Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:58

Nikass schreef:
Daar ben ik het mee eens maar welk voorbeeld krijg je op veel maneges? (In deze regio althans) buiten de lessen om komen de paarden niet van stal. Manege ruiters die toe zijn aan een eigen paard, zien dit voorbeeld en kopen soms ook een paard via de manege. Zolang instructeurs daarbij ook zeggen dat het echt geen probleem is zoals zij paarden houden zijn er natuurlijk onervaren mensen die dus niet weten wat een paard echt nodig heeft. Natuurlijk kun je ook nog zelf nadenken maar het zou fijn zijn als maneges (en de fnrs!) hierin een goed voorbeeld zouden geven.

Mee eens, maneges hebben een enorme voobeeldfunctie.
Toen ik nog een ponycentrum had, lipen de ponies op de wei tot de lessen begonnen. (Maar wederom, ´snachts op stal, daar trouwens vooral om het land te sparen, wat in Nederland wel een belangrijke factor kan zijn)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:59

Isegrim schreef:
Onze gedomesticeerde paarden zijn niet essentieel anders dan wilde paarden. Het is gewoon dezelfde diersoort, hooguit is de bouw anders waardoor overlevingskansen in het wild zouden kunnen afnemen. Gedomesticeerde paarden hebben exact dezelfde basale behoeftes als wilde paarden.

Sinds de mens zich is gaan moeien met de fokkerij van paarden is er niet gefocust op survival of the fittest.
Als ik mijn paard zou houden als een wild paard, dan was ze al lang dood. Toen ze drie weken oud was al. Eeuwenlang is er NIET gefokt op survival of the fittest, je gaat me niet zeggen dat dat niets doet met een diersoort. Eeuwenlang fokken heeft ervoor gezorgd dat er dieren als schoothondjes bestaan, niemand die dat nog wil vergelijken met de wolf. Maar eeuwenlang paarden fokken zou niets veranderd hebben? Klopt toch iets niet? Dus al onze hoogbenige iele sportpaarden zijn gewoon hetzelfde als die ruige Prezwalskipaarden?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:11

Gini schreef:
Sinds de mens zich is gaan moeien met de fokkerij van paarden is er niet gefocust op survival of the fittest.
Als ik mijn paard zou houden als een wild paard, dan was ze al lang dood. Toen ze drie weken oud was al. Eeuwenlang is er NIET gefokt op survival of the fittest, je gaat me niet zeggen dat dat niets doet met een diersoort. Eeuwenlang fokken heeft ervoor gezorgd dat er dieren als schoothondjes bestaan, niemand die dat nog wil vergelijken met de wolf. Maar eeuwenlang paarden fokken zou niets veranderd hebben? Klopt toch iets niet? Dus al onze hoogbenige iele sportpaarden zijn gewoon hetzelfde als die ruige Prezwalskipaarden?

Toch grappig dan dat de mustangs in de VS het prima doen. :) Zijn ook ontsnapte paarden allemaal. Die het zelfs zó goed doen dat ze afgevangen moeten worden ivm overbevolking.

Ik zeg niet dat ze 'hetzelfde' zijn, ik zeg dat ze niet essentieel anders zijn. En dat het dus onzin is om te denken dat de behoeftes anders zijn.

Je overschat de mens als je denkt dat wij in een luttele paar duizend jaar een dier dat door miljarden jaren evolutie is gevormd, zodanig kunnen veranderen dat het dier een totaal andere natuur en totaal andere behoeften zou hebben.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor honden, dat zijn gewoon wolven. En dus is het niet goed om één hond te houden en deze te voeren met iets dat voor tweederde uit plantaardig materiaal bestaat (brokken).

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:13

Gini schreef:

Niemand zegt iets over overleven in het wild, het gaat om de behoeften die een dier heeft. Een schoothondje heeft dezelfde basale behoeften als een wolf, namelijk zich thuis te voelen in een roedel en soortgeschikt voedsel te eten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:17

Isegrim schreef:
[***] schreef:
Een stal een paar uur per dag .. Hoe zie je dat dan voor je? Moet je midden in de nacht je bed uit om je paard een paar uur op stal te zetten? Of moet dat 's morgens of 's middags?

's Nachts binnen en zodra het licht wordt weer naar buiten zou wat mij betreft nog aanvaardbaar zijn bij onbeperkt hooi, maar nog steeds niet ideaal.

En natúúrlijk moet 24/7 buiten wel goed geregeld zijn. :j Daarom hoop (en verwacht!) ik ook dat er steeds meer hit actief / paddock paradise stallen komen. Bij goed inrichten en onderhouden, is 24/7 buiten voor elk paard weggelegd.

Wat ik bedoel te zeggen is niet dat je je paard een paar uur op stal moet zetten, maar dat een stal niet geschikt is voor een paard om veel meer dan een paar uurtjes in te staan. We hebben het hier immers over een steppedier dat normaal makkelijk 50km op een dag aflegt. Een stal is niet soortgeschikt en de tijd op stal zou dus geminimaliseerd moeten worden. Hoe meer mensen eisen dat hun dier minimaal de hele dag buiten komt, hoe meer stallen dit gaan bieden.

Dat proces dat jij hebt doorgemaakt moeten anderen misschien nog doormaken. Je weet dus dat je zelf ooit ook anders hebt gedaan. Geef anderen ook de kans om er achter te komen dat het leuker is om je paard veel vrijheid te geven.
En begrijp me niet verkeerd, 'vroeger' stonden mijn paarden 's winters ook 'gewoon' op stal en kwamen ze er alleen uit als ik dat deed. Kan me nu niet meer voorstellen dat ik dat normaal vond. Ik zou er niet meer mee kunnen leven als ik dat nu met mijn paard moest doen, dat vind ik simpelweg niet fair tegenover het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:18

VogeltjeM schreef:
Maar ik snap niet waarom veel mensen hier beschrijven dat ze het paard in de ideale situatie nog steeds 's nachts op zouden sluiten? Waarom dan? Is dit dan een stukje gebrekkige communicatie over wat een paard is en wat hij nodig heeft? Waarom opsluiten als je hem ook een inloopstal zou kunnen geven bijvoorbeeld?

Omdat ik de uitzondering(en) heb :Y) :))

Ik praat in dit geval ook enkel over mijn pony('s) nu .. Hoe ik het met eventuele toekomstige dieren zou doen kan ik nu nog niet zeggen, dat zal ik dan moeten bekijken en zal dan van het dier afhangen .. Wie weet waar ik weer mee thuis kom :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:24

Isegrim schreef:
Niemand zegt iets over overleven in het wild, het gaat om de behoeften die een dier heeft. Een schoothondje heeft dezelfde basale behoeften als een wolf, namelijk zich thuis te voelen in een roedel en soortgeschikt voedsel te eten.

Het gaat bij domesticatie in dit geval vooral om het gemak waarin ze zich aanpassen en het feit dat gevangeschap minder stress op hoeft te leveren.

Altijd buiten zijn is geen primaire behoefte. Beweging wel, en dat hoeft niet dag en nacht.

Aan elke basisbehoefte is prima te voldoen met een paard voor een dagdeel op stal. Ook als dat deel redelijk lang is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:24

Nikass, natuurlijk is het een ontwikkeling die mensen moeten doormaken. Maar er is ook veel meer kennis nu en voor sommige zaken is eigenlijk gewoon geen excuus meer (zoals paarden houden zonder weidegang of zonder contact met soortgenoten).

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:25

Lusitana schreef:
Het gaat bij domesticatie in dit geval vooral om het gemak waarin ze zich aanpassen en het feit dat gevangeschap minder stress op hoeft te leveren.

Altijd buiten zijn is geen primaire behoefte. Beweging wel, en dat hoeft niet dag en nacht.

Aan elke basisbehoefte is prima te voldoen met een paard voor een dagdeel op stal. Ook als dat deel redelijk lang is.

En dáár ben ik het dus niet mee eens. Dat zie ik echt als een vorm van cognitieve dissonantie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:41

Citaat:
VogeltjeM schreef:
Maar ik snap niet waarom veel mensen hier beschrijven dat ze het paard in de ideale situatie nog steeds 's nachts op zouden sluiten? Waarom dan? Is dit dan een stukje gebrekkige communicatie over wat een paard is en wat hij nodig heeft? Waarom opsluiten als je hem ook een inloopstal zou kunnen geven bijvoorbeeld?

Mijn ideale plaatje is een grote ruime inloopstal (ik denk formaatje boerenschuur :P ) waar ze echt ín kunnen staan en die ik in de winter lekker op kan strooien, zodat ze echt droog en uit de wind kunnen staan als ze dat willen. En daarop aangesloten een mooi, deels verhard paddock paradise uiteraard O:)

Dat zou ook mijn ideaal zijn! En dan aan huis, met mooie rijbanen binnen en buiten en aan een oneindig groot uitrijgebied *\o/* En een stabiele, sociale, gemengde kudde, liefst met paarden van alle leeftijden inclusief veulentjes <3
Mijn paard staat nu ´s nachts op stal omdat wij geen schuilmogelijkheid hebben op het land, maar ik zou al heel wat over hebben voor een `gewone` uitloopstal, en wat jij hier beschrijft zou helemaal perfect zijn!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:51

Isegrim schreef:
Lusitana schreef:

En dáár ben ik het dus niet mee eens. Dat zie ik echt als een vorm van cognitieve dissonantie.

Je kunt het zien zoals je wilt, maar het is verstandig om af te stappen van het idee dat elk paard het alleen maar goed kan doen als het dag en nacht buiten is.

Bij een paard dat een dagdeel binnenstaat:
zorgt ruwvoer er voor dat de darmen niet leeg raken.
zorgt poetsen voor huidverzorging en massage.
zorgt rijden voor beweging.
zorgt paar uurtjes in de wei zorgt voor beweging en samenzijn met soortgenoten (wat ze op stal ook zijn, alleen met wandjes ertussen).
zorgt daglicht toegang op stal voor voldoende daglicht.
Ga nu maar zeggen wat zo´n paard niet krijgt wat een paard krijgt dat dag en nacht buiten staat.

Je kunt gewoon niet stellen dat een paard dat buiten moet per definitie er beter aan toe is.

Je hebt een paard die ijsbeert voor het hek tot er een geul ontstaat omdat het naar binnen wil ondanks het feit dat er genoeg te eten is en leuke maatjes, maar hij mag niet naar binnen van jou omdat je vindt dat een paard buiten moet leven?
Wat is belangrijker, je principes of het paard voor je neus?

Ik baseer wat ik zeg op jarenlange ervaring met paarden die op allerlei mogelijke manieren in diverse landen en klimaten gehouden werden/worden. Ik laat me niet van mijn stuk brengen door een "elk paard moet dag en nacht buiten" hype.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:54

Twiggy2008 schreef:
Isegrim schreef:
Ik verkies de dood boven een paardonwaardig leven waarin een dier 20 uur per dag staat te wachten. Want dat is het. Net zo min als ik mijn kat 20 uur per dag in zijn reismand zou stoppen, zou ik een paard 20 uur per dag in een hokje stoppen. Dan is het dier in mijn ogen dood beter af. En dat dier kan mij dan weinig in dank afnemen, want dooie beesten weten niet zoveel.

Mijn bescheiden mening? Van mij mogen de eigenaren van dit soort stallen wel afgeschoten worden. Of eh.... mag ik dat niet zeggen? :+
Dat je in deze tijd met alle informatie die we hebben over paarden nog op deze commerciele manier paarden houdt, tja, ik vind het niet kunnen. :n

Ik vind een gezond paard in laten slapen óók niet ver tegenover het paard. Hij heeft tenslotte ook maar één leven.
Ik heb op zo´n stal gestaan, toen ik mijn paard kocht stond ze daar. En mijn paard stond echt geen 20 uur pd op stal. De meeste andere wel ja, liefst 22 uur. Maar ik kwam meerdere keren per dag en zorgde ervoor dat mijn paard nooit langer dan 12 uur achter elkaar op stal stond (voor de nacht). Overdag stond ze tussendoor ook wel op stal, maar dus nooit zo'n lang aantal uren achter elkaar. De situatie was daarmee nog niet ideaal, daarom ben ik er ook weg gegaan. Maar ik ben toch blij dat ik destijds niet afgeschoten ben...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:55

Lusitana schreef:
Je hebt een paard die ijsbeert voor het hek tot er een geul ontstaat omdat het naar binnen wil ondanks het feit dat er genoeg te eten is en leuke maatjes, maar hij mag niet naar binnen van jou omdat je vindt dat een paard buiten moet leven?
Wat is belangrijker, je principes of het paard voor je neus?

Nog nooit! meegemaakt in onze kudde van 25 paarden in een hit actief. Er is geen enkele reden waarom die naar binnen zouden willen. En ja, daar staan ook gewoon KWPNers en andere mietjes bij. :P

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:58

V.w.b. die maneges Nikass, heb je helemaal gelijk. Veel geven volstrekt het verkeerde voorbeeld, daar zou veel strengere regelgeving voor moeten gelden...
Verder vind ik dat je hele zinnige en slimme dingen zegt Isegrim en vooral goed onderbouwd en doordacht.
Over dat zgn. domesticatie-ding waar Lusitana het over heeft, het gemak van het aanpassen en dat gevangenschap minder stress oplevert: dat heeft niets met domesticatie te maken. Ik heb er ergens op een forum al een keer ernaar verwezen. Maar er is een keer op discovery dacht ik een documentaire geweest over wilde mustangs (hengsten) die in paar dagen worden bereden. De aanpak is zonder dwang of druk en zeer vriendelijk naar de paarden toe. Wat schetst de verbazing: de paarden raken niet gestresst en zijn heel vriendelijk naar de mensen toe; volstrekt niet agressief. Ook niet als ze uiteindelijk met die paarden een stuk door de woestijn rijden en andere kuddes/paarden tegenkomen. Je zou kunnen concluderen dat het dus alles te maken heeft met de aard van het dier (en hoe je ze benaderd). Na die dagen worden deze paarden weer losgelaten. Die paarden werden overigens in die periode niet in een stal gezet maar in een soort ring/paddock :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:04

Isegrim schreef:
Nog nooit! meegemaakt in onze kudde van 25 paarden in een hit actief. Er is geen enkele reden waarom die naar binnen zouden willen. En ja, daar staan ook gewoon KWPNers en andere mietjes bij. :P

Het was een hypothetische vraag. Wat vind je belangrijker : aanpassen of je principes?
Overigens staan paarden op hitactief voor ik zover heb begrepen als ze willen ook gewoon een dagdeel binnen. Er is echt niks mis met een dagdeel binnen vertoeven.
Er is wel wat mis met dwingen om buiten te blijven als er behoefte is bij bepaalde paarden aan naar binnen gaan.

Ik ben trouwens niet voor het een of tegen het ander. Ik ben tegen aan je principes blijven hangen als blijkt dat het gewoon niet gunstig is voor je paard. Of dat nu binnen of buiten is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:04

[quote="Lusitana
Citaat:
Citaat:
En ja beweging, maar nogmaals, er is geen paard dat helemaal niet van stal komt (dergelijke gevallen worden echt wel aangepakt).

Zal ik je een rondleiding geven hier in Amsterdam?
Op de manege waar ik destijds manegeruiter was voordat ik mijn paard kocht stond een paardje 24/7 op stal. Al wekenlang. Ik wilde zoooo graag een bijrijdpaard en wilde ervoor betalen, maar de eigenaren wilden het niet. Het was zo'n mooi grijs paardje... Uiteindelijk, maar dat heeft maanden geduurd, greep de manege eigenaar in: hij vertelde de eigenaren dat ze het paard moesten komen verzorgen of moesten verkopen. Als het zo alleen maar op stal bleef staan moest hij weg.
De eigenaren besloten uiteindelijk dan maar het paard te verkopen. De nieuwe eigenaresse haalde het paard vervolgens 1 x per dag van stal om te rijden. Maar het was al een hele verbetering. Ik kwam er ook achter dat het paardje bruin was en niet grijs. Het had al geen weken een borstel gezien.
Dit is maar één voorbeeld, maar ik ken er echt meer. En ik ken heeeel veeeel paarden die alleen 1 x per dag van stal komen om te rijden (liefst met slof en sporen want hij moet wel in de krul) en die standaard 1 "rustdag" krijgen per week, en dan helemaal niet van stal komen.
Geloof maar dat het niet waar is!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:09

Lusitana schreef:
Het was een hypothetische vraag. Wat vind je belangrijker : aanpassen of je principes?

De behoefte van mijn paard staat voorop. Maar mijn paard is een paard. Dit heeft met principes allemaal niets te maken. Als een paard voor het hek heen en weer loopt te rennen, heb je dus ergens niet aan voldaan (of je voert het dier enkel op stal).

Citaat:
Overigens staan paarden op hitactief voor ik zover heb begrepen als ze willen ook gewoon een dagdeel binnen. Er is echt niks mis met een dagdeel binnen vertoeven.

Zoals ik eerder al zei, een dagdeel (= de nacht = max. 8 uren) vind ik persoonlijk nog aanvaardbaar, maar niet ideaal en ingegeven vanuit projectie. Een paard heeft geen dag- en nachtritme zoals wij.

Citaat:
Er is wel wat mis met dwingen om buiten te blijven als er behoefte is bij bepaalde paarden aan naar binnen gaan.

Die behoefte ontstaat ergens door. Namelijk door minder ideale buitenomstandigheden of doordat er binnen altijd gevoerd wordt.

Citaat:
Ik ben trouwens niet voor het een of tegen het ander. Ik ben tegen aan je principes blijven hangen als blijkt dat het gewoon niet gunstig is voor je paard. Of dat nu binnen of buiten is.

Daar gaat het dan ook niet om. Ik denk alleen dat geen enkel paard gebaat is bij meer dan een paar uur per dag in een box.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:11

Isegrim schreef:
Nikass, natuurlijk is het een ontwikkeling die mensen moeten doormaken. Maar er is ook veel meer kennis nu en voor sommige zaken is eigenlijk gewoon geen excuus meer (zoals paarden houden zonder weidegang of zonder contact met soortgenoten).

Dat ben ik ook met je eens hoor, en sorry dat het zo suf gequote is, gaat wel eens mis met mijn telefoon. Ik bedoel alleen dat je van de buitenkant misschien niet altijd ziet wat iemand allemaal doet voor zijn paard en al op het punt staat om dingen te veranderen. Maar het klopt, even googelen of een boek openslaan en je weet wat een paard minimaal nodig heeft. Het verbaasd mij regelmatig dat mensen die al jarenlang paarden hebben sommige basis dingen absoluut niet weten. Als je een dier hebt verdiep je je er toch in?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:13

Nikass schreef:
Twiggy2008 schreef:
Mijn bescheiden mening? Van mij mogen de eigenaren van dit soort stallen wel afgeschoten worden. Of eh.... mag ik dat niet zeggen? :+
Dat je in deze tijd met alle informatie die we hebben over paarden nog op deze commerciele manier paarden houdt, tja, ik vind het niet kunnen. :n

Ik vind een gezond paard in laten slapen óók niet ver tegenover het paard. Hij heeft tenslotte ook maar één leven.
Ik heb op zo´n stal gestaan, toen ik mijn paard kocht stond ze daar. En mijn paard stond echt geen 20 uur pd op stal. De meeste andere wel ja, liefst 22 uur. Maar ik kwam meerdere keren per dag en zorgde ervoor dat mijn paard nooit langer dan 12 uur achter elkaar op stal stond (voor de nacht). Overdag stond ze tussendoor ook wel op stal, maar dus nooit zo'n lang aantal uren achter elkaar. De situatie was daarmee nog niet ideaal, daarom ben ik er ook weg gegaan. Maar ik ben toch blij dat ik destijds niet afgeschoten ben...

Jammer dat mensen zo slecht lezen. Ik bedoelde ook vooral de stallingseigenaren (staat toch ook in die post?) ;) . En verder vind ik dat iedereen die aan een paard begint, van tevoren zou moeten nadenken wat ze een paard te bieden hebben. In plaats van wat veel mensen denken, wat zo'n paard hen te bieden heeft. Fijn in elk geval dat jij de situatie verbeterd hebt voor je paard. :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:15

Lusitana: ik kan niet uitgebreid quotend reageren omdat ik op mijn telefoon zit, maar 1 ding dat een paard op stal in ieder geval mist is continue stapje-voor-stapje-beweging, nodig om het spijsverteringsstelsel voldoende op gang te houden. Ik zou graag uitgebreider ingaan op je argumenten, bedankt voor de onderbouwing in ieder geval, maar dat kan nu even niet.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:17

Nikass schreef:
Dat ben ik ook met je eens hoor, en sorry dat het zo suf gequote is, gaat wel eens mis met mijn telefoon. Ik bedoel alleen dat je van de buitenkant misschien niet altijd ziet wat iemand allemaal doet voor zijn paard en al op het punt staat om dingen te veranderen. Maar het klopt, even googelen of een boek openslaan en je weet wat een paard minimaal nodig heeft. Het verbaasd mij regelmatig dat mensen die al jarenlang paarden hebben sommige basis dingen absoluut niet weten. Als je een dier hebt verdiep je je er toch in?

Zelfde geldt ook voor katten, honden, konijnen etc. Toevallig pas een kat overgenomen van iemand die gewoon echt verwaarloosd was en waar ik eerst 400 euro aan dierenartskosten in heb moeten investeren. En allemaal echt geen kwade bedoelingen, maar gewoon niet weten waar je mee bezig bent...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:18

paulinebes schreef:
V.w.b. die maneges Nikass, heb je helemaal gelijk. Veel geven volstrekt het verkeerde voorbeeld, daar zou veel strengere regelgeving voor moeten gelden...
Verder vind ik dat je hele zinnige en slimme dingen zegt Isegrim en vooral goed onderbouwd en doordacht.
Over dat zgn. domesticatie-ding waar Lusitana het over heeft, het gemak van het aanpassen en dat gevangenschap minder stress oplevert: dat heeft niets met domesticatie te maken. Ik heb er ergens op een forum al een keer ernaar verwezen. Maar er is een keer op discovery dacht ik een documentaire geweest over wilde mustangs (hengsten) die in paar dagen worden bereden. De aanpak is zonder dwang of druk en zeer vriendelijk naar de paarden toe. Wat schetst de verbazing: de paarden raken niet gestresst en zijn heel vriendelijk naar de mensen toe; volstrekt niet agressief. Ook niet als ze uiteindelijk met die paarden een stuk door de woestijn rijden en andere kuddes/paarden tegenkomen. Je zou kunnen concluderen dat het dus alles te maken heeft met de aard van het dier (en hoe je ze benaderd). Na die dagen worden deze paarden weer losgelaten. Die paarden werden overigens in die periode niet in een stal gezet maar in een soort ring/paddock :)

Kans is groot dat ze een stal in beginsel als heel bedreigend ervaren. Dat ze daarom niet op stal gaan.
Overigens zijn Mustangs verwilderde paarden, geen wilde paarden. Ze nemen dus een aparte plek in. Net als de wilde paarden in Afrika en Brumbies in Australië en Europese paarden die in het wild worden gehouden.
Ze zijn van een gedomesticeerde soort afgekomen. Mustangs toevallig ook nog van een heel "makkelijk" soort, het iberische paard, dat van nature onderdanig is.
De verbazing snap ik trouwens niet?

Waar het mij trouwens vooral om ging is dat als een paard op stal geboren is, de stal niet als een "gevangenis" wordt ervaren.
Dat er daarom verschil is in hoe een stal ervaren wordt. Voor de een betekent het veiligheid, voor de ander bedreiging.
En dan moet je niet dat paard wat zich op stal veilig voelt, naar buiten schoppen omdat je vindt dat ze buiten moeten leven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:22

Ik ken zat paarden die op het land geboren zijn. Heb zelf vroeger op een New Forest fokkerijtje geholpen, jarenlang. Die veulens werden gewoon op het land geboren. Oersterke paardjes, superleuke tijd gehad en heel veel van geleerd ook. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:28

Ik zeg toch ook niet dat alle paarden op stal geboren worden ofzo? Ik zeg dat ALS een paard op stal geboren wordt, het de stal niet als een gevangenis zal ervaren.

VogeltjeM schreef:
Lusitana: ik kan niet uitgebreid quotend reageren omdat ik op mijn telefoon zit, maar 1 ding dat een paard op stal in ieder geval mist is continue stapje-voor-stapje-beweging, nodig om het spijsverteringsstelsel voldoende op gang te houden. Ik zou graag uitgebreider ingaan op je argumenten, bedankt voor de onderbouwing in ieder geval, maar dat kan nu even niet.

Ik kan slecht geloven dat spijsvertering op gang gehouden moet worden door 24/7 locomotie. Dan zouden alle paarden dood neervallen als ze in slaap vallen.
Ik geloof (weet) heus dat het bevorderlijk is, maar niet dat en dagdeel verblijf op stal de boel stillegt. Helemaal niet omdat er in een stal ook bewogen kan worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:29

Twiggy2008 schreef:

Ik heb op zo´n stal gestaan, toen ik mijn paard kocht stond ze daar. En mijn paard stond echt geen 20 uur pd op stal. De meeste andere wel ja, liefst 22 uur. Maar ik kwam meerdere keren per dag en zorgde ervoor dat mijn paard nooit langer dan 12 uur achter elkaar op stal stond (voor de nacht). Overdag stond ze tussendoor ook wel op stal, maar dus nooit zo'n lang aantal uren achter elkaar. De situatie was daarmee nog niet ideaal, daarom ben ik er ook weg gegaan. Maar ik ben toch blij dat ik destijds niet afgeschoten ben...[/quote]

Citaat:
Jammer dat mensen zo slecht lezen. Ik bedoelde ook vooral de stallingseigenaren (staat toch ook in die post?) ;) . En verder vind ik dat iedereen die aan een paard begint, van tevoren zou moeten nadenken wat ze een paard te bieden hebben. In plaats van wat veel mensen denken, wat zo'n paard hen te bieden heeft. Fijn in elk geval dat jij de situatie verbeterd hebt voor je paard. :j
[/quote]

Sorry, was jij inderdaad niet die zei dat ze haar paard liever dood zag dan teveel op stal. Kwam even door het afschieten dat ik wat dingen heb samengevoegd :D
En jee, ik las echt gewoon "eigenaren" ipv "stallingseigenaren" :o In elk geval denk ik dat we het over de strekking wel eens zijn :)