Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:50

Zuchini schreef:
Weten jullie wat mij nu echt leuk lijkt? Een kijkje in het leven van jullie paarden. Dus: hoe lang staan ze binnen en hoe ziet het eruit? Hoe ziet de paddock eruit of de weide? Woorden zeggen mij niet zoveel. Ik ga proberen voor jullie een filmpje te maken in elk geval.

Ik heb wel wat foto's voor je :)
Ze gaat elke dag (heel breed genomen) tussen 5:00 en 8:00 naar buiten, en tussen 18:00 en 21:00 weer naar binnen. Afhankelijk van het weer en het seizoen. Staan in de paddock per 2 of 3, en in de wei van de zomer per 4. Altijd water en onbeperkt hooi beschikbaar.
Volpension en bos op stapafstand :D En dat midden ik [plaats] <<) I'm happy! (maaar betaal er ook wel een aanzienlijk bedrag voor, maar zelfs de dagelijkse paddocks hebben een achterberg bodem)

Stal:
Paard is 175 en kan languit liggen als ze wilt :D Verder recht tralies naar de buurman en linkt een wand want ze heeft de stal in de hoek. Voor ook tralies met open stuk waar ze met d'r hoofd uit kan :) En altijd veel stro :o
Afbeelding

Bakken:
Binnen en buiten 20x60. En buiten ook nog een springbak van 20x40.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wei:
Ik heb alleen foto's van de stukken wei waar de paarden staan die niet 24/7 gaan.
Afbeelding
Afbeelding

Paddock:
Dit zijn de dagelijkse paddocks. De grote extra paddocks heb ik niet op de foto. Dat zijn er nog 2 van 20x40. Verder op het terrein nog een stapmolen, mini-parkje/bos, longeerbak/paddock en longeerbak met achterbergbodem. (Dat zijn de binnen- en buitenbak ook)
Afbeelding
Afbeelding

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:18

Mooi plekje dreamer! :)
Voor zoiets in regio utrecht zou ik ook wel extra willen betalen.
Zit je over de 5 per maand?

Popstra

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:36

Ik kies dus juist voor welzijn waar ik mijn paarden in training (reining paarden, dan heb je dus niet veel keus in dit land als je en een fijne trainer wil en dat je paard er lekker dagelijks uit komt) zet en ja daar betaal je flink voor en heb daar ook best voor over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:38

Ziet er goed uit Dreamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:40

Popstra schreef:
Ik kies dus juist voor welzijn waar ik mijn paarden in training (reining paarden, dan heb je dus niet veel keus in dit land als je en een fijne trainer wil en dat je paard er lekker dagelijks uit komt) zet en ja daar betaal je flink voor en heb daar ook best voor over.

Dat had ik inderdaad ook, betaal graag wat meer voor zo'n plekje :) Nu betaal ik hier ook wel voor het stukje volpension (oa 7 dagen per week mesten) maar dat komt omdat mij dat lichamelijk niet lukt, maar het kan hier ietsje goedkoper als je dat stukje weg laat vallen.

Ik zit onder de €500 per maand, maar wel boven de €400

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:52

Mooie plek Dreamer! Wat interessant om te zien.
Ik sta sinds september op een nieuwe stal waar ik zeer tevreden ben. Wij hebben voor mijn pony redelijk ruime stallen, met een binnenluik en buitenluik. Stallen worden dagelijks opgestrooid en een verse laag stro, maar de mest wordt er niet steeds uitgehaald. De paarden van stal gaan normaal op kleine weides/paddocks die nu veel te modderig liggen, bijgevolg komen ze weinig buiten. Ik heb ervoor gekozen, en de mogelijkheid gekregen, om ponylief bij de kudde te zetten die 24/7e buiten staat, daar heeft hij ook even gestaan. Daar hebben ze een ruime weide, met een schuilstal en onbeperkt hooi. Er is ook een deel beton waardoor ze altijd de mogelijkheid hebben om droog te staan en behandeld tegen gladheid. Hetgene wat daartegen over staat is dat ik hem zelf moet binnen en buiten zetten en dat de wei ook een 5tal minuten van de stal afligt.
Shadow's routine gaat zo:
Tussen 7 en 8 voer ik hem en wordt hij buitengezet en doe ik ook de mest uit zijn stal
tussen 5 en 6 wordt hij terug binnengehaald en doe ik er iets mee, dan staat hij meestal rond half 8 terug op stal waar hij een gevuld hooinet heeft en zijn voer. We hebben een binnenbak en buitenbak. De binnenbak is iets kleiner, maar buitenbak is voldoende groot. Beide met geopad bodem. Ook zitten we net aan een natuurgebied waardoor we mooi kunnen wandelen. Ik ben 300 euro per maand kwijt, ik heb ook wel eigen voer, maar normaal is dat inclusief voer ook. Ik denk dat de prijzen in België over algemeen wel gelijklopender zijn dan in Nederland. Ik vind dat er hier vaak wel de mentaliteit heerst van paarden zoveel mogelijk op stal en dat vind ik wel jammer.
Laatst bijgewerkt door Jessol op 04-01-18 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:53

elenaMM77 schreef:
poes schreef:
De mijne staat 24/7 buiten met een maatje met een schuilstal. Ik zou nog akkoord gaan met s nachts binnen. Maar meer dan 10u binnen is voor mij gewoon een heel dikke No go. Ik vind het dieronvriendelijk en wat mensen ook zeggen, daar blijf ik bij.

Ga je hem dan in het donker met een zaklantaarn tussen je tanden zoeken in de wei om binnen te halen rond een uur of 22.00? Je vergeet denk ik dat het van 17.00-8.00h ongeveer donker is momenteel.. of haal je ze met de schemering dan binnen en zet je ze rond een uur of 3.00h snachts over een donker erf naar een donkere weide?

denk dat veel mensen de daglicht uren vergeten die er op dit moment zijn?

Yep, dat doe ik dus inderdaad :j. Het zal mijn paard worst wezen dat het donker is :). Ik haal hem vaak rond 22u binnen en hij gaat soms rond 07u weer naar buiten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:29

Ik vind het fijn dat steeds meer mensen zich gaan moeien met dit topic, dat betekend dat de sfeer goed is en dat mensen mee willen praten, Bedankt allemaal.

Wat ook nog meespeelt is vergunningen. Om in Zuid Holland een vergunning te krijgen om een paddock aan te leggen is nog niet echt een heel simpel klusje, er wordt vrij goed gehandhaafd en als je toch wat zand ergens neerkeilt en je spant er een lintje omheen, kan je dat bij constatering gewoon heel rap weghalen voordat je dwangsommen opgelegd krijgt.

Ook dat gaat in andere, meer landelijk gelegen gebieden van Nederland makkelijker, en dan nog steeds niet makkelijk zat.

Ook het bouwen van schuilstallen legaal is een heel, heel groot probleem. Die vergunningen krijg je gewoon heel slecht rond, en ook hier geldt dat er behoorlijk op gehandhaafd wordt en je kan het echt, echt afbreken.

Het is (samen met de kosten) praktisch heel, heel lastig om een beter paardenwelzijn de standaard te maken als de overheid zo tegenwerkt.

Ik ken stallen *naja stallen* van 150 euro per maand oplopend tot 800. Ik vind een acceptabele prijs voor een ruime stal, alle faciliteiten en minimaal 4 uur buiten kunnen in mijn regio 600 euro all incl. Maar daar moet dan wel alles bij in zitten.

Zoals terecht opgemerkt, de stalhouder moet er ook van met pensioen kunnen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:33

Hier mag je ook niet echt zomaar ineens een paddock maken hoor met gestort zand. :n
En dat geldt ook betreft het bouwen van schuilstallen.
Terecht, wat voor rommel krijgen we anders allemaal weer.

Dat het van mij soepeler mag, ook met goede regels, ja dat zeker. Zou zeker een hoop leed schelen.
Maar dat kan dan samen met de andere welzijnsregels die hard nodig zijn, kijken of gemeentes te porren zijn voor gemakkelijker vergunningen verlenen aan nette schuilstallen en schone paddock grond.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:56

danzzz schreef:
En een vraagje, zijn de paarden die 24/7 buiten staan nou ook wat hmmzz alerter met dit weer? Tjees, heb echt mijn handen vol gehad, wat een neuroten zijn het dan. Zelfs de doorgewinterde oude allesgezienhebbende liep snorkelend op eieren, zelfs de 30plus jaar shet, die altijd los over het erf banjert was een beetje de weg kwijt?

Normaal kan ik ze niet alleen naar de wei brengen als de wind en regen zo hard is. Mijn man pakt dan de ruin. Deze week zijn ze zeer relaxe als ik buiten kom ondanks het verschrikkelijke weer en kan ik ze alleen naar de wei brengen. Ik doe dat wel op momenten als het iets rustiger is.
Over gewoontes. Als wij met zijn vieren buiten rijden dan rijden de merrie en ik voor op. Altijd. Als ik met de paarden aan de hand loop zijn we met zijn drieen en ik loop iets voor en ach dat wisselt wel. Als mijn man Hercule pakt dan is Polie enorm spits dat wij tweeën voorop gaan. Echt niet de twee mannen, dat vonden wij erg grappig van de week. Gewoonte dus. ..
Dus Danzz herkenbaar maar nu is het al zo lang heftig weer, dat ze er niet meer op reageren. Zelfs vanmiddag vlogen ze gelijk in draf op commando zodat we voor de grote tractor die heggen aan het doen is ons hek binnen konden. Horen en zien verging maar ze gaven er niets om.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:05

Van mij mogen er ook regels bij komen betreft welzijn. Laat ze dan eerst eens beginnen met het verbieden van het houden van 1 paard zonder maat(tjes)

Ik stoor me overigens ook flink aan stallen die prachtige paddocks hebben maar heel de winter onbegaanbaar zijn omdat het water niet weg kan lopen! :roll:
als je het doet doe het dan goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:26

Ik denk dat bij stallen met prijzen van rond de 150,- per maand het hobby is of men er een normaal werkende partner naast heeft. Hier in het Noorden zitten de prijzen regelmatig rond de 175,- voor stal met buitenbak en tussen de 200 en 250 voor stal met binnenbak. Maar dan een met bijverdienste in instructie, trainen van andermans paarden, een melkveehouderij of partner met baan of eigen bedrijf in beter betalende richting.

Elk paard kost mij ongeveer een half uur werk per dag aan buiten/binnenzetten, voeren, uitmesten, vegen etc. En dat is zonder het algemene onderhoud van het terrein en de stallen en zonder hooien/voer/stro halen/mest wegbrengen etc.

Als ik volpension zou bieden zou ik met 10,- per uur dus al een 150,- werkloon moeten rekenen. Een schoonmaakster in de thuiszorg verdient al minstens 12,50 per uur!

Dan nog voer en strooisel. Toch al snel minimaal €60,- per maand maar met wat pech en meer/duurder krachtvoer €90,-

Dan heb je de vaste lasten en investeringen plus vervanging nog niet. Nog geen verzekeringen, nog geen pensioen en nog geen BTW.

Dat minimum uurloon lukt dus niet.

Maar goed. Het financiële plaatje is voor iedereen anders. En veel stalhouders doen er andere dingen bij die waarschijnlijk beter verdienen.

En stagiaires zijn gewilde goedkope arbeidskrachten.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:29

danzzz schreef:
Ik moet dat uiteraard met mijn werkgever overleggen. Het is wel bij hun aan huis en ik weet niet of ze dat op prijs stellen.

Begrijpelijk! Ik ben het vanmorgen glad vergeten maar ik ga morgenmiddag weer en dan zet ik het even in m'n agenda. Ik mag bepaalde paarden ook niet filmen bij ons op stal maar dat is geen probleem.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:40

Heleennn schreef:
Hengst, stalpaard, sportpaard, klokje rechtsonder:

[ Video ]

Hartstikke leuk gefilmd. Ik krijg er zo vanachter zijn oortjes vandaan een hele goede kijk op. Tevreden paard...

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:07

Anoniem schreef:
Zuchini schreef:
Weten jullie wat mij nu echt leuk lijkt? Een kijkje in het leven van jullie paarden. Dus: hoe lang staan ze binnen en hoe ziet het eruit? Hoe ziet de paddock eruit of de weide? Woorden zeggen mij niet zoveel. Ik ga proberen voor jullie een filmpje te maken in elk geval.

Ik heb wel wat foto's voor je :)
Ze gaat elke dag (heel breed genomen) tussen 5:00 en 8:00 naar buiten, en tussen 18:00 en 21:00 weer naar binnen. Afhankelijk van het weer en het seizoen. Staan in de paddock per 2 of 3, en in de wei van de zomer per 4. Altijd water en onbeperkt hooi beschikbaar.
Volpension en bos op stapafstand :D En dat midden ik utrecht <<) I'm happy! (maaar betaal er ook wel een aanzienlijk bedrag voor, maar zelfs de dagelijkse paddocks hebben een achterberg bodem)

Stal:
Paard is 175 en kan languit liggen als ze wilt :D Verder recht tralies naar de buurman en linkt een wand want ze heeft de stal in de hoek. Voor ook tralies met open stuk waar ze met d'r hoofd uit kan :) En altijd veel stro :o
[ [url=m/EyGpCu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bakken:
Binnen en buiten 20x60. En buiten ook nog een springbak van 20x40.
[ [url=m/ARuDes.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9PkP7Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BxoasR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wei:
Ik heb alleen foto's van de stukken wei waar de paarden staan die niet 24/7 gaan.
[ [url=m/idK0Pg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bWKJkT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paddock:
Dit zijn de dagelijkse paddocks. De grote extra paddocks heb ik niet op de foto. Dat zijn er nog 2 van 20x40. Verder op het terrein nog een stapmolen, mini-parkje/bos, longeerbak/paddock en longeerbak met achterbergbodem. (Dat zijn de binnen- en buitenbak ook)
[ [url=m/hsPJKO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZvzBmL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie plek :j volgens mij heeft jouw paardje daar een fijn leventje. Bedankt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:19

Zuchini misschien heb je dit gemist, dus op speciaal verzoek van jou plaats ik het in dit topic nog een keer. Ik film hier en vertel hoe mijn paardjes gestald zijn. Dit is onlangs geleden opgenomen nadat het hier heel erg gehoosd heeft en dus voor hier heel erg nat is en 7 x 24 uur naar buiten ook niet alles is:

[ITP] Polie en Hercule en hun huisvesting

Hier dan nog twee filmpjes van de zomer van die twee van mij. Ze zijn net van de wei gehaald en dit is rond ons huis (we wonen in Zuid Frankrijk):
https://photos.app.goo.gl/PFDQtVNCDNIeqqsD2

Polie die onze keuken binnen kijkt:
https://photos.app.goo.gl/9j3Zvlkr3aMyc4Az1

En deze was wel heel grappig. Zo zien ze er nu ook uit, dit was vorige winter.
https://photos.app.goo.gl/PukdjHl1fXkIIlUS2

Alleen rondom de ruif is het zo nat omdat ze dit helemaal kapot hebben getrapt en dat is alleen als het zo verschrikkelijk hoost weken aan een stuk. De andere 2000 vierkante meter zijn droog en de wei waar ze overdag op staan is ook droog.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:40

pien_2010 schreef:
Zuchini misschien heb je dit gemist, dus op speciaal verzoek van jou plaats ik het in dit topic nog een keer. Ik film hier en vertel hoe mijn paardjes gestald zijn. Dit is onlangs geleden opgenomen nadat het hier heel erg gehoosd heeft en dus voor hier heel erg nat is en 7 x 24 uur naar buiten ook niet alles is:

[ITP] Polie en Hercule en hun huisvesting

Hier dan nog twee filmpjes van de zomer van die twee van mij. Ze zijn net van de wei gehaald en dit is rond ons huis (we wonen in Zuid Frankrijk):
https://photos.app.goo.gl/PFDQtVNCDNIeqqsD2

Polie die onze keuken binnen kijkt:
https://photos.app.goo.gl/9j3Zvlkr3aMyc4Az1

En deze was wel heel grappig. Zo zien ze er nu ook uit, dit was vorige winter.
https://photos.app.goo.gl/PukdjHl1fXkIIlUS2

Alleen rondom de ruif is het zo nat omdat ze dit helemaal kapot hebben getrapt en dat is alleen als het zo verschrikkelijk hoost weken aan een stuk. De andere 2000 vierkante meter zijn droog en de wei waar ze overdag op staan is ook droog.

Wat lief pien_2010, bedankt. Het natte weer gooit toch wel wat roet in het eten. Maar ze hebben zat droge plekken gelukkig. Jullie wonen er mooi, wat een plek!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:52

Vind het ook een fijne discussie hier, super.
Mijn paarden worden 's ochtends op stal gevoerd en gaan ruim 2 uur later naar buiten,waar ze ook hooi krijgen. Mijn merrie wordt vaak om 8u 's ochtends gereden .Met het huidige natte weer staan ze 5 uurtjes buiten . Soms gaan ze na 2 uurtjes naar binnen en dan 's middags nog een keer naar buiten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:54

Graag gedaan. Zelf vind ik het laatste filmpje dat helemaal onderaan staat erg grappig want zo gaat het vaak wel als ze weer thuis komen voor de nacht.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:02

pien_2010 schreef:
Graag gedaan. Zelf vind ik het laatste filmpje dat helemaal onderaan staat erg grappig want zo gaat het vaak wel als ze weer thuis komen voor de nacht.

Wat een heerlijke wolliebollies. Als ik ooit nog paarden ga houden, dan zou ik ze willen houden zoals jij ze houdt, en ook hetzelfde type paard.

Lekker buiten in veel gevarieerd landschap, met een bulk aan ruimte. Geweldig!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:14

Dank je wel Danzz. Moet er ook om lachen hoor, want filmpjes had ik eigenlijk gemaakt om te laten zien dat zelfs als je best wel wat ruimte buiten hebt het ergens toch met zoveel regen, blubberig wordt rondom de ruif. Iedereen heeft dat nu ook. Als je ooit in de Limousin komt laat maar weten hoor Danzz. Gaan we lekker rijden hier in de buurt waar het ook erg mooi is. We hebben caravan in de tuin voor als we gasten krijgen. Helaas zal Polleke niet meer echte buitenritten kunnen maken verwacht ik zelf, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen want de dierenartsen zijn daarover veel optimistischer. Dus helaas is voor onze gasten rijden met onze merens waarschijnlijk afgelopen.

Ik vind trouwens de plek van Dreamer ook een toffe plek. Heerlijk die grote bak waar gereden kan worden. Echt super luxe.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:21

Ik heb sinds kort een paard. Ze staat nu 4 weken bij ons. Ze gaat alleen nog steeds de schuilstal niet in. Nu twijfel ik. Moet ik haar gewoon buiten laten staan? Of toch 's nachts naar binnen?
In de wei van de buurman staan 3 jonge paarden. Daar staat ze het liefste bij. Toch maar naar binnen halen? Ik vind het zo'n guur weer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:57

Yvette je denkt te menselijk. Mijn merrie staat ook nooit in haar stalletje. Als ik haar huid voel dan is ze normaal van temperatuur. Dus kijk naar je paard en voel. Bij twijfel kun je er een deken over gooien. Heb ik bij mijn merrie ook gedaan het eerste jaar dat ze van zuid frankrijk in Nederland woonde. Ze had het echt koud.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:21

Hier een overzicht van onze huisvesting. Even snel tegen de schemering geschoten.

Dit was gisteren na al die regen van de afgelopen dagen. De bak blijft altijd helemaal droog. Het stukje voor de stallen heeft (na 4 jaar gebruik) een halve dag een plas en trekt dan weer weg. We proberen verschillende dingen om dit ook droger te krijgen. Dat vergt even wat puzzelen en onderhoud maar ook dat gaat weer lukken.
Als het heel natter of onder 0 is is ligt er stro in 2 stallen. Toch liggen de paarden altijd liever buiten. Maar goed dan hebben ze de gelegenheid. Als het droger wordt veeg ik het stro naar de kanten omdat ze het anders alleen gebruiken om in te gaan plassen. Ik wil nog een apart hok van 5 x 3 vrij gaan maken voor het stro. Dan kan daar altijd een dik pal stro liggen en kan het dat open en dicht zetten afhankelijk van het weer. Dan kan ik de stallen zonder bedekking laten en alleen gebruiken voor het voeren.

Hier wonen mijn 2 warmbloeden (en de shet) waarmee in in de basissport rijd. Mijn oudje loopt Z2 en B/L eventing. Mijn jonkie nog niets maar daar heb ik wel plannen mee. Tot nu toe heb ik nog niets gevonden wat de combi van 24/7 buiten en sport in de weg moet zitten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:37

Sees schreef:
elenaMM77 schreef:

Ga je hem dan in het donker met een zaklantaarn tussen je tanden zoeken in de wei om binnen te halen rond een uur of 22.00? Je vergeet denk ik dat het van 17.00-8.00h ongeveer donker is momenteel.. of haal je ze met de schemering dan binnen en zet je ze rond een uur of 3.00h snachts over een donker erf naar een donkere weide?

denk dat veel mensen de daglicht uren vergeten die er op dit moment zijn?

Yep, dat doe ik dus inderdaad :j. Het zal mijn paard worst wezen dat het donker is :). Ik haal hem vaak rond 22u binnen en hij gaat soms rond 07u weer naar buiten.

maar dat is dan wel jouw paard natuurlijk.. ik kan mij heel goed voorstellen dat een pensionhouder of boer (die hoogstwaarschijnlijk ook nog heel veel andere dingen te doen hebben ) daar nu echt geen trek in hebben. En ik ben daar ook blij mee.. stel dat die van mij niet aan het hek zou staan tegen de avond met de groep mee, dan is er serieus iets mis.. en dan zou ik willen dat hij gelijk gevonden wordt, of asap.. in plaats van misschien uren in het donker moeten zoeken. dus persoonlijk vind ik het ook een hele fijne gedachte dat ze bij t laatste daglicht naar binnenkomen (bij normaal weer melden ze zich ongeveer een half uurtje van te voren).

ik heb in het verleden gereden bij een manege, die eigenlijk alleen kinderlessen had + pensiongastlessen voor volwassenen... gelukkig waren er twee grote ponies die ik kon gebruiken.. Daar stond alles gedurende de middag op stal voor de lessen en daarna ging het de wei op.. Ik moest dus de helft van het jaar idd de pony zoeken met zaklantaarn.. Moest echt wel zorgen dat ik een uur voor mijn les aanwezig was. Helemaal knudde als ze vergeten waren om te melden dat ze in de andere wei stonden.. net in het donker helemaal naar het einde van de ene sompige wei gestrompeld.. stonden ze in de weide aan de achterzijde (en voor je door hebt dat ze niet in de ene achterhoek maar ook niet in de andere stonden).. was echt geen grapje soms. Alle begrip voor, zeer zeker omdat ik de enige was die 1x per week s avonds een pony nodig had.. Maar als rond die tijd alles naar binnen zou moeten en er zou er 1 missen, begrijp ik wel heel goed dat je dan liever niet gaat zoeken en met die ervaring op zak dus ook heel blij dat de mijne binnengehaald wordt als t nog licht is.

eenmaal gehad dat toen ik de lespony eenmaal bij de bak had om te gaan poetsen, bleek dat ze een scheur in haar hoef had opgelopen die avond op de weide.. pony dus op de box gezet want daar moest een hoefsmid bij komen.. En de les maar afgezegd.. want zelfs met een uur van te voren daar zijn (nog 20 minuten over), had ik echt geen tijd meer om weer de wei af te gaan op zoek naar nr 2