Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
loesjeislief schreef:Nou hier mijn dilemma
stal 1:
in de winter buiten op de dag in de paddock met meerdere paarden, ongeveer 8 uur buiten zonder hooi/kuil
Zomer niet al te grote weidegang, gras snel op, worden bijgevoerd. Dag en nacht. 2x per dag kuil.
buitenbak, met regen nat. Diverse paddocks. 25 km van mijn huis. Geen toilet. Goede sfeer, super verzorging. Geen automatische drinkwater. Staan op stro.
stal 2
14 km van huis en 4.5 km van werk. Grote stal met water automatisch. Staan op vlas. Buitenbak 20x60 gedraineerd. Binnenbak. 1 overdekte longeerpiste en 1 open. Diverse paddocks. Veel land. Winter gemiddeld 3 uur buiten en zomer 9 uur. 3x per dag kuil. Kantine en toilet.
Wie o Wie
Jupinkle schreef:Hoi!
Het begint bij mijn huidige stal wat slechter te gaan en dus denk ik eraan te verhuizen. Maar ik kan niet beslissen... Wat denken jullie en waarom?
STAL 1: (200 per maand)
+ volpension
+ ik heb de bak altijd voor mezelf
+ kleinschalig dus nooit drukte
+ drie keer per dag hooi
+ stallen zijn altijd proper
+ ongeveer 10/15 minuten van mijn huis met de auto
+ in de winter vaak in de paddock
+ in de zomer 24/7 weide
- weinig gras op de weide
- slechte bodem in de bak (nat in de winter, zwaar in de zomer)
- weinig ruimte voor spullen
- voer vind ik niet goed
- steeds per twee en geen grotere kudde
- alle spullen hangen open en bloot dus het kan snel weg zijn
- enkel buitenbak
STAL 2: (100 per maand)
+ meer stallen dus wel gezellig met stalgenootjes
+ ruime kast
+ zelf voer beslissen
+ kleine binnenbak
+ goede bodem in buitenbak
+ binnen opzadelen en poetsen
+ voerbeurten en binnen- en buitenzetten zijn onderling te regelen met stalgenootjes
+ als je het eten klaarzet word het gegeven
+ grotere kudde
- 15/20 met de auto
- doe het zelf (dus als je niet kan heb je een probleem)
- zelf binnen en buitenzetten
- zelf uitmesten
Ik heb twee paarden dus is voor mij wel een verschil om 400 euro of 200 euro + alle extra's per maand neer te tellen... Het draait natuurlijk niet alleen om het geld want de paarden moeten het ook goed hebben natuurlijk! Hopelijk kunnen jullie me helpen!
M_nouska schreef:Loesjeislief: Ik zou voor stal 2 gaan want 8 uur op een paddock zonder hooi/kuil is vragen om moeilijkheden. 3 uur is eigenlijk te weinig maar beter dan niks. Je zou dan ook eventueel vanuit je werk snel er langs kunnen om haar even naar buiten te gooien.
Jupinkle: Ik zou voor stal 2 kiezen. Je kan vast wel wat onderling regelen als je een keer niet kan en het lijkt me een fijnere stal dan stal 1.
EliseXJoelle schreef:Stal 1:
-24/7 buiten
- schuistal 3 bij 2 met rubber tegels, geen stro
- verharding 6 bij 16
- paddock 6 bij 16
- onbeperkt hooi (half hooi erg voedingrijk, half gedorst hooi)
- eigen weilandje en meer weide beschikbaar (zomer)
- 3 paarden
- zelf mesten, zelf voeren.
- voerdiensten
- kan niet een weekend/vakantie weg zonder vervaning te regelen.
- 175,- (45,- voor shet)
- buitenrijbak 19*30, vaak zwaar.
Stal 2:
- 24/7 buiten
- schuilstal 20*20 met stro
- verharding ruim 10 bij 40
- paddock 5*20 en 20*60 altijd open (ook te gebruiken als rijbak) en 15*15 snachts erbij.
- onbeperkt hooi, eigenland onbemest
- weinig/beperkt weiland.
- 20-35 paarden
- alles wordt gedaan.
- ze letten op wanneer je een aantal dagen niet komt.
- 260,- (100,- voor shet)
- binnenbak 20*40
_suus19_ schreef:Lastig! Ik ben zelf geen voorstander van zulke grote kuddes. En zeker niet op zo'n klein oppervlakte. Het is wel heel erg klein voor zoveel dieren. En als er buiten gereden wordt gaat die ruimte er dus ook nog af?
Stal 1 vind ik ook erg weinig ruimte is die ene schuilstal voor 3 paarden? Zie een paar Reacties hierboven mijn vraag over stalling. Was ongeveer net zo'n oppervlakte, werd door iedereen afgeraden.
Kan je niet verder zoeken naar een derde optie?
Nikass schreef:De schuilstal bij stal 1 vind ik klein, maar bij stal 2 nog veel kleiner. Ik zou MIJN paard daar niet zetten want die zou sowieso niet van de schuilstal gebruik kunnen maken en daar heeft ze juist wel behoefte aan. Ook de paddock ruimte is veel te klein voor zo'n grote kudde. Dat is vragen om conflicten. MIJN paard zou zich daar absoluut niet veilig voelen en geen hap te eten krijgen.
Stal 2 is dus voor mij een no-go.
Bij stal 1 zie ik met name nadeel dat de bak zo zwaar is. Kan je er ook goed buitenrijden? Want dan zou je minder van de bak gebruik hoeven maken.
Ik kan me voorstellen dat je om je heen kijkt met name om de bak en om getoond feit dat je nooit weg kunt, maar stal 2 zou voor mij dus niet het alternatief zijn.
Verder zoeken tot er iets beters voorbij komt zou mijn advies zijn!
EliseXJoelle schreef:Nikass schreef:De schuilstal bij stal 1 vind ik klein, maar bij stal 2 nog veel kleiner. Ik zou MIJN paard daar niet zetten want die zou sowieso niet van de schuilstal gebruik kunnen maken en daar heeft ze juist wel behoefte aan. Ook de paddock ruimte is veel te klein voor zo'n grote kudde. Dat is vragen om conflicten. MIJN paard zou zich daar absoluut niet veilig voelen en geen hap te eten krijgen.
Stal 2 is dus voor mij een no-go.
Bij stal 1 zie ik met name nadeel dat de bak zo zwaar is. Kan je er ook goed buitenrijden? Want dan zou je minder van de bak gebruik hoeven maken.
Ik kan me voorstellen dat je om je heen kijkt met name om de bak en om getoond feit dat je nooit weg kunt, maar stal 2 zou voor mij dus niet het alternatief zijn.
Verder zoeken tot er iets beters voorbij komt zou mijn advies zijn!
De stal klein bij stal 2? Deze is 20 bij 20, deur opening is zo'n 10-15 meter.
Er zijn 3 grote voerstation waar aan ieder paard minimaal 12 paarden kunnen staan eten.
De reden dat ik nu verder kijk dan stal 1 is omdat ik meer tijd/energie wil hebben om te trainen en dus niet perse naar buiten wil gaan. Buitenrijden vind ik leuk maar wil meer trainen aan de kaptoom en is een niet te zware bak wel een stuk fijner.