Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:13

Nou Roana is alweer poedersuiker prooff :+ hoor! Probeerden vanochtend dan ook nog maar een zware hond na te doen, maar dat resulteerde alleen maar in het beantwoorden van alle buurthonden, Roana ging er niks harder meer van lopen... :D

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:36

:wave:

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:50

Fabster schreef:
Inderdaad, samen rijden is wel gezelliger. Ik ven hier ook veel alleen. Maar vind maar eens iemand die ook lange stukken wil rijden. In gezelschap rijd ik meestal zo n 10 km. Dat vindt iedereen mooi zat. Zelf wil ik meer richting 20-30. Maar dat moet ik toch alleen doen, ben ik bang. Hier in de buurt niemand die mee kan/wil.

Ik vergeet altijd in welke regio jij zit...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:01

Ik zit in regio Breda. Jij bij de Utrechtse Heuvelrug, toch? Ik heb de uitnodiging nog in gedachten, hoor! Goede voornemens voir het nieuwe jaar. Ik heb zelf even een pauze, nu. Geen zin en geen puf. Na oud en nieuw pak ik
De zaak weer op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:04

Ja, UHR :j Maar ik ben ook wel in voor ergens anders (Loonse & Drunense Duinen, of bij Ede, oid).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:10

Loonse en Drunense Duinen kom ik regelmatig. Sterker nog: ik vier daar mijn oud en nieuw en mijn paarden ook. Een kennis heeft daar een pensionstal. Zij kent daar de weg. Heb ik wel nodig, want anders kom ik nooit meer terug... :+

Vanavond naar de fysio geweest. Rug zat weer muurvast. Zo vast, dat de fysio zelfs verbaasd stond :D . Was ook een flinke kraak. Heb ik lang niet meer gehad. Hoop op wat meer energie nu. Want alles ging wel heel moeizaam zo.... :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:26

Je eigen rug? :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:11

Mijn eigen rug, ja. Vaste orik zo rond januari. Maar dit x dus echt muurvast.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:35

Ik was voor de gein eens aan het googlelen op Haflinger Nicky.
En na een korte speurtocht kom ik op bokt terecht bij een bokker die in 2009 Nicky als verzorgpaardje had. Daar was hij nog veulen. De bokker is sinds 2009 helaas al niet meer online gekomen. Maar ik weet 99,99% dat het Nick is!! Ik heb de bokker een berichtje gedaan, zoals ik in het profiel kon zien was ze gek op hem.
Hopelijk krijg ik contact met haar. Ben wel benieuwd naar hoe Nick vroeger was. En wat er daarna met hem gebeurd is. Heel apart!
edit. Haar profiel staat nog steeds wel met schattige fotos van hem.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 01:15

Ik vind je ook erg dapper AbbyBlues, zo alleen met zo'n grote knol op stap. Die handigheid in akkefietjes oplossen komt vanzelf. Gewoon consequent en duidelijk zijn, maar wel rustig aangeven wat je wilt :)

Chasey, jij bent ook dapper, twee ponys en kinderwagen in de hand en dan ook nog kind en hond in de gaten houden, wow _/-\o_

Kyra wilde ook niet stil staan toen ze bij me kwam, sowieso van jongs af aan al lastig daarmee, met de kar is dat eens goed fout gegaan. Maar met rijden ben ik altijd heel consequent. Draaien of lopen voordat ik zit? Tegels strak en stem verheffen. Ik stap ook echt pas op als ze stil staan. Blijven echt klieren terwijl het bekend is, moeten ze ook gewoon achteruit terug naar waar ze stonden. En wil het dan nog niet ben ik vaak vlug genoeg om aan de andere kant op te stappen, verassing :D Maar dat gaat met krukje erg lastig. Zou Stef iets vervelend kunnen vinden met opstappen waardoor hij draait? Misschien kan Anke daar ook eens kritisch naar kijken, aangezien Rachel dat ook deed vind ik het wel frappant. Het lijkt verder vrij onschuldig en ze doen niks, maar ik ben dan ook heel snel bang. Heb pas een keer in het ziekenhuis gelegen dankzij paarden, maar dat was dus een ongeluk met opstappen, dus vind dat heel belangrijk. Los van het feit dat ik ook graag zonder zadel erop spring en dan is een stil staand paard ook erg fijn :P

Hihi Natalie, keertje wedstrijdje met Kliek en Kyra? Kyra haar top zit op 44km/h nu, maar meestal blijven we nu steken rond de 38km/h, denk omdat de grond vaak nat is en ze door de vacht wellicht al wat warmer is dat ze minder hard gaat dan in de zomer. Ben benieuwd wat we komend jaar halen, want als team en ervaring zijn we behoorlijk gegroeid. Ben benieuwd hoe het met Twix verder gaat, lastig zo'n paard die wat lijkt te hebben, maar toch ook weer niet. Weet er alles van, vandaag voor het eerst iemand die ook het idee had dat er meer is dan enkel een paard wat snel schraal staat. Weet nog niet of ik er blij mee ben of niet dat ik toch niet helemaal gek lijk :(

Scheren ziet er toch netjes uit Lynn? Als je nog strakker wil misschien eerst erop tekenen met krijt ofzo, of een mal gebruiken? Geen idee. Jammer van dat wondje bij z'n mond. Ik heb ook kneveltrensjes, meestal zonder neusriem, of mult bridle. Met gewone engelse neusriem had ik dat ook wel eens, dat hij bleef haken dan, niet de wondjes. Neusriem gaatje lager hielp wel. Ben erg fan van die bitjes dus haal liever neusriem eraf dan dat ik ander bitje eraan deed.

Wat stom van de schuilstal [***], maar je moet het er maar mee doen he 8)7

Wendy, ben je niet bang dat hij misbruik gaat maken als je dan altijd afstapt als er wat is? Want hij moet longeren dan dus als optie zien die vervelender is dan het gewoon doorlopen (dat is immers wat je hoopt dat hij op den duur bovenalles verkiest), dat zou ik dus niet aan willen leren. Die van mij zouden alledrie gewoon braaf hun rondje lopen totdat ze verveelt raken en dan als ik door wil gaan alsnog weer terug bij af raken. Maar moet zeggen dat jouw oplossing van dan maar achteruit laten lopen en omdraaien en kijken of hij wel wil, ook absoluut niet de mijne zou zijn. Maar paarden en ik zijn dikke vrienden en ze mogen best veel. Maar mijn wil is toch echt wet, zeker buiten. Enige wat met Kyra wel eens discussie is, is het tempo. Deels mijn eigen schuld hoor, Kyra en ik zijn beide erg vrolijk als het hard gaat, dus dat is verleidelijk dan. Maar ze moet soms juist daarom gewoon van mij echt wachten, of op een stuk waar we vaak hard gaan juist stappen. Vindt ze echt niet grappig, en heb dan mn handen er vol aan, maar ze mag dan echt pas galopperen nadat ze rustig gestapt heeft tot ik zeg toe maar. En dan is die galop haar beloning, dus inmiddels weet ze als ze gewoon luistert dat ze dan des te sneller mag gaan. Met jouw sturen zou ik dat net zo oplossing, gewoon strikt blijven totdat hij luistert. En als hij braaf de afslag voor bij loopt eventueel na 100 meter ofzo omdraaien en hem alsnog nemen, als beloning. Maargoed, iedereen is anders, elk paard ook. Uitzonderingen bevestigen de regels, dus misschien als ik jouw paard zou kennen dat ik het wel heel anders zou doen.

Haha MiniMe, nu een tijger dan misschien? Gewoon een dierentuin geluiden app op de telefoon? :D

:wave: Kirsten

Wat leuk Chasey, meeste mensen krijgen mailtje als ze Pb krijgen, dus wie weet heb je geluk :)

Ik rij eigenlijk vrijwillig vaak alleen. Ook wel eens samen, heb best wat meiden die ik kan vragen. We hebben sowieso een groepsapp met 6 buitenrijmaatjes, en daarbuiten nog 2 meiden hier in de buurt. En dan nu ook zelf weer twee bereden paarden (en Lola kan ook prima aan de hand of fiets mee) waardoor ik ook samen met bijrijdster of vriendinnen op pad kan :)

Oooh jongens, ik ben zo blij, kijk nou toch, mijn juweeltje weer thuis. Daar staat ze dan, bij mijn prinses en diva <3

Afbeelding

Ik heb trouwens afgelopen jaar met Kyra zo'n 1270 km weg gereden, wow :wow:
Nu komend jaar meer paarden te rijden, dan moet de 1500km zeker te halen zijn, denk dat doelstelling 1750km wordt, whoops. Mijn grote trektocht en vakantie even uitgesteld, maar wel een trektocht naar waar ik afgelopen jaar ook geweest ben ongeveer. Vriendin is van stalling verhuisd, dus denk dat ik nu in 2 of 3 dagen ga rijden, 45km op een dag was nog te doen, maar 60km wordt toch wel een beetje te gek :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:20

@caily: enerzijds sla je de spijker op z'n kop over dat afstappen en anderzijds zit je er helemaal naast :D Je hebt gelijk dat ik liever niet wil dat Walter het afstappen gaat zien als de makkelijke optie, daarom probeer ik het ook zo min mogelijk te doen :j
Anderzijds is het helemaal niet de bedoeling dat hij het longeren ervaart als de minder prettige optie, het is de bedoeling dat hij er zijn rust door vindt op zo'n spannend punt. Zonder dat ik het risico loop dat ik met paard en al de sloot in ga.
De vraag is dan alleen of ik dat ook niet op een andere manier kan bereiken, bijvoorbeeld door gewoon de tijd te nemen en hem te laten kijken (dat was in essentie mijn vorige strategie).
Waarom zou jij hem alsnog die afslag laten nemen, trouwens? Mijn lesgeefster had het daar ook al over, maar in mijn hoofd is het geen optie omdat ik hem dan beloon voor verkeerd gedrag en ik nooit verder kom op die manier.
Het gedrag is er namelijk pas op het moment dat ik hem de afslag niet laat nemen. Na het rijden in de bak laat ik hem vaak op de weg uitstappen, als hij dan de afslag op een rustige manier neemt, dan mag hij dat. Op het moment dat hij er een issue van maakt (afsnijden, spanning opbouwen oid) dan wil ik dat dus niet hebben :n En mag hij dus van mij niet die kant op....

Goede voornemens qua buitenritten dus :D
En super dat Lola gewoon weer bij jou is, fijn dat je dat gedaan hebt!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:40

[***].... ik heb je al eens aangeboden, kom naar mij toe, Mijnes is kipmak langs de weg. Zelf heb ik ff gedoe met de trailer.... bij mij rijd je op gescheiden fietspaden.....

Tip.... ga eerst eens wandelen, komt er iets spannends..... gelijk snoepje geven.... die jonge van mij is nu volledig verkeersmak.... gisteren fietse ik rakelings langs een vrachtwagen met haar.... ik hoef nl alleen nog mijn hand in mijn jaszak te steken en ze is volledig op mij gefocust.

Afbeelding

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:51

Monmaster schreef:
Tip.... ga eerst eens wandelen, komt er iets spannends..... gelijk snoepje geven.... die jonge van mij is nu volledig verkeersmak.... gisteren fietse ik rakelings langs een vrachtwagen met haar.... ik hoef nl alleen nog mijn hand in mijn jaszak te steken en ze is volledig op mij gefocust.

[ [url=m/WhkQJ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

LAT training :D (Look At That) Werkt bij honden echt mega goed, denk bij paarden inderdaad ook. Werkt op het principe dat ze gaan snappen dat een eng geluid iets lekkers betekend. Op een gegeven moment gaan ze je zelfs waarschuwen als er iets aankomt. Mijn hond gaat af en toe voor mijn neus zitten en dan denk ik wat kom jij doen? Een paar seconden later komt er een auto de bocht om. Knappie <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:55

Haha! Dat is wel grappig. Maar wil he het niet afbouwen, dan? Voor je het weet sta je bij elke auto stil. Dat is bij ons aan een drukke 80 weg niet echt handig. :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:05

Vroeger deed ik het echt bij elke auto (heb border collies en die willen nog wel eens op autos drijven, niet handig). Tegenwoordig heb ik het inderdaad afgebouwd bij de grotere wegen, daar krijgen ze om de zoveel meter gewoon een koekje. Maar als ik op een verlaten zandpad loopt en er komt een auto achterop dan snappen ze dat maar al te goed.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:38

Het was hier vanmorgen kkkkkoud jongens! :brr:

Afbeelding
Zelfs Mel haar snorhaartjes waren bevroren <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:56

Keuk altijd, die bevroren paarden <3 . Het was zeker koud! Mijn vingertoppen vielen eraf! :brr: Net weer binnen en even opwarmen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:11

Ik vind het heerlijk weer! Hou hiervan.. hoop ook nog op sneeuw deze winter.. vind dat zo leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:26

Monmaster schreef:
[***].... ik heb je al eens aangeboden, kom naar mij toe, Mijnes is kipmak langs de weg. Zelf heb ik ff gedoe met de trailer.... bij mij rijd je op gescheiden fietspaden.....

[ [url=m/WhkQJ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klopt helemaal hoor dat je mij al eens uitgenodigd hebt, maar toen ging mijn paard dood..... en ik heb geen haast om met mijn jonkie langs de weg te gaan. Ik ken haar nog niet goed genoeg en wil eerst meer vertrouwen in onze samenwerking hebben voordat ik met haar langs snelrijdend verkeer ga leiden.

Wandelen doe ik al met haar op momenten dat er weinig tot geen verkeer is. Daarbij is de tip van het snoepje geven wel een goede! Ga ik proberen, al heb ik een klein beetje mijn twijfels bij mijn paard. Niet elk paard reageert hetzelfde op een snoepje. Ze kan (kon) soms compleet over de flip gaan van een auto. Nu ik al een aantal grondwerklessen heb gehad, wordt het gelukkig al een stuk beter. Het echte buitenrijden ga ik komend voorjaar/zomer pas oppakken.

Aaah wat een schattige bevroren pony :* .

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:40

Caily, doen we! Wordt wel lastig plannen als kyra s zomers op haar best is. Kliek is juist in het najaar op zijn joligst.

Minimelona, geniale actie! Ik wou dat ik het gezien had. En wat de tip over de tijger betreft, daar is kliek dus niet bang voor. Wel voor kamelen :?

[***] succes met de schuilstal. Gemeente deed hier ook erg moeilijk met bouwen op agrarische grond. Zelfs toen ik alle wetgeving incl uitzonderingsbepalingen en de voordelen voor de gemeente voor ze had uitgezocht was het antwoord; nee want het mag niet van het bestemmingsplan. En raad eens onder welke wetgeving de bak nu verplaatst wordt? -:(-
Maar mochten schapen de oplossing zijn zou ik zeggen gewoon doen! Neem ik ze daarna wel van je over. Of we doen een co ouderschap dan worden alle weilanden lekker aangestampt :D

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:47

Ahh die pony is echt schattig zo! Hier was het wel koud maar lang niet zo koud als bij jullie volgens mij abby.

Ik heb ook al eens gehoord dat het ook uitmaakt welke persoon je aanvraag behandelt. Dat het van Klaas niet mag maar dat het bij Piet ineens wel kan. Misschien dat je het nogmaals kunt proberen maar dan via een collega?

Ik rij graag samen. Alleen is trouwens ook geen probleem maar voor mijzelf vind ik samen gewoon gezelliger. Ik heb ook een leuke bijrijder die superenthousiast is en daar kan ik ook echt van genieten. Daarnaast staan er nog twee paarden van vriendinnen hier dus genoeg gezelligheid op de boerderij :)

Afbeelding
Hier rij ik weer naar de boerderij toe:) Ik heb ook de endomundo-app alleen vergeet ik hem vaak aan te zetten. Mijn goede voornemen is om komend jaar alle ritten aan te zetten. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel ik eigenlijk in totaal zal rijden. Vast minder dan jullie haha. Maargoed ook nog Duitsland op de planning en een weekendje weg en nog naar het westernfestival junkern beel. Dus misschien verras ik ons nog^^

Helemaal happy trouwens. Ik ben met jack al een tijd aan het rechtrichten. Hij heeft een duidelijke voorkeur voor links en door hem soepeler te maken wil ik dat rechts ook beter gaat. En hoppa vandaag sprong hij als ik het vroeg zo aan in de rechtergalop! *\o/*

Fijn dat caily wieder zu hause ist. Ik kom binnenkort even langs :)

:wave:

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:02

Ik wil die endomondo app ook installeren voor 2017. Hoe doe ik dat?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:17

naar app store op je gsm. Endomondo op zoeken en paardrijden selecteren
ik ben er alleen nog niet uit hoe ik personen kan toevoegen om te delen zodat ik op bokt mee kan doen
Abby accepteer vriendenverzoek ff dan pb ik printscreen door

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:26

Lynn_Nikita schreef:
naar app store op je gsm. Endomondo op zoeken en paardrijden selecteren
ik ben er alleen nog niet uit hoe ik personen kan toevoegen om te delen zodat ik op bokt mee kan doen
Abby accepteer vriendenverzoek ff dan pb ik printscreen door

Via 'vrienden' in het menu als het goed is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:48

Maar dan kan ik alleen fb vrienden kiezen of uit mijn telefoonlijst en de bokker die ik moet toevoegen om deel te nemen ken ik niet.