het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:22

@sinatra: dat is idd een mooi dier, leuke kleur ook.

Hier regent het haast aan één stuk door, niet echt hard, maar genoeg om nat van te worden :)

Ik zou ook wel een andere hooiopslag willen; eentje die beter bereikbaar was. Maar als je begint met paarden weet je nog niet alles en daar kom je dan jaren later pas achter als veranderen niet zo simpel meer is.
Nu moeten er 2 scherpe bochten gemaakt worden, dus alleen kleine baaltjes mogelijk. En ipv een baaltje van de opslag naar de grijpvoorraad sjouwen gebruik ik tegenwoordig een koffer/kampeer-trolley onder het mom van 'wie niet sterk (meer) is moet slim zijn' (the joy of getting older)...

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:47

Sinatra, die is knap!

Belker, nee denk iets van 4 maanden hooi. Kan wel meer kwijt maar hij had toen ik bestelde niet meer laag in suiker en energie staan.

DF dit ding kan enorm kort draaien enz. Dus je zou eens bij de kunnen informeren?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:12

MarjanB schreef:
Sinatra, die is knap!

Belker, nee denk iets van 4 maanden hooi. Kan wel meer kwijt maar hij had toen ik bestelde niet meer laag in suiker en energie staan.

DF dit ding kan enorm kort draaien enz. Dus je zou eens bij de kunnen informeren?

Waar heb jij die vandaan? Ik ben al een poosje aan het zoeken om voor een fatsoenlijke prijs die te vinden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:16

Het zijn niet alleen de draaien, maar ook de hoogte en breedte van de deur :) Het hele hooihok is maar 1,70 breed en de hoogte loopt van net 2 mtr terug naar 1,60. Als er hooi gelost moet worden moet er altijd een kort persoon het hok in anders is het niet te doen (kopstoten ;( )

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:27

En dat kan niet met een pompwagen DF?
Dat je als t ware de pallet met hooi erin drukt?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:31

Matheno schreef:
MarjanB schreef:
Sinatra, die is knap!

Waar heb jij die vandaan? Ik ben al een poosje aan het zoeken om voor een fatsoenlijke prijs die te vinden

Is via Corsten, niet goedkoop maar wel goed en scheelt mij enorm veel werk en tijd

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:33

Ik heb ook weer hooi besteld bij corsten, heb nu een bundel, grote baal laag suiker en komt nog een grote baal laag suiker aan. Bundel is over de helft en grote baal al wel een kwart, mijn pony’s eten flink door..

Kan helaas niet te veel in 1x bestellen. Bundel stapel ik straks op de grote baal en kan de nieuwe net aan naar binnen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:39

Hooi heb ik wel eens bij Souman maar vaak gewoon uit de buurt bij een boer die prima spul heeft.

Paarden kopen is drama. Ook niet aan mij besteed. Ik mag tzt verkopen en ik was overtuigt het veulen te verkopen maar ze is alles wat ik hoopte dus nu toch dikke twijfel.

De Tinker waar ik op kan rijden die doodbraaf is maar waar niet mee kan wat ik liever doe of de moeder weg als fokmerrie bij een ander of toch voet bij stuk en veulen weg doen.
Daarnaast ga ik starten met een opleiding dus minder tijd. Even niet de verplichting van rijden is ook fijn. Fijn dilemma. -O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:50

Wat vinden jullie eigenlijk laag in suiker?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:16

@boemel: ik heb even een tekeningetje gemaakt. Hopelijk maakt dat duidelijk hoe weinig opties ik heb :)

Afbeelding

De bovenste rode lijnen lopen 'hoger' door naar de stallen. De grote hooiopslag loopt dus achter de stallen door.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:21

Bedankt voor het warme welkom!

Ik laat ook altijd Corsten komen als mijn hooi op is, die zitten hier om de hoek dus ik kan ook zelf halen als het moet. Al vind ik hun service aan huis wel echt top!

Knap paard kwam er voorbij!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:23

boemel schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk laag in suiker?

Eigenlijk nooit over nagedacht maar als ik zo zie wat als laag verkocht wordt zit dat rond de 8%.
Ga je je verder verdiepen is ideaal 4%
Ik ben wat aan het uitzoeken welke grassoorten je dan het beste kan hebben zonder een eenzijdige weide die ook aansluiten op de grondsoort die we hebben.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:31

Dat teken je netjes DF. Toch vind ik het lastig inschatten of je met een pompwagen niet wegkomt.
We hebben een grote schuur, maar door alles wat er in staat, hebben we ook zoveel manoeuvreerruimte niet, maar we zijn wel behendig met de pompwagen, maar ik kan niet inschatten hoe dat met jou uitpakt.

Hier een beetje een beetje een off day.
Slecht nieuws gekregen over iemand die ons na staat en binnenkort komt te overlijden. Veel te jong nog. We zijn er erg mee bezig.
Beetje aan het bankhangen. Vanavond gaan we nog wel ff de deur uit, afleiding zoeken.

Miems doet graag mee met bankhangen. :o
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:40

Katten die liggen als op onderstaande foto zijn toch onweerstaanbaar <3

@boemel: de wieltjes van een pompwagen/palletheffer zijn te klein om het schuine kantje af te kunnen, dat is kort en stijl nl. Zelfs met mijn plateauwagen heb ik al moeite om die omlaag en meteen de bocht om te krijgen zeker nu de poorten naar binnen open gaan ipv naar buiten. Sinds de oprit opnieuw bestraat is past dat nl niet meer omdat de deuren vast lopen op de bestrating.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:14

Sterkte boemel

Ik wil het liefste hooi onder de 8% suikers. Toevallig net vandaag mijn sample opgestuurd, ben erg benieuwd wat we dit jaar voeren

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:57

Verdrietig, sterkte Boemel.

Lastig dat je hierdoor zo beperkt wordt met kopen van hooi DF.

Ben benieuwd Maartje, hoor om me heen veel van toch hoog in suikers dit jaar. Had het niet zo verwacht met al die regen….

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:07

Oh Jeetje boemel, dat zal erin hakken. Sterkte.

Zou corsten ook hier komen? Wij zitten nu ff bij Eerenbeemt maar dat is wel lastig met komen leveren blijkbaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:11

Veel sterkte Boemel
Je hebt iig een fijne metgezel voor te bankhangen.

Ik heb dit jaar niks opgestuurd om te testen, ze moeten het er toch mee doen.
Maar hoor ook over de vele suikers. En ik snap die dan dus ook niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:13

Mijn hooi is op het land al voorgewerkt :+ dus ik hoop dat het mee valt (of eigenlijk: ik vrees dat alle waardes laag zijn)
Ik test wel echt ook om te kijken wat ik de haflinger moet bijvoeren want die valt wel in als ze niet genoeg krijgt

Ja audesta die komen ook bij jou denk ik. Kunt online bestellen in de webshop, echt top!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:20

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:24

Maar dat de suiker met regen uitspoelt is gunstig, maar heeft het hooi vervolgens tijd genoeg gehad om weer te drogen?? Anders blijk je na een paar weken ineens met super stoffig hooi te zitten en ligt het volgende probleem op de loer (COPD).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:26

Wij hebben dit jaar 2e snede ook 1 dag iets regen gehad, was maar 1 mm, maar het was regen.
Nu vraag ik mij af of dat voldoende is voor uitspoelen, want dauw is ongeveer net zo nat.
Maar daarna die dagen met 32 graden, dus droog de pak in is het zeker gegaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:45

Hoe stapelen jullie de grote balen als je die bestelt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:47

Mij lijkt 1 mm regen wel erg karig om suiker uit hooi te spoelen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:48

Dank jullie wel :o

We hebben 2 grote balen op elkaar op 1 pallet.

Ons hooi is 8% suiker.