het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:35

Ja? Oh ik dacht te zien dat de grote balen iets minder duur waren bij Eerenbeemt. Maar die komen voor een kleine hoeveelheid dus niet echt aan huis leveren.

Genieten Marjan <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:58

Ik vind het altijd moeilijk om de prijs van die grote balen terug te rekenen naar kleine baaltjes( van 20 kilo). Er zit nl nogal wat verschil in kilo's bij die grote balen; ik zie ze van 300 tot 450 kilo van dezelfde grootte. De buren hier betalen €100 voor een baal van 240x120x90 en daar zouden 30 kleine baaltjes in zitten. Dat zou neerkomen op 600 kilo per grote baal en dat geloof ik niet gezien de afmeting.

Hier eindelijk weer eens een klein rondje Koeweg gedaan. Boon had niet veel puf en mijn lijf wilde ook niet echt meewerken; neerkomen bij lichtrijden deed zeer en doorzitten was helemaal een no-go. Verder was het druk op de hei; filefietsen en 16 paarden tegen gekomen.
Bijna thuis bedacht ze zich ineens dat ze nog niet 'gek' gedaan had, dus ik kreeg tegelijk een varkensknor, kopschut en een bok van wel 10 cm hoog voor de kiezen én een blij paard. Dus ze is nog niet té oud :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:41

Die kleine baaltjes variëren ook behoorlijk, bij mij wegen ze zelden 20 kg terwijl wel wordt gezegd dat ze dat zouden zijn. Ik heb ze tot nu toe van 13 tot 22 kg gehad.
De grote balen die ik had waren op de weegbrug geweest, was betalen op gewicht. Dat waren 3 balen die samen 1751 kg wogen := die waren ook rond die grootte, maar die ontploffen ook zowat als je de touwtjes doorhaalt haha.

Corsten ziet er fijn uit zeg, maar ik zit niet in het levergebied (oost groningen).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:47

Ik reken altijd terug naar kilo prijs :)

DF klein rondje is ook genoeg toch?

Ik heb weer hetzelfde rondje gedaan als gisteren en vriendlief heeft op een gegeven moment het wandelpad genomen en ik een langere route eromheen alleen. Super braaf was ie <3

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:56

Wat een genot Marjan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:18

Mooie foto weer.
De hei is daar veel meer paars (aaneensluitend) dan hier tegenwoordig :)

Een klein rondje id tegenwoordig idd meer dan genoeg.
Ik heb vooraf nog wel plannen voor bepaalde rondjes, maar als ik dan zie hoe weinig voorwaarts Boon is en/of hoe warm al, dan snij ik al snel een stukje af :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:22

Mooi Marjan!

Mir werd vandaag weer gereden.
De vorige keer voor t eerst zonder longeerlijn en dat gaf direct een fikse error bij haar. Error is achteruit lopen.
We dachten goed afgesloten te hebben, maar dat was niet het geval, want er zat alleen maar een achterwaarts op.

Nog verder terug zetten, dan zij wilde, rondjes laten draaien, Diekke erbij… t boeide haar niks, mevrouw vertikte het.

Uiteindelijk heeft Zadelmakmaakster toch maar een zweepje gepakt. Na een paar tikken, was er weer een voorwaarts en bleef er een voorwaarts.
Pfff ze is zo slim en eigenwijs :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:27

Fijne rondjes bos! Wij hebben ook een rondje bos/heide gedaan maar dan met de honden ipv de paarden. De jongens lekker op zoek naar geocaches en de honden even gezwommen.
Afbeelding

Lastig zo’n error boemel! Achteruit is toch niet de handigste kant :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:29

@boemel: dat is het moeilijke met zo'n paard; wanneer moet je ingrijpen en wanneer juist niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:36

Om heel eerlijk te zijn komt dit niet op mij over als een eerlijke manier van 'oplossen'. Paard heeft een error (stress reactie!) dus dan tik/sla je haar er maar doorheen? Was het zo'n onveilige situatie dat het niet anders kon?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:46

Zit dat in de grond daar? Bij error achteruit gaan? O:)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:07

Fijn dat je zo kan genieten van hem al Marjan!!

Die Mir toch! Wel fijn dat ze uiteindelijk de voorwaarts-knop gevonden had!!

Heerlijk plekje daar Maartje!!

Malenka, nergens heeft boemel gezegd dat het fikse tikken waren. Tikken kan ook staan voor zachtere aanrakingen met de zweep. Soms helpt dat om ze eruit te halen en ze weer te kunnen bereiken. En fikse meppen helpen dan ook niet, krijgt een paard vaak alleen maar meer stress van. Kleine tikjes kunnen een “He, blijf bij mij” zijn

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:23

Nou nou er doorheen slaan vind ik wel heel grof gezegd.
Ik denk dat na dik een jaar grondwerk, gedragstrainers , speciale voeding, alle mogelijke dierenartonderzoeken en massages wel duidelijk mag zijn dat ik het beste met Mir voor heb en dat daar echt geen grof geweld gebruikt wordt.
Ze had een vliegendeken op en er werd geen kracht gezet. Gewoon tikken, niet meer, niet minder.

Juist bij Mir gaat alles met zoveel rust en geduld. 100x stilzetten, belonen, spanning af laten vloeien.

Maar soms zit ze ook gewoon in een stuk vast. En dan wil je gewoon niet zo afsluiten.
Dus heeft ze 3 tikken op haar bibs gehad. Toen ze voorwaarts ging is ze de hemel in geprezen en mocht ze even halthouden en weer wegstappen. Daar was 1 tik voor nodig.
Daarna mocht ze aandraven, dat vindt ze leuker dan alleen stappen.

En vervolgens was het klaar, beloond, snoepje en de wei in.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:47

Lekker al die rondjes heide zeg. Die mis ik hier soms wel.

Maar dan ga ik op vakantie met paard naar strand of bos en dan komt het weer goed :D

Ik denk dat ik voor een eerste keer meteen los ook had gekozen voor even meelopen maar ieder zijn ding toch, zolang het geen Charlotte wordt :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:52

Ik liep mee. We hebben het over het losklikken van het touw. Ik ben niet buiten de bak gaan staan ofzo. Ik liep op 50cm afstand van haar hoofd.

En dat was tijdens de 5e sessie.
Vandaag sessie 6. Niet los geweest, omdat ze in sessie 5 aangaf dat ze dat lastig vond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:55

Boemel kennende denk ik ook niet dat het slaan is.
Maar meer even een soort "wakker" schrik effect van vooruit kan ook nog.

En iedereen doet het anders en zo lang het idd niet meppen is en waar ook nog eens geen gewenst resultaat in komt omdat het paard het echt niet kaan linken aan een oefening, dan zal het leed wel meevallen.
Achterwaarts staat bijna gelijk aan omhoog, dat wil je echt niet.

Betreft gewicht hooi, die vraag krijg ik ook vaak.
Grote balen van 130 doorsnede.
Maar wat ze wegen?

Hoe droger hoe minder...is het dan ook minder waard? Lijkt me niet, je krijgt meer drogestof.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:07

Nee, inderdaad. Achterwaarts wil je echt niet.
Toen ik vorig jaar begon met longeren kon ze dus ook eindeloos achterwaarts gaan en eenmaal bij het hek viel ze dan half op haar kont.
Het heeft lang geduurd voordat we uit die modus waren en ik wil daar niet terug in belanden.

Mir is geen gemakkelijke. Ja, er is af en toe stress, maar ze heeft ook heel veel behoefte aan duidelijkheid. Eenmaal gangs, zie je de opluchting bij haar van “ik snap het en ik kan het”.

Nu kan je zeggen “wacht nog een poosje “, maar ze is ook slim en snel verveeld. Ze moest van de dierenarts echt meer bewegen en 4x in de week grondwerk en longeren vond ze eigenlijk niet leuk meer.

Nu ze 2x per week even onder het zadel is, is ze zoveel liever en vrolijker geworden. Het kost alleen wat meer tijd dan bij een normaal inrijtraject.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:38

DP ik denk niet dat je kan zeggen dat droger altijd lichter is. Die mega zware pakken van mij waren 90% droge stof. Dat was gewoon super strak geperst. Wellicht met verpakt anders, dat heb ik dit jaar voor het eerst (en hopelijk voor het laatst, het moet even een jaartje voor de kliniek pony) en daar zitten in de midibaaltjes die ik heb ook flink verschil in gewicht volgens mij, terwijl ze van dezelfde lading zijn.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:48

Boemel,
Mijn indruk van jou en jouw weg met Mir is ook helemaal niet negatief. Vandaar dat ik doorvroeg want het lijkt helemaal niet te passen in jouw geduldige aanpak. Op basis van wat je zegt kan ik er nog niet in meegaan. Ik denk dat er betere oplossingen zijn. Maar ik begrijp het wel met oog op eerder vertoond gevaarlijk gedrag met achteruitgaan. Ik reageerde vooral omdat het zo verschrikkelijk geaccepteerd is in de paardenwereld om tikken uit te delen en ik dat juist helemaal niet vond passen bij mijn beeld van jullie.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:55

Sterker nog, het is vaak de eerste optie ipv iets met geduld en rust proberen op te lossen valt mij steeds meer op.

Kreeg bij mijn zwarte letterlijk de vraag: 'hoe doet zij het wanneer je er meer druk op zet?'

Zij had staakgedrag uit onzekerheid en spanning.

Ik vond de vraag echt heel vreemd maar blijkbaar was het een hele normale vraag :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:07

mooney schreef:
DP ik denk niet dat je kan zeggen dat droger altijd lichter is. Die mega zware pakken van mij waren 90% droge stof. Dat was gewoon super strak geperst. Wellicht met verpakt anders, dat heb ik dit jaar voor het eerst (en hopelijk voor het laatst, het moet even een jaartje voor de kliniek pony) en daar zitten in de midibaaltjes die ik heb ook flink verschil in gewicht volgens mij, terwijl ze van dezelfde lading zijn.

Dat is ook iets ja, hoe strak word het geperst.

ja ik heb echt geen idee hoeveel kg er in onze pakken zitten. Maar blijf het een vraag vinden waarop het antwoord niet echt veel voorstelt uiteindelijk. Dan moet je echt weten wat voor soort hooi er in zit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:40

Bij mij is zachte aanpak zeker het begin maar bij echt geklieder ben ik echt niet van koetchikoetchi.

En tussen slaan of een tikje zit ook nog even behoorlijk verschil. Zeker in gevaarlijke situaties mag je best ff duidelijk zijn hoor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:52

Als ze in dat soort situaties stil gaan staan kan je vaak het beste ze kort omdraaien en dat blijven doen tot ze met een voorwaartse hand en een beetje been naar voor willen. Rondjes draaien is minder leuk dan voorwaarts.

Maar goed met 1 die net ohz is, is dat wellicht ook weer net lastig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:13

Ik en ook de zadelmakmaker vinden het zelf af en toe ook best zoeken wanneer je streng optreedt. Beide willen we eerlijk werken en daarom gaan we voor korte en duidelijke sessies, waarbij ze de hemel in geprezen wordt, als ze het goed doet.

Maar, ik heb ook een verhaal met dit paard. Een verhaal van verschillende gedragstrainers die allemaal gebeten, geslagen of omver gelopen zijn door haar en Mir tot zeer dominant en slim bestempeld hebben.

Ik heb veel van deze trainers geleerd, maar heb ook goed naar mijn paard gekeken en ben daardoor al een paar keer gestopt met trainers, omdat ik zag dat ze stress toevoegden. En wel door te zacht op te treden, waardoor Mir de overhand kreeg en de situatie uit de hand liep of te hard op te treden waardoor ze defensief werd en ging vechten.

Inmiddels weet ik dat een corrigerende tik (ik heb het niet over slaan) op de achterhand prima door haar geïncasseerd kan worden. Aan de voorkant moet je gewoon afblijven.

op iedere positieve reactie moet onwijs veel nadruk gelegd worden. Dit doen we in eerste instantie door haar direct rust te geven en haar gelegenheid te geven even na te denken en rustig in haar hoofd te worden.

Mir kwam hier vorig jaar als 3 jarige en had 0 respect voor de andere paarden. Ze ging niet voor ze opzij, respecteerde hun signalen niet en beet ze ook nog eens.

Zowel Tess als Diekke hebben haar na een paar weken genadeloos op haar donder gegeven. Dat ging mij eigenlijk echt te hard en ik heb regelmatig gedacht om Mir apart te zetten.
Als ik zie hoe onwijs sociaal en respectvol ze uiteindelijk naar de andere paarden geworden is, dan had ze dit stukje duidelijkheid helaas op dat moment nodig.

Ook wij beginnen nu steeds vaker een lief en sociaal paard te zien en worden dagelijks begroet door een lieve hinnek en hebben we steeds vaker knuffelmomentjes.

Marjanb, dat vonden wij ook een goed plan. Na ca 50 rondjes waren wij duizelig en vond Mir het nog altijd een leuk spelletje :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:17

Als ik de paarden van de wei haal wil ik dat een klikje en een handwijzing naar de uitgang genoeg met zijn. Jasmijn weet ondertussen heel goed dat als ze niet reageert én ik kom te dicht bij dat ze een tik op de billen krijgt. Dus die reageert als een tierelier :)
Boon daarentegen probeert me regelmatig uit door me niet serieus te nemen en voor ze het weet heeft ze een jetser op de billen te pakken. Zal ze niks van krijgen want ze weet waar het voor is }> en soms zijn die 3 extra happen gras het blijkbaar waard :)
Soms doet ze op het laatste moment een drafje of zelfs een galopje de wei uit en dan wordt ze weer geprezen, want beweging is goed _O-