Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Friese_Meid

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:30

Heb je hem laten testen?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:32

Zoooo...eindelijk bijgelezen. Ik wil altijd op zo veel dingen reageren maar tegen de tijd dat ik ben bijgelezen ben ik alweer vergeten waarop ook weer 8-)
Hier was ik ook aan het opbouwen qua wei maar....ik had allebei de paarden gisteren bij de paardentandarts (die tevens dierenarts is) en die zei dat mijn fjord nu toch echt veel te dik was -O- liefst geen weidegang meer....chips. Wordt nog een heel gedoe want mijn andere paard mag eigenlijk onbeperkt op de wei ;( maar die moet nu een beetje verplicht mee lijnen.
Mocht er nog iemand interesse hebben in een zak vitalbix active plus....voor €10 mag hij opgehaald worden. Mijn dunne paard vind het niet lekker en mijn dikke paard....mag het dus niet hebben. (helaas net een nieuwe zak gehaald)

Ik vind het wel lastig qua voeren nu, maar goed we gaan de strijd tegen de kilo's maar aan.
Ik las ook iemand die op (volwassen) ponykamp ging, geweldig lijkt me dan :j ( maar ik ben dan ook nooit helemaal volwassen geworden geloof ik)

Mijn dunne paard heeft ook nog wel wat winterharen op zijn buik trouwens.

Weidebeheer is overigens te moeilijk voor mij :o ik snap er geen biet van en doe maar wat....met als resultaat tja..iets groens maar het is geen gras ;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:36

Zoef is een Graasmasker geen optie? Wel op de wei maar ze krijgen minder boven zo

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:59

Lynn....tja daar heb ik over gedacht...maar het lijkt me zooo frustrerend. Je moet er toch niet aan denken dat ze je een zakje friet geven terwijl je enorme honger hebt en dat je er dan net niet bij komt. :+ ..En het hannibal lector idee staat me een beetje tegen :')
Maar misschien moet ik het toch maar gaan proberen...

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:00

Ja hij mankeert niks. Krijgt op tijd zijn prikje, ontworming, vitaminekorrel, lijnzaadolie, onbeperkt goed hooi. Ziet er verder goed uit, verhaart als een tierelier. Hij heeft alleen zoveel haar dat het oneindig duurt zeg maar. Hij heeft veel meer haar dan mijn tinker. Ook midden in de winter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:17

_ENGEL_ schreef:
Even vraagje aan degene met shetjes. Zitten deze al in zomervacht? Of ook nog druk aan het verharen?

Mijn groten zijn erdoorheen, maar de shetten nog niet. ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:22

Is toch ook typisch een sjettenkwaal? Hebben ook zoveel haar.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:23

Antheman schreef:
_ENGEL_ schreef:
Even vraagje aan degene met shetjes. Zitten deze al in zomervacht? Of ook nog druk aan het verharen?

Mijn groten zijn erdoorheen, maar de shetten nog niet. ;)

Mijn shettemans is zo goed als door zijn winterhaar heen. Paar lastige plekjes nog, maar hij staat al weer lekker te glimmen. Als ik lekker ga rossen krijg ik er nog wel een laagje af hoor, maar hij ziet er lang niet meer uit als een beertje.

Mijn volbloedmerrie was maand geleden al klaar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:11

zoefie schreef:
Lynn....tja daar heb ik over gedacht...maar het lijkt me zooo frustrerend. Je moet er toch niet aan denken dat ze je een zakje friet geven terwijl je enorme honger hebt en dat je er dan net niet bij komt. :+ ..En het hannibal lector idee staat me een beetje tegen :')

Mijn IR fjord is echt héél handig met een graasmasker. De eerste week gaat t nog wel per sprietje, maar daarna gaan er hele bossen gras door het gat := >;)

Hier nu ook lastig. Caj staat apart met eenzeer poot. Maar die gaat helemaal uit haar stekker als ze maar een klein vermoeden krijgt, dat de rest op het gras mag. Dat is niet goed voor haar poot. Dus numag niemand op het gras. Alleen als ik met haar een rondje aan het wandelen ben... :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:19

Ons trekpaard is ook de laatste plukken aan het verliezen terwijl ik haar toch wel veel bewerkt heb met een zweetmes om het losse haar eruit te krijgen. De warmbloeden staan al strak in hun zomertenue met minder poetswerk.

Gisteren kwam de buurman langs om te vragen of we z'n wei nog willen hooien omdat het gras al zo hoog staat en iedereen hier in de buurt is druk aan het maaien.
Helaas is het weer nog te wisselvallig voor hooi, alles dat nu gemaaid wordt is kuil.
Ook staat er best een berg jkk op een deel van z'n wei dus wordt toch eerst kijken of het überhaupt bruikbaar is om te hooien.

Ook druk aan het bedenken hoe we de kudde even gaan opdelen. Liefst houden we sowieso merrie en veulen dicht bij huis de eerste maanden maar zetten we daar dan nog onze andere merrie bij of niet en gaan dus de heren samen naar de grote wei of gaat de merrie mee..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:03

zoefie schreef:

Zo dacht ik ook maar nu hij zelfs jeuk krijgt (geen eczeem) heb ik m liever zo op t gras bij de rest dan afgezonderd met klein beetje hooi. Hij eet er gewoon mee t ook hooi maar krijgt er minder mee binnen, kan niet schransen. Ik heb een greenguard niet zo'n ander model met 1 gaatje onderin

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:04

Ik heb mijn shet ook geschoren, of nouja.. half. Halverwege waren de messen bot. :') De plukken die niet geschoren zijn, zijn nog steeds deels wintervacht maar verharen wel heel erg nu.

Ik zou ook een graasmasker proberen zoefie.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:06

Graasmasker vinden de paarden hier niet erg, nouja zonder is leuker natuurlijk maar ze eten gewoon de hele dag door ermee dus honger hoeven ze niet te lijden.
De laatste plukjes wintervacht laten nu nog los :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:14

De graasmaskers liggen hier altijd klaar. Maar ik probeer te voorkomen om ze te gebruiken. Momenteel gaat t heel goed en ze staan zeker al 2 maanden van 8 tot 18 uur op de wei. Ik denk dan ook dat ik ze niet hoef te gebruiken, wat mijn grote voorkeur natuurlijk heeft. :)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:24

Ik ben/was zo antigraasmasker....maar als ik jullie zo lees ga ik het toch maar proberen. Ze is echt veel te dik gewordrn door mijn onbeperkt hooi geven. Het werkt dus toch echt niet voor alle paarden. Maar goed, De eerste 10 gram zijn er al vanaf want ik ben net gaan rijden *\o/*
Ik heb haar net met zo'n lint gemeten en 435 kilo en 1.25 of 1.35 groot (zucht weer vergeten) Mijn ruin 545 maar die is bijna 1,70 en dus stuk groter. Mijn ruin heb ik al eens op de weegschaal gehad en toen woog hij 550 dus ik denk dat dit best een goede richtlijn is

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:35

Hier werkt onbeperkt gelukkig wel voor elk paard. Vind graasaskers echt sneu, die ligt hier dus alleen voor het geval van vasten door bijv koliek. Heb nu een kudde van 5 koudbloeden 24/7 op de weide, iets te dikke valt af, iets te dunne komt mooi bij. De enige die tegen mijn zin iets afvalt (maar nog steeds ok is), is het paard die conditietraining aan het opbouwen is. Is niet zo gek, maar sportconditie en keuringsconditie is bij een Tinker nogal verschillend :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:04

Onbeperkt werkt voor de meesten prima. Uitzonderingen daargelaten...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:06

Voor de mijne ook... ze worden er ietwat rond van, maar verder geen problemen gelukkig.

Pfff, ik heb de kunstmeststrooier achter de zitmaaier versleten.
Laatst hebben we een paar nieuwe onderdelen aan het frame gelast, dus zijn de tandwielen versleten :+
Waarschijnlijk gaat manlief er nu zelf een bouwen met zijn broertje :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:17

@zoefie, probeer het van de andere kant te bekijken..
Misschien is dit wel de oplossing waardoor hij toch samen met zn maatje op de wei kan ipv na enkele uren gescheiden te worden en alleen maar naar het gras en zn maatje te mogen staren!
Niet geschoten is altijd mis :D

Hier de shet voor het eerst in 3jaar niet geschoren van het voorjaar. Is best aardig zelf door haar vacht gekomen,meevaller!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:35

Weet iemand wat Primstar kost per liter?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:47

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:23

Ik heb net 75ml voor 23€ gekocht bij dewelkoop

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:26

Voor de grotere hoeveelheden heb je een spuitlicentie nodig zo te zien....

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:55

Hier werkt onbeperkt ook prima. Ze zijn nu wel wat rond maar niet te dik. Merrie moet wel echt dringend weer aan het werk :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:03

Hier zijn ze in de zomer ook wat rond maar dat gaat er in de winter vaak wel weer af ;)
Onbeperkt hooi en gras gaat hier prima voor zowel warm als koud bloed, jong en oud..