemde. Voor mij waren kleine paarden ook gewoon pony's hoor :=

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:35

Melle is 1.70. ik noem m ook poowny :')
En Puck is pukkelpony _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:37

Oh zo heetten de mijne ook wel sproet, prulleke, frotje, eigenlijk alles wat op dat moment past _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:41

Elevada is voor mij echt paard, maar die vond ik ook enorm toen ik haar net had (met haar 1.60 :+ ). Jonique is de pony (of bollie) en Cheetah wisselt wat of ik die pony of paard noem, maar meestal pony. Da's meestal gewoon mijn ventje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:16

Robijntjah schreef:

Eens :') . Ben blij dat ik in de “gewone paarden” wereld ben opgegroeid en pas later in aanraking ben gekomen met de ijslanders.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:30

Fangio schreef:
MarloesHJ schreef:
Maar mijn IJslander mag echt niet een pony worden genoemd van mij en hij is 1.38/1.39 hoog. Zou je trouwens ook niet zeggen als ik erop zit dat hij zo klein is. Ik ben zelf 1.72 en mijn voeten steken minder ver onderuit dan de net getoonde foto van Mo.

Jij zou mij waarschijnlijk een gruwelijk irritant mens vinden dan, want voor mij is alles een pony, van mn eigen haf en shet tot de mega kwpner van een vriendin van me :') Ik vind paard altijd zo saai klinken tegenover poownie of ponniewonnie <3

Ik heb echt gewoon helemaal niets met het woord pony. Maar goed mijn namen en variaties daarop slaan meer op afgeleiden van hun namen of woorden die matchen met hun karakter of gedragingen. Mijn IJslander noem ik ook wel spookje of Speedy Gonzales. Mijn warmbloed Babbel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:34

Humpiedumpie schreef:
Robijntjah schreef:

Eens :') . Ben blij dat ik in de “gewone paarden” wereld ben opgegroeid en pas later in aanraking ben gekomen met de ijslanders.

Ik ook _O-

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:43

MarloesHJ schreef:
Fangio schreef:

Jij zou mij waarschijnlijk een gruwelijk irritant mens vinden dan, want voor mij is alles een pony, van mn eigen haf en shet tot de mega kwpner van een vriendin van me :') Ik vind paard altijd zo saai klinken tegenover poownie of ponniewonnie <3

Ik heb echt gewoon helemaal niets met het woord pony. Maar goed mijn namen en variaties daarop slaan meer op afgeleiden van hun namen of woorden die matchen met hun karakter of gedragingen. Mijn IJslander noem ik ook wel spookje of Speedy Gonzales. Mijn warmbloed Babbel....

Dat heb ik ook wel, daarom noem ik die van mij vooral dikzak en spekkie.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:26

Waardeloos Lynn, hoop dat jullie de oorzaak snel vinden en goed op te lossen is. Dat ventileren in de kruipruimte is inderdaad heel belangrijk.

Hier heb ik de ene stal de ingang op het noorden en de andere op het oosten. Zuid en west is niet handig ivm regen. Kan je eventueel een luifel met dakgoot eraan maken? Dan zou ik voor zuid gaan; geen kou in je stal in ieder geval en meestal komt wind uit zuiden bij warmer weer....

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:31

Ik heb totaal niks met grote paarden. Ik kom niet verder dan Quarters, maar goed die zijn dan over het algemeen ook niet zo groot.

Hier heet Punette meestal oma, want ja, de oudste... Of moeke. Dikke moeke dan. Niet omdat ze dik is, maar ze is zo enorm rond geribt dat iedereen op afstand vaak al denkt dat ze te dik is. Inclusief dierenarts. Dat was dan wel weer jammer.
Miracle het Mirry of Monster, en Jolly is Jolly of Jollebol :D

Lynn wat ontzettend naar zeg... Het zit ook echt niet mee bij jullie.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:35

Je kunt ook een zijde half dicht maken, en dan een paar meter naar voren de andere helft half dicht maken, soort zigzag ingang zeg maar

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:36

Ik heb mijn opening van de schuilstal aan de westzijde. Totaal niet praktisch, maar hij stond nou eenmaal op die plek. Wel hebben wij een hele flinke voorgevel zeg maar, wat ervoor zorgt dat er ook met harde wind geen regen achterin de stal komt. Met harde wind hooguit een meter naar binnen.

Afbeelding
Rechts naast de opening zie je wat op de wand, dat is waar de wand van de stal begint. Geeft misschien een iets beter beeld van de afstand.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:23

Robijntjah schreef:

Wat grappig!
Ik ging vanaf een jaar of 12 geloof ik (22 jaar geleden :oo ) en de laatste keer was ik geloof ik 18 en begeleiding.
Ging elk jaar 3 weken :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:54

belle_boef schreef:
Daar wordt je niet vrolijk van Lynn. Jullie treffen het niet.

Is jullie kruipruimte ergens geventileerd? Soms helpt het om wat luchtgaten te maken zodat er trek is onder de vloer.

Er zit geen kruipruimte, ik vermoed beton op de zand aangezien het zo oud is

Ir1ne wij wonen er sinds juni en zijn behoorlijk aan het klussen, was voornamelijk moderniseren en bouwkundig was alles in orde, maar wij komen wij toch telkens dingen tegen en is alles ontzettend vertraagd. Rotte ondervloer, bouwvakker die 6 mnd ipv 2 mnd over een aanbouw deed, kleurverschil in de pvc vloer ( hun oplossing was of een andere vloer kiezen aangezien de onze niet meer leverbaar is of 150 euro tegoed. nadeel van nieuwe vloer is dat alle meubels eruit moeten, vloer eruit en nieuwe opnieuw leggen, reken maar op 3 volle dagen werk)
Er is geen verwarming ( niemand te krijgen om aan te sluiten en manlief zou het doen, maar wanneer??) en ik denk dat dat vocht daardoor nog beter omhoog komt nu het zo koud is daar

zo ziet het nu onder de kastjes uit
Afbeelding

Afbeelding

katertje is nu een ex kater, valt mij nog mee. Loopt het huis door alsof niks gebeurd is

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:48

Mooi kloten lynn.
Zo zagen 4 jaar geleden een aantal hoeken in mijn woonkamer er ook uit.
Bij ons had de vorige bewoner tempex tussen de binnen en buitenmuur gedrukt waardoor vocht in huis geen kant op kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:42

Jes schreef:
Robijntjah schreef:

Wat grappig!
Ik ging vanaf een jaar of 12 geloof ik (22 jaar geleden :oo ) en de laatste keer was ik geloof ik 18 en begeleiding.
Ging elk jaar 3 weken :=

Ik was toen 17, dat is komende zomer 17 jaar geleden (Jezus dat is de helft van mijn leven dus)....

Had toen mijn verzorg pony bij maar heb ook wel wat ritten op de pony's daar gehad omdat ik hem niet iedere keer op de vrachtwagen wou hebben.