Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:21

Hier paar drupjes gehad...zal niet lang meer duren vrees ik.De jongens mogen zo nog even op de wei bij mijn buurman spelen :)

Ik ben 's morgens 1-1,5 uur bezig met de jongens,ik gooi ze even op het gras en dan kan ik de boel even schoonmaken en klaarzetten.Na een uurtje gegraasd te hebben gaan ze er weer af,krijgen ontbijt en een beetje hooi.

In de middag gaan ze voor een langere tijd op het gras,dan doe ik de laatste dingetjes.
Om 16:00 gaan ze eraf en krijgen hun avondhapje en dan haal ik meteen de mest uit de wei,ik ben dan klaar.
Mijn vriend doet voor het donker nog een rondje bolletjes wippen en geeft ze hun laatste hooi om 21:30 :)

Denk dat ik zo'n 2-2,5uur p/d kwijt ben...het verschilt nogal per seizoen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:23

Hier regent het al sinds vanochtend non-stop. Geen echt hoosbuien gelukkig. Paarden hebben lekker 4 uur in de regen op het land gestaan. Nu op de paddock met hooi.

Andor doet het trouwens zo fijn! Gisteren een beginnetje gemaakt met de galopwissel en hij liep zo fijn tactmatig te draven. Wat wordt hij ruig dan! Nooit gedacht dat er dat in zat.
Wat ben ik blij dat ik hem in augustus niet heb laten inslapen. Dit hadden we nooit kunnen bedenken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:52

Wat goed van Andor!!!

En de bende bij kvulden lekker bij elkaar :)
Ik had nog even voor je gezocht, hieronder aan de pagina staat hoe en waarna je monsters kan sturen om te testen op de aanwezigheid van hypoglycine-A, hetgeen wat Atypische Myopathie veroorzaakt:
http://www.uu.nl/organisatie/veterinair ... -myopathie

Hier was het droog, volgens de voorspelling tot 14:30 dus ik denk mooi, kan ik nog even rijden/longeren.
Regent het al :( Pech dus, nu moet ik de regen in {:}

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:12

Wat hebben jullie als omheining?

Ik ben aan het kijken naar schriklint, en zag bij agradi de AKO lint economyline.
Wat is jullie ervaring met omheining van lint en hout?

En zag ook de Horsegraze hebben jullie hier al ervaringen mee?

Ook ben ik een lijstje aan het maken wat je nodig hebt voor in en rond de stal. Willen jullie eventueel mijn lijstje aanvullen als ik wat vergeten ben?
-bezem (s)
-hooivork en hooihark
-kruiwagen
-mestboy
-mestvork
-schep
-drinkbak
-emmers (hoeveel?)
-voertonnen
-hooinet en hooiruif
Als voerbak ben ik aan het kijken naar zo'n draaibare die in de stal deur zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:20

ik heb 2 m hoog herrashekwerk, stond er gelukkig al en ziet er na 17 jaar niet overal meer even netjes uit helaas
ik heb een hekel aan stroom

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:35

Ik heb het Ako Koord Economyline 6mm 500mtr bij Agradi gekocht afgelopen april. Heb het overal rondom en ben er tot nu toe erg tevreden over. Stroom is goed en constant. Maar het is dus nog niet oud en wij hebben stroom op het lichtnet dus het koord heeft hier weinig te voorduren. Ik ben van te voren gewaarschuwd dat ik voor de zichtbaarheid en dichtheid beter lint kon nemen, maar dat waait hier vreselijk, en was hier wat lastiger te monteren. Ik weet niet beter dan paarden achter koord dus ben gewoon koppig geweest. Geen spijt van; het geeft best wel mee als er eens een paard in/over heen gaat, mijn jaarling heeft het met dr voorbeen kapot geslagen. Maar het blijft tot nu toe ook gewoon netjes zitten en zelfs mijn veulen heeft het altijd goed gezien.

Ik heb op 90 cm en 55 cm een koord, buitenom waar geen greppels zitten ook nog een op 1.10 - 1.15. Ik heb alleen Tinkers, de twee volwassen heb sowieso veel respect, de jaarling wil er enkel onderdoor, die springt ook echt niet. Mijn veulen blijkt dus wel een springer, maar hij vertrekt volgende week naar zijn nieuwe thuis. Over de buitenomheining is hij nooit gesprongen.

Afbeelding

Afbeelding

Denk dat het lijstje erg compleet is. Een tuinslang misschien? Prikpaaltjes? Zou meerdere drinkbakken doen, mocht er iets kapot gaan. Schaar/mesjes ook altijd handig trouwens. En ik heb hier een whitebord met belangrijke telefoonnummers; mijn prive, mijn werk, dierenarts, buren, eigenaren pensionpaarden
Laatst bijgewerkt door Caily op 14-10-15 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:37

Geen Heras, maar wel groen gaas hekwerk. De buitenomheining is 1,80 en 'binnen' 1,25. Het nieuwe stuk PP-gang zijn gewoon houten paaltjes met dun schriklint/koord, maar dit stuk valt dus binnen de buitenomheining.

@haffiefreak: als je zoveel nodig hebt zou ik eens op MP kijken of er iemand stopt met paarden. Dat kan je veel geld besparen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:43

Citaat:
Denk dat het lijstje erg compleet is. Een tuinslang misschien? Prikpaaltjes? Zou meerdere drinkbakken doen, mocht er iets kapot gaan. Schaar/mesjes ook altijd handig trouwens. En ik heb hier een whitebord met belangrijke telefoonnummers; mijn prive, mijn werk, dierenarts, buren, eigenaren pensionpaarden

Deze zet ik zeker nog bij op het lijstje

Ik ben ook aan het vergelijken, waar hebben jullie alles gehaald?
Ik ben aan het vergelijken bij Divoza, Epplejack, Welkoop, Agradi en nog een paar site's, maar niet op alle site's kun je alles tegelijk kopen, zou dus bij verschillende winkels moeten kopen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:46

Ik heb koord van gallagher. Dikte zou ik moeten nakijken. Stroom met een batterij ook van gallagher.
Heb 4 rijen koord sinds de Shetlander erbij staat. Eentje op +-10cm, de tweede op 35cm dan op 80cm en de hoogste op 1.30m. Buiten dat de haflinger en Shetlander er onderdoor schoten heb ik nog nooit paarden over de draad gehad. Ze hebben allemaal heel veel respect voor stroom.
Buiten het paard van mijn vriendin. Die kan je niet longeren want die trekt zich los en gaat dan rustig in een sukkeldrafje over de 1.30m heen naar de kleine wei en dan nog eens van de kleine wei naar de paddock.. Dat doen we dus ook niet meer en met rijden doet ze dat gelukkig niet :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:47

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:08

http://www.schrikdraadwinkel.nl/

Ik heb hier mijn draad en palen en andere spullen gekocht.Omdat ik zoveel had,was er goed te onderhandelen over de prijs.Prima service ook en de prijs...heel aantrekkelijk.Stuk goedkoper dan andere winkels :)

Alleen mijn schrikdraadapparaat had ik al en nu een van iemand overgenomen :)

Divoza en Welkoop zijn prijstechnisch niet echt aantrekkelijk...bij Agradi moet je gewoon goed uitkijken,niet alles is zo goedkoop als ze doen voorkomen ;)

WendyBZ

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:26

Agradi is niet perse goedkoop, alleen met korting.

Ik ben fan van www.btndehaas.nl Zit hier in de buurt en als je in de winkel langskomt krijg je korting :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:23

Agradi lijkt goedkoop omdat ze zoveel korting geven, maar als je die korting niet hebt zijn ze zelfs duur !!
Dus die korting is eigenlijk een wassen neus, want andere winkels hanteren ongeveer dezelfde prijs als hun 'kortings-prijs.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:33

Ik ben toen gewoon gaan mailen met de schrikdraadwinkel...heb gezegt wat ik nodig had en voor welke prijs ze dat wilde leveren.
Als je in een keer veel nodig hebt,kun je vaak bij de wat kleinere zaken heel goede prijsafspraken maken.
Voor hun fijn om een grote bestelling te krijgen en daarmee een heel scherpe prijs te kunnen geven.

Ben ruim van te voren gaan puzzelen,zo konden zij alles regelen met hun leveranciers en ik had de boel op tijd binnen :)

Ook nog een tester kado gekregen,geen luxe maar ik ben er erg blij mee.Deze zit in de bak van mijn mobiele schrikdraadapparaat.Kan ik altijd even checken of er spanning op de draad staat,altijd bij de hand :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:54

Caily ik heb ze even een mail gestuurd voor de esdoorn.

Ik heb schriklint en koort voor de tijdelijke dingen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:55

Hoi! Wat een zeikweer zeg (autocorrect zegt zeilweer... :') ). Ben echt wel die-hard bosruiter maar vandaag sla ik zelfs even over. :(

Wij hebben alles hier besteld! http://www.houthandelwoertink.nl Inclusief teerpalen, lintverbinders, isolatoren, schroeven, lint en schrikdraadapparaat, aardepennen. Alles werd aan huis bezorgd en al met al was het echt een mooie prijs vergeleken met wanneer ik overal van alles los had moeten kopen.

Ik heb gewoon vakantie nu, hoe lekker is dat! Ik heb bedacht dat ik het stoepje onder de afkap van de stal wat groter wil maar dan wel met dezelfde stenen etc dus mijn vriend heeft nu de opdracht een kennis van hem te vragen. :') Wij kunnen echt niks zelf hahahaha, te kansloos maar goed.. met connecties kom je ook heel eind. :')

Hier hebben de paarden ook lekker op de wei geluncht. Nu heel sneu in de regen met hanglippen en oren op half 7. Denk dat ze zo wel naar binnen willen want het is hier geen seconde droog geweest. Ik moet de wei nog vermaken...geen zin in in de regen dus misschien doe ik dat morgen wel, als de smid bezig is met de ijzers etc. :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:51

In DL is veel paardenspul idd een slag goedkoper, ook bezems etc; slechts 5 euro!! Via facebook en marktplaats kan je ook een boel krijgen voor weinig inderdaad. Helemaal als je een oproepje plaatst komt er vaak wel veel reactie van mensen die nog wat in de schuur hebben liggen.

Lekker, vakantie! Al is het weer niet echt fijn erbij. Gelukkig zeggen ze na het weekend beter. Beetje balen alleen dat we vrijdag moeten wassen voor de hengstenkeuring op zaterdag, waarbij de eerste ronde ook buiten is...

Nu maar op weg naar werk, uurtje fietsen dus, jeej -O-
Al zou je zeggen na twee paarden rijden in de regen kan ik ertegen...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:59

Hier in de buurt ( bareveld ) zit een handig winkeltje die veel en goedkoop (wel goed kritisch zijn) lint verkoopt. 400 mtr lint voor 20/30 euro.

Oh jongens ik heb vanmorgen een kat aan gereden. ..

Dacht dat er een tak op de weg lag..het was nog schemerig..krak bonk...kijk in achteruit kijk spiegel. .oh nee...een kat. Leefde nog..Dus terug. Arme beest was compleet slap van achter.

Aangebeld bij huis waar het gebeurde. Was de kat vd buren. Zij zijn gelijk naar de da gegaan. Ik ben aan het werk gegaan met een enorm k*t gevoel.

Na het werk nog ff langs gereden.helaas niet gehaald, was compleet verbrijzeld van achter..Zo naar.

Dat geluid en het akelige miauw vd kat..krijg het niet uit mijn hoofd..bah.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:07

Ah gossie Karev wat een vervelende ervaring. Maar goed van je dat je hebt geprobeerd het beestje te helpen. Jammer dat het niet mocht baten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:08

Oh bah karev :(:) . Sterkte!

Ik ben heel benieuwd of je nog steeds esdoornblad en zaden kan insturen. Het artikel is van voorjaar 2014. Ik zal ook even mailen. Heb net even goed gekeken, maar wij hebben best veel esdoorns op het terrein bij de stallen en de bak staan. We zouden ze kunnen (laten) kappen, maar dat wordt nog best wel ingewikkeld.

Bij ons is het een uurtje geleden pas begonnen met regenen. Het is niet veel, dus de knollies maar een plak extra hooi gegeven en verder blijven ze lekker op het gras. Het wordt straks alweer droog en ze hebben al meer regen te verwerken gehad.... Temperatuur is bij ons ook nog wel lekker. Vandaag overdag een graad of 8/9.

Niets te klagen dus.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:13

Gelukkig is het hier droog, maar er staat wel een ijzige wind en met 4 graden al niet zo heel warm.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:17

Ah Tamara... wat naar joh.. -O- :(:)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:17

Zwaai. Ik lees nog braaf mee hoor. Maar beetje druk. Maandag na 10 maanden poepscheppen thuis, weer aan een baan begonnen. Dus weer aan het puzzelen hoe het te doen met de paardjes en fulltime werken..

Wij hebben ook al onze omheining spullen gekocht bij houthandel Woertink. Was toen het goedkoopst.
Lekker dat je vakantie hebt Kristel. Ik ben dinsdag vrij. Ga dan voor het eerst eens kijken bij de markt in Zuidlaren. Gaan er nog meer uit dit topic?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:20

Went het al een beetje Shirley?

Ik ga niet naar de markt, ga wel naar markten hier in de buurt een paar keer per jaar maar 'heb niks nodig'.. :') Zag je ook op de startlijst voor zondag staan trouwens Shirley! Wij zitten in groep 16 dus misschien zien we elkaar nog wel even. :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:24

Ja wel hoor. Het is weer ff aanpoten. Maar ook wel weer heerlijk om iets met mijn koppie te doen.
Ik ben nog nooit op zo'n markt geweest en zuidlaren lijkt me wel groot. Mocht ik vroeg terug zijn die dag heb je dan toevallig zin in een ritje? Geen idee of we vroeg teruf zijn hoor. Ga met een hele groep.
Ja klopt! Heb er echt zin in. Lijkt me heel gaaf. Jij al eerder mee gedaan?