het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 18:51

Nou freiberger gezien, voldoet volgens mij aan het hele plaatje van freiberger. Alleen nadeel is dat we dus niet kunnen proefrijden. Er is geen passend zadel. LN heeft wel zonder zadel erop gezeten en gestapt aan een touwtje en man heeft er ook even zo op gezeten om te kijken of de maat zou passen.
Man kwam met opstappen nog met voet aan de kont waar geen reactie op kwam, LN heeft zitten wiebelen erop kwam ook geen echte reactie op. Wel wat onwennig de eerste stappen zo van oliebol huh dit voelt anders, maar was goed beheersbaar, ho is ho en vooruit zat er ook op.

Mochten we ervoor gaan dan moet er eerst iemand bij ons haar wel weer even "inrijden". Heeft ze vijf jaar niet gedaan dus zal er weer aan moeten wennen.

De vraag zal zijn of ze voor mij niet te voorwaarts is, en dat is dus iets wat ik nu niet kan voelen. Is ook niet eerlijk om te zeggen we gaan met een breder zadel terug en proberen. Wei is daar niet echt rijdbaar. En voor de koets moet ze juist voorwaarts zijn.

Maar echt zeker een superleuk dier. Het ligt meer aan mijn onzekerheid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:56

Maar waarom niet terug met een breder zadel?
Dat zou ik dus wel echt gaan doen.

En hebben ze haar wel voorgesteld in de koets, zodat je daar ziet wat voor karakter ze heeft?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:56

Oh maar dat zou ik ook wel ingewikkeld vinden hoor, vind dat niet perse onzeker.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:24

joyce83 schreef:
Nou freiberger gezien, voldoet volgens mij aan het hele plaatje van freiberger. Alleen nadeel is dat we dus niet kunnen proefrijden. Er is geen passend zadel. LN heeft wel zonder zadel erop gezeten en gestapt aan een touwtje en man heeft er ook even zo op gezeten om te kijken of de maat zou passen.
Man kwam met opstappen nog met voet aan de kont waar geen reactie op kwam, LN heeft zitten wiebelen erop kwam ook geen echte reactie op. Wel wat onwennig de eerste stappen zo van oliebol huh dit voelt anders, maar was goed beheersbaar, ho is ho en vooruit zat er ook op.

Mochten we ervoor gaan dan moet er eerst iemand bij ons haar wel weer even "inrijden". Heeft ze vijf jaar niet gedaan dus zal er weer aan moeten wennen.

De vraag zal zijn of ze voor mij niet te voorwaarts is, en dat is dus iets wat ik nu niet kan voelen. Is ook niet eerlijk om te zeggen we gaan met een breder zadel terug en proberen. Wei is daar niet echt rijdbaar. En voor de koets moet ze juist voorwaarts zijn.

Maar echt zeker een superleuk dier. Het ligt meer aan mijn onzekerheid.

Stille meelezers sinds weet ik niet hoelang _O-
Maar ik zou terug gaan met een breder zadel.
Je hoeft geen uren te rijden.
Zolang je een drafje kunt proberen is al heel wat.
Hebben jullie haar ook voor de kar mogen zien?
Ik ben van mening dat als een paard goed voor de kar loopt. Dat onder het zadel geen probleem is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:33

DuoPenotti schreef:
Maar waarom niet terug met een breder zadel?
Dat zou ik dus wel echt gaan doen.

En hebben ze haar wel voorgesteld in de koets, zodat je daar ziet wat voor karakter ze heeft?

Omdat er geen rijbak is alleen een ontzettend ongelijk en hobbelig weiland met heuveltjes erin, het enkele reis ruim 1.5 uur was en mijn zadel wat breder is nog geen garantie is dat die wel past en ik er dan nog los op zou kruipen, dan toch eerst iets meer mee willen werken en een veiligere ondergrond mocht ze aan de kletter gaan of iets gebeuren, niet meteen los in een weiland van 1 hectare
paard is 5 jaar niet gereden, is alleen ingespannen geweest. denk wel dat die met een handige ruiter heel snel ook ohz braaf en leuk te rijden is

Goede beweging, mensgericht, leuk om te zien maar wel "aan" en erg werkwillig maar vooral Braaf. Het onhandige opstappen van dr man en het ronddraaien van mij boeide haar niet, merkte in weiland wel dat ze weinig hulp nodig heeft, stemhulp zit er logischerwijs heel goed op, zacht in de mond , ho was ook meteen Ho. Goed en netjes opgevoed.
Karakter is echt wel goed nu niet in de koets gezien, regende ook erg hard maar kan mij wel voorstellen hoe die ervoor loopt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:51

Ah oke, dat er geen bak oid was schreef joyce83 natuurlijk niet. Ook niet het ver weg omdat ze eerder aangaf voornamelijk dichtbij te kijken.

Maar eigenlijk is ze nu dus in niks voorgesteld....wat jammer

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 20:02

1,5 uur rijden idd voor gekozen omdat een freiberger niet snel dichter in de buurt staat.
Blij dat LN mee was. En ik sluit helemaal aan bij haar verhaal.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:08

Zonde dat je weinig kon. Ze zijn leuk maar hebben idd een go.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:55

Zo mijn mesthoop is weer leeg. De loonwerker was bij de buren bezig en heeft hem gelijk geleegd.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:56

Hooi is zeker droog genoeg het pak in gegaan. Loonwerker zei nog: voor broei hief he niet bang te zijn :+ paarden eten het ook prima. Ik zal het laten weten als de analyse binnen is!

Lastige situatie Joyce… is het de bedoeling dat jullie beide gaan rijden? Misschien dat het voor jou wel een kleinere stap is als je het paard wat langer kent? Maar dan neem je natuurlijk wek een risico.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:05

Joyce, gewoon de tijd nemen, er komt echt wat op je pad.

Boemel sterkte en fijn zo met de poezen.

Hooi hier is tussen de 5 en 8% hij heeft 13 verschillende vrachtwagens van dezelfde boer getest en ze zaten daar allemaal tussen.

Ondertussen is goed te merken dat Lando onbeperkt hooi gewend is wat hij volledig voor hem alleen had, Lewie mag niet altijd eten. Dus maar ff een touwtje gespannen waar lewie onderdoor kan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:36

Hier 2 grote balen op elkaar. Die schuiven ze dan de schuur in. Gaat nét met hun apparaat door de breedte van de deur.
Als t goed is nu laatste keer deze grote balen in de schuur.
In mn nieuwe hooihok liggen al 75 kleine baaltjes te wachten die over 4 weken gevoerd morgen worden. Ik laat ze dan ook testen en ben errg benieuwd!

@boemel, sterkte :(:)

@belker, altijd fijn een lege mesthoop!
De mijne wordt morgen ook geleegd :)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:09

Jammer dat het zo ver weg is en je daar niet kunt testen met rijden Joyce…

Qua suikers uitspoelen: ik zou niet blij zijn met natgeregend hooi. Ervaring leert me dat het dan toch echt al snel een stuk stoffiger is.

Fijn dat de mesthoop weer leeg is Belker.

Begrijpelijke reactie Marjan benieuwd wanneer het voor hem normaler wordt om te delen , fijn dat Lewi zo zijn eigen plekje heeft.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:10

Hier ook grote balen onverpakt, 3 of nu 4 hoog gestapeld afhankelijk hoe groot ze precies zijn. Worden met kooiaap naar binnen gereden en kan er 21-28 kwijt. Maar moet zeggen dat kleine baaltjes mij handiger voeren lijkt, die gooi je makkelijker compact in een slowfeederbak nu is het plakken proppen. Maar zelf met de baaltjes sjouwen zie ik niet zitten (nu zwanger) en kosten zijn vaak ook hoger dan dat ik 1x per jaar deze voorraad laat leveren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:10

ik ben ook aan wachten tot ik kan testen, geloof nu nog 2 oude pakken voor ik aan de nieuwe kom
In mijn hooihok zou ik 8 tot 10 grote pakken kwijtkunnen maar haal elke keer 1 pak hooi en 2 keer stro op elkaar en kiep die met de kieper af, en rij nog 1 keer terug naar achteren om ze te schuiven met de auto/ aanhanger.
Helaas geen budget en ruimte voor een shaeffer machine, dan zette ik jaar voorraad voordroog hier neer. De pakken zijn te zwaar om te rollen dus moet nu maar elke keer 1 halen en afkiepen. Werkt prima maar gaat wel veel tijd inzitten elke keer.

Mag vandaag weer gaan halen.

Lege mesthopen zijn altijd fijn, volle hooihokken ook.

De drukke week is bijna voorbij. Vloer is eruit, zand ook op de juiste hoogte, nu nog een afvoerbuis van toilet erin en bestrating eruit, ook daar graven en aansluiten op het riool, plastic en isolatie erin en wachten op de beton. Meegegaan met paard bezichtigen, in en om huis nog alles op orde geprobeerd te houden en maandag begint de school weer, hopelijk terug naar het normale ritme

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:16

Ik ben zo opgelucht!!!
eerder dan verwacht heb ik de testresultaten voor de Pssm1 test,
Negatief!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ik dacht en hoopte het al maar toch, de wat als vraag bleef en ik ben toch heel veel meer opgelucht dan ik dacht

Nu nog een week of 3 verder met vitamine E en dan wil ik bloed daarop opnieuw testen. Kijken of die wel gestegen is

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:25

Wat goed LN! **\O/**

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:04

Wat fijn LN!

Ik ben ook niet blij met mijn natgeregende hooi maar kan er weinig aan doen dat het weer zich niet aan de voorstellingen houdt helaas

Hier gaan ook 2 grote pakken op elkaar. In principe kan ik hoger stapelen maar dan kan ik er zelf niks meer mee :+

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:10

Hard gewerkt ln
Fijn negatief getest.

Joyce, jammer dat je niet kon rijden.
Komt wel wat op je pad.

Ik kan vier grote balen kwijt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:28

Fijn LN! Wat een opluchting.

Inderdaad lastig om zo een Freiberger te kopen. Ik begrijp wel dat je ‘t niet aandurft Joyce.

We hadden voor gisteravond kaartjes voor een festival en besloten om toch ff te gaan. Goede afleiding.
We waren pas laat op het festivalterrein en gingen even in een tent staan. Muziek viel tegen, dus we liepen naar buiten.

Ik zag een jonge gast heel agressief en verwilderd doen, dus ik stopte en trok mijn vriend mee om een omtrekkende beweging te maken richting uitgang.

Ondertussen hield ik hem in de gaten. Ineens zie ik verschillende mensen naar hun gezicht grijpen en wegstrompelen. Ik dacht nog “maken dat ik uit de tent kom”.

Eenmaal buiten zijn we naar 1 van de slachtoffers toegelopen om te kijken hoe het ging. Ik ben vervolgens over het terrein gegaan rennen op zoek naar security en EHBO.
Dat ging heel chaotisch, maar is gelukt.
Bleek dat die gestoorde gast met pepperspray om zich heen is gaan spuiten. Pfff dan spoor je echt niet.

Op basis van ons signalement is de gast gelukkig gegrepen en afgevoerd. Meiden zijn naar de EHBO verplaatst. Zo sneu voor ze.
Pfff

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:46

Wat ontzettend heftig Boemel. Wat een gestoorde gast. Wat bezield mensen toch.

Fijn dat die geen pssm1 heeft.

Natgeregend hooi heeft ook niet mijn voorkeur. 1e dag is acceptabel maar daarna is mijn ervaring dat het toch sneller stoffig wordt.

Ik kan genoeg balen kwijt maar heb gemerkt dat onze manier van bewaren niet ook zorgt voor stof dus ik heb 2 grote balen op voorraad.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:52

Wat een mafkees boemel…

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:55

Wij kunnen 4-6 balen kwijt. Ga nu halen met de trailer maar dat is eigenlijk niet heel handig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:03

@boemel: jeetje van een figuur ;( Chapeau voor jou!!
@XladyX: als het hooi zo hoog ligt in grote pakken, hoe kom je er dan bij om een deel er af te halen ??

Het was vanochtend gewoon lekker fris buiten :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 09:07

Boemel jeetje wat ern gek! Goed dat je het door had en ervoor hebt kunnen zorgen dat de security en ehbo was ingelicht.