Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:46

_O- Vreselijk. Hiet zet ik ook het stroom uit als ik ga rijden.

Vanmiddag mijn oude ruin nog gereden. Maakte mijn hele dag weer goed. Dochter ook super gereden, dus het 'niet lekker gereden'- gevoel van vanmorgen is gelukkig helemaal weg... :o

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:50

Soms heb je gewoon van die dagen... let it gooooo! :P

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:07

Hahaha. Duh, stroom uitzetten. Ik bedoelde eigenlijk dat je niet met je voeten achter de draad blijft hangen. :+ :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:16

Ietsje verder van de draad af rijden dan... :+

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:31

Ik heb 1x gehad dat madam achteruit mepte en toen met haar achterbeen dus de draad meenam.. toen mepte ik flink met de zweep zodat ze weer bokte en toen waren we het weer kwijt. Maar normaal gesproken geen last van.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:40

Haha ja. Gewoon iets meer eraf blijven en idd stroom uitzetten.

Prachtig uitzicht vanaf The Rock.
Hele ervaring!

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:42

whahaha, wat een verhalen _/-\o_

Ik voer smorgens in tijgerpyjama, met paarse ochtendjas en roze Crocs.
Op de Crocs laat ik de honden uit, en daarna zet ik een hek voor de paarden open. Dan pas de goede schoenen aan als ik naar mijn werk moet. 8-)

Met rijden doe ik niet te moeilijk, meestal verkleed ik me niet. Afg. vrijdag maakte ik het wel erg bont. Ik reed zonder zadel in mijn jurk. Ging heerlijk. sAvonds verjaardag en geen zin in verkleden. Het zag er netjes uit. Toen ik bij mijn zwager wegging, lag zijn kussen vol met witte haren :+ Nee, niet van de hond.

Ik heb sinds een week een trailer! En het liefste vriendje, die heeft voor mij zijn E gehaald en is nu mijn chauffeur. <3 Ik vind het rijden nog wel erg eng, maar heb erg genoten gisteren!

Anke, hou s op zeg }>

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:52

Hahaha...niet vd hond. Lol!!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:59

Jaloers Anke!! Wauw

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:13

Ik voer en mest ook regelmatig in pyjama.. of zoals vandaag dat ik savonds nog ff in mn jurkje ga met mn regenlaarzen eronder.. dan voel ik me toch wel echt ma flodder haha

Heeft hier iemand nog tips om mn paard dikker te krijgen? Paarden krijgen 1x per dag hooi waar ze n 18 tot 20 uur van eten.. beetje afhankelijk van het weer ook.. op dit moment doe ik met 600 kilo hooi nog geen 14 dagen.. Daar eten dan 2 paarden, 2 e ponys (sober ras) en een mini van.. Gras hebben ze helaas niet tot hun beschikking.
Daarnaast krijgt hij equifyt de basis muesli en de balance en de zupa (slobber met oa bietenpulp).. Hij krijgt nog subli omega 3 6 9 erbij en dan nog lijnzaadolie.. brokken geef ik overigens ook maar 1x per dag en weegt in totaal een 300 gram exclusief de zupa..
Hij is laagste in rangorde wat erg lastig is met voeren.. Hij zou eigenlijk wel t meest mogen eten.. maar de haflinger staat boven hem en die zou eigenlijk wel wat minder mogen..

Zou merriebrok toevoegen nog zin hebben? Of juist eerder sportbrok? Of toch huidige brok ophogen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:22

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:29

Haha ja ik heb op het goede moment de foto gemaakt :D

Ik heb ook een "bakje" gemaakt in de wei met stroomdraad als afrastering. Isolatoren heb ik bewust aan de buitenkant gedaan en als het goed is zit ik qua hoogte tussen de twee draden in. Zou in theorie niet zomaar vast moeten komen te zitten :)

Haha Antheman, jij bent de koningin. Rijden in een jurk en dan naar een verjaardag := super lief van je vriend zeg!!

Mijn schrale kwpner heb ik dik gekregen op onbeperkt hooi, bietenpulp, luzerne, zemelen, vitaminebrok (vitalbix daily complete) en muesli (pavo nature's best). Als je hem nu ziet kun je je niet voorstellen dat ie ooit schraal is geweest (Hollands welvaren :=)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:29

horsies5 schreef:
Ik voer en mest ook regelmatig in pyjama.. of zoals vandaag dat ik savonds nog ff in mn jurkje ga met mn regenlaarzen eronder.. dan voel ik me toch wel echt ma flodder haha

Heeft hier iemand nog tips om mn paard dikker te krijgen? Paarden krijgen 1x per dag hooi waar ze n 18 tot 20 uur van eten.. beetje afhankelijk van het weer ook.. op dit moment doe ik met 600 kilo hooi nog geen 14 dagen.. Daar eten dan 2 paarden, 2 e ponys (sober ras) en een mini van.. Gras hebben ze helaas niet tot hun beschikking.
Daarnaast krijgt hij equifyt de basis muesli en de balance en de zupa (slobber met oa bietenpulp).. Hij krijgt nog subli omega 3 6 9 erbij en dan nog lijnzaadolie.. brokken geef ik overigens ook maar 1x per dag en weegt in totaal een 300 gram exclusief de zupa..
Hij is laagste in rangorde wat erg lastig is met voeren.. Hij zou eigenlijk wel t meest mogen eten.. maar de haflinger staat boven hem en die zou eigenlijk wel wat minder mogen..

Zou merriebrok toevoegen nog zin hebben? Of juist eerder sportbrok? Of toch huidige brok ophogen?

Ik moest lijnzaadolie onder mijn eten mengen toen mijn paard vorig jaar te mager stond. Heb helaas het schema niet meer.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:16

Interessante link Fabster! Het driehoek kuiltje achter zijn ribben heeft hij ook wel.. naar mijn inziens te diep.. maar zijn buikomvang is dan wel weer goed..
Aangezien de pulp in principe onder ruwvoer valt krijgt hij dus ook niet veel brok.. Hij krijgt qua gewicht ook meer pulp dan de rest.. Dus dat lijkt me wel goed te zitten..

Selka op de zemelen en Lucerne na lijkt jou rantsoen aardig op de mijne.. ik kan nog wel eens kijken naar zemelen en Lucerne

Lijnzaadolie voer ik al bij

Hij is hier eind vd zomer heen gekomen en verhuizingen hebben meestal best impact op hem.. toen dus al niet dik de winter ingegaan.. en er nu dus ook weer dun uitgekomen.. maar dus ook niet goed dik te krijgen.. Misschien dat ik hem toch maar weer apart ga zetten zodat ik zeker weet dat hij gewoon genoeg kan eten..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 03:13

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb stroomkoord en als ik rij zet ik die uit. Ooit 1 x vergeten paard zete zijn kont naar iets buiten raakte de draad en daar vloog ik....

Term "vliegende galop"krijgt een heel nieuwe betekenis zo _O- :')

Anke...prachtig die foto.

Nachtkleding aan bij de paarden...tsja...ik liep net in mijn Big-T en joggingbroek buiten,jongens nog wat stro gegeven.
Vriendlief had de paddock niet afgesloten en gaat zo plensbui komen.Jongens komen vanzelf als het licht aan is er er is "gerommel" in de freetschuur :D
Dus braaf een voor een aan komen sjokken en met die bakkes in de bak.Draadje dicht en klaar...

Kon weer eens niet slapen dus tijd maar nuttig besteden dan nietwaar :+

Paard dikker krijgen...hmmm lijnolie,maïsmeel...lijnzaadschroot....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:06

Paard dikker zien te krijgen komt hier niet voor. Ik probeer ze niet te laten ontploffen. Koudbloeden he. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:08

Dubbel post... t is nog vroeg
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 03-05-16 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:09

Zemelen en pulp bij geven. Mijn Toet was scharminkel eerste klas. Onbeperkt hooi, zemelen en pulp met flinke scheut maiskiem olie(wel opvoeren) deed wonderen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:11

Ik heb met bietenpulp icm zemelen goede ervaringen om dikker te worden. (Ivm calium en fosfor samen voeren) Evt wat maïsmeel erbij

Nou ja Ik niet. Mijn paarden dan.

Alleen was dat altijd met pension paarden. Dit van mij zijn altijd te dik

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:17

Mijn fjordenmerrie valt ook snel in met koud weer, is een slanke den van zichzelf (jaaa het kan bij fjorden!) en die krijgt iedere dag speedibeet, ook bietenpulp. Ik hoor ook fijne dingen over seniores pre, voor oudere paarden die lastig op gewicht blijven.
Hier ook een ruin die de merrie niet rustig laat eten dus 's nachts op stal zodat de merrie kan bij eten en de ruin op rantsoen kan. Vanaf deze week weer 24/7 buiten (paddock) maar in de nacht wel n draadje ertussen voor het 'eetprobleem'.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:20

Monmaster schreef:
Oh dat is goed nieuws willemlover, en fijn dat jullie dat willen doen Hillary ... Tof!
Mooie foto Anke ....
Voer: dieetmix.... Subli.... Veel vitaminen en mineralen... Speciaal voor sobere rassen.
Hooi: had gewone balen.. Maar onze logeerTinker kan daar niet tegen dus overgestapt op voordrooghooi.
Zelfs als ik het nat maakte, ging ze hoesten...ik heb grote ronde balen en voer het in drie weken op... Blijft goed, maar het staat wel binnen op pallets.

Lekker rondje gereden, jaja langs de windmolens... We zouden naar het bos vanavond, maar het dreigde zo... Dat we maar besloten hebben dit woensdag te doen en vanmiddag droog te rijden.

Nog eentje voor vandaag!
[ [url=m/86rGji.jpg]Afbeelding[/url] ]

haha, nog net die hond op het hoekje, grappig!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:00

Dikker: pavo podo grow. Geplette maisvlokken.
Bietenpulp geeft ook een voller gevoel. Ideaal voor een hongerig paard.
Sportbrok worden ze vaak heter van, gaan ze meer bewegen, worden ze nog niet dikker.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:07

Zemelen lust mn paard trouwens niet bedenk ik me nu haha.. wellicht dat hij het wel onder zijn pulp lust.. ik ga het gewoon proberen.. Bedankt!

Iemand hier verder nog ervaring met algae vitalis? Lees daar ook goede dingen over

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:11

De 'kale' pulp gaat er hier ook niet echt van harte in dus ik meng het met wat Cavalor Strucomix om het iets smakelijker te maken. :')

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:13

Hier ook een deel van de rijbak in gebruik als paddock. Eerst dus geen stroom op het lint maar door malibu zijn capriolen nu wel. Als ik naar de paarden ga zet ik altijd het stroom eerst af. Pas als ik weer naar binnen ga of op buitenrit zet ik het weer aan. Het rijden met draadje in de bak is naar mijn idee wel prima te doen, gaat hetzelfde als met de houten omheining. Nog geen problemen mee gehad (afkloppen op hout)*

Voer ben ik niet zo in thuis. Ik geef mijn paarden biks en natural balance na het rijden/longeren. Daarnaast krijgen ze onbeperkt hooi en ben nu ook heel langzaam aan het opbouwen met gras. Malibu is mooi op gewicht terwijl jack altijd een beetje aan de ronde kant is. Hier staan ze allemaal weer op de wei.
Afbeelding

Het opbouwen doe ik bewust langzaam want mijn vriend is deze week vrij maar had zondag al vier spoedgevallen en moet vandaag nog eens vijf doen. Allemaal hoefbevangen doordat de paarden klakkeloos de wei op worden geslingerd :( arme dieren.

Wat lief dat er zo een taxi naar de kliniek kan worden geregeld. Hopelijk valt het mee met je nieuwe paardje!

Haha die outfits van jullie in de ochtend ^^ Ik trek toch altijd wel iets normaals aan. De buren wil ik ook niet choqueren natuurlijk ^^

Lotte je nieuwe plekje is echt heerlijk! Maar dat zei ik gisteren al. Nog een leuk plaatje van jouw loiverds door het stalraam/lola haar spiegel ^^
Afbeelding