Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:42

Ze staan bij stal 2 24/7 op de wei, maar hebben ook een stal? Hoe zit dat precies?
Stal 2 klinkt voor je paard fijner, en lekker buiten rijden in het bos zou ik zelf heel fijn vinden maar ik weet niet of jij dat ook graag doet en of je ook alleen kan gaan, want bij stal 2 heb je misschien niemand om mee samen te rijden.
Een zelf gekozen instructie zou voor mij ook de voorkeur hebben (tenzij je erg tevreden bent over de manege instructie)

De afstand: dichterbij is natuurlijk veel fijner en er elke dag heen kunnen ook. Aan de andere kant: als jouw paard lekker op de wei staat en je kunt een keer niet, is dat voor je paard geen probleem (mits er toezicht is).

Is er nog verschil in prijs?

Bagira

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:46

De prijs is ongeveer hetzelfde. Ja, bij 24/7 hebben se ook stal, daar kunnen de paarden overnachten.
In het bos wil ik zeker rijden, maar ja, dat is groete vraag als daar heeft ik iemand om mee te gaan..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:02

Bij stal 1 schrijf je wei van 9 tot 13. Is dat het hele jaar door? Of is het in de zomer meer/in de winter minder?
Zijn er nog andere stallen die in aanmerking zouden komen?
Waarom wil je eigenlijk weg? Of heb ik daar overheen gelezen? Dat je een goed contact hebt met de eigenaar en je stalgenoten is wel heel fijn!

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:43

Bagira - Als ik jou was zou ik verhuizen naar stal 2. Ik vind het zelf echt not done om een paard maar vier uur buiten te zetten en daarnaast ook nog maar een geringe hoeveelheid hooi aan te bieden. Alleen al om die reden zou ik mijn paard liever op een stalling zetten waar mijn paard lekker buiten kan lopen, voldoende ruwvoer krijgt en dus niet bijna de hele dag in z'n stal moet verblijven.

Het nadeel aan het verhuizen is natuurlijk het verdere reizen, maar daarentegen ben je door het volpension niet verplicht dagelijks te gaan én is je paard wat betreft beweging niet afhankelijk van jou omdat hij 24/7 buiten loopt. Tevens geef je aan dat je begeleiding nodig hebt. Is dit eventueel met de staleigenaar van stal 2 te regelen? Mocht dit niet het geval zijn dan is er echt wel een instructeur/instructrice te vinden die jou wil helpen en begeleiden. :) Over het verlies van contacten zou ik me geen zorgen maken eerlijk gezegd. Die contacten kun je toch ook onderhouden ondanks dat je paard weg is? En op je nieuwe stallibg zul je ongetwijfeld nieuwe contacten opdoen. Desnoods ga je op zoek naar een leuke rijvereniging.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:26

Nou hier mijn dilemma

stal 1:

in de winter buiten op de dag in de paddock met meerdere paarden, ongeveer 8 uur buiten zonder hooi/kuil
Zomer niet al te grote weidegang, gras snel op, worden bijgevoerd. Dag en nacht. 2x per dag kuil.
buitenbak, met regen nat. Diverse paddocks. 25 km van mijn huis. Geen toilet. Goede sfeer, super verzorging. Geen automatische drinkwater. Staan op stro.

stal 2

14 km van huis en 4.5 km van werk. Grote stal met water automatisch. Staan op vlas. Buitenbak 20x60 gedraineerd. Binnenbak. 1 overdekte longeerpiste en 1 open. Diverse paddocks. Veel land. Winter gemiddeld 3 uur buiten en zomer 9 uur. 3x per dag kuil. Kantine en toilet.

Wie o Wie

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:32

Hoi!
Het begint bij mijn huidige stal wat slechter te gaan en dus denk ik eraan te verhuizen. Maar ik kan niet beslissen... Wat denken jullie en waarom?

STAL 1: (200 per maand)
+ volpension
+ ik heb de bak altijd voor mezelf
+ kleinschalig dus nooit drukte
+ drie keer per dag hooi
+ stallen zijn altijd proper
+ ongeveer 10/15 minuten van mijn huis met de auto
+ in de winter vaak in de paddock
+ in de zomer 24/7 weide
- weinig gras op de weide
- slechte bodem in de bak (nat in de winter, zwaar in de zomer)
- weinig ruimte voor spullen
- voer vind ik niet goed
- steeds per twee en geen grotere kudde
- alle spullen hangen open en bloot dus het kan snel weg zijn
- enkel buitenbak

STAL 2: (100 per maand)
+ meer stallen dus wel gezellig met stalgenootjes
+ ruime kast
+ zelf voer beslissen
+ kleine binnenbak
+ goede bodem in buitenbak
+ binnen opzadelen en poetsen
+ voerbeurten en binnen- en buitenzetten zijn onderling te regelen met stalgenootjes
+ als je het eten klaarzet word het gegeven
+ grotere kudde
- 15/20 met de auto
- doe het zelf (dus als je niet kan heb je een probleem)
- zelf binnen en buitenzetten
- zelf uitmesten

Ik heb twee paarden dus is voor mij wel een verschil om 400 euro of 200 euro + alle extra's per maand neer te tellen... Het draait natuurlijk niet alleen om het geld want de paarden moeten het ook goed hebben natuurlijk! Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:01

loesjeislief schreef:
Nou hier mijn dilemma

stal 1:

in de winter buiten op de dag in de paddock met meerdere paarden, ongeveer 8 uur buiten zonder hooi/kuil
Zomer niet al te grote weidegang, gras snel op, worden bijgevoerd. Dag en nacht. 2x per dag kuil.
buitenbak, met regen nat. Diverse paddocks. 25 km van mijn huis. Geen toilet. Goede sfeer, super verzorging. Geen automatische drinkwater. Staan op stro.

stal 2

14 km van huis en 4.5 km van werk. Grote stal met water automatisch. Staan op vlas. Buitenbak 20x60 gedraineerd. Binnenbak. 1 overdekte longeerpiste en 1 open. Diverse paddocks. Veel land. Winter gemiddeld 3 uur buiten en zomer 9 uur. 3x per dag kuil. Kantine en toilet.

Wie o Wie

Stal 2, want 8 uur buiten op een zandpaddock zonder hooi heeft een paard niks aan, vraagt alleen maar om problemen.
Ik vind het niet al te veelbuiten, maar het buiten is wel beter dan bij stal 1 en dat in combinatie met de kortere afstand en betere faciliteiten maakt voor mij de beslissing eenvoudig :)

Jupinkle het is me niet duidelijk hoe het buiten staan bij stal 2 geregeld is? Als dat goed geregeld is zou ik voor stal 2 gaan. Als je leuke stalgenoten hebt kun je een keer voor elkaar buiten zetten en uitmesten als je niet kan? (Als dat niet al te vaak voorkomt dan).

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:55

Jupinkle schreef:
Hoi!
Het begint bij mijn huidige stal wat slechter te gaan en dus denk ik eraan te verhuizen. Maar ik kan niet beslissen... Wat denken jullie en waarom?

STAL 1: (200 per maand)
+ volpension
+ ik heb de bak altijd voor mezelf
+ kleinschalig dus nooit drukte
+ drie keer per dag hooi
+ stallen zijn altijd proper
+ ongeveer 10/15 minuten van mijn huis met de auto
+ in de winter vaak in de paddock
+ in de zomer 24/7 weide
- weinig gras op de weide
- slechte bodem in de bak (nat in de winter, zwaar in de zomer)
- weinig ruimte voor spullen
- voer vind ik niet goed
- steeds per twee en geen grotere kudde
- alle spullen hangen open en bloot dus het kan snel weg zijn
- enkel buitenbak

STAL 2: (100 per maand)
+ meer stallen dus wel gezellig met stalgenootjes
+ ruime kast
+ zelf voer beslissen
+ kleine binnenbak
+ goede bodem in buitenbak
+ binnen opzadelen en poetsen
+ voerbeurten en binnen- en buitenzetten zijn onderling te regelen met stalgenootjes
+ als je het eten klaarzet word het gegeven
+ grotere kudde
- 15/20 met de auto
- doe het zelf (dus als je niet kan heb je een probleem)
- zelf binnen en buitenzetten
- zelf uitmesten

Ik heb twee paarden dus is voor mij wel een verschil om 400 euro of 200 euro + alle extra's per maand neer te tellen... Het draait natuurlijk niet alleen om het geld want de paarden moeten het ook goed hebben natuurlijk! Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Lastig. Ik vind het naar buiten gaan erg belangrijk en bij stal 2 moet je dat zelf doen of onderling. Is dat goed geregeld? Ik zal dat toch eerst even navragen. Het voordeel van stal 2 is wel een goede bodem en een kleine binnenbak. En je paard krijgt te eten wat jij neerzet. Als het allemaal goed geregeld is onderling en je kan daar ook echt van op aan dan zal ik voor stal 2 kiezen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:01

Loesjeislief: Ik zou voor stal 2 gaan want 8 uur op een paddock zonder hooi/kuil is vragen om moeilijkheden. 3 uur is eigenlijk te weinig maar beter dan niks. Je zou dan ook eventueel vanuit je werk snel er langs kunnen om haar even naar buiten te gooien.

Jupinkle: Ik zou voor stal 2 kiezen. Je kan vast wel wat onderling regelen als je een keer niet kan en het lijkt me een fijnere stal dan stal 1.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:41

M_nouska schreef:
Loesjeislief: Ik zou voor stal 2 gaan want 8 uur op een paddock zonder hooi/kuil is vragen om moeilijkheden. 3 uur is eigenlijk te weinig maar beter dan niks. Je zou dan ook eventueel vanuit je werk snel er langs kunnen om haar even naar buiten te gooien.

Jupinkle: Ik zou voor stal 2 kiezen. Je kan vast wel wat onderling regelen als je een keer niet kan en het lijkt me een fijnere stal dan stal 1.

Oja dat is ook zeker de bedoeling maar extra eruit is wel erbij blijven op stal. Dus hij komt er extra uit als ik er ben en ik ken er al iemand die er staat en die heeft ook al aangegeven hem extra buiten te willen zetten, dus dat scheelt alweer een hele hoop.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 07:23

Ik heb ook even jullie advies nodig. Mijn vriend en ik willen zelf graag verhuizen, maar alleen als de paarden er niet teveel op achteruit gaan. Het gaat om een verhuizing van twente naar de randstad, dus iets achteruit zullen ze toch wel gaan (het is super moeilijk om iets geschiks en betaalbaars te vinden in de randstad), maar het moet wel te doen zijn voor ze.

Hoe ze nu staan:

Paard 1&2 (cushing en hb dus geen weidegang):
Kleine schuilstal (kan de grootste bijna niet in liggen zo klein, dus lastig als hij bv ziek is, kan hem nergens opsluiten).
Paddock 20x20 vrijwel geheel zand, klein stukje betegeld om te eten.
2x per dag voeren.

Paard 3&4:
Winter: 12 uur per dag weidegang, 3 voerbeurten. Snachts op stal.
Zomer: 24/7 weidegang.
Goede uitrijmogelijkheden.
Slechte bak, die is vaak te nat om te rijden.
Staan allemaal aan huis, dus zeer goed toezicht en als er wat is kan ik gewoon de hele nacht waken.

Eventuele nieuwe situatie:

2 open stallen van 3x3 elk. Kunnen wel dicht dus handig bij bv ziek paard.
Paddock daaraan vast van 10x15, half zand/half steen.
3 keer per dag voeren.
Paard 1&2 kunnen hier jaarrond staan, paard 3&4 mogen in de zomer 24/7 de wei op (of minder als ik dat zou willen). In de winter staan paard 3&4 wel op het stukje waar paard 1&2 ook staan.
Slechte uitrijmogelijkheden.
Goede bak, en tevens ook aparte longeerbakken.
Niet aan huis, bij een koeien boer aan huis met 14 andere pension klanten.

Mijn grootste struikelblokken zijn of de paddock in de nieuwe situatie niet te klein is en het feit dat ze niet meer aan huis staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:14

Staan ze dan met zijn vieren op een stukje van 10x15 en twee open stallen van 3x3?
Als dat zo is zou ik dat nooit doen. Dat is echt veel te klein.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:08

gaan paard 3 en 4 niet in hun eigen stal voor de nacht op die nieuwe plek? Dan is 2 boxen voor 4 paarden wel wat weinig. De paddock is dan ook vrij klein voor 4 paarden. Dan moeten ze wel hele goede maatjes zijn. Hoe groot zijn ze? Dat maakt ook uit natuurlijk...
Mag je ze ook los laten in 1 van de longeerbakken of de buitenbak als je aan het uitmesten en rijden bent?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:44

Bedankt voor jullie reacties. We hebben besloten het niet te doen, toch te klein. Ze stonden er idd dag en nacht, een mini, b-d- en later een e-pony (staat nu nog elders in training).

We hebben nu het volgende gevonden met iets meer ruimte;
Schuur van 10x15, met 2 kleine weilanden (1000 m2 per stuk), bak en 2 verharde stukken rondom de stal.
Helaas wel alles zelf doen voor een vrij dure prijs, maar vlak naast mijn ouders huis en alles in eigen beheer. Heeft ook wel voordelen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:30

Stal :
-24/7 buiten
- schuistal 3 bij 2 met rubber tegels, geen stro
- verharding 6 bij 16
- paddock 6 bij 16
- onbeperkt hooi (half hooi erg voedingrijk, half gedorst hooi)
- eigen weilandje en meer weide beschikbaar (zomer)
- 3 paarden
- zelf mesten, zelf voeren.
- voerdiensten
- kan niet een weekend/vakantie weg zonder vervaning te regelen.
- 175,- (45,- voor shet)
- buitenrijbak 19*30, vaak zwaar.

Stal 2:
- 24/7 buiten
- schuilstal 20*20 met stro
- verharding ruim 10 bij 40
- paddock 5*20 en 20*60 altijd open (ook te gebruiken als rijbak) en 15*15 snachts erbij.
- onbeperkt hooi, eigenland onbemest
- weinig/beperkt weiland.
- 20-35 paarden
- alles wordt gedaan.
- ze letten op wanneer je een aantal dagen niet komt.
- 260,- (100,- voor shet)
- binnenbak 20*40

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:51

EliseXJoelle schreef:
Stal 1:
-24/7 buiten
- schuistal 3 bij 2 met rubber tegels, geen stro
- verharding 6 bij 16
- paddock 6 bij 16
- onbeperkt hooi (half hooi erg voedingrijk, half gedorst hooi)
- eigen weilandje en meer weide beschikbaar (zomer)
- 3 paarden
- zelf mesten, zelf voeren.
- voerdiensten
- kan niet een weekend/vakantie weg zonder vervaning te regelen.
- 175,- (45,- voor shet)
- buitenrijbak 19*30, vaak zwaar.

Stal 2:
- 24/7 buiten
- schuilstal 20*20 met stro
- verharding ruim 10 bij 40
- paddock 5*20 en 20*60 altijd open (ook te gebruiken als rijbak) en 15*15 snachts erbij.
- onbeperkt hooi, eigenland onbemest
- weinig/beperkt weiland.
- 20-35 paarden
- alles wordt gedaan.
- ze letten op wanneer je een aantal dagen niet komt.
- 260,- (100,- voor shet)
- binnenbak 20*40

Oeps 20-35 paarden moest natuurlijk 20-25 paarden zijn haha

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 08:56

Ik zou voor stal 2 gaan, als het geld geen probleem is. Wel jammer dat ze niet veel op de wei komen maar de voordelen op stal 2 zijn erg fijn.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:17

Lastig! Ik ben zelf geen voorstander van zulke grote kuddes. En zeker niet op zo'n klein oppervlakte. Het is wel heel erg klein voor zoveel dieren. En als er buiten gereden wordt gaat die ruimte er dus ook nog af?

Stal 1 vind ik ook erg weinig ruimte is die ene schuilstal voor 3 paarden? Zie een paar Reacties hierboven mijn vraag over stalling. Was ongeveer net zo'n oppervlakte, werd door iedereen afgeraden.

Kan je niet verder zoeken naar een derde optie?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:44

_suus19_ schreef:
Lastig! Ik ben zelf geen voorstander van zulke grote kuddes. En zeker niet op zo'n klein oppervlakte. Het is wel heel erg klein voor zoveel dieren. En als er buiten gereden wordt gaat die ruimte er dus ook nog af?

Stal 1 vind ik ook erg weinig ruimte is die ene schuilstal voor 3 paarden? Zie een paar Reacties hierboven mijn vraag over stalling. Was ongeveer net zo'n oppervlakte, werd door iedereen afgeraden.

Kan je niet verder zoeken naar een derde optie?

Ik sta momenteel op stal 1, de schuilstal is voor 2 pony's van 1.50 en 1 shet.
Voor hier in de buurt al luxe dat ze 24/7 buiten staan.

Stal 2 rijd bijna iedereen in de binnenbak, zomers wel eens iemand buiten maar dan staan ze dus ook op de weide.
Aankomend jaar is er nog genoeg weide, daarna zal er gebouwd gaan worden op een deel, dan is er nog maar beperkt weide.
De hoeveelheid dieren vind ik voor het zicht best mee vallen, maar is indd wel een grotere kudde dan dat ik en mijn paarden gewend zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:01

De schuilstal bij stal 1 vind ik klein, maar bij stal 2 nog veel kleiner. Ik zou MIJN paard daar niet zetten want die zou sowieso niet van de schuilstal gebruik kunnen maken en daar heeft ze juist wel behoefte aan. Ook de paddock ruimte is veel te klein voor zo'n grote kudde. Dat is vragen om conflicten. MIJN paard zou zich daar absoluut niet veilig voelen en geen hap te eten krijgen.
Stal 2 is dus voor mij een no-go.

Bij stal 1 zie ik met name nadeel dat de bak zo zwaar is. Kan je er ook goed buitenrijden? Want dan zou je minder van de bak gebruik hoeven maken.
Ik kan me voorstellen dat je om je heen kijkt met name om de bak en om getoond feit dat je nooit weg kunt, maar stal 2 zou voor mij dus niet het alternatief zijn.
Verder zoeken tot er iets beters voorbij komt zou mijn advies zijn!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:25

Nikass schreef:
De schuilstal bij stal 1 vind ik klein, maar bij stal 2 nog veel kleiner. Ik zou MIJN paard daar niet zetten want die zou sowieso niet van de schuilstal gebruik kunnen maken en daar heeft ze juist wel behoefte aan. Ook de paddock ruimte is veel te klein voor zo'n grote kudde. Dat is vragen om conflicten. MIJN paard zou zich daar absoluut niet veilig voelen en geen hap te eten krijgen.

Bij stal 1 zie ik met name nadeel dat de bak zo zwaar is. Kan je er ook goed buitenrijden? Want dan zou je minder van de bak gebruik hoeven maken.
Ik kan me voorstellen dat je om je heen kijkt met name om de bak en om getoond feit dat je nooit weg kunt, maar stal 2 zou voor mij dus niet het alternatief zijn.

De stal klein bij stal 2? Deze is 20 bij 20, deur opening is zo'n 10-15 meter.
Er zijn 3 grote voerstation waar aan ieder paard minimaal 12 paarden kunnen staan eten.

De reden dat ik nu verder kijk dan stal 1 is omdat ik meer tijd/energie wil hebben om te trainen en dus niet perse naar buiten wil gaan. Buitenrijden vind ik leuk maar wil meer trainen aan de kaptoom en is een niet te zware bak wel een stuk fijner.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:43

Het gaat erom dat je er zelf happy mee bent.
Als jij denkt dat je paard er genoeg ruimte heeft dan moet je het doen.
Jij kent je paard ook het beste. Maar een vrij onderdanig paard zou ik er niet neer durven zetten.
Mijn 2 kleine ponys hebben een paddock van 20x20, ik kan me op geen enkele manier 25 paarden op die oppervlakte voorstellen.

Bedenk je wel goed van te voren dat niet eerder paard z'n rust zou durven pakken op zo'n oppervlakte. Ze kunnen nooit even rustig alleen staan.
Maar als je een dominant paard hebt, die zichzelf wel verdedigd en niet ondersneeuwt, dan zou je het kunnen proberen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 00:36

Kan iemand mij helpen kiezen:

- Stal 1 (half pension)
--> wordt gevoerd 2x per dag hooi + brok
--> wordt binnen en buiten gezet (+- 3 uur per dag)
--> zelf hooi, vlas en voer aankopen + uitmesten
--> enkel een kleine binnenbak met zwakke bodem (rijdt reining dus goede bodem nodig)
--> Staat alleen op de wei (gezien hij hengst is kan hij niet zomaar langs andere)
--> Bij vorst, sneeuw of regen niet buiten.
--> Kleinschalig dus niet druk
--> Geen gras op de wei en ook geen hooi.
--> Wordt geen les gegeven dus binnenbak praktisch altijd vrij
--> Reistijd: 15 minuten

Stal 2 (vol pension)
--> wordt gevoerd 2x per dag hooi + brok
--> wordt buiten gezet maar niet binnen (van 8 uur 's tot wanneer je hem zelf binnen zet)
--> 2 binnenbakken, 1 grote buitenbak (50x100m) met fijne bodem, 2 of 3 longeercirkels.
--> Staat alleen of langs een andere op de wei (wordt dan 1 wei tussen gelaten), krijgen hooi op de wei gezien er weinig gras is.
--> In de winter (november tot maart ong) geen weidegang, wel veel longeercirkels en 2 binnenbakken dus loszetten kan altijd
--> Grote stal dus veel volk en vaak wedstrijden op zaterdag en zondag
--> Worden wel veel lessen gegeven.
--> Reistijd: 15 minuten

Prijs is nagenoeg hetzelfde als je bij de half pension het voer etc mee telt.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:11

Mmm stal 1 lijkt me voor je paard fijner in de winter en de andere voor jou fijner en jb de zomer fijner voor je paard... is er nog een optie :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:47

EliseXJoelle schreef:
Nikass schreef:

De stal klein bij stal 2? Deze is 20 bij 20, deur opening is zo'n 10-15 meter.
Er zijn 3 grote voerstation waar aan ieder paard minimaal 12 paarden kunnen staan eten.

De reden dat ik nu verder kijk dan stal 1 is omdat ik meer tijd/energie wil hebben om te trainen en dus niet perse naar buiten wil gaan. Buitenrijden vind ik leuk maar wil meer trainen aan de kaptoom en is een niet te zware bak wel een stuk fijner.

Voor 20+ paarden toch? Of heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Edit: Suus19: een ruimte van 20x20 vind ik idd geschikt voor maximaal twee paarden/pony's.