Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:06

Oh Karev wat naar... Heb ooit eens een kat aangereden , s'nachts ,van mijn werk naar huis. Morsdood. Heb er een hele tijd last van gehad. Kon alleen maar kijken of er katten van plan waren om over te steken. Reed 60 op de 80 km weg.
Zou het mijn merrie gunnen om een keer een veulen te krijgen, maar dan zou ik op voorhand een koper willen hebben. Er was een meisje bij ons op stal en die had een grullo hengst gezien die ze gaaf vond, moest ik haar vertellen dat dat al de paps van mijn paard was. Ging niet door.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:28

Is het bij jullie ook nog zo donker? :+ Mega bewolkt maar lijkt meer op schemering.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:29

Hier is het ook nog niet bepaald licht te noemen.. Dit was voor mij ook de donkerste ochtend die ik al bij de paarden heb gehad.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:31

Ja, ik ben vrij vandaag dus de paarden gaan dan ipv 7:30 om 8:00 naar buiten (ik mag dan 'uitslapen' :') ) maar ik moest de lamp gewoon aandoen want de box waar het voer staat was ook echt te donker. Ze voorspellen voor vanmiddag weer flink regen.. stom!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:57

Karev wat erg! Dat lijkt me zo vreselijk... sterkte er mee

Caily lastige kwestie... Lijkt me moeilijk een keuze te maken.
Ordeal heb ik destijds gekocht met de gedacht een merrie zodat ik ooit een keer een veulen kan fokken. Toen ik daar de financiële middelen voor had heb ik Ordeal dus laten dekken. Dieren blijven bij mij tot het eind dus voor mij is het simpel; er komt niets bij zolang er niets weg gaat.

Ik heb bericht gekregen van de loonwerker dat hij het werk aan de bak in de loop van volgende week zou kunnen starten (ca week werk). Helaas alleen nog steeds geen schriftelijke bevestiging van de afspraken met de zandleverancier en die wil ik eerst hebben. Gisteren maar een reminder gestuurd....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:02

Vanmorgen heel voorzichtig gereden en steeds om me heen kijken hihi..

Had ook liever dat ie opslag dood was. Had ie geen pijn gehad tenminste.

Vannacht de pony's op stal gehad. Karev zat van voor Tot achter onder de poep. Die heeft het er lekker van genomen

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:05

Er waren hier toch meerdere mensen met een IJslander niet?

Zondag voor het eerst in 12 jaar nog eens op een IJslander gezeten. Dacht echt dat ik zand ging happen. Heel erg braaf maar wel rillerig.
Ik reed 12 jaar geleden voornamelijk op Ijslanders. Heb er zelfs nog een paar mee ingetölt. Het was zo lang geleden dat ik dat nog een keer gedaan heb. Ze zitten wel als een huis. Tölt leek helemaal nergens op (was ook in de piste en de betreffende merrie wordt voornamelijk rechtuit in het bos gereden) maar kon wel alle knoppen vinden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:22

Hier gaat het steeds beter met de paardjes. De merrie maakt soms nog een gilletje. Maar zit de Shetlander ook op haar plek als ze nukkig doet. Dat doet ze voornamelijk als er gevoerd word. Nu geef ik de merrie en shet samen voer op de mat. En geef het veulen een emmer met brokjes. Die houd ik dan nog vast. De merrie en Shetlander blijven dan bij hun eigen voer. Het veulen vind brokjes eten nog wat lastig. Daarna leg ik op drie plekken hooi. Ook eentje in de inloopstal. Normaal staat de Shetlander altijd buiten, maar nu moet ze nodig bij de merrie blijven. Het veulen staat dan nog een beetje half half. Ze is gewend 24/7 buiten te staan. Ze hadden daar als ik goed heb gezien ook geen schuilplek. Dus ze is het gewend. En op den duur zou het dan wel goed gaan denk ik. De opening is niet al te breed. Dus ze moeten het elkaar wel gunnen. Er komt nog een nieuwe stal en daar komt een betere toegang in. Maar daar moest ze nog even op wachten.
Het weer mag wel weer wat opknappen. Ben nu niet graag buiten, maar heb nog genoeg klusje liggen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:12

IJslanders heb ik nooit op gereden.

Kwa beesten aanrijden, ben wel een keer over een keer over een haas heen gereden die ineens uit de berm kwam rennen, en laatst vloog er nog een vogel in m'n wiel denk ik. Ik zag niets, hoorde ineens een klap en er zat allemaal bloed op de zijkant van de auto dus het was iig dood.

Ben ook nog eens een Walibi tegengekomen op de weg :D maar daar heb ik (om half 6 sochtends) wel eerst 5 minuten naar moeten kijken voor ik wist wat het was. Dat beest heeft 10 minuten voor m'n auto gelopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:15

Mooi gezegd op de vorige pagina karev, een zeiksnor van een buur. :')
Nog meer pagina's terug zag ik ook dat spatter geloof ik druk aan het klussen was geweest? Wat goed zeg! Hier blijft alles op het moment een beetje liggen door mijn studie....

Ik vroeg me al af hoe 't zat met 't zand van daan.... Kl*te is zoiets gewoon... De aanhouder wint zeggen ze, ik hoop 't voor je!

Sure_Lee gefeliciteerd! Hebben de paarden al verzonnen hoe je je eerste salaris uit gaat geven? :+

Zozo kristelhans, uitslapen... Misschien moet dat ook maar in de samenvatting, dat uitslapen een geheel nieuwe betekenis krijgt.

Leuk zo'n lichtgekleurde fjord onder de poep...
En fijn kvulden dat 't goed gaat. :D

Caily jij hebt ook een lastige kwestie zeg... Maar je weet 't niet, als de juiste persoon op komt dagen kan het in ene hard gaan. Zo'n keuze maken lijkt me ook lastig... Kun je anders niet iets met een al dan niet betalende bijrijder regelen, tegen de tijd dat 't zo ver is?
Hhhm ik ken wel iemand nog van vroeger, maar die fokt vooral kwpn'ers. Modena is een kruising tussen een boulonnais (frans trekpaard, haar moeder) en een warmbloed, haar vader. Wat voor warmbloed precies weet ik niet.

Een veilige optie zou denk ik zijn om weer terug naar boulonnais te fokken. Dan ben je redelijk zeker over de uitkomst. Alleen weet ik niet of dat veulen bij mijn gebruiksdoel zou passen. En dat moet wel, ik wil het veulen graag houden, als opvolger van Modena uiteindelijk. Ze heeft zo'n geweldig karakter en ik weet van de eigenaar van een eerder veulen van haar dat ze dat ook vererft/tijdens de opvoeding meegeeft. Ik wil graag lekker buitenritten maken, maar ook in de bak een stuk dressuur mee kunnen pakken. Modena heeft korte gangen, dat geeft niet zo, maar galop vind ze echt moeilijk.
Mijn pennydroom is om er een lippizaner op te zetten. :o De boulonnais is ontstaan door trekpaarden te kruisen met spaanse paarden en arabieren die de fransen van oorlogen mee terug namen. Dus zulk bloed zit er in feite wel in. Dat zie je ook wel terug aan de edele uitstraling. Ik hoop dan op een iets minder zware versie van Modena met meer aanleg voor galop. Sowieso drukt ze zelf een grote stempel op haar nakomelingen. Je kunt rustig zeggen dat het kopieën van haar zijn.

Ik twijfel dus ook vooral over wat ik moet doen. Kiezen voor 't verstandigste, de boulonnais, of die pennydroom achterna gaan met 't risico dat ik een paard met een groot hoofd en dunne pootjes krijg. :o

En natuurlijk mag ik mezelf wel eens inlezen dan, over de dracht, de geboorte, etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:22

@gypsy: met een 'stempel'merrie zou je dus juist extreem de andere kant op moeten voor een hengst wil je slanker/hoger.
Fokken binnen een ras is al gokken, laat staan er buiten :)

Overigens is de Quarter/Paint ook ontstaan uit de zwaardere rassen en de fijner gebouwde rijpaarden die de Spanjaarden meenamen naar Amerika.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:31

Hoger hoeft niet persé, slanker eigenlijk ook niet. Als het een exacte kopie is ben ik eigenlijk ook gelukkig. Maar als zo'n spanjaard wat van z'n aanleg en pit mee kan geven vind ik dat prachtig. Barokke rassen vind ik erg mooi.
Wat jij zegt is idd de reden dat ik ook een boulonnais nog overweeg. :j

Hhm.. Misschien is een quarter ook wel wat. :o

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:34

Ook in de boulonnais zit veel verschil in bouw en pit. Als je er dus een uit zou zoeken met wat meer pit en rankere bouw kan je zomaar ook wel eens goed zitten.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:35

Ja klopt Yontheke, hier 2 ijslanders :D en een (in bruikleen/geadopteerde/in-opleiding-tot-brave-kinderpony) sportpony
Fijn dat het nu beter gaat Kvulden!
Een begrijpelijke maar moeilijke keuze Caily
Palousa een Walibi? Reed je door de dierentuin :P
Lastig Gypsy, ik heb geen verstand van fokken maar je hebt denk ik ook niet enorm veel keuze binnen het ras aan hengsten of wel? of je moet gewoon meerdere veulens fokken met haar kun je alle opties proberen :D :+ :Y)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:38

Haha, ik heb een stukje bij bij de U van Uitslapen getypt. :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:41

lizy29 schreef:
Ook in de boulonnais zit veel verschil in bouw en pit. Als je er dus een uit zou zoeken met wat meer pit en rankere bouw kan je zomaar ook wel eens goed zitten.

Oh wat leuk, jij woont in Frankrijk! :D
Even voor de beeldvorming een foto van Modena:

Afbeelding

An sich is ze dus al vrij rank gebouwd, naast een echt trekpaard lijkt ze maar een pony. :o
Dus ik ben bang dat ik met een boulonnais toch al gauw weer op een zwaarder veulen uitkom.

Maar ik kan inderdaad ook gewoon alles proberen. :')
"Hé krijg nou wat schat, nou is ze alweer drachtig. Goh zeker ergens een hengst ontsnapt."

Oh geweldig Kristelhans :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:45

Vivat schreef:
Ja klopt Yontheke, hier 2 ijslanders :D en een (in bruikleen/geadopteerde/in-opleiding-tot-brave-kinderpony) sportpony
Fijn dat het nu beter gaat Kvulden!
Een begrijpelijke maar moeilijke keuze Caily
Palousa een Walibi? Reed je door de dierentuin :P
Lastig Gypsy, ik heb geen verstand van fokken maar je hebt denk ik ook niet enorm veel keuze binnen het ras aan hengsten of wel? of je moet gewoon meerdere veulens fokken met haar kun je alle opties proberen :D :+ :Y)

Haha nee gewoon op straat :D zal wel ooit ergens ontsnapt zijn. Moet nog ergens een filmpje hebben van dat beest.

Gyps, ik ken ook lippizaners met een iets wat minder subtiel ramshoofd, en die zijn erg klassiek.. Dus er zijn er meer met een grote kop, al zal het met een trekpaard ernaast niet echt opvallen.

Bij de Franse trekpaarden heb je vaak idd een "luxe" type dat meer als rijpaard is bedoeld en een werk type dat echt voor het werk is en dus wat minder fijntjes :).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:48

Voor de beeldvorming: dit is dus geen luxe gebouwd type :')

Afbeelding
Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:22

Oh wat een leukerd! Wel heel aaibaar. :j
Naast Modena's hoofd lijkt alles klein, als ik gaatjes bijprik past ze net in een full. Maar soms ook niet, bij halsters alleen als het verstelbaar is om haar neus. Maar naast een trekpaardenhoofd...

Afbeelding

Edit: Echt leuk dat jullie zo meedenken! :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:26

Is het gewoon een ponyhoofdje...... :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:27

Ja erg hé!

Maar dat trekpaard was ook enorm. Modena was helemaal verliefd op hem. Sowieso geilt ze op shires, trekpaarden en andere grote rassen. :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:28

Zet je er een Percheron op. Die zijn ook wat fijner gebouwd :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:29

Gypsy schreef:
Ja erg hé!

Maar dat trekpaard was ook enorm. Modena was helemaal verliefd op hem. Sowieso geilt ze op shires, trekpaarden en andere grote rassen. :')

Hahahaha, my type of women! Die grote van mij zou nog door haar knieën gaan voor een oliebol hengstje...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:36

Oh kijk nu staat de merrie zelfs met het veulen in de stal <3 ze maken me heel blij. Leuk zo uitzoeken wat je voor veulen zou willen.

Ik zou zondag misschien met een buitenrit over de Veluwe mee. Maar door het weer en het taxiën van mijn zoon met zijn gebroken been. Komt de trailer niet op tijd af. Pffff jammer. Het is maar 1x per jaar. Volgend jaar beter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:57

@kvulden: bij The Mill ?? Is bij mij 'om de hoek' :D Ik kom ze op de hei vaak tegen

@gypsie: wat dacht je van een Camarque hengst ?? Dat zijn ook stevige 'harde' paarden... kun je van de meeste Quarters niet zeggen :D