Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:18

wij hebben 2x een grondwater monster (moeten) nemen. 1x bij het verkennend bodemonderzoek bij aankoop van het perceel, dat was prima. 1x (verplicht) bij het bouwen, toen is er zink gevonden. Maar, er is toen bij de grondboring ook zink aangetroffen, toen hebben ze echter per ongeluk het mengmonster weggegooid en is het grondmonster opnieuw genomen en was het prima. Aangezien we zinken dakgoten hadden en het huis wat er stond is afgebrand, heb ik een beetje twijfels of er niet gewoon een brokstuk zink in het ene of andere monster zat. Persoonlijk heb ik dus niet al te veel vertrouwen meer in de betrouwbaarheid van dit soort onderzoeken :+

kvulden, ik heb veel te dure :o hertenleren handschoenen gevoerd met thinsulate of iets in die trant. ik vind ze fantastisch, maar helemaal kou vrij zijn ze natuurlijk niet. ik heb ze indertijd meegenomen toen ik ging skieen en toen viel ik onderaan de piste bijna flauw omdat mijn handen te koud waren geworden, toen ben ik eerst de dikste wanten gaan kopen die er te krijgen waren in t dorp :+ was toen wel -20, da's nog wel een verschilletje met nu :))

voor de prascend helaas geen tips. Ik heb voor maagzuurremmers indertijd bij abler besteld, die fabriceren het zonder patent in india, misschien is er net zo iets voor prascend? geen idee wat de werkzame stof is.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:24

Pergolide dus :)

Tip voor mensen die hele koude handen hebben en waar het opwarmen van die pijnlijk tintelende vingers geeft; hou je handen even onder de koude kraan. Dan is de shock van het opwarmen niet zo groot.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:26

DubbelFun schreef:
@Prairy: ik heb dus ook problemen met de regulering. Zal ook wel een leeftijdsdingetje zijn...

dan was ik al vroeg oud _O- ik had toen ik 13 was al wintertenen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:28

Oeps.... :D

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:32

Jade schreef:
wij hebben 2x een grondwater monster (moeten) nemen. 1x bij het verkennend bodemonderzoek bij aankoop van het perceel, dat was prima. 1x (verplicht) bij het bouwen, toen is er zink gevonden. Maar, er is toen bij de grondboring ook zink aangetroffen, toen hebben ze echter per ongeluk het mengmonster weggegooid en is het grondmonster opnieuw genomen en was het prima. Aangezien we zinken dakgoten hadden en het huis wat er stond is afgebrand, heb ik een beetje twijfels of er niet gewoon een brokstuk zink in het ene of andere monster zat. Persoonlijk heb ik dus niet al te veel vertrouwen meer in de betrouwbaarheid van dit soort onderzoeken :+

kvulden, ik heb veel te dure :o hertenleren handschoenen gevoerd met thinsulate of iets in die trant. ik vind ze fantastisch, maar helemaal kou vrij zijn ze natuurlijk niet. ik heb ze indertijd meegenomen toen ik ging skieen en toen viel ik onderaan de piste bijna flauw omdat mijn handen te koud waren geworden, toen ben ik eerst de dikste wanten gaan kopen die er te krijgen waren in t dorp :+ was toen wel -20, da's nog wel een verschilletje met nu :))

voor de prascend helaas geen tips. Ik heb voor maagzuurremmers indertijd bij abler besteld, die fabriceren het zonder patent in india, misschien is er net zo iets voor prascend? geen idee wat de werkzame stof is.

Qua onderzoek, het blijft een steekproef natuurlijk hè. Net als mestonderzoek bijvoorbeeld.
Maar als je in een gebied zit met sterk verhoogde achtergrond gehalten metalen dan is dat denk ik niet bevorderlijk als drinkwater.

Werkzame stof prascend is pergolide. Humane medicatie mag officieel niet meer gebruikt worden bij dieren omdat er een dierenvariant is geregistreerd (tegen meer dan 10x prijs van humane product...)
-mosterd na de maaltijd zag ik :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:38

Ik weet niet of er wel eens onderzoek gedaan is naar de bijwerking bij paarden, maar voor mensen is het écht geen fijn medicijn qua bijwerkingen.
Dat het ineens 10x zo veel moet kosten is ronduit schofterig...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:44

Akshay schreef:
Qua onderzoek, het blijft een steekproef natuurlijk hè. Net als mestonderzoek bijvoorbeeld.
Maar als je in een gebied zit met sterk verhoogde achtergrond gehalten metalen dan is dat denk ik niet bevorderlijk als drinkwater.

dat snap ik, maar zeker voor het bodemonderzoek is het wel een steekproef die indertijd 12k aan sanering heeft gekost, waarvan ik me na de daaropvolgende steekproeven heb afgevraagd hoe noodzakelijk het was. Wij hebben dan nog mazzel gehad dat het zo'n beetje de kleinste sanering die je kan krijgen betrof, maar als je pech hebt met 2 vervuilde steekproeven kan de gemeente je ook nog verplichten te saneren.
Nog afgezien van het feit dat ik hoorde dat de 'vervuilde' grond gewoon in een geluidswal naast de snelweg werd gedumpt en dan 'gesaneerd' werd verklaard. en dan wil ik het al helemaal niet hebben over hoe het is uitgevoerd, wat een bureaucratie en slecht georganiseerde bende was dat :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:47

Wij zitten voor ons huis ook met zoiets. Is bodem onderzoek gedaan maar klopt geen poes van... ("zit geen puin" nee da's mooi, 250 ton puin later.. of je hebt je gaten fout ingetekend, of je liegt..)
"Gelukkig" betaald door vorige eigenaars want ik had ze wat gedaan..
Er zitten cowboys tussen..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:52

Jade schreef:
Akshay schreef:

dat snap ik, maar zeker voor het bodemonderzoek is het wel een steekproef die indertijd 12k aan sanering heeft gekost, waarvan ik me na de daaropvolgende steekproeven heb afgevraagd hoe noodzakelijk het was. Wij hebben dan nog mazzel gehad dat het zo'n beetje de kleinste sanering die je kan krijgen betrof, maar als je pech hebt met 2 vervuilde steekproeven kan de gemeente je ook nog verplichten te saneren.
Nog afgezien van het feit dat ik hoorde dat de 'vervuilde' grond gewoon in een geluidswal naast de snelweg werd gedumpt en dan 'gesaneerd' werd verklaard. en dan wil ik het al helemaal niet hebben over hoe het is uitgevoerd, wat een bureaucratie en slecht georganiseerde bende was dat :+

Dat is een plek waar ze grond kunnen dumpen omdat daar weinig risico is voor mensen. En het wordt daar toch nog viezer :')

Mijn man is bodemadviseur, hij vertelde me dat soms grond gewassen wordt. Wat ik me daar bij voor moet stellen weet ik nog steeds niet, behalve een enorme wasmachine :+

Ik weet ondertussen wel dat je vervuilde grond op eigen terrein (onder voorwaarden?) mag verplaatsen, bijv naar een mooie heuvel of geluidswal waarop je dan weer planten kunt zetten. Stuk goedkoper als afvoeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:57

Ik ken wel een grote trommel waarmee je stenen uit je bak kunt centrifugeren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:59

Ik zat gelijk aan die trommels te denken die ze gebruiken bij goud wassen. Soort ouderwetse centrifuge op z'n kant (en een paar slagen groter). Maar of dat het is?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:00

Grond is toch wel fijner als dat, het is ook niet zo dat zink en andere vervuiling altijd hele grote stukken zijn, maar meer juist heel klein, dus hoe ze dat van een zandkorrel halen, geen idee. Dat gaat mijn visueel ingestelde brein volledig te boven, daar krijg ik kortsluiting van haha :P

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:01

DubbelFun schreef:
@cheybinky: welkom :)
Je hebt een flinke klus voor de boeg, maar qua paarden al goed op een rijtje zo te lezen.
Ik heb lang geen 3800 m2 en had ook 2 paarden die beiden een achtergrond van hb/sb hebben, dus ook geen behoefte aan een hoop gras.
Een track rond de wei is een goed idee, zeker in combinatie met een schuilstal. Als je -net als ik- aan een drukke weg woont en het 's nachts niet vertrouwd om de pp open te laten kun je die -net als ik doe- altijd afsluiten.

Als ik hier zeg dat ik het koud heb is het standaard antwoord 'moet je wat gaan doen'... nou niet waar dus. Net de plantenstrook naast de oprit bladvrij gemaakt (5 kruiwagens aangestampt blad) en ik had 'bevroren' tenen en vingers (ondanks de dikke handschoenen) en een koud hoofd tegen het hoofdpijn aan.
Nu dus eerst maar aan de koffie om het leed te verzachten :D

Bedankt ! Ja wij zien het helemaal zitten. Maar de verbouwing van het woonhuis gaat vooraf gepland al richting de 50K... en dan niet vergeten dat het altijd duurder uitvalt.
Maargoed het is een investering voor ons droomplekje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:18

helaas, tegelen ging niet door, stuc was nog te nat en omdat de vloer nu volledig moet drogen ( 1 cm per week als niet binnen 75 uur betegeld is) zal het nog wel even duren
Ik ben nogal gefrustreerd nu aangezien ik dit van te voren duidelijk had gevraagd maar zou allemaal prima gaan
niet dus
godzijdank heb ik nog een oude douche ( vol schimmel ed) maar ik had zo gehoopt om over 2 weken een volledig nieuwe badkamer te hebben -O-

Handschoenen met verwarming werkten bij mij helaas niet, de vingers werden niet warm alleen de hand elf en ik heb juist problemen ( Raynaud) met mijn vingers
moet zeggen met veel bewegen en laagjes en nu ik veel buiten werk dat ik er minder last van lijk te hebben

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:40

Wat balen L-N.
Ik weet het van de vloer... wij gaan er wel overheen tegelen na 3 weken. Het ergste wat kan gbeuren is dat de tegels scheuren en dan is mijn man blij want dan krijgt hij toch zijn troffelvloer.
Zover zijn wij nu.
Afbeelding

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:45

Balen Lynn Nikita :( hopelijk kan je alsnog snel genieten van je nieuwe badkamer.

Mooie tegels Belker!

Mooie plannen cheybinky! Wij moeten ook nog alles gaan verbouwen maar dat is voor later, eerst alles voor de paarden gereed maken :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:48

biancaaaa schreef:
Balen Lynn Nikita :( hopelijk kan je alsnog snel genieten van je nieuwe badkamer.

Op vroegst over 10 weken betegelen ivm drogen van die vloer ( en dan de vraag of de tegelzetter met zijn drukke schema tijd heeft) , dan is man ook weer fulltime aan het werk dus zal het plafond maken opbouwen afkitten etc etc ook langer duren. Ik gok dus ergens eind april

Mooie tegels Belker, hoop dat het blijft ipv scheurt. Ik durf het risico niet te nemen, zijn 12 m2 meen ik aan tegels al 80 euro per m2 en dan heb ik de kosten van de tegelzetter en het materiaal nog niet erbij gerekend

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:58

De muurtegels blijven wel zitten. De muren hoefden niet te drogen.
De vloer gaan we zien. Gelukkig zijn dat goedkope tegels. Ik heb niet de investering die jij hebt.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:15

Duurt dat drogen zo lang :oo is dat altijd of nu ook vanwege het seizoen?
Wel rot zeg, 2 of 10 weken is nogal een verschil..

@cheybinky, welkom en gefeliciteerd met de aankoop!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:31

Het duurt een week per cm. Dus dan kom je al snel op 6 weken of meer.
Als je eerder tegelt droogt de vloer nog langzamer met de kans dat het vocht in de muren trekt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:33

10 cm vloer dus 10 wkn. Droogkanon mag/ kan ook niet i.v.m. kans op barsten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:05

Klopt. Wij hebben 6cm en in de slaapkamer zelfs nog minder. Inclusief dubbele bewapening. Verder zal ik blij zijn als de vloerverwarming protocol mag gaan lopen. Klein beetje de kou daar weg.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:31

Pffff wat een project zo... Resultaat zal vast de moeite waard zijn!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:37

Laagjes werkt voor de handen inderdaad beter. Ik draag handschoenen over elkaar. Vanuit mijn jeugd heb ik al wintervoeten. Zo pijnlijk. Dat heb ik redelijk onder controle. Nu worden de handen steeds meer een uitdaging. Zelfs met het beetje kou van nu.

Zijn hier ook mensen met schapen bij de paarden? Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Er zijn geloof ik ook schapen met haren zodat je ze niet hoeft te scheren.

Wat balen van de muur. Wij zitten ook nog in een bouwtraject. We hebben afgelopen zomer zelf ons dak vervangen 140m2. Nu nog bezig om alles aan de binnen zijde af te timmeren.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:52

Kvulden, wij hebben ook zo een plafond.
Afbeelding